Gå til innhold

Bygd eller by?

Bygd eller by?  

21 stemmer

1. 1. Bygd eller by?

• Bygd
      7
    • By
      14

Fremhevede innlegg

Gjest Shady Lady
Skrevet

Bur du i byen eller på bygda?

(Definisjonen av hva som er by og hva som er bygd får vere opp til kvar enkelt)

Eg bur på bygda.

Hovudsakleg fordi eg bur i den tettstaden eg er frå. Eller, eg er frå ein bittebitteliten stad 3 mil frå denne tettstaden då. Eg og min kjære har leilighet her, han har akkurat fått ein god jobb, eg studerar på høgskule cirka ein time å køyre frå her, vi har mange vennar her osv.

I tillegg ser eg positivt på den dagen vi får barn og på at dei skal få vekse opp her.

Hadde ikkje samboaren min fått den jobben han fekk så hadde vi kanskje vore på flyttefot i retning Oslo no, for å vere der nokre år. Eg har budd der før, har fleire søsken og tanteungar der og kunne godt tenke meg å bu der ein periode.

Men er veldig fornøgd med at ting vart som dei vart :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor på bygda fordi det var her samboern min fikk jobb, og han er herfra. Jeg trives egentlig veldig godt med å bo landlig, men føler jeg bor i feil landsdel, så har nå konkrete flytteplaner. Men fortsetter helst å bo på bygda... Er fra Oslo og har bodd mange år både i by og i ulike bygder.

Skrevet

Jeg pendler halen for å komme meg frem..

Skrevet

Bor i by, på grunn av jobb.

Flytter etterhvert ut av byen til noe mer landlig, på grunn av:

- Stillheten

- God plass

- Økonomi, spesielt mtp huskjøp

- Nært naturen og frisk luft

Skrevet

Jeg bor i byen, fordi jeg liker alle menneskene, mulighetene og åpenheten. Har vokst opp på bygda, og bodd der som voksen, og trivdes ikke med det.

Gjest Cipheria
Skrevet (endret)

Eg vil bu på bygda fordi eg er ein einstøing- kort fortalt. Eg vil bu for meg sjølv, eit stykke frå den nærmaste naboen. Samstundes er skog og mark "rett utanfor døra". Eg føretrekkjer å gå i fjellet framfor å jogge på asfalt. Det er stille, roleg og lite folk. Sidan eg har tenkt å ha hund, katter og den slags, er det og ein fordel å ikkje ha nære naboar. Då kan hunden og kattane gå laus utan at det plagar nokon. Akkurat no studera eg på bygda, så eg bur ikkje ideelt til enda.

Endret av Cipheria
Skrevet

Jeg bor i byen fordi jeg studerer her og derfor vil bo nærme skolen. Trives godt i byen jeg og kommer nok ikke til å flytte på bygda selv om jeg ikke kommer til å bo i Oslo resten av livet. Når jeg er ferdig å studere har jeg lyst til å flytte til en by i fylket jeg er vokst opp i.

Skrevet

Tja, jeg bor i hovedstaden fordi jeg er oppvokst her. Liker også veldig godt den urbane følelsen. Har svigerfamilie i bygde-Norge, så får sett en del bygd fremover også, regner jeg med.

Skrevet

-Har prøvd begge deler, og har etterhvert kommet til at hvis jeg skal få "drømmehuset" mitt noen gang, så må jeg ut i periferien, men det passer meg bra.

Og med ut i periferien mener jeg ikke veldig avsides, men å bo i passe avstand fra flyplass og riksvei osv. med tanke på reising og besøk.

Har sett meg ut et sted med rimelige tomter som er realistisk på alle måter.

Jeg kan også jobbe med det samme der som her.

Dessuten er jeg den typen som må ha albuerom og space rundt meg.

Pluss at jeg savner;

- en hageflekk og det å ha naturen rett utenfor stuedøra

- å spille musikk så det dundrer i veggene(ikke alltid da)

- slippe å forholde meg til altfor forskjellige naboer

- rimeligere boutgifter som svarer seg på sikt

Skrevet

Liker begge deler, av den enkle grunn at jeg er oppvokst i Oslo, samtidig som mine foreldre flyttet mer landlig til året jeg fylte 16. Begge deler har sine fordeler, men liker nok å bo litt mer sentralt, at man slipper å måtte kjøre langt til butikk osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi bor i by, pga jobb.

Flytter litt utenfor pga litt mer ro, stillhet, osv.

Men ikke til en bygd, hehe.

Skrevet (endret)

Jeg bor på bygda og har alltid gjort det. Har forsøkt å bo i mer urbane strøk, men trivdes ikke. Fint å reise til storbyen, men du verden å godt det er å komme hjem :hoppe:

Endret av engel med sorte vinger
Skrevet

Bor på bygda. Har bodd i by, helt greit for en periode.

Har planer om å bo på bygda resten av livet, stortrives der :)

Og når det kommer til bygder så har faktisk byer med 4-5000 innbyggere, så en bygd bør vel ha noe færre innbyggere enn det ;)

Gjest emmeline
Skrevet

Vi bor i by, men drømmer om å flytte på bygda :rødme: Begge er fra denne samme byen, og det ble naturlig å bli boende her på grunn av familie og omgangskrets. Neste gang vi flytter blir det på bygda litt utenfor byen her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...