Gå til innhold

"stygge ord"

Gjest frøken snerpete

Anbefalte innlegg

Gjest frøken snerpete
Skrevet

En av mine venninner lærer barnet sitt å si "stygge" ord. Ikke bare hun, men flere i familien hennes. Ungen på ca 1 1/2 år går å sier fan, fitte, sexy osv.

Er det jeg som "tar feil" når jeg syns det er helt feil? En av unnskyldningene til de er at det lærer de når de begynner i barnehagen (så da kan de vel like godt lære det hjemme)

Men om de lærer det i barnehagen, så er det jo av de andre ungene, de voksne går ikke rundt og sier slik.

Jeg syns det sier litt om familien, og hva i all verden tenker foreldrene på, som syns det er morsomt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg det er særdeles usjarmerende når små barn har et vokalbular som kan matche en "voksen sjømanns", og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor foreldre villig lærer den slags til ungene sine. :klø:

At de lærer det i barnehagen? Dårlig unnskyldning. Har de ikke tenkt over at nå vil deres barn kunne bli en læremester? At de synes det er morsomt, vitner vel bare om umodenhet hos foreldrene.

Skrevet

Høres rimelig sært ut... i barnehagen hvor jeg jobbet var det bare noen få barn som brukte slike ord, og jeg antar det er de som har hørt/lært sånt hjemmefra. De fleste ungene KAN sikkert ordene, men for de som ikke får høre av foreldrene at det er morsomt og ok, er det langt fra like naturlig å bruke dem. Særlig når de er så små...

Gjest også en mamma
Skrevet

Enig i at det hørest spesielt ut. Stakkars unge når ungen begynner i barnehagen, og blir irettesett pga ord som foreldrene syns er morsomt at ungen sier.

Jeg vil nesten si at de ikke burde få barn, det er veldig feil å lære ungene sine at det er morsomt å si slike ord. en kan lure på hva som foregår oppe i hodet på noen foreldre.

Skrevet

Tør påstå at svært få barn i barnehage lærer ord som fitte og sexy.

Hva de fem år gamle gutta lærer hverandre bak lekeskuret av andre stygge ord vites ikke, men jeg har grunn til å tro at faen, helvete osv er ord de heller lærer hverandre.

Hadde jeg, som barnehageansatt, hørt et barn bruke "griseord", ville jeg hatt lavere terskel for å ta det opp med foreldrene enn om det var banneord. Og selvfølgelig sett det ut i fra barnets alder.

Skrevet
Tør påstå at svært få barn i barnehage lærer ord som fitte og sexy.

Hva de fem år gamle gutta lærer hverandre bak lekeskuret av andre stygge ord vites ikke, men jeg har grunn til å tro at faen, helvete osv er ord de heller lærer hverandre.

Hadde jeg, som barnehageansatt, hørt et barn bruke "griseord", ville jeg hatt lavere terskel for å ta det opp med foreldrene enn om det var banneord. Og selvfølgelig sett det ut i fra barnets alder.

Det stemmer sikkert det. Jeg har hørt noen unger bruke noen av de skikkelig drøye ordene, og mye tyder på at de har lært det hjemmefra (overhørt foreldres dårlige ordbruk), men de fleste i barnehagealder er rett og slett ikke særlig interessert i å lære disse ordene av hverandre, fordi de ikke har noe som helst begrep om hva de betyr. For de som har det hjemmefra blir det sikkert et uttrykk for følelser på samme måte som foreldrene bruker dem (skjellsord ovenfor andre, sinne osv), men for andre barn er det helt unødvendig fordi de har andre uttrykk for følelsene sine... jeg husker jeg lærte et par banneord (blant annet pule) av bestekameraten min i barnehagen, og at det var "spennende" med ord vi ikke fikk lov å si, men vi brukte dem ikke i noen sammenheng såvidt jeg vet.

Som vikar i barnehage har jeg imidlertid sett _enkelte_ barn bruke veldig mye stygge ord når de blir sinte, både som "rene" sinneuttrykk og for å karakterisere andre (og da kan jeg ikke tenke annet enn at de har hørt voksne hjemme snakke om andre på samme måte...).

Det er jo naturlig om man som ansatt i barnehage eller skole hører barn bruke slike ord, å si fra om at det ikke er ok å snakke sånn. Og det må være forvirrende å forholde seg til at det ikke er greit i barnehagen/skolen og andre sosiale arenaer, når man har lært hjemmefra at det enten er morsomt/søtt eller at det er vanlig omgangstone. Jeg kan banne skikkelig jeg, når jeg slår meg eller blir sint, men jeg synes det er viktig å prøve å begrense seg, og jeg tror at om man ikke lærer "normal folkeskikk" hjemmefra vil man slite unødvendig mye med hvordan folk oppfatter en.

Jeg har forresten selv en niese som lærer enkelte morsomme og "unødvendige" ting hjemmefra, men det er uskyldige ting som ikke støter noen eller som fører til at andre reagerer med vantro e.l når de snakker med henne.

Skrevet
En av mine venninner lærer barnet sitt å si "stygge" ord. Ikke bare hun, men flere i familien hennes. Ungen på ca 1 1/2 år går å sier fan, fitte, sexy osv.

Er det jeg som "tar feil" når jeg syns det er helt feil? En av unnskyldningene til de er at det lærer de når de begynner i barnehagen (så da kan de vel like godt lære det hjemme)

Men om de lærer det i barnehagen, så er det jo av de andre ungene, de voksne går ikke rundt og sier slik.

Jeg syns det sier litt om familien, og hva i all verden tenker foreldrene på, som syns det er morsomt?

Det er nok ikke du som tar feil her. Banning og ellers stygge ord er det værste jeg vet som kommer fra barnemunn! Har selv en sønn på 3 år som en gang i blandt sier "helvete", og jeg blir like flau hver gang. Uansett om vi er alene eller det er andre i nærheten.

Jeg må bare innrømme at jeg banner litt selv, hvis jeg slår meg eller blir sint/irritert (men ALDRI hvis det er sønnen min som gjør at jeg er sint/irritert).

Og jeg begrenser meg veldig når det er barn i nærheten, for jeg vet at det er utrolig hva de får med seg av det vi voksne sier.

Men det er litt værre med min samboer (barnetsfar), som banner ofte (unødvendig ofte mener jeg) uansett hvem som er i nærheten. Jeg har tatt dette opp med han flere ganger, men får bare til svar at han sier det han vil si. :( veldig fortvilende

Hadde forresten en liten episode på jobb (jobber i matvarebutikk) hvor det kom ei jente på 5-6år (sammen med noen andre barn i samme alder) bort til meg å sa: "Er du dø eller? Du ser jo faen ikke ut!" Før hun kom med en rå latter.

Må si jeg ble så overrasket over denne kommentaren at jeg viste ikke hva jeg skulle svare.

Skrevet

Dette sier veldig mye om familien mener jeg. Deres barn kommer jo til å bli det barnet som lærer andre barn stygge ord! Tenker de ikke på det?

Det er virkelig usjarmerende med barn som banner. Det kan kanskje også påvirke barnet senere i livet hvis det går rundt og banner, med å få venner evt. kan fort få feil type venner...

Har selv to barn i barnehage og ingen av dem har lært stygge ord i barnehagen, heldigvis!

Skrevet

Kan bare si meg enig med de andre her... Litt av noen foreldre :overrasket:

Skrevet

Enda et aspekt er jo at dette vil kunne gjøre ungen utrygg - hjemme er det helt greit og til og med festlig at han/hun sier "fitte", mens han/hun i barnehagen får beskjed om at samme ord er uakseptabelt. Det er viktig for barn at det er samme regler hjemme og i barnehagen. Vanligvis vil jo det si at barnehagen skal respektere foreldrenes grenser, men i dette tilfellet går jo ikke det an (av hensyn til andre familier som hører til i barnehagen).

Skrevet

Datteren min er 3,5 og jeg har hørt henne si "faen" 2-3 ganger når hun holder på med noe og ikke får det til. Det var et uhell tidligere i sommer at hun fikk det med seg, det var MIN feil... jeg har aldri vært så obs på eget språk som etter jeg fikk barn, banner kun om jeg slår meg eller skal understreke noe blant voksne. Én bommert, og nå tror vel barnehagen at hun hører det hjemme hele tiden. :sukk:

Men å bevisst lære små barn slike ord, er jo helt bak mål. Reagerer særlig på "fitte" og "sexy". Hva skal små barn med sånne ord? Kvalmende. "Faen" og "helvete" er jo ord som lett kan komme fra voksne i pressede situasjoner, så det reagerer jeg ikke så veldig på. Men det er jo klart det høres helt feil ut når det kommer fra så små. Uansett om det var et uhell eller noen har lært dem det.

Og når de hermer, er det jo bare å ignorere det eller si at det ikke er lov å si. IKKE LE!

Gjest Chiffon
Skrevet

Og jeg som synes det er ille med min som sier herregud mens han himler med øynene. Hadde han lært fitte i barnehagen hadde jeg eksplodert selv om det hadde kommet fra en annen unge.

Skrevet

Jeg er enig i at det er usjarmerende med små barn som snakker som en bryggesjauer.

Skrevet

Sexy er da ikke noe stygt ord og heller ikke et ord som er galt å si.

Bortsatt fra det så er jeg enig.

Skrevet

Jeg tror det beste er når ungene sier stygge ord er å ikke gjøre et stort nummer ut av det. "Alle" synes jo det er mer spennende med ting som er ulovlig.

Skrevet
Sexy er da ikke noe stygt ord og heller ikke et ord som er galt å si.

Bortsatt fra det så er jeg enig.

Det blir litt feil når det kommer fra en unge.

Skrevet
Barn lærer å si stygge ting i barnehagen, nettopp pga slike barn som lærer slikt hjemme.
Gjest No wonder women
Skrevet

Disse foreldrene høres veldig umodne ut. Håper de vokser opp snart.

Skrevet

Halvbroren min og kona var på akkurat samme måte. Ungane kom til å lære sånne ord åkkesom så kunne like greit lære dem hjemme. Lille gutten tasset rundt og bannet, og foreldrene lo og syns det var så artig. At han kom til å lære det bort til de andre barna, nei, det vakke så viktig.

...helt til han var tre år og satt og ropte "fitte", skikkelig surt og grinete, under hele vielsen deres. Da var det plutselig verken morsomt eller artig lenger. Karma, det er en fin ting. :nigo:

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet
Halvbroren min og kona var på akkurat samme måte. Ungane kom til å lære sånne ord åkkesom så kunne like greit lære dem hjemme. Lille gutten tasset rundt og bannet, og foreldrene lo og syns det var så artig. At han kom til å lære det bort til de andre barna, nei, det vakke så viktig.

...helt til han var tre år og satt og ropte "fitte", skikkelig surt og grinete, under hele vielsen deres. Da var det plutselig verken morsomt eller artig lenger. Karma, det er en fin ting. :nigo:

:hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...