firewater Skrevet 4. august 2009 #61 Del Skrevet 4. august 2009 Svaret ligger nok heller i at den siden du representerer, ikke har fått noen god oppdragelse i barndommen, som tydeligvis ikke alle av dere er ferdig med enda. Denne oppdragelsen som sier at man skal respektere ting som ikke burde respekteres er heldigvis på vei ut. La oss håpe at man etterhvert ser færre æresdrap som resultat av at man ikke lenger får høre at man ikke burde kritisere religion, da det er "uhøflig". Personlig synes jeg forfølgelse av homofile og drap av kvinner som bruker bukse er mer "uhøflig". --- Jo, du må sette deg inn i et emne før du får uttale deg. Det burde vært åpenbart. Du har rett til å uttale deg, men det betyr ikke at meningen din er verdt noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. august 2009 #62 Del Skrevet 4. august 2009 Å tro på gud... Finnes det en bedre måte å bevise at en mangler totalt integritet og rasjonalitet? Ja, visste du ikke det? Det er å tro på evolusjonsteorien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. august 2009 #63 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg tror ikke jeg så langt har vært usaklig eller spydig mot noen som ikke har fortjent det. Det du må forstå er at jeg ikke tror at jeg noengang kommer til å overtale Hans eller KR-øst eller noen av de andre fanatikerne som for lengst har sluttet å tenke logisk om at det de tror på er fullstendig latterlig og urealistisk. Det jeg håper å få til er å vise hvor latterlig det er for enhver som er tvilende, enhver som er usikker på troen og som vil ha objektive svar på det som diskuteres. Ethvert fornuftig menneske som leser en diskusjon mellom KR-øst og meg (og de andre som kan dette) vil se med en gang at det vi skriver baserer seg på hundrevis av år med forskning, nysgjerrighet og søken etter kunnskap, mens det KR-øst skriver er basert på at han/hun er redd for å dø, redd for å innrømme at livet er basert på tynne løgner og rett for å innrømme at vi ikke vet hva livet er. Vi vet ikke hva meningen med livet er, hvor vi kommer fra, hva vi er eller hvorfor vi er her - og de menneskene i verden som er villig til å godta at vi ikke er allvitende vil se på denne diskusjonen og skille de fornuftige fra de redde, overtroiske, uvitende tullingene som spyr eder og galle om vitenskap i et desperat forsøk på å redde sine egne tanker fra å innrømme den mørke, kjipe, fryktelige sannheten om menneskeheten - vi er dødelige, vi lever i noen-og-sytti år i gjennomsnitt og at vi ikke har noen funksjon. Jeg godtar dette, jeg gjør det beste ut av livet og jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme. Mennesker som KR-øst og Hans prøver å overtale mennesker til å bruke det ene livet de har til å tilby en gud som ikke finnes i et desperat forsøk på å leve evig, noe de fleste moderne, oppegående mennesker vet aldri vil skje. Hvis du leser dette og er i det minste tvil - lev livet ditt uavhengig av Gud og de latterlige reglene hans. Er du homofil så burde du være lykkelig som homofil, ikke la ignorante tullinger som KR-øst og Hans fortelle deg at du tar feil (og at jorden er seks tusen år gammel, at vi alle er skyldig fordi Adam spiste et eple og at hvis man ber så får man leve evig med Jesus) - lev livet som om det var ditt eneste. Det er nemlig det. Nå står det i min Bibel at ingen kan arve Guds rike uten at en blir som barn igjen. Her har nok du et godt utgangspunkt. Ingen fornuftige mennesker tar slike som kommer med slike barnslige uttrykk som du serverer, på alvor. Dette er barnehagepjatt, og ingen voksen verdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 4. august 2009 #64 Del Skrevet 4. august 2009 Ja, visste du ikke det? Det er å tro på evolusjonsteorien. Du stiller deg selv i et veldig dårlig lys når du sier sånt. Hvis du ønsker å få flere fornuftige mennesker til å legge fra seg fornuften og delta i å kulten din så burde du forsøke å flette inn fornuft og vitenskap (f eks evolusjonsteorien) med våset ditt. Du kommer ikke særlig langt av å påstå at jorden er 6000 år gammel, alle arter som finnes nå har alltid eksistert og at Gud skapte oss på 6 dager og, selv om han er allmektig, deretter hvilte. Det er mye lettere å gjøre en dum person smart enn en smart person dum, så du har en oppoverbakke foran deg. Gjør det enklere for deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. august 2009 #65 Del Skrevet 4. august 2009 Denne oppdragelsen som sier at man skal respektere ting som ikke burde respekteres er heldigvis på vei ut. La oss håpe at man etterhvert ser færre æresdrap som resultat av at man ikke lenger får høre at man ikke burde kritisere religion, da det er "uhøflig". Personlig synes jeg forfølgelse av homofile og drap av kvinner som bruker bukse er mer "uhøflig". --- Jo, du må sette deg inn i et emne før du får uttale deg. Det burde vært åpenbart. Du har rett til å uttale deg, men det betyr ikke at meningen din er verdt noe. Så du klarte ikke å svare på den nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 4. august 2009 #66 Del Skrevet 4. august 2009 Gjenta spørsmålet, da det du siterte ikke virker til å inneholde et spesifikt spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. august 2009 #67 Del Skrevet 4. august 2009 Du stiller deg selv i et veldig dårlig lys når du sier sånt. Hvis du ønsker å få flere fornuftige mennesker til å legge fra seg fornuften og delta i å kulten din så burde du forsøke å flette inn fornuft og vitenskap (f eks evolusjonsteorien) med våset ditt. Du kommer ikke særlig langt av å påstå at jorden er 6000 år gammel, alle arter som finnes nå har alltid eksistert og at Gud skapte oss på 6 dager og, selv om han er allmektig, deretter hvilte. Det er mye lettere å gjøre en dum person smart enn en smart person dum, så du har en oppoverbakke foran deg. Gjør det enklere for deg selv. Hvorfor stadig gjenta løgner? Jeg har aldri påstått at jorden er 6000 år gammel. Det er du som forteller at jorden er 4,56 milliarder år gammel, og at universet er 13-14 milliarder år gammelt. Det må være lov å stille spørsmål ved slike utsagn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #68 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg har ikke vært innom her tidligere, men kikket nå gjennom tråden. Hvorfor i alle dager er alle så sinte her inne? Jeg er kristen, men har ikke noe problem med å akseptere at noen ikke tror. Fatter ikke hvorfor dere hisser dere så fryktelig opp. Ikke rart det blir krig i verden. Prøv å godta at vi er forskjellige. Slik er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. august 2009 #69 Del Skrevet 4. august 2009 Gjenta spørsmålet, da det du siterte ikke virker til å inneholde et spesifikt spørsmål. Du får ha meg unnskyldt, men jeg trodde at du var såpass utdannet, og ikke bare udannet, at du forsto hva jeg skrev. Men her er det med teskjea: Hvor kommer jorda fra, siden den ikke ble født i dette dere kaller big bang? Siden universet er 13-14 milliarder år gammelt, mens jorda bare er 4,56 milliarder år gammel, må jorda ha blitt til mange milliarder år senere enn resten av universet. Dette er et spørsmål, og jeg spør deg: Kan du forklare hvordan dette kan ha skjedd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 4. august 2009 #70 Del Skrevet 4. august 2009 Hvorfor stadig gjenta løgner? Jeg har aldri påstått at jorden er 6000 år gammel. Det er du som forteller at jorden er 4,56 milliarder år gammel, og at universet er 13-14 milliarder år gammelt. Det må være lov å stille spørsmål ved slike utsagn. Du må gjerne stille spørsmål. Men hvis du stiller spørsmålet "Jeg fant en stein for 15 minutter siden, så jorden er 15 minutter gammel" så har jeg lov til å si at du ikke vet hva du snakker om. Og ingen av spørsmålene dine så langt har vært smartere enn det. Det er derfor ingen her som vet hva de snakker om respekterer deg eller noe av det du sier, du vet rett og slett ingenting om det du snakker om. Du tror at fordi du er gammel og har trodd på noe lenge at vi kommer til å respektere deg fordi det var sånn verden fungerte før. Det er ikke lenger tilfellet. Intelligens seirer over ansiennitet i den moderne verden, og da kollapser religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 5. august 2009 #71 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg har ikke vært innom her tidligere, men kikket nå gjennom tråden. Hvorfor i alle dager er alle så sinte her inne? Jeg er kristen, men har ikke noe problem med å akseptere at noen ikke tror. Fatter ikke hvorfor dere hisser dere så fryktelig opp. Ikke rart det blir krig i verden. Prøv å godta at vi er forskjellige. Slik er det bare. Dette har ingenting med å akseptere om noen tror eller ikke. Det har for min del med en interesse for å forstå hvordan de som tror på evolusjonen tenker, og om de kan svare fornuftig på spørsmål som de selv iallefall burde ha stilt seg selv, og ikke bare godta alt som teoriskaperne kommer med til enhver tid. Men dessverre så hisser de seg opp av og til, og dette reduserer troverdigheten deres. Dessverre klarer jeg ikke å la være å være litt ironisk overfor mennesker som skjeller meg ut. Men sint, nei langt i fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 5. august 2009 #72 Del Skrevet 5. august 2009 Du må gjerne stille spørsmål. Men hvis du stiller spørsmålet "Jeg fant en stein for 15 minutter siden, så jorden er 15 minutter gammel" så har jeg lov til å si at du ikke vet hva du snakker om. Og ingen av spørsmålene dine så langt har vært smartere enn det. Det er derfor ingen her som vet hva de snakker om respekterer deg eller noe av det du sier, du vet rett og slett ingenting om det du snakker om. Du tror at fordi du er gammel og har trodd på noe lenge at vi kommer til å respektere deg fordi det var sånn verden fungerte før. Det er ikke lenger tilfellet. Intelligens seirer over ansiennitet i den moderne verden, og da kollapser religion. Da forstår jeg deg slik at du ikke har noe svar på spørsmålet mitt. Det er helt iorden for meg. Jeg forlanger ikke at du skal vite alt, men det bør være greit at du tenker gjennom spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #73 Del Skrevet 5. august 2009 Dette har ingenting med å akseptere om noen tror eller ikke. Det har for min del med en interesse for å forstå hvordan de som tror på evolusjonen tenker, og om de kan svare fornuftig på spørsmål som de selv iallefall burde ha stilt seg selv, og ikke bare godta alt som teoriskaperne kommer med til enhver tid. Men dessverre så hisser de seg opp av og til, og dette reduserer troverdigheten deres. Dessverre klarer jeg ikke å la være å være litt ironisk overfor mennesker som skjeller meg ut. Men sint, nei langt i fra. Ble bare trist da jeg leste gjennom tråden. Klarer ikke å fatte at noen kan bli så provosert og sint over at andre tror på Gud. De må jo ha det direkte vondt med seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 5. august 2009 #74 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) Hvor kommer jorda fra, siden den ikke ble født i dette dere kaller big bang? Siden universet er 13-14 milliarder år gammelt, mens jorda bare er 4,56 milliarder år gammel, må jorda ha blitt til mange milliarder år senere enn resten av universet. Dette er et spørsmål, og jeg spør deg: Kan du forklare hvordan dette kan ha skjedd? Jeg har forklart dette tidligere, men jeg forklarer det gjerne igjen. Alt du består av har i en eller annen form eksistert siden universets begynnelse. Likevel vil du neppe påstå at du er milliarder av år gammel, men heller noen-og-femti år gammel (jeg tipper basert på måten du skriver på). Jeg er 21 år gammel fordi det er 21 år siden ble skapt av sperm og et egg, og har siden den gang vokst som en enhet takket vært væske og mat. Man kan godt si at alt jeg er har eksistert siden universets begynnelse, men likevel er jeg som en selvstendig enhet kun 21 år gammel. Lego-blokkene har eksistert siden starten, sammensetningen til en "firewater" har kun eksistert i 21 år. Jeg tror ikke jeg klarer å komme på en mer banal forklaring, så hvis denne går over hodet på deg så tror jeg at jeg må komme hjem til deg med en eske med Lego-blokker og vise deg personlig. Endret 5. august 2009 av firewater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 5. august 2009 #75 Del Skrevet 5. august 2009 Ble bare trist da jeg leste gjennom tråden. Klarer ikke å fatte at noen kan bli så provosert og sint over at andre tror på Gud. De må jo ha det direkte vondt med seg selv. Der tror jeg du har rett. Ooops! Der brukte jeg ordet "tror" - farlig ord å bruke her på KG. Hvis du ikke VET hva du snakker om og kan BEVISE det så er det verdiløst Merkelig i grunn, siden ingen her kan BEVISE opprinnelsen - det er noe man antar - eller rettere sagt "tror" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 5. august 2009 #76 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg har forklart dette tidligere, men jeg forklarer det gjerne igjen. Alt du består av har i en eller annen form eksistert siden universets begynnelse. Likevel vil du neppe påstå at du er milliarder av år gammel, men heller noen-og-femti år gammel (jeg tipper basert på måten du skriver på). Jeg er 21 år gammel fordi det er 21 år siden ble skapt av sperm og et egg, og har siden den gang vokst som en enhet takket vært væske og mat. Man kan godt si at alt jeg er har eksistert siden universets begynnelse, men likevel er jeg som en selvstendig enhet kun 21 år gammel. Lego-blokkene har eksistert siden starten, sammensetningen til en "firewater" har kun eksistert i 21 år. Jeg tror ikke jeg klarer å komme på en mer banal forklaring, så hvis denne går over hodet på deg så tror jeg at jeg må komme hjem til deg med en eske med Lego-blokker og vise deg personlig. 21 år og allerede så kunnskapsrik Klem ut en tre, fire unger og få litt livserfaring selv så skal jeg ta deg på alvor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 5. august 2009 #77 Del Skrevet 5. august 2009 21 år og allerede så kunnskapsrik Klem ut en tre, fire unger og få litt livserfaring selv så skal jeg ta deg på alvor Forsvinner logisk sans og vettet da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 5. august 2009 #78 Del Skrevet 5. august 2009 Forsvinner logisk sans og vettet da? De på 21 tror visst det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 5. august 2009 #79 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg har ikke vært innom her tidligere, men kikket nå gjennom tråden. Hvorfor i alle dager er alle så sinte her inne? Jeg er kristen, men har ikke noe problem med å akseptere at noen ikke tror. Fatter ikke hvorfor dere hisser dere så fryktelig opp. Ikke rart det blir krig i verden. Prøv å godta at vi er forskjellige. Slik er det bare. Enig med deg! Forstår ingenting av all aggresjonen...Det er jo bare trist. Det er IKKE sånn vi oppfører oss mot hverandre i min omgangskrets, selv om noen er kristne og noen ikke. Vi respekterer hverandres syn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Relativista Skrevet 5. august 2009 #80 Del Skrevet 5. august 2009 Der tror jeg du har rett. Ooops! Der brukte jeg ordet "tror" - farlig ord å bruke her på KG. Hvis du ikke VET hva du snakker om og kan BEVISE det så er det verdiløst Merkelig i grunn, siden ingen her kan BEVISE opprinnelsen - det er noe man antar - eller rettere sagt "tror" Jeg ville anta at det er misforholdet mellom grunnlaget for og styrken av troen, som skaper de største antipatiene i hodet mitt. Så kommer eventuelle sosiale implikasjoner i annen rekke. Skrifttro troende har en resonnering som i sin helhet består av appeals to consequences. Du må gjerne ha en tro som ikke kan bevises, men jo mer sannsynlig forklaringene blir på at troen din er menneskeskapt, jo mindre forståelse høster du nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå