Gå til innhold

50% samvær og fordeling av ferier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Praktisk spørsmål, vi skal ha delt samvær. Mannen min ønsker en ordning med fast avtale om oddetallsuker/partallsuker. Mulig det er greit og sånn alle gjør det.

Men slik det ser ut nå så legger vi opp til egen fordelingsnøkkel på ferier, eks annenhver høstferie, vinterferie osv.

Men hva gjør vi da feks med høstferien som er i uke 40 her i Oslo. Det kan jo ikke være sånn at hvis det er hans tur til å ha barna i høstferien og han har oddetallsuker så skal han ha barna sammenhengende i 3 uker? Synes liksom det blir litt vel langt fravær/samvær? Selv om jeg vet at sommerferiene selvsagt må bli et lengre fravær/samvær eks 4 uker.

Men hvis det ikke skal være sånn, hvordan skal vi dele det for å få det til å gå opp da?

Hva gjør dere? Barna våre er 5 og 9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tilnærmet 50%, dvs. enkelte mnd er det 60/40.

Hos oss går det opp i opp med høst- og vinterferie, dvs. barna har ferie hos den som har samvær den aktuelle uka. Slik skoleruta er pr i dag, blir det høstferie hos far og vinterferie hos mor. Slik ble det i fjor også, og vi synest det er enklest å bare følge skoleruta. Men ingen av oss drar på fjellet eller driver særlig med vinteraktiviteter, så for oss har jo ikke det så mye å si.

Hvordan vi gjør det det året der evnt. både høst- og vinterferie er i f.eks. partallsuker, vet jeg ikke. Vi har heldigvis så godt forhold, at slike problem kan vi ta etter som de dukker opp.

Håper dere finner ut av det. :)

Skrevet
Praktisk spørsmål, vi skal ha delt samvær. Mannen min ønsker en ordning med fast avtale om oddetallsuker/partallsuker. Mulig det er greit og sånn alle gjør det.

Men slik det ser ut nå så legger vi opp til egen fordelingsnøkkel på ferier, eks annenhver høstferie, vinterferie osv.

Men hva gjør vi da feks med høstferien som er i uke 40 her i Oslo. Det kan jo ikke være sånn at hvis det er hans tur til å ha barna i høstferien og han har oddetallsuker så skal han ha barna sammenhengende i 3 uker? Synes liksom det blir litt vel langt fravær/samvær? Selv om jeg vet at sommerferiene selvsagt må bli et lengre fravær/samvær eks 4 uker.

Men hvis det ikke skal være sånn, hvordan skal vi dele det for å få det til å gå opp da?

Hva gjør dere? Barna våre er 5 og 9

Gratulerer med en ordning som tilbyr barna en ordning med mest mulig samvær med begge foreldrene sine. Samtidig vil dere oppdage at det også gir store fordeler for begge foreldrene.

Vi er på vei inn i samme ordning som det du beskriver etter at jeg har hatt omsorgen alene en stund. Alle ferier, inkl høstferie, vinterferie, påskeferie, juleferie, bursdag, 17-mai, etc, etc vil bli fordelt slik at dette har vi annenhver gang, - uavhengig av hvilke uke det faller på (sannsynligvis slik som dere). Det betyr at barna er hos min ex eller meg annenhver ferie. Det KAN medøre at barna blir hos henne 3 uker på rad. I slike tilfeller vil vi forhåpentligvis komme til en enighet hvor barna også er noen dager hos meg.

3 uker fravær fra den ene forelderen er mye for et barn på 5 år og ikke noe jeg vil anbefalle. Dere bør derfor komme frem til en kompromiss løsning når det blir samvær i så lange perioder.

Vi synes å ha kommet over den vanskeligste tiden etter bruddet, og mulighetene for å samarbeide blir stadig bedre. Også far vil i deres tilfelle snart innse at han vil ha stor glede av noen dager "barnefri" før det har gått 3 uker.

Jeg har ingen konkrete praktiske løsninger, men jeg vil foreslå f.eks. at en helg overføres midt i perioden + at helgen før eller etter overføres slik at barna blir hos den andre forelderen i 2 helger før eller etterpå. Dette forutsetter at dere bytter rett før/rett etter helgen. Om dere velger å bytte midt i uka bør det kansje bli enda noen dager som overføres.

Det er imidlertid viktig å endre samværsavtalen slik at dette kommer klart frem. Bagateller som dette kan være kimen til mange og lange konflikter. Jeg antar at også far ser urimeligheten i dette ettersom det neste gang kan være han som berøres, dvs at barna ikke treffer han på 3 uker. Derfor er endringen ikke noe far tjener eller taper på på sikt, og barna vil bli vinnerene uansett ettersom det er deres behov for samvær som blir prioritert ved en slik endring av avtalen.

Skrevet

En del jeg kjenner velger å dele ferieukene i to, sånn at ungene er halve høst- og halve vinterferien hos hver av foreldrene.

Skrevet

Jeg er for en gangs skyld på linje med Far til 2.

Del feriene separat og likt. Høstferien er jo alltid i uke 40 - det virker ikke rimelig at den som har partallsukene skal ha den hvert år.

Skrevet
Jeg er for en gangs skyld på linje med Far til 2.

Del feriene separat og likt. Høstferien er jo alltid i uke 40 - det virker ikke rimelig at den som har partallsukene skal ha den hvert år.

Hei, ja enig, og vinterferien er hos oss alltid uke 8, så det må i praksis løses på en eller annen praktisk måte.

Jeg lurer også på om det med å dele feriene kanskje er en lur løsning. Og dersom den ene skulle ytre ønske om et lengre ferieopphold i feks utlandet en påske som krever hele uka, så kan jo det avtales spesielt.

Men selv med deling av ferier så må det finnes praktiske løsninger på oddetall/partall ordning med mindre man bytter også det annenhvert år.

Skrevet
Gratulerer med en ordning som tilbyr barna en ordning med mest mulig samvær med begge foreldrene sine. Samtidig vil dere oppdage at det også gir store fordeler for begge foreldrene.

Vi er på vei inn i samme ordning som det du beskriver etter at jeg har hatt omsorgen alene en stund. Alle ferier, inkl høstferie, vinterferie, påskeferie, juleferie, bursdag, 17-mai, etc, etc vil bli fordelt slik at dette har vi annenhver gang, - uavhengig av hvilke uke det faller på (sannsynligvis slik som dere). Det betyr at barna er hos min ex eller meg annenhver ferie. Det KAN medøre at barna blir hos henne 3 uker på rad. I slike tilfeller vil vi forhåpentligvis komme til en enighet hvor barna også er noen dager hos meg.

3 uker fravær fra den ene forelderen er mye for et barn på 5 år og ikke noe jeg vil anbefalle. Dere bør derfor komme frem til en kompromiss løsning når det blir samvær i så lange perioder.

Vi synes å ha kommet over den vanskeligste tiden etter bruddet, og mulighetene for å samarbeide blir stadig bedre. Også far vil i deres tilfelle snart innse at han vil ha stor glede av noen dager "barnefri" før det har gått 3 uker.

Jeg har ingen konkrete praktiske løsninger, men jeg vil foreslå f.eks. at en helg overføres midt i perioden + at helgen før eller etter overføres slik at barna blir hos den andre forelderen i 2 helger før eller etterpå. Dette forutsetter at dere bytter rett før/rett etter helgen. Om dere velger å bytte midt i uka bør det kansje bli enda noen dager som overføres.

Det er imidlertid viktig å endre samværsavtalen slik at dette kommer klart frem. Bagateller som dette kan være kimen til mange og lange konflikter. Jeg antar at også far ser urimeligheten i dette ettersom det neste gang kan være han som berøres, dvs at barna ikke treffer han på 3 uker. Derfor er endringen ikke noe far tjener eller taper på på sikt, og barna vil bli vinnerene uansett ettersom det er deres behov for samvær som blir prioritert ved en slik endring av avtalen.

Takk for tips! Jeg tror på ingen måte at far har tenkt eller tenker å være urimelig. Han er veldig fleksibel, men han har nok ikke tenkt helt ut de praktiske konsekvensene av ordningen han foreslår. Så vi må bare tenke det helt ut og finne noe som passer alle.

Skrevet

Vi har også delt 50/50.

Her på vestlandet har vi vinterferie i uke 9 og høstferie i uke 41. Siden jeg har ungene i oddetallsuker, så blir jo disse automatisk mine. Så for at jeg ska slippe å bruke 2 av mine ferieuker hvert år, har vi ordnet det slik at far må passe ungene på dagtid en av disse ukene hvert år.

Da slipper vi det med at han får ha ungene i 3 uker i strekk. Jeg skal ha barna etter jobb og hver kveld. Han skal passe på dem på dagtid.

Hvis han ønsker å reise vekk, ordner vi dette ved at han har ungene litt mindre den uken før og etter.

Skrevet

Jeg forstår ikke problemet med tre uker sammenhengende fravær fra deg all den tid du mener det er i orden med fire uker om sommeren. En fem-åring kan da vel godt være sammen med bare en forelder i tre uker i strekk vel?!?

Skrevet
Jeg forstår ikke problemet med tre uker sammenhengende fravær fra deg all den tid du mener det er i orden med fire uker om sommeren. En fem-åring kan da vel godt være sammen med bare en forelder i tre uker i strekk vel?!?

Jeg tror ikke jeg synes at 4 uker om sommeren heller er greit. Det er ikke sikkert vi lander på det.

"Problemet" er ikke bare 3 uker, men jeg er ikke sikker på om det er et poeng å henge seg opp i oddetalls uker og partallsuker! Det er poenget. Jeg klarer ikke helt å se for meg at det blir praktisk løsbart uten masse kluss. Både høstferie (Oslo), juleferie og vinterferie er partallsuker. Det betyr fatkisk endel omdirigering av fordeling av dager hvis du tenker litt etter. Jeg synes det blir ganske rotete for ungene å så mange ganger i året ikke se den andre forelderen på 3 uker eller mer. Det hjelper jo heller ikke om man deler feks selve høstferien i to dersom den som har oddetallsuker da får uka før og uka etter i tillegg. Jeg ser Far til 2 sitt forslag, det er bare det at da må man lage slike ordninger en god del ganger i løpet av et år. Det kan bli vel så rotete.

Derfor lurer jeg heller på at det skal være annenhver uke som er førende, og så får vi heller tilpasse ift feriene. Så blir det som noen sier her ferie hos den som har den uka, men så må man se på det store regnskapet sånn at det ikke faller urimelig ut.

Jo mer jeg regner på det så ser jeg at jeg slett ikke vil ha en rigid oddetall/partallsløsning. Er det jeg som ikke klarer å telle eller?

Noen som har et "kalenderforslag" til meg?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er mange ulike løsninger på dette rundt omkring.

Jeg har sett avtaler der "vanlig ordning" opphører i forbindelse med ferieuker - slik at det blir kompensert for at ferieuken blir midt i to samværsuker. Det kan f.eks. løses ved at den som ikke skal ha feriesamvær får ha ungene halve uken før ferien og halve uken etter.

Dersom man lar samværet gå fra onsdag til tirsdag istedenfor skifte i forbindelse med helg vil man få en del slike løsninger "gratis". Og man får alltid langhelg med ungene - og det kan jo være en fordel i seg selv?

Ellers er det vel opptil hvert foreldrepar å komme frem til ordninger og det er nok vanlig å ha enten jul og påske eller vinter og høstferie, samt at man alternerer på å velge sommeruker først.

Når det gjelder sommer: husk at barnehage er stengt i 3 uker og skole i 2 måneder. Det er derfor smart å løse ferien slik at man kan ha ungene "under oppsyn" i disse periodene. Men det er ikke noe krav at det må være 4 uker i strekk? Hva med å heller ta flere perioder sånn at man sikrer lange samvær med begge foreldre og at man "bruker opp" hele sommerperioden med ferie uten at man nødvendigvis enten er alene med unger i ukesvis i strekk eller dør av savn i samme periode. Flere perioder kan f.eks. være at annet hvert år tar man den første skole uken og annet hvert år tar man den siste skole uken og så har man dem f.eks. 2 uker hver i juli?

Dette er bare et eksempel på løsninger jeg har sett og hørt om.

Skrevet

Her i huset har vi 2 av ungene ca 35-40%, og vi har de fredag-onsdag (+ en del utenom også, da). Dersom vi skulle delt rigid 50%, ville jeg valgt onsdag eller torsdag som "flyttedag". Så får man heller gjøre sitt beste med å være fleksible på begge sider. Det er jo hyggelig viss diskusjonen dreier seg at begge foreldre vil ha ungene _mest_mulig_. Bare der har dere et godt utgangspunkt i mine øyne. :)

Lykke til.

Skrevet
Det er mange ulike løsninger på dette rundt omkring.

Jeg har sett avtaler der "vanlig ordning" opphører i forbindelse med ferieuker - slik at det blir kompensert for at ferieuken blir midt i to samværsuker. Det kan f.eks. løses ved at den som ikke skal ha feriesamvær får ha ungene halve uken før ferien og halve uken etter.

Dersom man lar samværet gå fra onsdag til tirsdag istedenfor skifte i forbindelse med helg vil man få en del slike løsninger "gratis". Og man får alltid langhelg med ungene - og det kan jo være en fordel i seg selv?

Ellers er det vel opptil hvert foreldrepar å komme frem til ordninger og det er nok vanlig å ha enten jul og påske eller vinter og høstferie, samt at man alternerer på å velge sommeruker først.

Når det gjelder sommer: husk at barnehage er stengt i 3 uker og skole i 2 måneder. Det er derfor smart å løse ferien slik at man kan ha ungene "under oppsyn" i disse periodene. Men det er ikke noe krav at det må være 4 uker i strekk? Hva med å heller ta flere perioder sånn at man sikrer lange samvær med begge foreldre og at man "bruker opp" hele sommerperioden med ferie uten at man nødvendigvis enten er alene med unger i ukesvis i strekk eller dør av savn i samme periode. Flere perioder kan f.eks. være at annet hvert år tar man den første skole uken og annet hvert år tar man den siste skole uken og så har man dem f.eks. 2 uker hver i juli?

Dette er bare et eksempel på løsninger jeg har sett og hørt om.

Jeg likte den måten å ordne sommerferien på. Det var smart.

Mulig det at det er en ide å heller skifte uke midt i uka. Tenkte kanskje at det ble litt kludrete fordi man ikke forholder seg til hele uker. På den annen side er det kanskje på en måte en fordel at foreldrene må snakke sammen og følge opp lekser mm på samme ukeplan hver uke.

Hmmm. Mye smarte innslag her.

Skrevet
Her i huset har vi 2 av ungene ca 35-40%, og vi har de fredag-onsdag (+ en del utenom også, da). Dersom vi skulle delt rigid 50%, ville jeg valgt onsdag eller torsdag som "flyttedag". Så får man heller gjøre sitt beste med å være fleksible på begge sider. Det er jo hyggelig viss diskusjonen dreier seg at begge foreldre vil ha ungene _mest_mulig_. Bare der har dere et godt utgangspunkt i mine øyne. :)

Lykke til.

Ja det kan du si. Må være krise trist der en av foreldrene faktisk ikke er så interessert i like mye samvær. Det har jeg aldri helt forstått. Vi har flere vennepar der far faktisk synes det er helt greit å se ungene 30%. Og det er ikke fordi mor har presset det frem. Snodig.

Skrevet
"Problemet" er ikke bare 3 uker, men jeg er ikke sikker på om det er et poeng å henge seg opp i oddetalls uker og partallsuker! Det er poenget. Jeg klarer ikke helt å se for meg at det blir praktisk løsbart uten masse kluss. Både høstferie (Oslo), juleferie og vinterferie er partallsuker. Det betyr fatkisk endel omdirigering av fordeling av dager hvis du tenker litt etter. Jeg synes det blir ganske rotete for ungene å så mange ganger i året ikke se den andre forelderen på 3 uker eller mer. Det hjelper jo heller ikke om man deler feks selve høstferien i to dersom den som har oddetallsuker da får uka før og uka etter i tillegg. Jeg ser Far til 2 sitt forslag, det er bare det at da må man lage slike ordninger en god del ganger i løpet av et år. Det kan bli vel så rotete.

Derfor lurer jeg heller på at det skal være annenhver uke som er førende, og så får vi heller tilpasse ift feriene. Så blir det som noen sier her ferie hos den som har den uka, men så må man se på det store regnskapet sånn at det ikke faller urimelig ut.

Jo mer jeg regner på det så ser jeg at jeg slett ikke vil ha en rigid oddetall/partallsløsning. Er det jeg som ikke klarer å telle eller?

Annenhver uke blir det samme som partall/oddetall.

Å basere seg på en tilpasning underveis er dumt, dumt, dumt. Det blir det garantert krangler av. Dere må unngå situasjoner som gjør at dere risikerer å bli uvenner. En rigid avtale er mye bedre, så kan man heller tilpasse hvis begge parter er enige.

Partall/oddetallsuker for skoletiden. Alle skoleferier deles likt og utenom, på en forutsigbar måte. En sånn ordning MÅ dere ha i bunnen, det er likevel ingenting som hindrer dere i å tilpasse underveis. Men hvis dere avtaler at dere "skal bli enige", legger dere opp til problemer.

Skrevet

Forresten så fikk jeg en idé. Hvis det er slik at de fleste ferier hos dere er partallsuker, og far insisterer på oddetall/partall, mens du ønsker fleksibilitet, så kan du komme ham i møte ved å gå med på ønsket forutsatt at du får partallsukene. Så kan du selv tilby ham ekstra ferie med barna i "dine" uker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis en av dere synes det er best å forholde seg til partall og oddetall så går det jo an å skifte dette hvert år?

Ene år har mor partall - neste år har far partall. Og dette kan man jo koble til året med skatteklasse 2 også - den som har partall har skatteklasse 2 f.eks. Da blir det jo enkelt å huske :)

Man kan også koble førstevalg sommerferieuker til dette - dvs. at den som har partall (med alle skoleferiene) velger sommerferie sist og må vike for julen - dvs at den med oddetall får julaften.

Det er også en god ide at dersom man ikke klarer å samarbeide såpass at man ønsker å se hverandre 17. mai så har man denne annenhvert år. Det må i såfall bli en avtale om hvem som skal ha hva.

Ikke glem bursdager oppe i dette - din egen, barnas og eks-partnerens. Velger man partalls/oddetalls løsninger er det ofte slik at bursdagene til ungene og ens egen faller i samme ukenummer. Lag en regel for hvordan dette skal kompenseres.

En ting til: vær så snill å ta med i avtalen at man skal respektere at begge er fortsatt foreldre. Det betyr at man ikke skal drive kontrollerende virksomhet pr telefon/sms overfor den andre - dvs. at man ringer i tide og utide mens den andre har barna (hva gjør dere på, hvor er pappa/mamma - etc). Like viktig omvendt: ikke forby ungene å dele hverdagen med den parten som ikke har ungene. Dersom far har noe viktig å fortelle barna i mors uke så må han få lov til det uten at ungene skal forbys å ta telefonen eller den andre skal bli møtt av svarer uten å få svar. Eller at ungene må snike seg ut for å snakke med den andre.

Gjør også avtale om hvordan fordeler med fri familie og lignende skal løses når det gjelder telefonabonnement. Det er faktisk fornuftig at dere har fri familie abonnement der alle er inkludert for da kan dere ringe billigere dere i mellom. Ikke la dere styre sånn av at dere ikke er par lenger at dere går glipp av denne muligheten.

Skrevet

Jeg har et spørsmål til; yngstemann på 5 er svært knyttet til meg. Vi gruer oss alle til fravær i 1 uke av gangen og tror at det kan bli vel lenge for henne. Iallefall i en overgangsperiode.

Er det noen som har prøvd ordninger med å avtale samvær 1 dag midt i uka? Likt for begge parter altså?

Skrevet
Jeg har et spørsmål til; yngstemann på 5 er svært knyttet til meg. Vi gruer oss alle til fravær i 1 uke av gangen og tror at det kan bli vel lenge for henne. Iallefall i en overgangsperiode.

Er det noen som har prøvd ordninger med å avtale samvær 1 dag midt i uka? Likt for begge parter altså?

Vi har "valgt" en gradvis overgang.

Da barna "plutselig" flyttet til meg ønsket de i begynnelsen ikke å besøke moren engang. Den aller første tiden var de derfor så godt som bare hos meg.

Det å være aleneforelder uten avlastning er imidlertid ganske krevende (for å si det mildt). Derfor valgte jeg å ta frem de positive sidene ved samværsforelder hver gang dette fallt naturlig (dvs under vanlige samtaler ved middagsbordet, etc).

Mye kommunikasjon med samværsforelder var i denne perioden viktig for at samværsforelder og barna skulle ha samme fokus på de positive tingene. Denne kommunikasjonen var kansje en større utfordring for meg enn det å overbevise barna. Men den var helt nødvendig.

Hvis barnet ønsker å være hos deg en dag ekstra i uke ser jeg ikke noe negativt med det. Det gir det andre barnet en mulighet til "å ha pappan for seg selv" en dag, noe som også kan være positivt. Kansje kan dere til og med bytte samværsdager slik at begge barna kan få minst en dag alene med hver av dere og mulighet til å finne på noe morsomt denne ene dagen?

Nå har det gått en stund etter at jeg ble alenepappa, men fortsatt henger det igjen noe når det gjelder samvær og avhengighet hos barna. Dette vil sansynligvis endre seg på sikt når barna blir enda større (jeg og min søster vokste selv opp med felles omsorg og valgte etterhvert hver vår bostedsforelder pga vennegjengen).

Jeg tror det er VELDIG viktig med kommunikasjon og forståelse for de andre partenes meninger/behov (dvs den andre forelderen og barna). Med god kommunikasjon er jeg sikker på at dere vil finne en løsning som alle kan være fornøyd med.

Gjest Blondie65
Skrevet

50 % samvær må jo ikke nødvendigvis være en hel uke om gangen?

Hvis dere har som hovedregel at dere skal ha ungene annen hver helg, hva med å dele resten av uken i to?

Uke 1:

Tirsdag og onsdag: Forelder A

Torsdag og fredag: Forelder B

Lørdag til mandag; Forelder A

Uke 2:

Tirsdag og onsdag: Forelder B

Torsdag og fredag: Forelder A

Lørdag til mandag; Forelder B

Eller

Uke 1:

Mandag og tirsdag: Forelder A

Onsdag: Forelder B

Lørdag til søndag; Forelder A

Uke 2:

Mandag og tirsdag: Forelder B

Onsdag: Forelder A

Lørdag til søndag; Forelder B

Hvis dere skal bo i nærheten av hverandre, hva med å la ungene gå noenlunde fritt mellom husene, men la overnattingen bestemme hvor de "bor" den uken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...