Gå til innhold

minusmåler/seriemåler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anonym_*

Vi har hus med leilighet i kjelleren. Der er det sett opp en minusmåler. Det jeg lurer på er hvordan vi skal regne ut hvor mye leietakerne skal betale? Er det noen som har et enkelt skjema eller noe for dette?

Har sett en del på nettet men ikke funnet noe. Lurer også på om det er normalt at leietaker skal betale litt av nettleigen. Vi tenkte på å dele netteligen i 3 og at leietaker skal betale 1/3. Grunnen til dette er at vi har et mye større areal enn leietakeren. Høres dette greit ut?

Håper det er noen som kan litt om dette og kan hjelpe oss. Eller som vet hvor vi kan henvende oss...

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/430131-minusm%C3%A5lerseriem%C3%A5ler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leietaker skal betale f.eks. 33% av strømutgiftene. Det gjelder både forbruk og nettleie. Synes det er en dårlig løsning med felles strømmåler. Ta kostnaden ve då legge opp egen strømmåler til utleiedelen eller inkl. strømmen i husleia.

Har dere unger og trener og vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin går daglig så blir det veldig urettferdig for den enslige som leier.

Nettleiedelen bør også leieboeren betale, ettersom den øker/minker i takt med forbruket.

Det er egen måler til kjellerleiligheten, sier du.

Les av målerne den dagen elverket angir.

Trekk forbruket fra forrige avlesning.

Divider

leieboers forbruk / totalforbruk siden forrige avlesning = faktor

Multipliser strømregningen x faktor = leieboerens strømregning.

Noen som gidder å etterprøve at jeg ikke er helt på bærtur nå?

Endret av Kamikatze
Gjest Gjest_anonym_*

HI her.

Jeg har sett litt på tidligere stømregninger, og funnet ut at bettleigen er delt inn i en fast del og en del som går på hvor mye kWh en bruker. Den faste delen er veldig liten, så den betaler vi.

Det jeg har tenkt er å lese av hvor mye strøm leietaker bruker. Gange det med strømprisen og prisen på nettleige. Da vil regnestykket se slik ut:

Kwh x strømpris + Kwh x nettleigepris

På denne måten betaler leigetaker bare for sitt forbruk. Jeg tror dette blir rett...

Vi har velgt å ha minusmåler i stede for at leigetaker skal ha egen strømregning. Dette for å slippe å betale to nettleiger. Og dersom vi i en periode ikke får leid ut, så slipper vi å betale for to abonemnt. Vet at det er en liten risiko med å leige ut med minusmåler, dersom leigetaker ikke betaler, men vi er villige til å ta den risikoen.

Leier dere ut, bør dere jo uansett sørge for å ha en buffer, slik at dere får rygg til å tåle en periode med leiebortfall, nødreparasjoner etc., slik at dere ikke står i fare for å misligholde huslånet, hvis leiligheten eller leieboeren står tom ei måned eller tre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...