Gå til innhold

James Randis pris på 1 million dollar

Gjest Gjest_Anne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*

Kort fortalt: Jeg så en påstand om at noen har klart å gjennomføre testen, og bestått den, men at prisen ikke ble utbetalt, muligens fordi de som overvar det ikke kunne fatte hva som foregikk. Er det noen som har hørt noe om emnet, og kan bekrefte eller avkrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er alle som har vært med og de som har søkt, med beskrivelse av hva de vil gjøre og en del annen info:

http://forums.randi.org/forumdisplay.php?f=43

Jeg har ikke hørt noe spesifikt om at noen skulle ha vunnet. Men så er en slik påstand ikke spesielt uvanlig heller, iallfall ikke blant de som forsøker seg. Noen har endog lagt skylda på "dårlige energier" når de faller gjennom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har endog lagt skylda på "dårlige energier" når de faller gjennom.

Noe Randi har forsøkt å løse ved å tilby seg å gå ut av rommet - eller i det hele tatt bygget - hvis de som skal gjennomføre testen mener han tilfører "dårlig energi". Nå skal det sies at Randi ikke akkurat er like vitenskaplig selv i sine metoder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke han alene som avgjør hvordan challengen går, han er vel ikke alltid til stede engang. Avgjør og avgjør - feiler de så feiler de, men hvis de ikke skulle feile så er det jo ikke noen tvil om at de faktisk fortjener millionen.

Hvilke metoder refererer du til, Tabris?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en bok av ham en gang, hvor han hadde gjennomført et forsøk hvor han brukte tre horoskoper tolket av tre astrologer, og fortalte forsøkspersonene at disse var deres horoskop, og som ventet bekreftet de alle at det passet "så bra". Basert på dette konkluderte han med at astrologi var noe tull. Nå skal ikke jeg debatte om astrologi er tull eller ikke, men et slikt forsøk er altfor tynt til å konkludere med noe som helst på et vitenskaplig grunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Kim_*
Kort fortalt: Jeg så en påstand om at noen har klart å gjennomføre testen, og bestått den, men at prisen ikke ble utbetalt, muligens fordi de som overvar det ikke kunne fatte hva som foregikk. Er det noen som har hørt noe om emnet, og kan bekrefte eller avkrefte det?

James Randi er ukompromissløs og har på grunn av det skaffet seg endel uvenner.

Men faktum er at ingen som har meldt sin interesse i milliongevinsten har noen gang vært i nærheten av å kunne innkassere, jeg mener å ha lest at det faktisk ikke har vert noen deltagere som har kommet lengre enn til den obligatoriske introduksjonen til testprosedyrene.

James Randi gjør en meget viktig jobb, verden er full av drittsekker som hevder at de kan alt mulig rart, men når de blir testet på en vitenskapelig måte så forsvinner merkelig nok superkreftene deres som dugg for solen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*
Jeg leste en bok av ham en gang, hvor han hadde gjennomført et forsøk hvor han brukte tre horoskoper tolket av tre astrologer, og fortalte forsøkspersonene at disse var deres horoskop, og som ventet bekreftet de alle at det passet "så bra". Basert på dette konkluderte han med at astrologi var noe tull. Nå skal ikke jeg debatte om astrologi er tull eller ikke, men et slikt forsøk er altfor tynt til å konkludere med noe som helst på et vitenskaplig grunnlag.

Hvis du søker på youtube så finner du videoen fra den undersøkelsen.

Han konkluderte ikke med at astrologi var noe tull (som det selvfølgelig er...)

Han konkluderte med at måten et horoskop lages på er så generell at det kan passe til alle. Det er jo nettopp det han var ute etter å bevise. Cold reading eller andre som spesialiserer seg i å hale informasjon ut av mennesker uten at de er klar over det selv.

Mange av videoene til James Randi ligger på youtube, sjeklk også Penn&Teller, det tar for seg mye av det samme i sitt show "bullshit"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra en slik undersøkelse kan du ikke konkludere med noe mer enn at de horoskopene som ble brukt var for generelle. Det var altfor få horoskoper og astrologer brukt til å si noe generelt om horoskoper.

Jeg har sett Bullshit-serien og er langtfra imponert. Men så forsøker heller ikke P&T å utgi seg for å være vitenskaplige, så det er jo greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at det var den som het "Juks og bedrag" på norsk.

Flim-flam på originalspråket. Det er kanskje verd å ta i betraktning de lange utgreiningene om astronomi/kosmologi som danner basisen for konklusjonene, for det i seg selv har allerede egentlig gjort testen hans overflødig. Den er nok tatt med for underholdningsverdiens skyld, og har ingen reell verdi når det gjelder å bekrefte/avkrefte sannhetsgehalt. Se heller på nest siste (tror jeg) episode av Bullshit, der de gjør et velkjent eksperiment som også Derren Brown har hatt mye moro med.

(Jeg tenkte egentlig at det var the supernatural A-Z, som er en mer sannsynlig kandidat for å gi folk inntrykk av dårlig basis for konklusjoner, siden den er utrolig kortfattet og to the point.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett Bullshit-serien og er langtfra imponert. Men så forsøker heller ikke P&T å utgi seg for å være vitenskaplige, så det er jo greit nok.

Jeg synes Bullshit er fryktelig masete, og jeg liker ikke helt måten ting formidles på. Dessverre er det slik at i det amerikanske markedet må man gjøre sånt for å holde på seerne, de forsvinner hvis det ikke er en wow-faktor i det hele. Men man kan ikke helt komme bort fra at det er viktige temaer de tar opp, som en motvekt til det meningsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at de tar opp viktige temaer, men ironisk nok er de ikke særlig mer vitenskaplige i sin fremferd og argumentasjon enn dem de selv kritiserer. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er ikke vitenskapelige i sin framstilling, men det er like fullt vitenskap som ligger bak det de formidler. Jeg har for det meste full tiltro til det de presenterer, jeg liker bare ikke innpakkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Jeg har ikke hørt noe spesifikt om at noen skulle ha vunnet. Men så er en slik påstand ikke spesielt uvanlig heller, iallfall ikke blant de som forsøker seg.

Ikke jeg heller, før jeg så Mysan fremsette en påstand om at noen altså hadde greid å gjøre seg fortjent til disse pengene, men at de ikke fikk dem.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...20&start=20

Sitat, innlegg nr. 39: Jeg så forresten i en tråd (kanskje denne) en påstand om flere faktisk har kontaktet den personen eller det selskapet du sier har utlovet en drullion til den som kan bevise ting og tang, men at de nekter å utbetale pengene. Muligens fordi de selv ikke klarer å skjønne hva som skjer, og kanskje derfor mener det må ligge noe juks bak? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, så vidt jeg vet har ingen ennå kommet forbi den innledende testen hos Jref. Den må bestås før den ordentlige utfordringen skjer.

http://www.randi.org/site/index.php/compon...llenge-faq.html

Så man kan vel med sikkerhet si at ingen egentlig har vunnet pengene siden ingen enda har gjennomført den formelle testen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Kim_*
Utfra en slik undersøkelse kan du ikke konkludere med noe mer enn at de horoskopene som ble brukt var for generelle. Det var altfor få horoskoper og astrologer brukt til å si noe generelt om horoskoper.

Siden du åpenbart mener astrologi er ekte vitenskap ( i motsettning til 99.9% av det vitenskapelige miljøet...)

Kan ikke du fortelle meg hvordan man kan påvise at astrologi har noe for seg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, før jeg så Mysan fremsette en påstand om at noen altså hadde greid å gjøre seg fortjent til disse pengene, men at de ikke fikk dem.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...20&start=20

Sitat, innlegg nr. 39: Jeg så forresten i en tråd (kanskje denne) en påstand om flere faktisk har kontaktet den personen eller det selskapet du sier har utlovet en drullion til den som kan bevise ting og tang, men at de nekter å utbetale pengene. Muligens fordi de selv ikke klarer å skjønne hva som skjer, og kanskje derfor mener det må ligge noe juks bak? Ikke vet jeg...

Det er feil. http://en.wikipedia.org/wiki/James_Randi

Sitat: in 1964, Randi put up $1,000 of his own money payable to the first person who could provide objective proof of the paranormal.[55] Since then, the prize money has grown to the current $1,000,000, and has formal published rules. No one has progressed past the preliminary test which is set up with parameters agreed to by both Randi and the applicant. He refuses to accept any challengers who might suffer serious injury or death as a result of the testing.(sitat slutt)

Som enhver annen wikipedia-artikkel, referer den videre til andre kilder omkring emnet.

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du åpenbart mener astrologi er ekte vitenskap ( i motsettning til 99.9% av det vitenskapelige miljøet...)

Kan ikke du fortelle meg hvordan man kan påvise at astrologi har noe for seg?

Kan du peke på hvor jeg har sagt at jeg anser astrologi som vitenskap?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*
Kan du peke på hvor jeg har sagt at jeg anser astrologi som vitenskap?

"Det var altfor få horoskoper og astrologer brukt til å si noe generelt om horoskoper."

Det du sier er at hadde man benyttet seg av flere astrologer og horoskoper så kunne man muligens fått et annet svar.

Det ligger ingen virkelig vitenskap bak astrologi, det er god gammeldags overtro.

At mange mennesker tror på og betaler penger til astrologer er deres eget problem, det jeg finner bekymringsverdig er at mange baserer viktige avgjørelser i livet sitt på et horoskop fremstillt av en eller annen sjarlatan.

Det er å utnytte mennesker som av forskjellige grunner ikke har satt seg inn i mekanismene bak f.eks astrologi.

Jeg synes at vi i Norge, forbudslandet der vi har vinmonopol og snart sigaretter under disken bør gjenninføre kvakksalverloven som hindrer astrologer auralesere, engleskoler, homeøpati og annen mumbo-jumbo fra å stjele folks penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...