Gå til innhold

Forskudd på arv, når kapitalen er låst i eiendom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kommet i en vanskelig situasjon pga finanskrisen, lang historie som handler om mann som er selvstendig fotograf som nå er i fare for å miste livsværket sitt.... Han jobber ekstra som nattevakt, men det er ikke nok penger inn...... Følelsesmessig, ekteskapelig og økonomisk krise. Ikke lett!

Mine foreldre er av den gamle typen, sitter med hus og hytte og er nesten gjeldsfri. Veldig viktig å ikke ha gjeld...... Jeg er enebarn og har flere ganger sagt til dem at jeg ønsker de skal ta seg bedre råd, ønsker at de skal ha det bedre i alderdommen.

Om en stund kan det skje at vi ikke klarer utgiftene lengre, og da må jeg be om forskudd på arv. Det blir ikke lett! De tror de taper masse penger på det, og det er viktigere enn at vi skal klare oss.

Er det noen som vet hvordan en går fram i forhold til arvelån?Evt vet om noen gode nettsider?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ordner du via advokat så at alt går rett for seg. Forskudd på arv kan muligens utløse arveavgift der og da og ikke ved død.

En annen ting er om verdiene er bundet i bolit og hytte så er det ikke penger før det er solgt.

Skrevet

Man BER ikke om førskudd på arv. Ærlig talt.

Dere får sette tæring etter næring, og går det ikke rundt for mannen din og "livsverket" hans, får han skaffe seg en jobb som faktisk gir inntekt.

Skrevet

For det første får du ikke forskudd på arv hvis ikke foreldrene ønsker dette. Men du bør sjekke ut fordeler og ulemper ved forskudd på arv vs vanlig arv, og ulike måter å gjøre det på, for å kunne argumentere/diskutere dette med foreldrene dine. Det er faktisk ikke gunstig for dem å ta opp lån for å gi deg penger, fordi man betaler renter og omkostninger på lån som da blir tap. I tillegg til at de som sitter med lånet får høyere faste utgifter. Dette er ikke noe en kan forvente at foreldrene sine har lyst til... En annen ting er om man har stor formue i lett omsettelig verdi, da er det ofte flere fordeler ved forskudd på arv.

Nå er jeg selv heldig og har blitt lovet forskudd på arv når foreldrene mine selger en eiendom, men jeg synes det er viktig å legge opp livet sitt og gjøre de endringene som må til for å klare seg økonomisk UTEN å håpe på eller forvente økonomisk hjelp. Skjønner at det kan være vanskelig, jeg har også jobbet som selvstendig næringsdrivende og vet hvordan det er, i tillegg til at det gjerne er lite penger å hente i de ufaglærtjobbene man kan få utenom. Men da må en vurdere å senke utgiftene sine drastisk - flytte til en billigere bolig, til et annet sted e.l, og kanskje ta en ekstrautdanning for å kunne få bedre betalte jobber etter hvert. Det meste går så lenge en er villig til å senke de materielle kravene.

Skrevet

Hvis det ble helt krise økonomisk, så ville jeg heller bedt om et lån enn om forskudd på arv. Kanskje du kan få det rentefritt, til og med, men poenget er allikevel at du kan ikke be om forskudd på arv. Eller, det er ingenting som tilsier at du ikke kan stille spørsmålet, men jeg (og veldig mange med meg) ville heller betjent en telesexlinje enn å komme med et såpass freidig forslag ;) "Lån" tilsier i det minste at du har tenkt å betale tilbake og ikke bare venter på arven (jada, det er verste tolkning og du mener ikke det, men det kan tolkes slik hvis de er vrange nok)- om du rent faktisk kommer til å betale tilbake eller ikke er kanskje et annet spørsmål, men det er lettere å spørre om.

Sånn rent bortsett fra det, så må jo mannen din få seg en bedre betalt jobb. Livsverk eller ei, går det ikke an å leve av det så får han gjøre det på fritiden- det er mange forfattere, malere og keramikere som tilbringer mesteparten av døgnet på et kontor eller i en matbutikk. Enten det, eller så må dere downsize'e- få dere billigere bolig eller selge bilen... dere kan jo ikke leve helt på krisenivå heller.

For all del, det hadde vært fint om foreldrene dine ga deg forskudd på arv. Det burde vært flere som tenkte på den muligheten, og også muligheten til å hoppe over en generasjon mens man er i live, for de fleste pensjonister i Norge sitter veldig godt i det. Men igjen, dette med arv (og implisitt: død) er noe som er så tabubelagt at jeg skulle hatt en mann utenfor døra som truet med å knuse kneskålene på datteren min om jeg skulle vurdert å spørre om noe sånt.

Skrevet
Er kommet i en vanskelig situasjon pga finanskrisen, lang historie som handler om mann som er selvstendig fotograf som nå er i fare for å miste livsværket sitt.... Han jobber ekstra som nattevakt, men det er ikke nok penger inn...... Følelsesmessig, ekteskapelig og økonomisk krise. Ikke lett!

Mine foreldre er av den gamle typen, sitter med hus og hytte og er nesten gjeldsfri. Veldig viktig å ikke ha gjeld...... Jeg er enebarn og har flere ganger sagt til dem at jeg ønsker de skal ta seg bedre råd, ønsker at de skal ha det bedre i alderdommen.

Om en stund kan det skje at vi ikke klarer utgiftene lengre, og da må jeg be om forskudd på arv. Det blir ikke lett! De tror de taper masse penger på det, og det er viktigere enn at vi skal klare oss.

Er det noen som vet hvordan en går fram i forhold til arvelån?Evt vet om noen gode nettsider?

Be om forskudd på arv? herregud,går det an. for det første kan du ikke kreve det. om jeg skulle sagt det til mine forldre, så hadde jeg blitt jaget på dør. vel, er de gjeldfri,men som pensjonister,så har de da måttet ta opp lån på hytte eller hus.....

nei.....nei.

ekteskapelig krise skriver du...javel du har tenkt å bruke arv på en krise......

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

Jeg hadde satt stor pris på om barna mine kom og spurte meg om økonomisk hjelp fremfor at de blir ødelagt som familie.

Vi var gjennom noe lignende for noen år siden - men mine foreldre har alltid vært klare på at vi skal få penger mens vi trenger det og ikke når vi er voksne veletablerte.

Skrevet

Dere kan selvfølgelig spørre om forskudd på arv, men dette er ikke noe dere hverken har rett eller krav på. Foreldrene dine må selv bestemme om dette er noe de ønsker å gjøre. Må de ta opp lån vil de betale renter på dette. Skal lånet nedbetales jevnt og trutt, eller skal det ha avdragsfrihet til de dør? Hvem skal eventuelt betale rentene og de eventuelle avdragene?

Jeg ville i heller ha bedt om et lån fra foreldre fremfor forskudd på arv. Det kan da heller være opp til dine foreldre å foreslå forskudd på arv om de ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...