Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Hei, Vi har nå en tispe på 1 år, som er bli, kosete, leken og begeistra, hun er ikke dominant. Hun elsker andre hunder, og vi tenkte at det er koselig å ha en hund til, både for henne og for oss. Men hva passer best? En Tispe eller han hund? Er det noen forskjelle mellom disse 2 kjønner angående oppførsel? Takk!
engel med sorte vinger Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 (endret) Det pleier å gå veldig bra med tispe og hann hund. Itte ælltid like heldig med to tisper. Da bør i såfall den eine vara noe eldre. Dæ æ i vafall mi erfaring. Men det er kæsje litt anerledes hvis de vokser opp sammen? Endret 2. august 2009 av engel med sorte vinger
Frey Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Ved to av samme kjønn unngår man løpetidsproblematikk, men i noen tilfeller er det aggressjon mellom to av samme kjønn. Hvilken rase er det snakk om? Uansett ville jeg ventet til tispa er et år eldre enn nå.
Gal_dame Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Spørs nok på rase og kor dominant hundene er. Hadde to hannhunder sjøl en periode, noe som ikkje gikk så veldig bra, da den eine er veldig dominant og gav den andre juling titt og ofte da den prøvde seg på jukking og henging på ryggen hans heile tida. Måtte dessverre gi den yngste vekk tilslutt, og skaffa oss seinare ei tispe. De går veldig bra sammen, siden ho ikkje er dominant, men ho er større enn hannen vår og elske slåss med han (men veit aldri når det er nok, og gir bengen i om hannen ikkje vil være med). Ho har hatt løpetid, men minimal interesse fra hannen vår, men det blir nok litt verre ved neste løpetid siden ho nå er over 1 år og nærmer seg voksen-alder. Tror nok hannhund og tispe går sammen ganske bra, men det kan bli litt bråk om de er dominante. Jenta mi er ikkje dominant, men ho er likevel bossen over hannen selv om han ikkje gir opp så lett mot ho når de leike. Har egentlig ingen erfaring med å ha to tisper sammen, men har hørt at enkelte tisper kan være aggressive mot hverandre, spesielt om eine eller begge er dominante. Men det går seg vel til så lenge de finner ut kem som er øverst i rang. Om du skal ha hann, må du få bikkja på p-pillen eller kastrere/sterilisere ein av de, eller blir det små baby-boffer
Frey Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Om du skal ha hann, må du få bikkja på p-pillen eller kastrere/sterilisere ein av de, eller blir det små baby-boffer Nei, det trenger det ikke å bli. Man skiller hundene i den aktuelle perioden.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #6 Skrevet 3. august 2009 Takk for deres reaksjoner! Vi har nå en golden retriever tispe, hun er ikke dominant i det hele tatt, Når hun møter andre hunder da vil hun bare leke og kose seg, noe de fleste andre hunder synes er greit. Men hun har jo møtet mer hann-hunder en tisper, da der bor mange hannhunder her i nabolaget. Vi har tenkt en valp, men ikke av samme rase. Jeg elsker retrieverer men 2 av samme slag og størrelse passer rett og slett ikke i bilen ;-). Neida, nå tuler jeg litt , men det er litt praktisk også, at vi velger denne ganger en litt mindre hund, hva slags hund vet vi ikke enda. Vi har tenkt å sterilisere-kastrere, og vi får lov fra dyrenlegen, da vi driver en campingplass og har mange hunder i nærheten, og hun har akkurat løpetid i høysesongen. men jeg vet ikke om jeg vil det, ikke nå fordi hun er fortsatt ganske ung, og hun er en hund med stamtavle og en megetfint utseeende og god helse så kanskje planlegger vi en kul om et par år.
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 3. august 2009 #7 Skrevet 3. august 2009 Det var meg da;-), glemte å skrive navnet mitt:-)
Gjest gadd ikkje logge inn Skrevet 3. august 2009 #8 Skrevet 3. august 2009 Nei, det trenger det ikke å bli. Man skiller hundene i den aktuelle perioden. Ja, men det er ikkje alle som har plass til å ha to hunder adskilt, og om en hannhund kjenner lukta til ei tispe i løpetid vil han nok prøve å komme seg til tispa. Og tispa kan prøve komme seg til hannhunden. Og om de da klarer det, risikerer man å få noen søte små seinere. Har sjøl hann og tispe no, hennes andre løpetid er rett rundt hjørnet. Hannen reagerte ikkje noe særlig under første løpetida, men no merke eg hannen min oppføre seg annerledes. Tispa hadde ett lite uhell i buret sitt for noen dager siden, og han pissa på gardinene (markerte seg eller noe) og sleiker på gulvet og i bur-bunnen kor tisset hennes var før eg vaska. Er og meir fokusert på ho enn før. Har de alltid adskilt så de ikkje rasere leiligheten, men om han vil kan han glatt rive ned grinda til stua og komme seg inn til ho. Gleder meg ikkje til løpetida starter. Sitter sjøl og vurdere kastrere hannen (av mange grunner, ikkje bare pga tispa). Viss ikkje, så skal ho på pillen så eg slipper bekymre meg for at ho skal bli drektig.
Frey Skrevet 3. august 2009 #9 Skrevet 3. august 2009 For å sitere en vetrinær: "Men, det er mye som tyder på at livmorkreft og livmorbetennelse kan opptre hyppigere hos tisper der man bruker p-sprøtyer." P-piller for hund finnes ikke. Kan man ikke holde hundene adskilt hjemme så kan man få bekjente til å passe hanhunden når tispa har løpetid, eller sette hanhunden på kennel. Man finner som regel en løsning på det hvis man ønsker.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 Hei du:) Egentlig så har det ikke så mye å si om du setter to jenter eller to gutter eller en jente og en gutt sammen. Mest sannsynlig trives de godt i hverandres selskap uansett:) Men det du må passe på, hvis du skal få deg mindre hund, så har de små hundene lettere for å dominere(selvom det virker ulogisk) de større hundene. Og den største får alltid kjefta,men egentlig så er det den lille bikja som har lagt opp til bråk;) så pass på at den lille bikja ikke får mer oppmerksomhet enn den dere allere har(dette gjelder jo forsåvidt uansett str)da den kan bli høy på pæra,sjalu,stort behov for å passe på dere og ikke la den andre bikja kose med dere. Så pass alltid på at bikjene blir behandler likt uansett kjønn og str og alder:) Det er mitt råd til deg og dere:) Lykke til med å finne ny hund:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå