Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Jeg har fått meg en billig leilighet som jeg føler jeg har vært veldig heldig med å få lov til å leie. De som bor i huset er utlendinger å virker utrolig snille,ærlige og blide. Hun som har leid til nå betalte 14000,- kontant dep. og huseier vil ha alt av husleie kontant. Jeg får kvittering så klart på dette. Men jeg er litt skeptisk på dep. dette er jo veldig mye penger, og han sier at dette skal stå på kontrakten og jeg får kvittering. Han snakket også om at han ønsket forskudd på dep!!(?) som en sikkerhet om at jeg skulle bo der... Hva syns dere om dette? Har pratet med hun som bor i underetasjen og hun sier at alt har gått veldig greit med den ordningen. Men jeg er skeptisk av natur Happy.gif
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Du bør sjekke husleieloven. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html §3-5 Ny regler fra 1.sept. http://www.huseierne.no/Nyheter/Endringer-...ra-1-september/ Depositum skal alltid stå på egen konto. Fra 1.sept. gjelder at kontoen skal stå i leietagers navn. Rentene tilfaller leietager. Dere bør gå sammen til banken og opprette en slik konto. Dersom utleier ikke følger loven på dette området så ville jeg være betenkt på hvilke andre områder han ikke har greie på som utleier.
Gjest Cipheria Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 (endret) Du får jo ingen renter på dep når det ikkje er på eigen konto. Eg veit ikkje reglane rundt slike ting, men eg hadde aldri gått med på noko sånt, uansett. Personen som bur der veit jo ikkje om det går bra med dep før den dagen ho skal ha det att ... Skal husverten lagre desse pengane kontant i huset sitt? Då er dei vel tryggare i banken ved evt. innbrot? Googla det, her står at det skal lagast eigen konto for dep. Du kan la vere å betale kontant. Endret 2. august 2009 av Cipheria
Gjest Fugl Fønix Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Jeg syns du går glipp av en del rettigheter ved å gi ham det kontant. Du skal faktisk kunne få igjen beløpet ditt med renter når du flytter ut, og dersom han da har tenkt å bruke disse pengene på annet i mellomtiden, vil du sannsynligvis bare få igjen depositumsbeløpet uten renter. Samtidig må du veie opp mot at leien er billig, at du liker folkene etc. Men personlig syns jeg det er litt rart, og jeg hadde blitt litt skeptisk med tanke på om du i det hele tatt vil få igjen depositumet..
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Ville vært skeptisk. Selv om forrige hadde gode erfaringer vet man aldri hva som kan oppstå av evt. skader og slikt, og har du ikke dep. på egen konto vil det være nesten umulig for deg å drive tilbake dep. om du selv ikke var ansvarlig for evt. skade. I tillegg er jeg også noe usikker på om man kan kreve forhåndsbetaling på deler av dep. Uansett, høres nesten ut som om vedkommende vil skjule leieforholdet. Om han leier ut til mange kan det tenkes at det ligger øknomiske intensjoner bak det...
Relativista Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Huseier ønsker å gjøre ting svart, og ønsker å minimere sporene som kan tyde på at han gjør det svart, derfor ingen konto som skattemyndighetene kan snoke etter. Om du har kontrakt, og underskrift på betalt depositum, så er du rettslig sett sikret, men i praksis vil du allikevel kunne ha mer problemer med å få tilbake sånne penger. Kinkig, det. Kanskje kan du børse om å få betale mindre depositum?
Gjest Gjest Marit Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 Dep. penger skal alltid settes inn på konto i leietakers navn. Rentene skal du ha. Det skal dere gå sammen i banken å ordene. Sånn er reglene! Husleie kontant er det jo ikke noe poblem å betale. Behøver ikke svart av den grunn. Alle plikter å oppgi at de leier ut i selvangivelsen. Spar på kvitteringene du så har du ditt på det tørre.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 2. august 2009 #9 Skrevet 2. august 2009 Hei! Kan det være at leiligheten ikke er lovlig å leie ut? Jeg leide et sted hvor det var for lavt under taket til at det var lovlig å bruke som oppholdsrom, og utleier ville ha alt kontant. Han tok ikke depositum da, så jeg slapp den bekymringen...
Ella_Grey Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Jeg syns det er greit å betale husleie kontant, men da må du få kvittering. Syns derimot depositum bør settes på depositum-konto.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #11 Skrevet 3. august 2009 For all del, IKKE gi ham depositum kontant!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå