Gjest TS Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 Hei Jeg er en jente som er født i Irak, kom til Norge når jeg var 5 år, og har bodd her siden da. Jeg snakker norsk flytende, følger norske normer og lover, kler meg som andre på min alder, gjør egentlig alt som en helt vanlig nordmann på min alder gjør. Er i tillegg kristen katolikk, så mine foreldre har aldri vært strenge på generelle ting som kanskje andre foreldre fra det området er. Snakker til og med norsk til foreldrene mine, og kan så vidt morsmålet mitt. Greia er, at jeg føler meg norsk ettersom mentaliteten min og meningene mine er basert på norsk kultur og det samfunnet jeg lever i, og hadde det ikke vært for at jeg er født et annet sted og har en annen bakgrunn og kanskje litt andre trekk enn norske (er mange som tror jeg er norsk og faktisk..) så ville jeg sagt jeg var norsk. Men jeg føler likevel at det funker helt fint med det andre kjønn, helt til de får vite hvor jeg opprinnelig er fra. De er ikke akkurat rasister vil jeg si, men tror rett og slett de bare blir skremt bort ettersom mange familier som komme til Norge, og spesielt fra Midt-østen, er helt forskjellig fra min familie. De fleste som kommer her er ikke villige til å tilpasse seg den norske kulturen og vil sterkt holde på sin opprinnelige kultur som er i hjemlandet. Mine foreldre har aldri vært slik og har gode jobber og bare norske venner og hele pakka, og jeg føler derfor at det blir litt urettferdig når folk blir skremt bort bare når jeg nevner hva land jeg er fra. Også er det jo et annet spørsmål som dukker opp, om det ikke er pga hvor jeg er fra, men om norske gutter og menn rett og slett foretrekker en etnisk norsk dame som framtidig hustru og mor til barna dems? Det er ikke meningen å skryte eller noe men jeg er en ganske smart jente som går på en bra skole, får gode karakterer, er ganske utadvendt, selvstendig, har god humor sier de fleste jeg kjenner, hører også stadig vekk at jeg ser bra ut osv, er så og si en "bra" jente, i tillegg til at jeg er ganske moden for alderen og mer av de "sjeldne" jentene der jeg er jordnær og seriøs angående forhold og slikt i forhold til mange andre på min alder. Når jeg da opplever at gutter jeg snakker og blir kjent med som søker AKKURAT disse kvalitetene hos en framtidig kjæreste, og likevel velger jenter som er veeeeeeeldig forskjellig fra deres ønsker, men er etnisk norske, begynner jeg jo å bli nysgjerrig og tenker om det rett og slett bare er pga min etnisitet? Har jo aldri fått hørt noe direkte på dette her, utenom ting som "vi tenner på norske jenter" osv men vet ikke om det skal være for kødd eller hva det er for noe... Men spørsmålet mitt er som sagt om norske gutter/menn foretrekker etnisk norske kvinner, ikke for å virke rasistiske men bare pga det føles "tryggere" eller noe, vet egentlig ikke hvordan jeg skal forklare det ettersom jeg ikke helt forstår problemet, men noe er det jo ettersom visse gutter blir skremt bort pga dette... (ser at det ble et ganske langt og rotete innlegg, og beklager for dette.) Håper på noen fornuftige svar, og takk !
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #2 Skrevet 1. august 2009 Hei Jeg er en jente som er født i Irak, kom til Norge når jeg var 5 år, og har bodd her siden da. Jeg snakker norsk flytende, følger norske normer og lover, kler meg som andre på min alder, gjør egentlig alt som en helt vanlig nordmann på min alder gjør. Er i tillegg kristen katolikk, så mine foreldre har aldri vært strenge på generelle ting som kanskje andre foreldre fra det området er. Snakker til og med norsk til foreldrene mine, og kan så vidt morsmålet mitt. Greia er, at jeg føler meg norsk ettersom mentaliteten min og meningene mine er basert på norsk kultur og det samfunnet jeg lever i, og hadde det ikke vært for at jeg er født et annet sted og har en annen bakgrunn og kanskje litt andre trekk enn norske (er mange som tror jeg er norsk og faktisk..) så ville jeg sagt jeg var norsk. Men jeg føler likevel at det funker helt fint med det andre kjønn, helt til de får vite hvor jeg opprinnelig er fra. De er ikke akkurat rasister vil jeg si, men tror rett og slett de bare blir skremt bort ettersom mange familier som komme til Norge, og spesielt fra Midt-østen, er helt forskjellig fra min familie. De fleste som kommer her er ikke villige til å tilpasse seg den norske kulturen og vil sterkt holde på sin opprinnelige kultur som er i hjemlandet. Mine foreldre har aldri vært slik og har gode jobber og bare norske venner og hele pakka, og jeg føler derfor at det blir litt urettferdig når folk blir skremt bort bare når jeg nevner hva land jeg er fra. Også er det jo et annet spørsmål som dukker opp, om det ikke er pga hvor jeg er fra, men om norske gutter og menn rett og slett foretrekker en etnisk norsk dame som framtidig hustru og mor til barna dems? Det er ikke meningen å skryte eller noe men jeg er en ganske smart jente som går på en bra skole, får gode karakterer, er ganske utadvendt, selvstendig, har god humor sier de fleste jeg kjenner, hører også stadig vekk at jeg ser bra ut osv, er så og si en "bra" jente, i tillegg til at jeg er ganske moden for alderen og mer av de "sjeldne" jentene der jeg er jordnær og seriøs angående forhold og slikt i forhold til mange andre på min alder. Når jeg da opplever at gutter jeg snakker og blir kjent med som søker AKKURAT disse kvalitetene hos en framtidig kjæreste, og likevel velger jenter som er veeeeeeeldig forskjellig fra deres ønsker, men er etnisk norske, begynner jeg jo å bli nysgjerrig og tenker om det rett og slett bare er pga min etnisitet? Har jo aldri fått hørt noe direkte på dette her, utenom ting som "vi tenner på norske jenter" osv men vet ikke om det skal være for kødd eller hva det er for noe... Men spørsmålet mitt er som sagt om norske gutter/menn foretrekker etnisk norske kvinner, ikke for å virke rasistiske men bare pga det føles "tryggere" eller noe, vet egentlig ikke hvordan jeg skal forklare det ettersom jeg ikke helt forstår problemet, men noe er det jo ettersom visse gutter blir skremt bort pga dette... (ser at det ble et ganske langt og rotete innlegg, og beklager for dette.) Håper på noen fornuftige svar, og takk ! Noen norske gutter liker norske jenter, noen liker asiatiske, noen liker sikkert jenter fra midtøsten. Det finnes ikke noe fasitsvar på det. Guttene i min krets liker norske jenter. Og hvis de i din sier til deg at de tenner på norske jenter for så å bli sammen med norske jenter så er det vel en liten kjangs om at det er det de liker også. Kan du ikke bli sammen med en annen integrert person fra midtøsten da?
*Numi* Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 Det finnes da mange forhold på tvers av etnisitet også i Norge, der mannen er norsk og kvinnen har utenlandske aner. Så jeg tror ikke du skal ta det så tungt. Så lenge du er deg selv tror jeg du har store sjanser for å finne en fin mann, det være seg en etnisk norsk eller ikke. Lykke til!
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 1. august 2009 #4 Skrevet 1. august 2009 Jeg tror mange norske menn blir stresset av tanken på en svigerfar fra midtøsten, så jeg tror du vil tjene på å fortelle at foreldrene dine er kristne med norsk livsstil, når du forteller guttene hvilket land de er fra opprinnelig.
Gjest s_c Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Du kan nok ha mye rett i at norske menn/gutter gjerne foretrekker det norske og trygge; da vet de hva de får på en måte (tror de vet det iallefall...), både når det gjelder utseende og ikke minst kultur. Som noen var inne på her så frykter nok mange en ekstrem svigerfar fra midtøsten.... Jeg er selv norsk jente med utenlandsk utseende, og kjenner meg litt igjen i det du skriver. Uansett hvor mye jeg presiserer at det overhodet ikke er noe utenlandsk i meg bortsett fra utseendet mitt, så blir jeg tillagt meninger og kultur som de synes "matcher" utseendet mitt: veldig irriterende til tider, underholdende innimellom og stort sett bare teit. Men det finnes også mange norske menn som ikke bryr seg om etnisitet eller tiltrekkes av det, så det er håp for alle Kan du ikke bli sammen med en annen integrert person fra midtøsten da? Hmmm, kanskje hun stort sett blir forelsket i norske menn/gutter og ikke integrerte personer fra midtøsten? I og med at hun mentalt og kulturelt er norsk, så er det kanskje ikke veldig naturlig for henne å omgås andre integrerte personer fra midtøsten. Hadde blitt veldig rart for meg bl.a å skulle finne meg en partner med samme utseende som meg selv, for da hadde jeg måttet lete i miljøer jeg så og si aldri befinner meg i...
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Jeg tror mange norske menn blir stresset av tanken på en svigerfar fra midtøsten, så jeg tror du vil tjene på å fortelle at foreldrene dine er kristne med norsk livsstil, når du forteller guttene hvilket land de er fra opprinnelig. Jeg tror det er noe i dette. Ikke bare svigerfar fra midtøsten, men like mye svigermor fra midtøsten, storfamilien, kultur, religion, fare for barnebortføring hvis dere kommer så langt...
Kamikatze Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 [...] Greia er, at jeg føler meg norsk ettersom mentaliteten min og meningene mine er basert på norsk kultur og det samfunnet jeg lever i, og hadde det ikke vært for at jeg er født et annet sted og har en annen bakgrunn og kanskje litt andre trekk enn norske (er mange som tror jeg er norsk og faktisk..) så ville jeg sagt jeg var norsk. Men jeg føler likevel at det funker helt fint med det andre kjønn, helt til de får vite hvor jeg opprinnelig er fra. De er ikke akkurat rasister vil jeg si, men tror rett og slett de bare blir skremt bort ettersom mange familier som komme til Norge, og spesielt fra Midt-østen, er helt forskjellig fra min familie. De fleste som kommer her er ikke villige til å tilpasse seg den norske kulturen og vil sterkt holde på sin opprinnelige kultur som er i hjemlandet. Mine foreldre har aldri vært slik og har gode jobber og bare norske venner og hele pakka, og jeg føler derfor at det blir litt urettferdig når folk blir skremt bort bare når jeg nevner hva land jeg er fra [...] Beklager, men det ser ut som om du mangler den norskeste egenskapen av dem alle: Dobbeltmoral. Du sier norsk, så jeg antar det ikke dreier seg om Oslo? De er litt sær der nede. Forbrukermentaliteten har eskalert slik at mennesker også blir 'bruk og kast'. Blar du litt i forumet her, ser du at det er mange som sliter med å finne seg gubbe, holde på ham, og å unngå typer som lyver gull og grønne skoger, men som egentlig er på sjekkern. Det er ikke sikkert at det er din etniske bakgrunn som gjør at de fortsetter jakten på neste blomst. Det gjør mange konstant. Selv om du er "flink pike" på alle områder, kan en gutt finne noe annet hos sin f.t. hjertenskjær. Det kan være en føflekk som gjør ham tussete, de kan gå særs godt sammen, eller dele interesser (for analsex og biler og sånn). Ja hva får deg til å like en gutt bedre enn en annen, selv om de begge sikkert kan liste opp fordelaktige trekk. Uheldigvis står du også i faresonen for at gutter, som ser på mennesker som forbruksartikler, kun er ute etter å teste ei med ditt utseende. Med tiden vil du ikke kunne unngå å treffe de som kun vil ha deg, og som ønsker å gå videre med det. Men de vokser ikke på trær. Og ikke er det så mye skog i Oslo heller, at det gjør noe. Og så gjelder det vel litt at du gjengjelder disse følelsene. Og da blir det stadig færre kandidater. Men det er greit, for det er tilstrekkelig med en. Hvis ikke du har blitt "for norsk". Selv hører jeg til dem som liker best sydøstasiatiske jenter. Men kommer den rette blondina, er det ikke sikkert at smaken er så prinsippfast. Blir det for ille, kan du alltids flytte til bygda. Bygdene renner jo over av gyteklare menn, som styrer med infrastruktur og matproduksjon. Og på mindre steder blir du en person med et navn, ikke bare ei relativt snasen ei, innimellom alle de andre litt snasne etniske, eller hva de nå kalles
Gjest TS Skrevet 1. august 2009 #8 Skrevet 1. august 2009 Noen norske gutter liker norske jenter, noen liker asiatiske, noen liker sikkert jenter fra midtøsten. Det finnes ikke noe fasitsvar på det. Guttene i min krets liker norske jenter. Og hvis de i din sier til deg at de tenner på norske jenter for så å bli sammen med norske jenter så er det vel en liten kjangs om at det er det de liker også. Kan du ikke bli sammen med en annen integrert person fra midtøsten da? Ja men det er ikke så lett det heller. Slik som noen her har nevnt, så er mentaliteten min og den personen jeg er basert på det norske samfunnet, ikke det irakiske. Og som jeg også tidligere har nevnt, så er folk fra midt-østen flest GANSKE strenge på å holde på sin kultur og ikke bli "for norske", selv om de til og med er blitt født her og hele pakka. Så jeg hadde IKKE gått bra sammen med sånne folk ettersom jeg syns at folk skal tilpasse seg det nye samfunnet de kommer til og integrere seg.
Gjest TS Skrevet 1. august 2009 #9 Skrevet 1. august 2009 Beklager, men det ser ut som om du mangler den norskeste egenskapen av dem alle: Dobbeltmoral. Du sier norsk, så jeg antar det ikke dreier seg om Oslo? De er litt sær der nede. Forbrukermentaliteten har eskalert slik at mennesker også blir 'bruk og kast'. Blar du litt i forumet her, ser du at det er mange som sliter med å finne seg gubbe, holde på ham, og å unngå typer som lyver gull og grønne skoger, men som egentlig er på sjekkern. Det er ikke sikkert at det er din etniske bakgrunn som gjør at de fortsetter jakten på neste blomst. Det gjør mange konstant. Selv om du er "flink pike" på alle områder, kan en gutt finne noe annet hos sin f.t. hjertenskjær. Det kan være en føflekk som gjør ham tussete, de kan gå særs godt sammen, eller dele interesser (for analsex og biler og sånn). Ja hva får deg til å like en gutt bedre enn en annen, selv om de begge sikkert kan liste opp fordelaktige trekk. Uheldigvis står du også i faresonen for at gutter, som ser på mennesker som forbruksartikler, kun er ute etter å teste ei med ditt utseende. Med tiden vil du ikke kunne unngå å treffe de som kun vil ha deg, og som ønsker å gå videre med det. Men de vokser ikke på trær. Og ikke er det så mye skog i Oslo heller, at det gjør noe. Og så gjelder det vel litt at du gjengjelder disse følelsene. Og da blir det stadig færre kandidater. Men det er greit, for det er tilstrekkelig med en. Hvis ikke du har blitt "for norsk". Selv hører jeg til dem som liker best sydøstasiatiske jenter. Men kommer den rette blondina, er det ikke sikkert at smaken er så prinsippfast. Blir det for ille, kan du alltids flytte til bygda. Bygdene renner jo over av gyteklare menn, som styrer med infrastruktur og matproduksjon. Og på mindre steder blir du en person med et navn, ikke bare ei relativt snasen ei, innimellom alle de andre litt snasne etniske, eller hva de nå kalles Hehe, ja forstår jo det selvfølgelig. Jeg sier jeg ikke er en perfekt jente som syns det er rart at ikke hele verdenen digger meg, men de guttene jeg nå snakker om er jo gutter som jeg ofte får en bra "connection" med eller hva jeg skal kalle det.. Og det virker jo som om dem er interesserte i MEG som person, altså personlighet og utseende osv, men likevel blir redde pga bakgrunnen min. Forsåvidt så skjønner jeg dem også ettersom jeg selv aldri har møtt på en innvandrer fra midt-østen som er blitt "norsk", og hvertfall aldri en kristen en. Altså jeg tar jo ikke og forhåndsdømmer alle fra Midt-Østen og sier de ikke er bra folk, det er ikke det, men jeg som er derfra kunne selv aldri levd med en som hadde de reglene og skikkene, det er masse av det jeg bare ikke går med på, og da forstår jeg at norske gutter blir redde for hvordan det kommer til å se ut hvis det blir noe forhold. Jeg sier jo selvfølgelig at jeg er helt norsk i hodet, foreldrene mine er ikke av den strenge typen i det hele tatt, og det får de jo se også. Får jo kle meg i hva jeg vil, gå ut, snakke med hvem jeg vil, være lenge ute, altså de gjør ingenting som tyder på at de er strenge grunnet hvor de er fra. Og dette syns jeg er kjempe bra og er skikkelig takknemlig for, det blir jo selvfølgelig myyyye lettere for meg da også! Men selvfølgelig, skal ikke utelukke muligheten om at de bare treffer andre jenter de matcher bedre med, som tilfeldigvis er norske, hehe. Går jo det og, får ta og forske litt videre da og se hvor det skjærer seg Tusen takk for alle svar forresten
Gjest brutal_mann Skrevet 1. august 2009 #10 Skrevet 1. august 2009 De kan ikka ha kjent deg nevneverdig godt siden de dumper deg på bakgrunn av din innvandrerbakgrunn. Forøvrig ville jeg styrt unna nyinvandrede muslimske jenter med en bror eller flere. Hvorfor? Fordi en vet aldri når disse gutta boys klikker i vinkel og tar en fatva over en. Dessverre så tar personer fra midtøsten (og andre muslimske områder) med seg en kultur som er så middelaldersk at en ikke ønsker å omgås disse. For å følt meg trygg med en jente som TS ville jeg ligget lavt i terrenget lenge og brukt meget god tid på å få tak i hennes og hennes foreldre og brødres sanne meninger og holdninger til liv og lære.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå