Gå til innhold

At folk kan være så dumme at de tror på Gud!

Gjest Bilbo Sekker

Anbefalte innlegg

Enig med deg! Forstår ingenting av all aggresjonen...Det er jo bare trist.

Det er IKKE sånn vi oppfører oss mot hverandre i min omgangskrets, selv om noen er kristne og noen ikke. Vi respekterer hverandres syn.

Jeg har kristne venner. Jeg respekterer ikke deres syn. Men jeg holder kjeft om hva jeg synes om det de tror på. Ikke av høflighet. Men av et egoistisk ønske om kontakt.

Slutt å finne på pseudomoralske regler, når det er andre årsaker som ligger til grunn for at du ikke vil ytre dine egentlige meninger om å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 år og allerede så kunnskapsrik ;) Klem ut en tre, fire unger og få litt livserfaring selv så skal jeg ta deg på alvor :)

Ja, alle kjente matematikere og fysikere var jo eldgamle og hadde store ungeflokker, da de kom med sine største oppdagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 år og allerede så kunnskapsrik ;) Klem ut en tre, fire unger og få litt livserfaring selv så skal jeg ta deg på alvor :)

Hvordan kan barn få meg til å bli mindre kritisk til omverden? Tror du at jeg som 21-åring tenker "Lynet slo ned fordi det var en spenningsforskjell i luften", mens jeg som 42-åring tenker "Uff, nå er Gud sur!"? Eller er det slik at du kun respekterer de som er eldre enn deg? Fordi jeg kan finne en del ateister som er eldre enn deg som tenker ganske likt det jeg gjør, og de har alt fra barn til livserfaring til doktorgrader.

Endret av firewater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan barn få meg til å bli mindre kritisk til omverden? Tror du at jeg som 21-åring tenker "Lynet slo ned fordi det var en spenningsforskjell i luften", mens jeg som 42-åring tenker "Uff, nå er Gud sur!"? Eller er det slik at du kun respekterer de som er eldre enn deg? Fordi jeg kan finne en del ateister som er eldre enn deg som tenker ganske likt det jeg gjør, og de har alt fra barn til livserfaring til doktorgrader.

Etterlyser kanskje heller mindre arroganse og mer ydmykhet overfor andre mennesker. Det er noe du kanskje vil få med tiden. Du er flink med skarpe ord og du har tro på det du kan, noe som er bra, men igjen, ydmykhet er ikke en ueffen egenskap å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen var det INGENTING - og ingenting hendte med ingenting. Så plutselig på et villkårlig tidspunkt så eksploderte ingenting, og ingenting ble til ALT. Så arrangerte ingenting som ble til alt (helt uten grunn) seg til selvrepliserende, ekstremt komplekse livsformer (helt uten grunn) som over tid utviklet seg til intelligente vesener...som tror på Gud.

Dette er så logisk, fornuftig og overbevisende argumenter for at det ikke finnes noen Gud at jeg ikke begriper at vi hadde behov for å skape en Gud. Vi må være utrolig uintelligente som beskriver disse vitenskapelige og naturlige hendelsene gjennom eksistensen av en Guddom.

ENIG!!! Og hvis Gud var så jævla god, hvorfor gjør han livet til ett helvete for så mange!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG!!! Og hvis Gud var så jævla god, hvorfor gjør han livet til ett helvete for så mange!??

Hvis du hadde åpnet en Bibel noengang ville du sett svaret der. Det er ikke Gud som styrer verden. Bare for å nevne noen:

1. Joh. 5: 19; 2. Kor. 4: 4; Joh. 12: 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VinglePetter
Hvis du hadde åpnet en Bibel noengang ville du sett svaret der. Det er ikke Gud som styrer verden. Bare for å nevne noen:

Men hva sier hakkespettboken om dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ro ned reka a...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn og ta ansvar for ditt eget liv. Og slutt og gi Gud skylden fordi gale ting skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne stille spørsmål. Men hvis du stiller spørsmålet "Jeg fant en stein for 15 minutter siden, så jorden er 15 minutter gammel" så har jeg lov til å si at du ikke vet hva du snakker om. Og ingen av spørsmålene dine så langt har vært smartere enn det. Det er derfor ingen her som vet hva de snakker om respekterer deg eller noe av det du sier, du vet rett og slett ingenting om det du snakker om. Du tror at fordi du er gammel og har trodd på noe lenge at vi kommer til å respektere deg fordi det var sånn verden fungerte før. Det er ikke lenger tilfellet. Intelligens seirer over ansiennitet i den moderne verden, og da kollapser religion.

Er det ikke snart på tide at du kommer over dette stadiet?

Om du ikke kan svare på et enkelt spørsmål, så hvorfor ikke bare si det?

Det gir mye større respekt enn dette pjattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Er det ikke snart på tide at du kommer over dette stadiet?

Om du ikke kan svare på et enkelt spørsmål, så hvorfor ikke bare si det?

Det gir mye større respekt enn dette pjattet.

Litt nedlatende til kristen å være eller? Ber du om tilgivelse er du snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forklart dette tidligere, men jeg forklarer det gjerne igjen. Alt du består av har i en eller annen form eksistert siden universets begynnelse. Likevel vil du neppe påstå at du er milliarder av år gammel, men heller noen-og-femti år gammel (jeg tipper basert på måten du skriver på). Jeg er 21 år gammel fordi det er 21 år siden ble skapt av sperm og et egg, og har siden den gang vokst som en enhet takket vært væske og mat. Man kan godt si at alt jeg er har eksistert siden universets begynnelse, men likevel er jeg som en selvstendig enhet kun 21 år gammel. Lego-blokkene har eksistert siden starten, sammensetningen til en "firewater" har kun eksistert i 21 år.

Jeg tror ikke jeg klarer å komme på en mer banal forklaring, så hvis denne går over hodet på deg så tror jeg at jeg må komme hjem til deg med en eske med Lego-blokker og vise deg personlig.

Nå tror jeg nok at du har bedre nytte av dine legoklosser enn meg, men svaret ditt gir ingen forklaring på mitt spørsmål.

Så, etter din oppskrift så ble jorda dannet mange miliiarder år etter at universet oppsto.

Spørsmål: Har forskerne kommet med noen forklaring på hvordan jorda ble dannet, og av hva?

Den eksisterte tydeligvis ikke de første milliarder av år etter at universet ble til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn og ta ansvar for ditt eget liv. Og slutt og gi Gud skylden fordi gale ting skjer

Gud skal bare ha cred for de gode tinga, kjærlighet, mat på bordet, tilgivelse, medfølelse o.s.v. Mens det handler om full ansvarsfraskivelse på drap, vold, sult, krig o.s.v. er det SATAN og/eller den frie viljen til menneskene som står påført som ansvarlige.. Og i så måte ta på seg skylda.. Og når man har skyld kommer man ikke til himmelen..

HVA SKJER TENKTE GUD...

Så han Gud laga en fiks plan der han sender Jesus ned slik at menneskene kan få tilgivelse, siden Gud er så lite barmhjertig kunne man ikke komme til himmelen uten å være fri fra synd. Siden Gud syns det var morsomt å steine folk som samla ved en kald søndag for å få varme og mat, var det helt i mot hans prinsipp å tilgi. Gud er nemlig ikke en spesielt hyggelig type i hele tatt. Etter en stund ble han ganske så ensom i himmelen, ettersom ingen morsomme mennesker kom på besøk. Så han sendte Jesus og nå tar han i mot allslags rask, forutenom homofile, abortleger og andre som ikke passer inn med de kristnes verdisyn.. Siden de kristne for lengst har glemt at det er kun Gud som dømmer, og at de selv ikke har lov til å dømme men skal snu det andre kinnet til - er det nå umulig for homofile og aborttilhengere å komme til himmelen. Samtidig er det deres oppgave å drepe disse menneskene (enten livsgleden deres eller selve livet) slik at ikke folk blir smittet..

Jesus, siden han hadde vert bare super cool og snill tenkte at han skulle være littegranne kjip mot menneskene etter at de hadde drept han så fryktelig at han ba folk gå å (ikke mosjonere - som hadde vert greit nok) men misjonere..

Det er veldig praktisk å være kristen, siden man stort sett kan raske opp ett eller annet sitat i bibelen og ha rett. Den ene dagen bruker man GT, den andre NT.. Litt hips om haps.. Men, happy go lucky and so on..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sier hakkespettboken om dette da?

Her driver jeg altså å dikuterer med de som fortsatt holder på med legoklosser og hakkespettboka?

Men jeg vil anbefale deg å fortsette med hakkespettboka. Du kan få mye lærdom ut av den. Iallfall om den er like bra i dag som den var for 60 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan bevise at Gud har eksistert, men ingen kan bevise at Gud IKKE har eksistert...så egentlig er både kristne og ateister like dumme da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest VinglePetter
Spørsmål: Har forskerne kommet med noen forklaring på hvordan jorda ble dannet, og av hva?

Den eksisterte tydeligvis ikke de første milliarder av år etter at universet ble til.

La meg slå opp i barneskolelitteraturen og vidreformidle noen ukristelige fakta til deg da:

Joden består av "støvpartiker" (les: steiner) som sakte men sikkert ble trukket sammen til en stor klump. Disse støvpartiklene er igjen ett resultat av eksploderte stjerner f.eks.

Jeg tror du henger deg for mye opp i å sammenligne Big Bang med den bibleske skapelsen. Big Bang-eksplosjonen tok bare noen få millisekunder. Men det tok milliarder av år å komme frem til det universet vi ser i dag. (og ikke ser for den sakens skyld). Vi kan jo bare såvidt observere vår egen galakse. Utenfor vår galakse finnes kanskje milliarder av andre galakser. Noen gamle, noen nye.

Alt er i konstant bevegelse og i konstant endring. Men fordi vi lever så uendelig kort i forhold til universets levetid, er det veldig vanskelig for oss å fatte omfanget av disse endringene.

Og som jeg sier til Hans. Hvis du ikke liker dette, vil jeg anbefale deg å bruke tiden på noe annet enn å kritisere tilhengere av logikk og vitenskap. Kloke hoder er på saken, du kan bare slappe av og bruke tiden din på andre ting. Soppsesongen starter snart. Finn deg noen fleinsopp og nyt livet utenfor virkeligheten og sammen med guden din.

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg slå opp i barneskolelitteraturen og vidreformidle noen ukristelige fakta til deg da:

Joden består av "støvpartiker" (les: steiner) som sakte men sikkert ble trukket sammen til en stor klump. Disse støvpartiklene er igjen ett resultat av eksploderte stjerner f.eks.

Jeg tror du henger deg for mye opp i å sammenligne Big Bang med den bibleske skapelsen. Big Bang-eksplosjonen tok bare noen få millisekunder. Men det tok milliarder av år å komme frem til det universet vi ser i dag. (og ikke ser for den sakens skyld). Vi kan jo bare såvidt observere vår egen galakse. Utenfor vår galakse finnes kanskje milliarder av andre galakser. Noen gamle, noen nye.

Alt er i konstant bevegelse og i konstant endring. Men fordi vi lever så uendelig kort i forhold til universets levetid, er det veldig vanskelig for oss å fatte omfanget av disse endringene.

Og som jeg sier til Hans. Hvis du ikke liker dette, vil jeg anbefale deg å bruke tiden på noe annet enn å kritisere tilhengere av logikk og vitenskap. Kloke hoder er på saken, du kan bare slappe av og bruke tiden din på andre ting. Soppsesongen starter snart. Finn deg noen fleinsopp og nyt livet utenfor virkeligheten og sammen med guden din.

Er det slik at alle som setter sin lit til vitenskapen alene MÅ være nedlatende og konstant patronisere enhver dust som skulle være så dum at han eller hun tror eller mener noe som hinter i retning av religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at alle som setter sin lit til vitenskapen alene MÅ være nedlatende og konstant patronisere enhver dust som skulle være så dum at han eller hun tror eller mener noe som hinter i retning av religion?

Jepp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Ja, på samme måte som motstandere av logikk og vitenskap er minst like nedlatende. I hvertfall på dette forumet.

Har du ett problem med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...