Gjest Litt i tvil Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 I morgen 3. august starter jeg med min nye livsstil... Dette er ikke en slankekur, selv om målet er å gå ned i vekt og bli i bedre form. Planene er lagt, jeg har fått hjelp til å sette opp både treningsplan og kostholdsplan, og jeg er veldig motivert. Men, så kommer det store "men-et". Jeg har fortalt alle rundt meg om planene mine, fordi jeg vet jeg trenger støtte i omleggingsfasen. Mannen min støtter meg, og det samme gjør mamma, men venninnene mine gjør det ikke. Eller jo, de støtter meg i at jeg skal gå ned noen kilo, men de liker ikke måten jeg skal gjøre det på. Som sagt går jeg inn for en livsstilsomlegging mer enn en slankekur, og jeg har lagt opp til en langsom vektnedgang, 8 kg på 8 mnd. Det vil medføre et realistisk kostopplegg, og et treningsopplegg jeg kan følge selv når jeg ikke skal gå mer ned i vekt. Jeg satser på et lite energiunderskudd i perioden jeg skal gå ned i vekt, noe ved hjelp av maten, men mest ved å gradvis øke aktivitetsnivået fra en "litt aktiv" til "aktiv" livsstil. Når jeg så skal vedlikeholde vekten, kan jeg legge til en smoothie eller lignende (250-300 kcal) i løpet av dagen, og jeg er på "vedlikeholds-nivå". Dette passer ikke vennene mine. De mener jeg har lagt opp til et opplegg som er "dømt til å mislykkes", og at jeg vil miste motet når jeg ikke ser rask framgang, og at jeg ikke vil klare å holde energiunderskuddet når det er "så tett opp i mot normalen". Den mener jeg heller skal gå ned de ønskede kiloene så rask jeg klarer ( i løpet av 2-3 mnd), og så starte på livsstilsendringen når jeg er på "nullpunktet". Hva mener dere? Er jeg helt på jordet når jeg satser på en så rolig vektnedgang ved et normal sunt kosthold, og å øke fra "moderat aktiv" til "aktiv" livsstil?
Go'jenten Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Jeg har ingen erfaring what so ever, men jeg synes det du sier høres veldig fornuftig ut. Er det ikke slik at man går veldig raskt opp igjen når man har gått ned i vekt raskt?
Eplefe Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Det er vitenskapelig bevist at folk som går og strør planene sine rundt seg til alle som gidder å høre ikke har motivasjonen til å gjennomføre det, for de får all bekreftelsen de trenger ved å snakke om det. Kanskje venninnene dine støtter deg i hemmelighet, bare velger å ikke vise det sånn at du faktisk kommer til å gjennomføre det?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Det er vitenskapelig bevist at folk som går og strør planene sine rundt seg til alle som gidder å høre ikke har motivasjonen til å gjennomføre det, for de får all bekreftelsen de trenger ved å snakke om det. Kanskje venninnene dine støtter deg i hemmelighet, bare velger å ikke vise det sånn at du faktisk kommer til å gjennomføre det? For det første skulle jeg gjerne sett undersøkelsen som viser at dette stemmer, for det har jeg aldri hørt før! Jeg har heller hørt tvert i mot, at en bør fortelle "alle" om planene, så de kan være ens støtte når ting går trått, og morivasjonen glipper. Men nei, de støtter meg ikke, ikke engang i hemmelighet. Men det at du sa dette, fikk fram trassen i meg, og jeg ble enda mer motivert til å gyve løs på omleggingen... så tusen takk!
Eplefe Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Siste setningen lyser av at du fisker etter bekreftelse uansett, så lykke til med trass og motivasjon og sånn.
Go'jenten Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 Kjære folk.. Lykke til med slankingen, trådstarter, dette klarer du!
Sekretæren Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Såvidt jeg ser har du en glimrende plan, og du kan be venninnene dine ta seg ei bolle og flytte til Kualalumpur!! :gjeiper:
Wiggins Skrevet 3. august 2009 #8 Skrevet 3. august 2009 Som sagt går jeg inn for en livsstilsomlegging mer enn en slankekur, og jeg har lagt opp til en langsom vektnedgang, 8 kg på 8 mnd. Det vil medføre et realistisk kostopplegg, og et treningsopplegg jeg kan følge selv når jeg ikke skal gå mer ned i vekt. Jeg satser på et lite energiunderskudd i perioden jeg skal gå ned i vekt, noe ved hjelp av maten, men mest ved å gradvis øke aktivitetsnivået fra en "litt aktiv" til "aktiv" livsstil. Når jeg så skal vedlikeholde vekten, kan jeg legge til en smoothie eller lignende (250-300 kcal) i løpet av dagen, og jeg er på "vedlikeholds-nivå". Dette høres ut som et svært fornuftig opplegg. Hvis du er overvektig nå så er det fordi din nåværende livsstil har gjort deg overvektig. Da hjelper det ikke med en kjapp kur, man må endre livsstil permanent. Det eneste jeg vil sette fingeren på er at det høres ut som du har tenkt å innta et rimelig fast antall kalorier per dag. Hvor mye man bør spise per dag varierer med dagsform, hva slags og hvor mye fysisk aktivitet man er i per dag osv. Det er bedre å satse på å ha som regel å ikke spise seg helt mett, men stoppe der du gjerne skulle spist litt til. Da vil du få et passelig underskudd per dag. Dette passer ikke vennene mine. De mener jeg har lagt opp til et opplegg som er "dømt til å mislykkes", og at jeg vil miste motet når jeg ikke ser rask framgang, og at jeg ikke vil klare å holde energiunderskuddet når det er "så tett opp i mot normalen". Den mener jeg heller skal gå ned de ønskede kiloene så rask jeg klarer ( i løpet av 2-3 mnd), og så starte på livsstilsendringen når jeg er på "nullpunktet". Har dine venner vært helt bevisstløse de siste tjue årene? Det er bevist gang på gang at rask vektnedgang veeeldig ofte medfører like rask vektoppgang etterpå. Dette skjer fordi forbrenningen skrus ned når du spiser lite, og du mister også en del muskelmasse, som gjør at du får lavere forbrenning.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. august 2009 #9 Skrevet 3. august 2009 Siste setningen lyser av at du fisker etter bekreftelse uansett, så lykke til med trass og motivasjon og sånn. Selvsagt ønsker jeg støtte... er det ikke en del av det å være venner da? Jeg støtter dem når de skal slanke seg, hvorfor kan ikke de støtte meg når jeg velger å gå en annen vei? Vi er 4 venninner som skal gå ned i vekt, sammen... alle har valgt hver sine metoder, men jeg er den eneste som ikke har valgt et slankeopplegg. Når de da sier at jeg har valgt feil, og hølydt argumenterer for sitt syn, er det da så rart at jeg begynner å tvile på egen avgjørelse? Men jeg vet jeg skal klare det, jeg måtte bare høre fra utenforstående at opplegget jeg har valgt ikke var så på jordet som venninnene mine hevdet.
Eplefe Skrevet 3. august 2009 #10 Skrevet 3. august 2009 Nei, opplegget du har valgt er nok bedre en venninnene dine sitt, i den forstand at du kommer til å miste vekten permanent, mens de får sitt tilbake med en gang de slutter på kuren.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. august 2009 #11 Skrevet 3. august 2009 Dette høres ut som et svært fornuftig opplegg. Hvis du er overvektig nå så er det fordi din nåværende livsstil har gjort deg overvektig. Da hjelper det ikke med en kjapp kur, man må endre livsstil permanent. Det eneste jeg vil sette fingeren på er at det høres ut som du har tenkt å innta et rimelig fast antall kalorier per dag. Hvor mye man bør spise per dag varierer med dagsform, hva slags og hvor mye fysisk aktivitet man er i per dag osv. Det er bedre å satse på å ha som regel å ikke spise seg helt mett, men stoppe der du gjerne skulle spist litt til. Da vil du få et passelig underskudd per dag. Har dine venner vært helt bevisstløse de siste tjue årene? Det er bevist gang på gang at rask vektnedgang veeeldig ofte medfører like rask vektoppgang etterpå. Dette skjer fordi forbrenningen skrus ned når du spiser lite, og du mister også en del muskelmasse, som gjør at du får lavere forbrenning. Takk for et utfyllende svar. Jeg skjønner hvorfor du reagerer på hvorfor jeg har tenkt å innta et fast antall kalorier pr dag, men jeg må gjøre det slik fordi jeg går på kortison, og ikke har en normal sultfølelse. Jeg er konstant sulten, selv hvis magen er "sprengt" etter et stort måltid. Derfor må jeg være veldig bevisst på inntak i forhold til behov. Jeg startet denne prosessen for lenge siden. Første skritt var å finne ut hvilket energiinntak som førte til en stabil vekt... det fant jeg ut ved å skrive matdagbok over lengre tid. Alt ble veid og skrevet ned, ned til den minste bit, og det gjennomsnittlige energiinntaket som førte til en stabil vekt over lengre tid, ble utgangspunktet for kostholdet i vektreduksjonsfasen. Det vil helt sikkert bli justert en del underveis, men det er i alle fall et utgangspunkt, så får vi ta det derfra.
Gjest Trådstarterf Skrevet 3. august 2009 #12 Skrevet 3. august 2009 Nei, opplegget du har valgt er nok bedre en venninnene dine sitt, i den forstand at du kommer til å miste vekten permanent, mens de får sitt tilbake med en gang de slutter på kuren. Det var det jeg tenkte også, men som sagt, når de er 3 stykker som hevder at de har rett, er det ikke så uvanlig at den ene som er uenig begynner å tvile på at hun har valgt riktig.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #13 Skrevet 3. august 2009 Venninnene dine jojo-slanker seg og det har vi vel hørt i hvertfall 20 år nå at ikke funker. De kommer til å sprette ned - og så sprette opp igjen. Du gjør det på den måten som nær sagt alle kostholdseksperter anbefaler. Jeg vil ønske deg all lykke til, og håper at mannen din og familien din fortsetter å støtte deg. :-)
buttergirl Skrevet 3. august 2009 #14 Skrevet 3. august 2009 Hørtes ut som en veldig fornuftig og fin plan spør du meg! Men du tror at du klarer å holde deg til dette, selv om venninnene dine muligens raser ned i vekt? Jaja, du får ha lykke til! Hadde vært supert om du kunne gi oss tilbakemeldinger om hvordan dette går
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. august 2009 #15 Skrevet 3. august 2009 Hørtes ut som en veldig fornuftig og fin plan spør du meg! Men du tror at du klarer å holde deg til dette, selv om venninnene dine muligens raser ned i vekt? Jaja, du får ha lykke til! Hadde vært supert om du kunne gi oss tilbakemeldinger om hvordan dette går Ja, jeg tror jeg vil klare å holde meg til dette. Det er ikke vektreduksjonen som er hovedmålet, det er mer en gunstig bivirkning, resultatet skal være en livsstil jeg ønsker å leve med med, og der ligger motivasjonen min Og jeg må også huske på å si takk for oppmuntringen fra deg, Go'jenten og Miss Shorty. Jeg kan legge inn tilbakemeldinger her etter hvert som ukene går dersom det er interessant.
Sekretæren Skrevet 3. august 2009 #16 Skrevet 3. august 2009 Jeg kan legge inn tilbakemeldinger her etter hvert som ukene går dersom det er interessant. Gjør det Du kan også lage deg en tråd i Treningsdagbok-forumet Lover å komme innom å si hei!
Chanel.No5 Skrevet 3. august 2009 #17 Skrevet 3. august 2009 Bra plan! Garanterer deg at venninnene dine ikke er annet en meget sjalu på at du har en plan, motivasjon og styrke til å gjennomføre dette. De skulle nok ønske de var deg! Sjalusi bringer frem det verste i mennesker, men gjennomfør med glans og vis dine venninner at du klarer dette!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. august 2009 #18 Skrevet 9. august 2009 En liten oppdatering etter 6 dager med mitt nye "liv". Det har faktisk gått veldig bra, bortsett fra at jeg i lang tid har slitt veldig med at jeg holder mye vann i kroppen, og det har fortsatt denne uken også. Første delmål denne uken, var å få rutine på måltidene. Jeg klarte ikke spise 5-6 ganger om dagen slik planen var, det ble for ofte fordi jeg fremdeles står opp noen timer senere enn jeg vanligvis gjør, så jeg reduserte til 3 hovedmåltider og ett mellommåltid, da gikk det veldig bra. Målet nådd, men må justeres litt mer når jeg er tilbake på vanlig arbeidstid. Det andre delmålet var å øke aktivitetsnivå med 1000 skritt pr dag. To av dagene valgte jeg å skrape og male (hus) i stedet for å gå tur, men jeg kan ikke si at jeg føler at jeg har mislykkes i å nå målet av den grunnen. Målet var å øke aktivitetsnivået, og det har jeg gjort, bare på en litt annen måte enn planlagt. Jeg ser det slik at dette er en livsstilsendring, og i hverdagen blir det av og til slik at man enkelte dager må prioritere en aktivitet foran en annen... det er ikke alltid man har tid og mulighet til å gjøre begge deler. Og når jeg byttet ut 20 minutters gåtur, med 3,5 timers malejobb, så sier det vel seg selv at jeg var mer aktiv disse to dagene enn jeg egentlig hadde planlagt. Målet nådd! Et tredje delmål, var å øke vanninntaket pr dag, og jeg har gjort det til vane å drikke et glass vann før hvert måltid, i stedet for å bare drikke mellom måltidene som jeg gjorde før. Dermed får jeg 3 glass ekstra pr dag, totalt, 6-7 glass (1,5-2 l), noe som er perfekt for meg. I tillegg har jeg begynt å drikke grønn te til måltidene, og det regnes visst også som vann. Målet nådd! Alt i alt er jeg veldig fornøyd. En liten vektreduksjon denne uken (tror jeg, det er litt vanskelig å si pga vannvekten), og det er jeg veldig godt fornøyd med.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. august 2009 #19 Skrevet 9. august 2009 Jeg kan komme med en liten oppdatering om uenigheten jeg har med venninnene mine også.... De er fremdeles like negative til mitt opplegg... Selv er de kjempeflinke! De trener mye, spiser i følge diettene de har valgt å følge, og de har alle gått ned mye. (0,5-1 kg på denne uken, vi startet samtidig) Den største forskjellen merkes vel når vi sitter og snakker, og de forteller om sine 3-4 timer med trening og hva de spiser hver dag, og når de spør meg om hva jeg har gjort den dagen, får de "jeg gikk en tur i skogen sammen med datteren min i dag." Da himler de litt med øynene, og går videre til å snakke om hva de har gjort. Vi blir nok ikke enige, men jeg håper at de etterhvert aksepterer at vi har ulike tilnærmingsmetoder, og at min metode kan være like effektiv som deres... Akkurat som i historien om skilpadden og haren... jeg er skilpadden, og de er harer... Vi kommer alle til målet, men jeg bruker bare litt lenger tid.
Sekretæren Skrevet 9. august 2009 #20 Skrevet 9. august 2009 Jeg synes du er flink, vi har alle våre utgangspunkt, og det er lurt av deg å tenke at dette kommer til å ta tid. Godt å høre at du ikke lar deg stresse av venninnene dine. Fortsett å stole på deg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå