Eli&Loli Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Hei! Jeg og min venninne har hver våre tisper. Problemet vårt er at de angriper hverandre med en gang de møtes. De er nok begge dominante tisper. Historien bak: Vi bodde sammen da jeg først fikk min chi tispe for 5,5 år siden. 2 måneder senere fikk hun sin strihårede dachs. dette gikk fint en kort stund, frem til dachsen faktisk hadde hele hodet til chi en i munnen og jeg måtte riste henne ut - ganske dramatisk og chien fikk bitemerker i strupen, vi har begge blitt litt lammet og redde etter disse to episodene. Jeg tør ikke la de to møtes "fritt" uten at jeg holder den ene hunden, slik at de kan snuse på hverandre. Nå, etter et par besøk, har jeg oppdaget at dachsen ikke helt bryr seg om chi en, mens chi en knurrer og flekker tenner mot dachsen. Nå har jeg ikke satt dem ned sammen, men begge satt i sofaen med meg. Spørsmålet mitt/vårt er: Skal vi tørre å sette dem ned sammen? vi vil jo gjerne finne på ting sammen uten å være nervøse for at de dreper hverandre! Hvordan skal vi gå frem? Hadde størrelsen vært lik, så hadde det vært litt mindre skremmende å la de "vise hvem som er mest dominant", men det tør jeg ikke iogmed at chi en er mye mer sårbar enn dachsen, med tanke på størrelse og styrke. Huff, håper ikke dette er et håpløst tilfelle og om noen som har noen hjelpende råd og tips, hadde jeg blitt utrolig takknemlig Vi er noen skruller som gjør alt for hundene sine og vil dem alt godt - slik de fleste hundeeiere er hehe :rødme:
Frey Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Tviler på at noen av dem er spesielt dominante, slik du forklarer det virker de begge usikre på hvem som egentlig er øverst på rangstigen av de to. Men aller går ikke overens med alle, helelr ikke i hundeverdenen. Såfremt dere ikke tilbringer tid sammen på daglig basis så hadde jeg rett og slett holdt dem atskilt. Gå tur sammen, gjør ting sammen, vær aktive - men hundene trenger ikke å leke sammen.
Gjest Ingeniøren Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Jeg har god erfaring med å gå tur og gjerne la dem gjøre øvelser i nærheten av hverandre. Hundene får positive opplevelser med den andre hunden tilstede og det hele er ikke så truende som når de blir satt rett opp mot hverandre. Nøytralt territorie hjelper også for endel hunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå