Gå til innhold

Når hodet fester seg

Littlebird

Anbefalte innlegg

Babyen vår snudde seg for to dager siden, etter akupunktur/moxa behandling. Det gjorde vondt når den snudde seg, men det var i magen. Men etterpå har jeg hatt så vondt i bekkenet, og ofte gang babyen rører seg får jeg "menssmerter", slik at jeg våkner om natten osv. Jordmor sa at hodet var i ferd med å feste seg godt nå.

Jeg tror også at jeg har mye mer kynnere nå. Har egentlig ikke hatt noe særlig med kynnere tidligere, så jeg syns det er vanskelig å vite hva som er hva, selv om jeg har lest om hvordan dette skal kjennes ut. Jeg får mest kynnere hvis jeg går på do, selv om jeg bare tisser (beklager detaljene... :sjenert: ) og ikke presser noe når jeg er på do, så er det akkurat som når "presset" i magen endrer seg får jeg kynnere. Eller hva det nå er, det kan faktisk være ganske vondt, men så går det over en liten stund etter jeg har vært på do. Det er også ubehagelig å reise seg opp/sette seg ned, og å ligge.

Er det sånn for alle når hodet fester seg?

Går dette over, eller kommer det til å være sånn ubehagelig resten av tiden nå? Føler plutselig at jeg beveger meg som en bestemor, og går på "gravidmåten", litt sånn vaggende med beina litt fra hverandre (kjennes jo som man har noe som presser mellom beina litt..)..

Det er 3 uker til termin i dag.. høres fryktelig lenge ut hvis jeg blir gående på overtid å ha det slik.... men en får ta en dag av gangen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjente godt da hodet festet seg. Jeg var mye plaget av halsbrann om natten rundt den tiden. Og en natt jeg satt i sengen med den fæle halsbrannen kjente jeg plutselig en skarp, men relativt kort, smerte nedover bekkenet og plutselig forsvant halsbrannen. Jeg var da i uke 32 og på neste kontroll kunne jordmor bekrefte at hodet var festet. Utover det merket jeg ingenting nytt annet enn at halsbrannen forsvant fram til ca uke 37-38. Merket ikke noe til det du beskriver, men det er vanlig med økende kynnere og nedpress ettersom svangerskapet nærmer seg slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hodet hadde festet seg hos meg så var det vondt å gå for lenge, det trykket sånn mot bekkenet.. Fikk også en litt veggende gange i følge samboer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet til barnet gnager mot bekkenet ditt. Og ligamentene i "sømmene" i bekkenet er sikkert strukket og løse grunnet hormoner. Det gjør seg klart til å slippe barnet igjennom. Ellers vil den minste ting utløse kynnere. Magen blir steinhard og det føles varmt/vondt. Det kan være nok at blæra går fra full til tom, ettersom du får kynnere når du tisser! Og det er bra, det betyr at kroppen forbereder seg på fødsel.

Hvis takene slipper og magen blir myk igjen når du reiser deg og går litt. Så er det bare å slappe av. Men når takene blir bare verre av at du leer deg, så er riene mest sansynlig igang. Og da bør du bare fortsette å være på beina så lenge du kan. Det gjør riene mer effektive og fødselen lettere.

(Lett å si når man ikke har aua da..hehe) Jeg gikk og rautet i takt med kyrne på jordet i fem timer jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente det da hodet festet seg med førstemann. Nedpress, og jeg følte at jeg liksom satt på hodet til ungen etterpå ;)

Denne gangen har ikke hodet festa seg ennå. En måte du kan kjenne det litt på, er om ryggen til ungen bare ligger på en side. Når hodet er festa, får jo ikke ungen snudd noe særlig på seg inni der. Hvis du stadig kjenner ryggen på både ene og andre sida, er ikke hodet festa. Du kan også se om magen ser lavere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor mente at hodet hadde begynt å feste seg godt på fredag, men jeg klarer ikke å kjenne dette. Merker jeg ikke helt klarer å stole på at hodet faktisk er på rett sted, så det tydelig på ultralyd på torsdag, men likevel. Babyen røre like mye på seg som før, og ryggen flyttes fra side til side ganske mye. Magen har ikke gått lenger nedover, men nå er jeg veldig kort i livet, og jeg tror at babyen trenger den plassen som er uansett, det er ikke så mye rom for å trekke seg ned.

Men hvis babyen skal ligge stort sett i ro etter hodet har festet seg har definitivt ikke hodet festet seg her.. Jordmor ba meg imidlertid sove på venstresiden, for å få babyen til å slå seg til der, siden den har en tendens til å være mest på høyresiden. Så at den beveger seg trenger kanskje ikke å bety at hodet ikke holder på å feste seg? Visste forresten ikke dette om siden, men hun sa at erfaringsmessig så går fødselen/utpressingsfasen bittelitt lettere om babyen ligger til venstre enn til høyre.. Så jeg sover så mye jeg kan på venstre nå...

Babyen beveger seg mer enn den sparker, men de sparkene som kommer er stort sett enten på venstre eller høyre side, ikke nederst i magen, eller i ribbeina.

Jeg har heller ikke så vondt i bekkenet i dag som jeg hadde fredag.. så enten har hun snudd på seg igjen, eller så har hun fått "presset" seg på plass og "laget seg" litt mer rom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen får nok snudd seg litt inni der selv om hodet er festa, men merker du at den "skrur" seg rundt inni der, kan jo ikke hodet sitte fast ;) Du merker det vel kanskje på om du kjenner spark innover og utover også. Hodet kan jo også være delvis festa, dvs, ligge nesten helt fast, med mulig å rikke bittelitt på.

Jeg visste ikke at fødslen liksom skal gå lettere hvis ungen ligger på høyre side? Hvorfor det egentlig? :klø:

Her driver ungen stadig og snur seg fra side til side, og noen ganger kommer sparkene innover og andre ganger utover, så jeg tviler sterkt på at hodet er festa her i alle fall. Førstemann lå liksom "pent og stille" etter at hodet var festa. Var sikkert artig å ligge sånn i 8 uker :fnise:

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Jeg merket ingenting i det hele tatt. Han snudde seg tidlig, og hodet var festet tidlig, men merket ikke noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen får nok snudd seg litt inni der selv om hodet er festa, men merker du at den "skrur" seg rundt inni der, kan jo ikke hodet sitte fast ;) Du merker det vel kanskje på om du kjenner spark innover og utover også. Hodet kan jo også være delvis festa, dvs, ligge nesten helt fast, med mulig å rikke bittelitt på.

Jeg visste ikke at fødslen liksom skal gå lettere hvis ungen ligger på høyre side? Hvorfor det egentlig? :klø:

Her driver ungen stadig og snur seg fra side til side, og noen ganger kommer sparkene innover og andre ganger utover, så jeg tviler sterkt på at hodet er festa her i alle fall. Førstemann lå liksom "pent og stille" etter at hodet var festa. Var sikkert artig å ligge sånn i 8 uker :fnise:

Ja, stakkar små, tror de må ha litt lange dager innimellom hehe.. trangt og ikke så mye som skjer... :) Men tror de har det bra likevel da..

Jeg visste heller ikke noe om det med siden. Jordmoren forklarte det ikke så nøye, men sa at det hadde med hvilken vei hodet skal ut, med nese osv.. Jeg kan ikke tenke meg at det har den store betydningen akkurat, men det var nå det hun sa iallfall, at noen bruker litt mer krefter på å presse ut barnet hvis de ligger på høyre. De fleste babyer legger seg visst naturlig på venstresiden, så det er kanskje noen greier inni magen som er mer "utav veien" på den siden på vei ut? Ikke vet jeg. Det var ikke noe å bekymre seg over i det hele tatt sa hun, men et greit tips å se om babyen kunne tenke å legge seg til venstre.

Nå i dag har beina kommet mer og mer opp kjenner jeg, så jeg vil tro at hodet står ned, men som du sier, ikke helt fast kanskje.. ser for meg en liten "breakdance" baby som snurrer rundt på hodet.. Noe må hun vel finne på! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg merket så mye til det. Men på et tidspunkt fikk jeg helt utrolig vondt i symfysen. Hadde hatt bekkenløsning lenge, men det var i Is-leddene bak. På slutten var alt konsentrert foran. Det kom kanskje av at hodet festet seg.

Gutten min lå forøvrig til høyre til tross for at jeg bare sov på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...