Gå til innhold

Har du stillesittende jobb? Hvor mye spiser du?

Lalique

Anbefalte innlegg

God morgen!

Jeg sitter her på jobb og grubler.. Lurer på hva som er vanlig å spise på én dag, når man har en 8-16 jobb på kontor og altså sitter stille hele tiden.

Man trenger jo ikke så mye mat da?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er tvangsspiser og spiser unormalt mye.

I dag har jeg spist 8 brødskiver til frokost kl 7, og jeg VET jo at det ikke er normalt.. :cry:

Så jeg bare lurer.. Hva spiser en "normal" kvinne med stillesittende jobb, og som ikke trener så voldsomt mye på en vanlig dag?

Vil du gi meg et innblikk i hverdagen din?

Stor klem til alle som vil ha :kgsmil:

Lalique

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egnetlig motsatt.

Har vel ingen stillesittende jobb akkurat, men jobber på kontor.

Enkelte dager sitter jeg ved PC-en hele dagen nesten og spiser minimalt.

Noen ganger spiser jeg ikke i løpet av arbeidsdagen, andre ganger blir det en bolle e.l.

Er rett og slett ikke sulten mens jeg er på jobb.

Dumt av meg å ikke spise, men det blir bare sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på hva en kvinne spiser i løpet av en dag.

frokost 2 skiver brød eller 3 knekkebrød.

Lunsj 2 skiver/ 2 hele rundstykker.

Frem mot kl 1600 har jeg som regel også spist min. 1 frukt og kanskje noen pastiller eller en is.

Middag en porsjon, eller mer hvis jeg trenger det.

Kvelds: frukt og som regel noe godis, men hvis jeg er sulten tar jeg noe mat, litt rester eller knekkebrød.

i tillegg drikker jeg en kopp te, og ca 2 liter vann pr dag, en sjelden gang brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av en skoledag - 8.30-16.00 - er menyen noe a la dette:

1-2 frokostbrød/baguetter med reker, roastbeef eller tunfisksalat

2 sjokolademuffins

2-3 frikadeller eller fiskekaker

1 rislunch, gelé e.l.

2 Snickers

1 iskrem (av og til)

1-2 Cola

kaffe

De få gangene jeg gidder å smøre niste, bytter jeg ut frokostbrød og frikadeller med 6 brødskiver.

Kveld: Middag i 17-tida; 2-3 poteter, grønnsaker og kjøtt/fisk. I tillegg blir det ofte litt digg utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Lula

Dette er hva jeg normalt spiser i løpet av en stillesittende arbeidesdag :-)

frokost:

2 knekkebrød med pålegg (gjerne Cottage Cheese + grønt)

eller

1 naturell yoghurt med havregryn, kli og linfrø

lunsj:

salat med tunfisk eller kylling

mellommåltid:

ikke alltid :oops: , men av og til et knekkebrød e.l.

middag:

spiser til jeg er mett :-)

Det går mye i fisk for tiden, og det er GODT

Spiser nesten sjelden snop og drikker aldri brus (fordi jeg synes det er for søtt). Kompenserer ved å drikke vin OFTE ;-)

Drikker MYE grønn te i løpet av en dag, men ikke så mye vann :-(

I helgene har jeg et litt annet kosthold. Fortsatt sunt, men rutinene blir jo allerledes, og det er STOR forskjell på å spise i kantinen på jobb, ifht. på cafe eller hjemme sammen men mannen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har en stillesittende jobb hvor jeg sitter foran Pcen hele dagen. Det jeg vanligvis spiser i løpet av en dag er:

En lettyoughurt og litt musli til frokost

En brødskive med kylling og mais og litt salat til lunch

Litt frokostblanding med youghurt eller ovnsbakte poteter til middag.

Spiser alt for lite da...

Hvis du er tvangsspiser burde du først fokusere på regelmessige måltider og ikke mengde. Tving deg til å spise til faste måltider og etterhvert blir det da lettere å passe på mengden. Legen din burde kunne hjelpe deg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JKeg har også stillesittende jobb.

i løpet av en vanlig arbeidsdag spiser jeg lunsj, innimellom blir det kaffekos hvis det er fredag eller noen har bursdag. Til lunsjen spiser jeg to-tre brødskiver eller tre knekkebrød og noen ganger en lettyoghurt i tillegg. Er gnien med pålegget, men det har ingenting med slanking å gjøre, vil helst spise brødskive med skinke og ikke skinke med brødskive på :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mye foran pcen. Men sørger for å gå i alle fall en tur hver dag - par korte, gjerne - i stedet for en lang.

Spiser ganske normalt - tror jeg da.

Frokost: kaffe - en skive brød, gjerne med ost og paprika, ikke smør (av og til). I glass juice i blant, men oftest vann.

Lunsj: Kaffe, en skive brød, med fårepølse eller makrell i tomat, brunost el.lign. Softis eller en/to boller kan erstatte brødskiva ganske ofte... Gjerne en farris eller vann.

Middag: en middels potet, par gulrøtter (eller annen grønnsak), fisk eller kjøtt (f.eks. en kotelett, eller fire små fiskekaker), ofte løk eller rå purre og litt tomat etc.

Noen ganger erstattes middagen med:

2 karbonader på en eller to skiver brød - med hakket purre, tomat, agurk - ikke dressing - eller to ostesmørbrød med tomat, oliven, løk, hvitløk osv. (sjelden pizza - høyst to ganger i året). Eller omelett av tre egg og en skive brød.

Kvelds: 1 banan. Eller av og til en skive brød. Te, beroligende.

Drikker masse vann gjennom dagen. Og tar en fiskeoljekapsel, og multivitamintablett.

Dytter gjerne i meg jordbær, druer, banan, honningmelon osv. mellom måltidene. Cirka en gang i uka litt potetgull.

Vet ikke om dette er normalt. Men føler meg aldri dødssulten på denne menyen, og spiser som regel kun når jeg er sulten. Spiser meg aldri stappa - bare til jeg er mett. Fra du spiser, tar det tjue minutter til et senter i hjernen oppfatter at du er mett - derfor gjelder det å spise sakte.

Men husker en gang jeg var seksten - tidlig på formiddagen dyttet jeg i meg hele ni skiver brød - alle var sjokkert - men det var liksom ikke noen vane da ... og jeg var rimelig aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann :D

Jeg jobber med trening og kosthold i hver dag, og har et par tips til deg. Mye er du sikkert klar over fra før, men kanskje det kan hjelpe deg å få litt oversikt?

GENERELT:

1: spis frokost hver dag!

2: spis 5-6 måltider hver dag, omtrent hver 3. time (høres mye ut, men det kan gjennomføres.)

3: hvert måltid bør bestå av like deler proteiner (kjøtt/fugl/fisk/meieriprodukterprodukter) og karbohydrater (brødmat/ris/poteter/frukt/grønnsaker). Mengden kan tilsvare størrelsen på din egen knyttneve.

4: unngå å spise mellom måltidene

5: 2-3 liter vann om dag gjør at du fungerer bedre:)

Eksempel:

08.00: Frokost: 1 kopp frokostblanding med yoghurt og frukt. Nøtter er veldig godt til! Husk tran:)

11.00: Lunsj: 2 skiver grovt brød med skinkepålegg (vær generøs med pålegget) bruk gjerne tomat, salat eller noe annet godt på, for det metter.

14.00: Formiddagsmat: 1 eple, 1 banan, en håndfull nøtter og en skive grovbrød med ost.

17.00: Middag: 1-2 kyllingfileter med ris og grønnsaker, saus etter smak. Frukt til dessert.

19.00: Kveldsmat: Rester fra middagen (nei, jeg greier heller ikke å la det ligge igjen noe:) Eller et par brødskiver med kjøttpålegg. Frukt etter ønske.

Håper du ikke syns det her ble alt for slitsomt, det er ihvertfall noe å sammenlikne med:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss
I løpet av en skoledag - 8.30-16.00 - er menyen noe a la dette:

1-2 frokostbrød/baguetter med reker, roastbeef eller tunfisksalat

2 sjokolademuffins

2-3 frikadeller eller fiskekaker

1 rislunch, gelé e.l.

2 Snickers

1 iskrem (av og til)

1-2 Cola

kaffe

De få gangene jeg gidder å smøre niste, bytter jeg ut frokostbrød og frikadeller med 6 brødskiver.

Kveld: Middag i 17-tida; 2-3 poteter, grønnsaker og kjøtt/fisk. I tillegg blir det ofte litt digg utover kvelden.

Hvordan får du i deg så mye i løpet av en SKOLEDAG? Vi har i hvert fall minimalt med friminutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Til gjest.

Du sier at man burde spise hver tredje time.

Hvordan kan dette gjennomføres når du bare har ett spisefri på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Candyfloss: Ved å spise et eple, en brødskive el.l i noen av de andre friminuttene. Hensikten er ikke å bli så utrolig mett, men å holde blodsukkeret stabilt sånn at man ikke blir ravsulten/snopsugen senere på dagen. Det er tross alt på dagen vi trenger mest energi, ikke etter middag. Spiser man normal mengde middag ca kl 18/19 og legger seg klokka 22, trenger man ikke spise mer den dagen. Evt kan man avslutte dagen med en frukt el.l. Men spis ikke for mye på kvelden, da kroppen forbrenner minimalt på natta. Ekstra kalorier på kvelden - ikke forbrent om natta - nye kalorien til frokosten og jevnt utover dagen = kveldskalorier som legger seg på rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss
Candyfloss: Ved å spise et eple' date=' en brødskive el.l i noen av de andre friminuttene. Hensikten er ikke å bli så utrolig mett, men å holde blodsukkeret stabilt sånn at man ikke blir ravsulten/snopsugen senere på dagen. Det er tross alt på dagen vi trenger mest energi, ikke etter middag. Spiser man normal mengde middag ca kl 18/19 og legger seg klokka 22, trenger man ikke spise mer den dagen. Evt kan man avslutte dagen med en frukt el.l. Men spis ikke for mye på kvelden, da kroppen forbrenner minimalt på natta. Ekstra kalorier på kvelden - ikke forbrent om natta - nye kalorien til frokosten og jevnt utover dagen = kveldskalorier som legger seg på rumpa.[/quote']

Ja, men det er det at vi ikke har så mange andre korte friminutt. Skoledagen starter liksom åtte (må stå opp seks) og ender i tretiden. Rett etter det er det trening, og deretter hjem. Det høres fornuftig ut det du sier, men det funker jo ikke i praksis. Derfor lurte jeg på..Klarer du å gjennomføre det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg nokså aktiv på jobb siden jeg jobber med godstransport, men jeg tenkte jeg skulle være så frekk og svare alikevel :wink:

Spiser en porsjon havregrøt til frokost(de få gangene jeg står opp tidlig nok..), i 10-tiden blir det ofte 2-3 brødskiver med pålegg, og mellom 12 og 16 pleier jeg å spise en gang til. Men da er jeg ute og kjører så da kan det bli alt fra frukt, noe fra bakeri, noen brødskiver eller salat om jeg har lagd det.

Det hender jo og at jeg har det så travelt at jeg knapt nok tenker på mat, men da går det med MYE drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei igjen, det var jeg som skrev det lange innlegget over her...

Jeg kan ikke se at skolesituasjonen skal gjøre det umulig å spise ofte nok (selv om det er en stund siden jeg gikk på skolen :-? )

Måltidene er så små at de tar svært liten tid å få ned. 5 minutter ledig er alt du trenger hvis du har planlagt litt og har alt klart i sekken.

Kjempeviktig for å få maksimalt ut av skoledagen! En av de tingene jeg faktisk husker fra skolen er at jeg halvsov i timene og bare fikk i meg en osteloff i langfri :( - men det er ikke dermed sagt at du ikke kan tilrettelegge dagen din annerledes, og få plass til flere måltider hvis du har lyst til det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss
Hei igjen, det var jeg som skrev det lange innlegget over her...

Jeg kan ikke se at skolesituasjonen skal gjøre det umulig å spise ofte nok (selv om det er en stund siden jeg gikk på skolen :-? )

Måltidene er så små at de tar svært liten tid å få ned. 5 minutter ledig er alt du trenger hvis du har planlagt litt og har alt klart i sekken.

Kjempeviktig for å få maksimalt ut av skoledagen! En av de tingene jeg faktisk husker fra skolen er at jeg halvsov i timene og bare fikk i meg en osteloff i langfri :( - men det er ikke dermed sagt at du ikke kan tilrettelegge dagen din annerledes, og få plass til flere måltider hvis du har lyst til det :wink:

Etter å ha lest innlegget ditt her om dagen, bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Skal stå opp tidligere slik at jeg kan lage frokost (som jeg kan spise på t-banen), lunsj og mat før treninga. Det tar jo ikke all verdens tid, og sparer masse penger på det. :D

Så til du som startet innlegget.. Menyen i løpet av dagen vil da se sånn ut (skolen er ganske stillesittende, unntatt hvis vi har gym som er for sjelden):

Frokost: En frukt og vann (til vinteren blir det vel kaffe/kakao)

Lunsj: En halv baguett med ost og salat + vann

Før trening: En halv baguett med ost og salat

Det er vel en forbedring fra en kaffekopp til dette! (Tror nemlig vi også har kantinetilbud på skolen jeg begynner på :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...