Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har peiling?

Jeg skal skilles. Han flytter ut, og jeg blir boende enn så lenge, til jeg finner meg ett annet sted.

Vi kjøpte huset for ca 9 mnd siden, må derfor betale skatt hvis det selges nå.

Dessuten er det et oppussingsobjekt, og det bør pusses opp ferdig (nesten ferdig) før det selges, så vi ikke skal tape så mye på det.

Hvis jeg pusser opp ferdig mens jeg bor igjen, kan jeg da få trukket fra disse utgiftene etter oppgjøret, når huset er solgt?

Og er det slik at når han bare flytter ut, så må jeg sitte igjen med alle utgiftene til lån, forsikring, strøm osv?

Håper noen kan hjelpe meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Håper noen kan hjelpe meg..

Endret av Trixie52
Gjest Blondie65
Skrevet

I utgangspunktet så skal det skiftes når skilsmissen er et faktum. Når det skiftes så avgjøres det hvem som skal overta hva til hvilken pris.

Så lenge dere ikke har skiftet er dere forpliktet til å dekke felleskostnadene begge to - med mindre dere ikke har gjort avtale om noe annet.

Dette er et krav som du bør fremsette så snart som mulig overfor han, og evt. leie av lagerplass for ting som ikke er avhentet hører helt klart med til dette.

Så lenge det ikke er skiftet og avgjort hvem som skal overta huset bør du heller ikke fortsette oppussingen fordi du kan risikere å miste den innsatsen du har gjort.

En god advokat kan hjelpe deg med det du trenger i forhold til skiftet.

Skrevet

Advokat er et godt råd.

Han kan kreve husleie av deg hvis du fortsetter å bo i huset.

Skrevet (endret)

Hmmm..

Takk for kloke svar! Og igjen Blondie: Du vet så mye du..:)

Så da er det igrunn mere lønnsomt å være den som flytter ut?

Kan man ikke bli enige på egenhånd, evt lage skriftelig avtale?

Endret av bel
Gjest Blondie65
Skrevet
Så da er det igrunn mere lønnsomt å være den som flytter ut?

Nei ikke nødvendigvis.

Han kan kreve husleie, men det er et krav han må fremsette og er kun gyldig fra den dagen han faktisk fremsetter det. Dvs. at han ikke kan komme i januar og kreve husleie fra august og fremover.

Nøkkelen er å få i gang skiftet og delingen så fort som råd er. Dersom du vet at det kommer til å bli strid og vanskeligheter så ikke nøl med å ta det til retten. Jo fortere den prosessen er i gang jo fortere er det over. Kjenner en som endelig har vunnet frem mot en håpløs eks etter flere år!

Du og han har rettigheter og det er derfor lurt å kontakte en advokat for å få på det rene hva du har krav på og hva slags plikter du har.

Skrevet

Uff, egentlig skjønner jeg ingenting av dette! Wræl..

Gjest Blondie65
Skrevet
Uff, egentlig skjønner jeg ingenting av dette! Wræl..

Desto viktigere med advokat - jo før jo heller. :)

Skrevet (endret)

Ja, får ringe en advokat i dag..

..Men jeg blir skremt når han truer meg.

Han sier han skal knuse meg i retten!

Kan han det?

Vet ikke hva han skal bruke mot meg, men de kan vel ikke kaste meg ut på gata med to barn?

I tilegg har jeg en legejournal som er lang som en vondt år, pga av mishandling av han, kan jeg frigi denne. Hvis det trengs?

Han flyttet ut 6 dager etter han gav meg beskjed om at han ville skilles. Har ikke dette noe å si?

Jeg har ikke noe sted å dra.. Må tenke på barna også.

Endret av bel
Gjest Blondie65
Skrevet
Ja, får ringe en advokat i dag..

..Men jeg blir skremt når han truer meg.

Han sier han skal knuse meg i retten!

Kan han det?

Vet ikke hva han skal bruke mot meg, men de kan vel ikke kaste meg ut på gata med to barn?

I tilegg har jeg en legejournal som er lang som en vondt år, pga av mishandling av han, kan jeg frigi denne. Hvis det trengs?

Han flyttet ut 6 dager etter han gav meg beskjed om at han ville skilles. Har ikke dette noe å si?

Jeg har ikke noe sted å dra.. Må tenke på barna også.

Jeg gjentar det jeg har sagt før: ord. Ord. Ord. Ord.

Ord kan ikke skade deg. Folk som sier slikt har det som regel i kjeften.

For å demonstrere litt hva det er snakk om:

Par som er gifte tar med seg ut av ekteskapet det samme de tok med seg inn. Anskaffelser i løpet av ekteskapet er felleseie (med mindre det er laget ettertrykkelig særeieavtale for dette). Felleseie må deles og det er ikke slik at den ene part kan "knuse" den andre i retten bare med ord.

Og hvem sier at dere skal til retten? Dere skal i utgangspunktet selv dele/skifte - dersom han fortsetter hersesyken sin og mener han skal ha og ha og ha så er det skifteretten som må hjelpe dere. Dersom det i innledende meklingsmøte heller ikke blir enighet så må dere i retten. Og der har han ingenting å fare med dersom han fortsatt bedriver at han skal "ha og ha og ha".

Det er ikke unormalt at dersom man eier et hus i fellesskap at det blir en budrunde mellom partene og at den med høyest bud vinner og må kjøpe ut den andre. Det eneste å være på vakt mot her er at bud her er akkurat like bindende som ellers og at man på forhånd må bestemme seg for hva man har råd til.

Forøvrig - advokaten kan fortelle deg langt mer om dette :)

Gjest skilt for en stund siden
Skrevet

Som det nevnes; ta kontakt med advokat jo fortere jo bedre :)

Jeg skal fortelle deg min historie (som et lite spark for å kontakte advokat) ;)

Min eks flyttet ut i løpet av bare noen få timer. Fra han sa han ville skilles til han dro med noen klær tok det 3 timer. Et sjokk for både meg og ungene, men like greit sånn i ettertid.

Vi eide leilighet sammen og jeg ble så klart boende der. Frem til vi ble separert og hadde skifte så måtte han betale halvparten av utgiftene, noe jeg fremsatte krav om med en gang. Dette nektet han å gjøre helt til jeg viste ham lovverket og sa jeg like gjerne gikk til advokat med en gang. Da kom de få kronene det var snakk om på konto gitt.

Og at han var redd for advokat det skjønner jeg i ettertid. Et offentlig skifte ville nemlig brakt på bane en del ting som han nå slapp unna. Vi inngikk en skriftlig skifteavtale hos jurist på familievernkontoret, og han gikk derfra glad og lykkelig. Glad var også jeg den dagen, for alt hadde jo gått så bra.

Men etter den søte kløe kommer den sure svie - her. En dag lå det et brev fra Namsmannen om tvangssalg av leiligheten. Det var sendt til meg også som eier av leiligheten, men var egentlig til min eks. Dette var nærmere 1 år etter at han haadde flyttet ut og 6 måneder etter skiftet.

Da måtte jeg jo begynne å nøste i hva dette var. Det viste seg at mens vi hadde levd sammen hadde han tatt opp forbrukslån og kredittkortlån, ikke betalt og de hadde tatt pant i leiligheten mens han bodde der. Dette visste ikke jeg, og de summene var for meg helt ukjente.

Jeg måtte til slutt selge leiligheten med tap, men slapp heldigvis unna tvangssalg. Og nå sitter jeg på bar bakke med gjeld fra min eks og må leie dyrere enn jeg betalte for huslån og husleie.

---

Nå sier jeg ikke at din eks har slike svin på skogen. Men en mann som mishandler og truer er ikke grei å samarbeide med. Hadde jeg vært deg ville jeg foretatt offentlig skifte slik at alt kommer opp.

Tenk på om du trenger å bo i huset, trenger det å pusses opp helt ferdig? Prøv å finne deg noe annet du også.

Når det gjelder trusler om å knuse deg i retten. Går det på forholdet til barn eller økonomi?

Når det gjelder det økonomiske aspektet er det jo redegjort for i tråden her på en bra måte. Og det går ikke an å knuse noen på det punktet.

Når det gjelder barna har han faktisk selv sagt takk og farvel til hovedomsorg f.eks. ved å flytte ut. Om det kommer til rettsak så kan du fint bruke din legejournal. Men pass på at du ikke svartmaler han med ting som ikke kan dokumenteres :)

Pass også på at han har meldt flytting til folkeregisteret, det er han pliktig til innen 8 dager etter at han flyttet. Uten denne så får du verken ekstra barnetrygd eller skatteklasse 2. Men har han ikke meldt flytting kan du gjøre det, få bare noen naboer til å vitne på at han fysisk har flyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...