Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg får barn i februar... Jeg er student, han tjener ca 600000 i året, men vil også være student. Kan han havne i skatteklasse 2? (Evt om vi må være gift for at han skal få være i skatteklasse 2?)

Takker for svar :)

Skrevet

Samboere har ikke rett til skatteklasse 2 selv om den ene er uten inntekt. Gifte har underholdningsplikt for hverandre, men det har ikke samboere.

Skrevet

Ja, det var det jeg også regnet med...men kan jeg tjene noe i det hele tatt, og ta imot støtte fra lånekassen eller vil det da gjøre at ingen av oss får skatteklasse 2? Finner ikke reglene for dette *irritert*

Skrevet

Ingen av dere har rett på skatteklasse 2 uansett så lenge dere er samboere. Det er enslige forsørgere, og ektefelle med forsørgerplikt som får det. Hjelper ikke at dere er studenter.

Skrevet
Ingen av dere har rett på skatteklasse 2 uansett så lenge dere er samboere. Det er enslige forsørgere, og ektefelle med forsørgerplikt som får det. Hjelper ikke at dere er studenter.

Ektefelle med forsørgerplikt.

Hva mense med det? Betyr det a den ene av ektefellene ikke jobber? Eller at en av ektefellene ikke tjener nok?

Skrevet
Samboere har ikke rett til skatteklasse 2 selv om den ene er uten inntekt. Gifte har underholdningsplikt for hverandre, men det har ikke samboere.

Hihi, vil du ha teaterstykke eller en tur i marka? ;)

Sorry, klarte ikke dy meg, men det heter altså underholdsplikt.

Gjest Gjest_jane_*
Skrevet
Ektefelle med forsørgerplikt.

Hva mense med det? Betyr det a den ene av ektefellene ikke jobber? Eller at en av ektefellene ikke tjener nok?

Det betyr at som gifte er det ikke noe som heter "mine" og "dine" penger. Hvis kona/mannen din f eks. ikke jobber, så har man faktisk plikt til å forsørge dem. Og da kan man få skatteklasse 2.

Skrevet
Hihi, vil du ha teaterstykke eller en tur i marka? ;)

Sorry, klarte ikke dy meg, men det heter altså underholdsplikt.

:ler: Gikk nok litt fort da jeg skrev det innlegget, ja, men det skader forsåvidt ikke om de underholder hverandre litt også ;) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...