VesleBråka Skrevet 5. august 2003 #1 Del Skrevet 5. august 2003 Hei, jeg og min kjære går i tanker om å skaffe oss et dyr til å berike hverdagen vår. Vi liker best hund, men er inneforstått med at en hund er mer krevende enn en katt. Det jeg lurer på da er hvor mye tid bruker dere på å mosjonere hunden? Da snakker jeg ikke om at hunden blir med når man går en lang søndagstur, men turer man tar for at hunden skal få røre på seg. Det er litt av poenget at vi skal røre mer på oss også i hverdagen. MEN - hjemme har "alle" hund, og ingen traver rundt og mosjonerer hunden. Hunden blir med på jakt og når familien skal på tur, noen trener den på sporing og ettersøk (for å få den godkjent som det). Utover det, er hunden familiehund som løper rundt som den vil, stort sett. Men der er det stort sett alltid mennesker hjemme hele dagen. Vi kommer begge til å jobbe utenfor hjemmet i minst 8 timer 5 dager i uken. I en dyrebok sto det at man ikke bør la hunder være alene mer enn 4-5 timer. Betyr det at i familier hvor begge jobber ute, kan de ikke ha hund? Dette høres snodig ut for meg. Og i dyreboken foreslo de at en hund bør få 1,5-2 timers mosjon hver dag, litt avhengig av rase og størrelse selvfølgelig. Har dere tid til det? Jeg ser mer for meg en halvtime to ganger om dagen på hverdager (max) og innimellom lengre turer, kanskje 3-4 ganger i uken max. Kjæresten min liker godt å sykle turer, så da blir jo hunden med også. Holder dette? Jeg ser for meg at i moderne hundehold bruker man nærmest all sin fritid på å trimme skinnet. Disse mosjonsturene jeg spør om er utenfor lek, som hente ball og freesbee, lydighet- og ferdighetstrening. Jeg bør kanskje legge til at de hundene vi har sett på hittil er våre favoritter, golden retriever og langhåret weimaraner, og mindre hunder beagle, cocker spaniel, cavalier og kanskje berner sennen (stor ja). Synes også fransk bulldogg er tøff. Forslag for mindre mosjonskrevende hunder mottas med takk (ikke sånn teite som bichon frisee og puddel og slikt) Vi prøver å velge hund som vil passe til vår livsstil, inkludert at hunden er noenlunde fornøyd og stimulert mentalt og fysisk. Jeg er oppvokst med både hund og katt. Blir det katt, eller? :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. august 2003 #2 Del Skrevet 5. august 2003 Jeg må svare litt kort akkurat nå, men vår hund er alene ca 6-7 timer til daglig. Ikke noe problem. Hunden ligger i bur og sover hele dagen. Høres sikkert fælt ut, men det er bare godt for hunden å slappe av/sove disse timene. Noen hunder fikser ikke bur, men da kan den jo være løs. Vi mosjonerer ikke så mye med hunden. Men vi går ofte turer til sletter og steder der hunden kan løpe fritt en stund. I helgene får hun lange turer (1-2 timer pr dag) i tillegg til de vanlige turene. Om sommeren drar vi ofte på stranden om kvelden og lar hunden svømme en stund. Blir god og sliten av det... Ang. rase, så har jeg ikke så mye peiling på de rasene du nevner. Rakk bare å skumlese innlegget ditt nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 5. august 2003 #3 Del Skrevet 5. august 2003 Gordonsettervalpen vår (9 mnd) får 0,5 - 1 time tur på morgenen, før jeg går på jobb! Han er alene hjemme i 8 timer hver dag, ligger da i bur og sover stort sett hele dagen. Noen dager får han leker (som ikke han kan sette i halsen) som han kan bryne seg på mens vi er på jobb. Etter jobben får han alt fra 1- 3 timer morsjon. Da er det snakk om lange turer til frognerparken, sognsvann, maridalen. Eller lek med sine kompiser i vår park. Trening, som lydighet, sitt, dekk, kom her, litt jakt og sportrening, blir det også en del av. Han er ganske sliten når vi kommer hjem etter ettermiddagsturen. På kvelden går vi minimum en halvtimes tur, avhengig av hvor sliten han er etter forrige tur. Men det blir aldri mer enn 2 timer på kvelden. I helgene er han alltid med oss, uansett hvor vi drar. Strandtur, sykkeltur, biltur, shoppingtur. Dette for å vende han til forskjellige omgivelser. Blir endel trening da også. Som gå pent i bånd, gå på plass. Ikke hilse på andre hunder på fortauet. Ja masse som kan gjøres! Denne gangen ble det en gordonsetter nettopp fordi vi vil mye ut av huset. sambo tar jegerprøven nå så det blir mye jakting på oss til høsten. Hvordan hund du skal velge kommer jo helt ann på hva du har lyst til å "bruke" hunden til... (hvis jeg kan si det sånn). Ønsker du f eks å sykle/løpe etc så velger du ikke en beagle, eller en dachs... vil du ha en trekkhund som du kan gå med på ski, er bernen sennen fantastisk! HUsk på at uansett hunderase så krever en hund MYE tid og penger! Dere må tenke dere nøye om før dere bestemmer dere hund. Har dere hatt hund før? hvis ikke: lån og pass en hund en helg eller uke så får du litt av følelsen... Lykke til med valget og fortell hvordan det har gått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 5. august 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 5. august 2003 Det er litt av poenget, cappo, jeg har vokst opp med hunder. Han har passet hunder ofte for venner noen uker i slengen. Men da syntes ikke noen av oss det var spesielt pes å ha hund. Men de hundene var ikke så mye hjemme alene.. heller ikke marsjert rundt med, mer "sluppet ut". Veldig behagelig hundehold for oss, hunden får mat og kos og selskap og bli med på tur, men det er kanskje for mye på våre premisser? At hunden har større behov enn det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. august 2003 #5 Del Skrevet 5. august 2003 Berner sennen krever MYYYYYYYEEEEEE mosjon...... Kjenner noen som måtte gi bort hunden da de fant ut hvor mye tid den krevde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 5. august 2003 #6 Del Skrevet 5. august 2003 Jeg har en skjønn cavalier-valp - valgte den rasen pga dens glade og vennlige gemytt. Den er altså akkurat passelig til å kunne ta med seg overalt, og stor nok til å orke like mye som en Golden Retriever. En cavalier trenger omtrent en times mosjon daglig fra omlag 1-årsalderen - før det skal den ikke mosjoneres noe særlig, helst kun trenes sosialt. Valpen min er også alene på dagtid mens jeg jobber, men den er aldri alene 7-8 timer i strekk. Dersom ikke barna mine er tidlig hjemme, så får jeg noen til å gå innom å mate og lufte ham. Jeg bruker en valpegarde som jeg har hunden i når den er alene - på den måten så sparer jeg møbler og inventar fra biting og gnaging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 5. august 2003 #7 Del Skrevet 5. august 2003 Veldig behagelig hundehold for oss' date=' hunden får mat og kos og selskap og bli med på tur, men det er kanskje for mye på våre premisser? At hunden har større behov enn det?[/quote'] Hunder tilpasser seg sine eiere fra de er små, alt går på eierenes premisser. Det er derfor du må velge "riktig" hund for dere. At dere har vokst opp og passet hunder før er jo kjempeflott! Da vet du hvor mye jobb det er med hund, her blir det kaskje litt flere turer ut av leiligheten/huset siden den ikke skal løpe løs. Har du veldig lyst på hund og er forholdene til rette for det ville jeg skaffet meg en Jeg var ikke forberedt på hund da jeg fikk valpen i julegave..... :o fikk nesten litt sjokk, men alt har gått kjempebra. Selv om vi måtte ofre den nye spisestuen, ikke plass pga sengen til valpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 5. august 2003 #8 Del Skrevet 5. august 2003 Her er hunden alene hjemme i rundt 7-8 timer. Men han takler ikke å være i bur i det hele tatt. Og på ettermiddagen går vi flere km, og tilslutt finner et jorde eller noe lignende han kan få løpt fra seg på. Og når han kommer hjem igjen er han utslitt. Joda, hunder krever _mye_. Og som cappo sier, kommer an på hva du vil "bruke" hunden til. Sånn som weimaraneren, er en fuglehund. Hvordan kan du "utnytte" denne rasen? Jo, du kan jakte med den. Gjøre ting som den "liker" å gjøre, som ligger i hunden. Lykke til isåfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 5. august 2003 #9 Del Skrevet 5. august 2003 Vi har to newfoundlandshunder og de er hjemme alene om dagen, alt fra tre-fire timer til ti-tolv timer, litt avhengig av dagene våre (student og lærer). Hundene står uten i hundegård, og trives godt der. De får mat før vi går, og har et barnebasseng med vann (for at de skal ha nok!) Tror de leker og sover i løpet av dagen. Skulle gått en tur med dem i løpet av dagen, men det er ikke alltid det blir sånn. Ellers vil de ha litt oppmerksomhet når vi er hjemme, og litt pelsstell selvfølgelig (dvs hundene vil ikke det da). Som flere andre har skrevet bør du velge en rase som passer deg. De aller fleste hunder tilpasser seg eieren, og lever godt med sånn du lar den leve. Det viktigste er at hunden føler at den har tilhørighet hos deg, og at den får en porsjon oppmerksomhet i løpet av dagen Uansett kan hundehold anbefales, gledene er større enn ulempene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 5. august 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 5. august 2003 Takk for mange hjelpsomme svar! Weimaraner er på listen fordi det er hans yndlingshund, jeg har fått ham over på langhåret pga. det norske klimaet ivertfall..veldig pene hunder, sølvgrå med lyseblå eller lys ravfargede øyne. MEN vi jakter ikke, og har ikke tenkt å begynne med det. Tenkte hunden kunne få mental trening ved å trene agility og obedience (weimaranere er visst særs gode på slikt, yngste som har vunnet 1.premie i obedience i den amerikanske kennelklubben var en weimaraner på 9 mnd og 2 dager..) Oppmerksomhet, kos og lek - definitivt. Mat og veterinær også. Det sto i en bok at man må være obs på å aktivisere hunden sin, en golden eller labrador kan sove vekk livet sitt hvis de blir passivisert. Det blir ikke riktig enda, men å ha en passepike eller passegutt som kan gå en tur med hunden en halvtime når de kommer fra skolen var en idé. Streker ut berner sennen, og setter kryss foran cavalier. Kunne jo ha valgt dalmatiner, som ikke eier jaktinstinkt pga. avl fokusert på pelsflekker, men de er ikke så fine og så røyter de visst innmari.. Det er ivertfall uaktuelt å regne 3-4 timer daglig brukt til hundemosjon. Da blir det heller kattepus.. (i julen som var hadde mine foreldre valpekull på 2 uker.. den julen hadde jeg en sovende valp i halsgropen titt og ofte ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå