Gjest Brennmerket? Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Jente i 20-årene som fikk konstantert kondylomer i fjor høst. Etter 4 ukers behandling med Aldara-krem ble jeg friskmeldt. Rundt juletider fikk jeg et mildt tilbakefall, også dette fikset med Aldara-krem. Gynekologen sa at de aller fleste aldri fikk tilbakefall etter bruk av Aldara, og han var overrakset over at jeg fikk det. Han sa at jeg KUNNE risikere at det kom tilbake på andre steder enn de som var behandlet, og at det var stor risiko for tiblakefall ved graviditet eller kyssesyke. Han ba meg slappe heeelt av og sa at det ikke var noen grunn til å informere verken fortidige eller fremtidige partnere om dette. Han sa at rundt 90 % av norges befolkning har dette viruset og at man kan bli smittet av et toalettsete. Mine kondylomer var svært beskjedne og knapt synlige. Problemet er at jeg nå føler meg "skitten". Det ligger alltid i bakhodet når jeg treffer en ny mann og det oppstår en situasjon hvor action kan skje. har forstått det slik at det er ulike hpv-virus. Mitt virus ga små og beskjedne kondylomer, men finnes jo skrekkhistorier om jenter som får så voldosmme utbrudd at kjønnsleppene omtrent vokser sammen og hele området må laserbehandles intensivt over flere ganger. Er det noen her inne som har noen trøstens ord til meg? Jeg prøver å tenke positivt - det er i hvert fall ikke herpes eller hiv jeg har fått. MEn det er ikke noe kult, føles stigmatiserende. Blir litt sånn at jeg går rundt og bekymrer meg for at det skal komme tilbake...
RockerGirl Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Lurer litt på hva slags gynekolog du har som sier det kan smitte via et toalettsete? Kondylomer smittes ved direkte kontakt (man blir ikke alltid smittet heller..) Ja, det er sant at mange har viruset, men ikke alle får utbrudd. Det er når du har et utbrudd at det er smittsomt. Så du burde egentlig fortelle tidligere sexpartnere om dette, sånn egentlig Du burde også fortelle nye sexpartnere om dette, hvis du har utbrudd! Hvis du ikke har utbrudd, så kan man ikke bli smittet. Tror ikke du skal bekymre deg for disse voldsomme utbruddene, det er nok folk som ikke har behandlet det i det hele tatt. Så det er ingenting å tenke på De er sjeldent farlige (jenter kan få kreft i livmorhalsen, eller noe sånt, men det er bare å sjekke seg jevnlig hos en gynekolog). Mitt tips til deg er egentlig å bytte gynekolog! Hvertfall hvis han sier en kjønnssykdom kan smitta via toalettseter, og at det ikke er nødvendig å informere sexpartnere om dette siden "så og si alle har det"...
kristian82 Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 (endret) Mitt tips til deg er egentlig å bytte gynekolog! Hvertfall hvis han sier en kjønnssykdom kan smitta via toalettseter, og at det ikke er nødvendig å informere sexpartnere om dette siden "så og si alle har det"... Enig. Noe av det mer uansvarlige og syke jeg noen gang har hørt komme fra en Lege. Titt på Lommelegen eller søk på kondylomer på google f.eks. så ser du KJAPT at det legen din sa bare er tull. Han høres ut som samme type "proffe" lege som ler når folk sier de skal ta en HIV test, "ingen nordmenn som har HIV"..BYTT LEGE ASAP! Endret 3. august 2009 av kristian82
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Jeg ble smittet av min samboer av dette og det er faen ikke moro. Dette var etter over 1 år siden hun hadde hatt utbrudd på dette. Så ikke ta denne sjansen for da kommer gutten til å blir meget forbanna
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. august 2009 #5 Skrevet 3. august 2009 Tusen takk for svar alle 3! Vel, jeg har ikke hatt sex siden jeg fikk dette i høst, så det er ikke sånn at jeg driver og har uhemmet sex og smitter folk i hytt og pine. Vet faen ikke hva jeg skal gjøre eller tro. Min gynekolog har ord på seg for å være meget dyktig, og jeg har hørt leger på Olafia-klinikken si tilsvarende ting til sine pasienter. Det kommer kanskje an på hvilket HPV-virus man er smittet av? Min gynekolog sa eksplisitt til meg: "Dette er ikke noe jeg vil du skal gå og tenke på i fremtiden, lev livet som du pleier" og "Dette er ikke noe du trenger å informere tidligere sexpartnere om". Det var det FØRSTE han sa etter undersøkelsen da jeg satt der hvit som et laken. Han sa videre at kondylomer er ekstremt smittsomt og at om man har hatt sex med flere enn 10 partnere, har man garantert viruset i kroppen. Han sa også at min type virus ga så lite og beskjedent utbrudd at om en gutt ble smittet, ville han mest sannsynlig ikke merke det engang! Jeg TROR min gynekolog vet hva han snakker om, for han har vært leder for en stor kondylom-undersøkelse (prosjekt) ved et universitetssykehus og skal være en av de beste på sitt felt. Nå holder jeg mulighetene åpne for at det finnes flere typer HPV-virus som kan gjøre mye mer skade enn det jeg har, og slike må man kanskje informere om? Jeg vet rett og slett ikke! Men skjønner godt at folk blir forbanna om man blir smittet av partnere som bare ligger rundt og gir faen i å informere. Det finnes HPV-virus som kan gi livmorhalskreft. Gynek. nevnte noe om at om man var smittet av "min" type hpv-virus, var man immun mot den typen som ga kreft. Det var jo en liten trøst i hvert fall !! Jeg tror konklusjonen her må være at hvert tilfelle må vurderes individuelt. Jeg kommer uansett til å gå jevnlig og sjekke meg ca en gang i halvåret for å se om det kommer tilbake. De aller fleste har ikke flere utbrudd etter behandling med Aldara-kremen. Og HELDIGVIS er kondylomer ikke farlig i det hele tatt, bare plagsomt!! Men når jeg får meg ny kjæreste, skal jeg legge kortene på bordet og så snakker vi evt. sammen med en lege og ser hva vi gjør.
kristian82 Skrevet 3. august 2009 #6 Skrevet 3. august 2009 Men når jeg får meg ny kjæreste, skal jeg legge kortene på bordet og så snakker vi evt. sammen med en lege og ser hva vi gjør. Høres fornuftig ut! Da er du ærlig og da fixer det seg garantert!
Gjest uheldig også Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Jeg tror du ikke skal ekskludere toalettsetet som mulig smittepunkt. Jeg fikk flatlus fra et slikt på en nattklubb og legen bare lo av meg. Det var helt umulig sa han!, men jeg hadde ikke vært borti noen damer på den tida så jeg kunne ikke tenke meg noe annet smittepunkt. Jeg er ihvertfall nå blitt veldig nøye med å tørke rundt ringen med papir før jeg setter meg nedpå. Det er ufattelig ekkelt med slike offentlige toaletter med kjønnshår og annet dritt under ringen...
Gjest Gjest_Andreas_* Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Jente i 20-årene som fikk konstantert kondylomer i fjor høst. Etter 4 ukers behandling med Aldara-krem ble jeg friskmeldt. Rundt juletider fikk jeg et mildt tilbakefall, også dette fikset med Aldara-krem. Gynekologen sa at de aller fleste aldri fikk tilbakefall etter bruk av Aldara, og han var overrakset over at jeg fikk det. Han sa at jeg KUNNE risikere at det kom tilbake på andre steder enn de som var behandlet, og at det var stor risiko for tiblakefall ved graviditet eller kyssesyke. Han ba meg slappe heeelt av og sa at det ikke var noen grunn til å informere verken fortidige eller fremtidige partnere om dette. Han sa at rundt 90 % av norges befolkning har dette viruset og at man kan bli smittet av et toalettsete. Mine kondylomer var svært beskjedne og knapt synlige. Problemet er at jeg nå føler meg "skitten". Det ligger alltid i bakhodet når jeg treffer en ny mann og det oppstår en situasjon hvor action kan skje. har forstått det slik at det er ulike hpv-virus. Mitt virus ga små og beskjedne kondylomer, men finnes jo skrekkhistorier om jenter som får så voldosmme utbrudd at kjønnsleppene omtrent vokser sammen og hele området må laserbehandles intensivt over flere ganger. Er det noen her inne som har noen trøstens ord til meg? Jeg prøver å tenke positivt - det er i hvert fall ikke herpes eller hiv jeg har fått. MEn det er ikke noe kult, føles stigmatiserende. Blir litt sånn at jeg går rundt og bekymrer meg for at det skal komme tilbake... - Jeg hadde laserbehandling på onsdag, 3 sprøtestikk inni endetarmen, første stikk var VONDT, men de neste kjente jeg ikke noe til, da var jeg helt bedøvet! 2 dagers sykemelding fra jobb så var det værste over, men ikke grusomt vondt da! bare når jeg skulle på dass.. hadde det nesten i 3 og et halvt år, måtte fjerne de to vanskeliske siste med laser og jeg var helt blomkål bak.. freedom!!
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 Det der er fælt, jeg har også hatt det og det var rett før jeg hang meg i nærmeste tre. Har lest alt jeg har kommet over om det, og det legen din sier er riktig. Han høres ut som han har mye mer peiling enn min lege, som knapt fortalte meg noenting om det. Det jeg har lest da er også at svært mange har det (tallene er visst så høye som 90% om man har hatt 4 partnere eller flere), men veldig få får utbrudd. Det er mest smittsomt når man har utbrudd, men det er i kroppen hele tiden. De antar at smittefaren er ganske nær null når man ikke har hatt utbrudd på 6 måneder eller mer, selv om ingenting er helt 100% sikkert med dette viruset. Så det jeg gjorde var rett og slett å leve i sølibat i et helt år. Det var helt forferdelig, jeg hadde et ganske aktivt sexliv før og måtte bare kutte det helt uten forklaring. Hadde noe på gang med en jeg likte godt, men ville ikke gå videre når jeg hadde utbrudd og ga han avslag uten god grunn. Følte meg utrolig ekkel og gikk inn i en liten depresjon, det gikk jo veldig hardt utover kjærlighetslivet mitt. Jeg har ikke fortalt det til en eneste sexpartner, det er jo den ekleste kjønnssykdommen. Vorter, liksom! Vanskelig å fortelle til en man er forelska i. Jeg bruker alltid kondom med nye partnere, men jeg har hatt sex uten med faste. Og ikke fortalt det. Om kjæresten min nå hadde fått det så hadde jeg dødd, jeg har fremdeles den lille angsten for å spre smitten. Spesielt siden jeg tok det så hardt selv. Men man kan ikke la det hemme seg resten av livet. Alt er vel så langt, det er 8 år siden jeg hadde det og jeg har verken fått tilbakefall eller en ekkel telefon fra en sexpartner. Har hatt samme kjæreste i 2 år nå og han har heller ikke fått det. Så det trenger absolutt ikke være et livslangt handicap. Føler med deg, men ikke la det ødelegge for mye for deg. Jeg føler det beste og riktige (selv om jeg ikke har gjort det selv) er å alltid bruke kondom, og fortelle om det når det blir seriøst og høre om partneren ønsker å slutte med kondomer eller "ta sjansen".
Gjest TS Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 Det der er fælt, jeg har også hatt det og det var rett før jeg hang meg i nærmeste tre. Har lest alt jeg har kommet over om det, og det legen din sier er riktig. Han høres ut som han har mye mer peiling enn min lege, som knapt fortalte meg noenting om det. Det jeg har lest da er også at svært mange har det (tallene er visst så høye som 90% om man har hatt 4 partnere eller flere), men veldig få får utbrudd. Det er mest smittsomt når man har utbrudd, men det er i kroppen hele tiden. De antar at smittefaren er ganske nær null når man ikke har hatt utbrudd på 6 måneder eller mer, selv om ingenting er helt 100% sikkert med dette viruset. Så det jeg gjorde var rett og slett å leve i sølibat i et helt år. Det var helt forferdelig, jeg hadde et ganske aktivt sexliv før og måtte bare kutte det helt uten forklaring. Hadde noe på gang med en jeg likte godt, men ville ikke gå videre når jeg hadde utbrudd og ga han avslag uten god grunn. Følte meg utrolig ekkel og gikk inn i en liten depresjon, det gikk jo veldig hardt utover kjærlighetslivet mitt. Jeg har ikke fortalt det til en eneste sexpartner, det er jo den ekleste kjønnssykdommen. Vorter, liksom! Vanskelig å fortelle til en man er forelska i. Jeg bruker alltid kondom med nye partnere, men jeg har hatt sex uten med faste. Og ikke fortalt det. Om kjæresten min nå hadde fått det så hadde jeg dødd, jeg har fremdeles den lille angsten for å spre smitten. Spesielt siden jeg tok det så hardt selv. Men man kan ikke la det hemme seg resten av livet. Alt er vel så langt, det er 8 år siden jeg hadde det og jeg har verken fått tilbakefall eller en ekkel telefon fra en sexpartner. Har hatt samme kjæreste i 2 år nå og han har heller ikke fått det. Så det trenger absolutt ikke være et livslangt handicap. Føler med deg, men ikke la det ødelegge for mye for deg. Jeg føler det beste og riktige (selv om jeg ikke har gjort det selv) er å alltid bruke kondom, og fortelle om det når det blir seriøst og høre om partneren ønsker å slutte med kondomer eller "ta sjansen". Tusen takk for svar... Vet du hva som er grunnen til at noen får små, beskjedne utbrudd og andre får blomkål i hele underlivet? Er det forskjellige virus eller er det immunforsvaret som avgjør hvor kraftig utbrudd man får? Uff, jeg haaaaaaaaaaaaaaaater dette!!!! Får lyst å gråte ved tanken...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå