SuperGjest Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 Jeg har fått et utleveringsbilag fra Posten, de har gjort en forenklet tollbehandling og det står jeg må betale til sammen 170 kroner. Dette er totalt feil, varen kostet langt under 200 kroner og dette har jeg kvittering på. Noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å ordne opp i det? Selve stedet hvor jeg skal hende pakken er post i butikk og de aner ikke hva jeg gjøre.
Gjest SmallTalk Skrevet 1. august 2009 #2 Skrevet 1. august 2009 Hvis du skal betale moms på pakken, så må tollvesenet ha vurdert verdien på pakken til over 200 kr. Jeg ville tatt kontakt med tollvesenet på mandag, og spurt hvorfor du må betale. Jeg jobber riktignok kun i PiB selv, og jeg er faktisk ikke helt sikker jeg heller, men den eneste intansen jeg kan komme på er tollvesenet som har fortollet pakken.
Trixie52 Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 Jeg har fått et utleveringsbilag fra Posten, de har gjort en forenklet tollbehandling og det står jeg må betale til sammen 170 kroner. Dette er totalt feil, varen kostet langt under 200 kroner og dette har jeg kvittering på. Noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å ordne opp i det? Selve stedet hvor jeg skal hende pakken er post i butikk og de aner ikke hva jeg gjøre. Det kommer kanskje an på hva du har bestilt da. Mulig det er tollbelagt vare. Du får ringe tollvesenet de kan nok svare deg. http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO Synes egentlig hele mva-fritaket er tullete, og dersom de økte det til kr 1000 slik noen vil så kunne mange bare legge ned butikkene sine (og arbeidsplassene) i Norge. Da ville det være mer rettferdig å senke momssatsen i Norge. Idag er den 25% og det er mye, men det er ikke norske butikker sin feil!
SuperGjest Skrevet 1. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2009 (endret) Det kommer kanskje an på hva du har bestilt da. Mulig det er tollbelagt vare. Jeg har bestilt en enkel ring som kostet 15.99 USD. Altså rundt 97 kroner. Den skal hverken betales moms på eller toll, for verdien er langt under 200 kroner. For en jungel dette er.. får ringe både Posten og Tollvesnet på mandag. Endret 3. august 2009 av SuperGjest
Jade Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Du er 100% sikker på at det var dollar og ikke pund? Eneste jeg kan tenke meg som kan være grunnen...
SuperGjest Skrevet 1. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2009 Du er 100% sikker på at det var dollar og ikke pund? Eneste jeg kan tenke meg som kan være grunnen... Hehe, ja, jeg vet da hva jeg handler :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 Jeg har bestilt en enkel ring som kostet 19.99 USD. Altså rundt 123 kroner. Den skal hverken betales moms på eller toll, for verdien er langt under 200 kroner. For en jungel dette er.. får ringe både Posten og Tollvesnet på mandag. Moren min måtte betale moms en gang for varer som kostet under 200 nok fordi senderen hadde påført verdi inkludert frakt på pakken, hun fikk det ikke refundert til tross for at kvitteringen viste at varens verdi var under 200. Dette kan ha skjedd. Uansett er det bare å ringe postens kundeservice og be om tollavdelingen, tollvesenet trenger du ikke ringe dersom varen er fortollet hos posten.
SuperGjest Skrevet 1. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2009 (endret) Moren min måtte betale moms en gang for varer som kostet under 200 nok fordi senderen hadde påført verdi inkludert frakt på pakken, hun fikk det ikke refundert til tross for at kvitteringen viste at varens verdi var under 200. Dette kan ha skjedd. Porto var bare på 5 dollar, så det kommer ikke opp i mer enn maks 135 kroner uansett. Merkelige greier. Endret 3. august 2009 av SuperGjest
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #9 Skrevet 1. august 2009 Porto var bare på 5 dollar, så det kommer ikke opp i mer enn maks 165 kroner uansett. Merkelige greier. Posten gjør også feil da. Tror i alle fall dette går greit å få ordnet opp i, de sletter nok kravet hvis du sender dokumentasjon på verdien av innholdet.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Det hender at tollen ikke tror på den verdien som er satt på pakken(de går altså utfra at avsenderen har skreved ned verdien for å unngå moms) og gjør en egen verdivurdering som de så bruker som grunnlag for moms/tollkrav.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #12 Skrevet 2. august 2009 Det er kundeservice utland som kan fjerne momskravet på pakken. Du må kontakte dem og få dem til å gjøre det før du henter pakken - har du hentet pakken får du ikke refundert momsen selv om den er galt ilagt, fikk jeg beskjed om. Du sender en mail til [email protected] og bruker pakkens sporingsnummer (står på hentelappen din) som emne, og så legger du ved kvitteringen som bevis på at pakkens verdi er under 200 kroner. Det tar et par dager å få saken behandlet.
SuperGjest Skrevet 2. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 2. august 2009 Det er kundeservice utland som kan fjerne momskravet på pakken. Du må kontakte dem og få dem til å gjøre det før du henter pakken - har du hentet pakken får du ikke refundert momsen selv om den er galt ilagt, fikk jeg beskjed om. Du sender en mail til [email protected] og bruker pakkens sporingsnummer (står på hentelappen din) som emne, og så legger du ved kvitteringen som bevis på at pakkens verdi er under 200 kroner. Det tar et par dager å få saken behandlet. Takk! Jeg sendte dem en mail nå, med kvittering
Saeria Skrevet 2. august 2009 #14 Skrevet 2. august 2009 Jeg opplevde det samme nylig, og ringte kundeservice som satt meg over til utlandsavdelingen. Feilen Posten hadde gjort var å regne varens verdi i US$, og ikke NZD, enda det var tydelig merket at pakken kom fra New Zealand. Det var ikke noe problem å få ordnet opp i feilen. 2 minutter etter jeg hadde lagt på røret, fikk jeg pakken utlevert på Postkontoret, da kundeservice hadde slettet kravet og lagt inn melding om dette.
Yummy_Mummy Skrevet 3. august 2009 #15 Skrevet 3. august 2009 har du hentet pakken får du ikke refundert momsen selv om den er galt ilagt Jeg har fått tilbakebetalt når jeg var ilagt feil moms (visste ikke at ikke alle varene var med i første pakke, så da neste pakke kom hadde jeg allerede betalt dette).
SuperGjest Skrevet 3. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 3. august 2009 Før jeg lagde denne tråden så sendte jeg mailer rundt omkring, blandt annet til Tollvesnet. Dette er svaret jeg fikk: Dersom forsendelsen er deklarert med verdi kr 200,- eller mer, har Posten rettmessig laget et krav, og du vil bli bedt om å betale, for så å søke Tollvesenet om refusjon av innbetalt merverdiavgift (mva). Postens gebyr vil ikke bli refundert. Tollvesenet refunderer dessverre ikke beløp under kr 100,-, og i ditt tilfelle utgjør mva kr 67,-. Så det de sier er at jeg vil bli bedt om å betale 170 kroner og ikke får refundert noenting, selv om jeg har kvittering på at forsendelsen har en verdi på laangt under 200 kroner. Nå blir jeg litt småsint her altså! Venter et par dager på svar fra Kundeservice Utland (Posten), det var dit jeg sendte kvitteringen, og hvis ikke må jeg jo bare ringe dem.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. august 2009 #17 Skrevet 3. august 2009 Jeg har fått tilbakebetalt når jeg var ilagt feil moms (visste ikke at ikke alle varene var med i første pakke, så da neste pakke kom hadde jeg allerede betalt dette). Jeg lurer på om de har endret reglene der - jeg hadde et likt problem for noen år siden, og da fikk jeg beskjed om å fakse kvitteringen sånn at jeg kunne få refusjon. Da jeg snakket med dem for noen uker siden fikk jeg derimot beskjed om at endring må skje i forkant, og at saken anses som avsluttet når pakken er hentet (og betalt for). Hvis de har regnet med gal valuta som Saeria sier, må det da holde å ringe dem - de har jo et scannet bilde av pakken de kan se på. Hvis pakken er deklarert med gal sum i riktig valuta må man vel til med mail og kvittering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå