Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #1 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg har lyst til å kjøpe meg symaskin. Den må ha de vanligste finessene, slik at jeg ikke må kjøpe meg en ny straks jeg (forhåpentligvis) blir mer dreven. Det bør være et merke det er greit å reklamere og reparere dersom det skulle være noe. Hvor begynner jeg for å finne ut hva jeg skal kjøpe? Hvilken prisklasse må jeg regne med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie08 Skrevet 31. juli 2009 #2 Del Skrevet 31. juli 2009 Vi kjøpte oss nettopp ei brukt. Den var levert inn på en "sy butikk" og dei har tatt service på den og funka kjempe bra. Huska ikkje merke i farten, men vi betalte 900kr. Da fekk vi med veldig masse ting og + nye nåle og litt anna nytt.. Kjem til og kjøpe ei ny om eg får til det som eg har tenkt, men vil prøve med ei "gammal" først. Dei på butikken anbefalte den framfor og kjøpe ei ny til 1500kr.. Så man må nok litt opp i pris for å få ei bra maskin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #3 Del Skrevet 1. august 2009 Takk for svar! Er det vanlig at sysentre selger brukte maskiner? Hvor kjøpte du din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie08 Skrevet 1. august 2009 #4 Del Skrevet 1. august 2009 Er faktisk ikkje sikker.. Men det går jo an å høyre:) Ditta var ei noken hadde levert inn for dei kjøpte deg ny. Men den var for god til å kaste, sia det ikkje var noke gale med den:) Den butikken vi kjøpte på heiter skjermstova/husqvarna Men veit det har vert en del symaskiner på f.eks finn.no eller kanskje en brukt butikk eller noke lignande kan ha:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #5 Del Skrevet 3. august 2009 De fleste butikker som selger symaskiner selger også brukte. De tar innbyttemaskiner Det er bare å ringe til nærmeste butikk for å spørre dem. Finnes også et par nettbutikker som selger dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vaniljen Skrevet 3. august 2009 #6 Del Skrevet 3. august 2009 jeg besteilte en brother symaskin på ellos.no. den kostet vel 900 og den har alt som trengs til husholdning. i følge en som syr mye var dette en ypperlig maskin, og veldig billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-shol Skrevet 3. august 2009 #7 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg vil hjertelig anbefale Janome. De nyes Singer- og Husquarnamodellene er det mye trøbbel med. Sjekk ut Finn.no, der er det mye snop Kanskje du finner et Janome-kupp, slik jeg gjorde. Fant ei 14000,-maskin til 3000,-! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 4. august 2009 #8 Del Skrevet 4. august 2009 Kjøpt heller ei kvalitetsmaskin enn å kjøpe ei maskin berre pga. den er billig. Snakk med symaskinbutikkene, dei veit forhåpentlegvis kva maskiner dei har som er bra. Dårleg verktøy=kjip å bruke. Det viktigste å ha i utgangspunktet er rettsøm og sikksakk. Da kjem du langt. Veit det er ein del som har Janome Easy Jeans. Den skal vere kraftig og bra. Er nokon som ikkje vert venner med den, men ein del er også veldig fornøyde. 4000 kr koster den. Skal du ha maskin til 1000-2000kr er det mange som anbefaler ein gamal brukt traver enn dei nye pga. kvalitetsmessige forskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #9 Del Skrevet 4. august 2009 Brukt er sikkert kjempe lurt! Det eneste er at jeg er litt utålmodig. Ved evt bruktkjøp: Regner med å måtte lete litt... og å måtte sette meg inn i hvordan jeg kan finne ut at jeg ikke kjøper katta i sekken?? Har snust litt på Janome Easy Jeans. Har registrert at mange mener at en får mye for penge ved kjøp av Janome. Easy Jeansen har vært kåret til best i test og mange skryter av den. Men er det å overdrive å kjøpe en slik maskin for en nybegynner? Er den innviklet å sette seg inn i? Noen som vet hva kritikerne sier om denne maskinen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-shol Skrevet 4. august 2009 #10 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg kjøpte Janome Easy Jeans som min første ordentlige maskin. 1) Du får med en god bruksanvisning 2) Hvis du noen gang har tredd en symaskin, klarer du denne, den heter Easy av en grunn (Hvis du ikke har tredd en maskin, kan du få noen i en sybutikk til å vise deg ) Anbefaler den virkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #11 Del Skrevet 4. august 2009 Easy + utålmodige mennesker = god kombinasjon tror jeg!! Lurer på om det blir en slik maskin. Er det noe jeg IKKE kan gjøre med denne maskinen i forhold til enkel quilt (puter o.l. av "lapper"), legg opp, legg ned, sy i glidelås, reparasjoner av klær, enkel omsøm ?? Lånte en maskin (husker ikke merke, tipper det var en enklere modell enn jeg ser på) den klarte ikke tykke lag. Veldig irriterende!! Sømmen fusket, så den trengte kanskje service, og det hjalp ikke. Savnet at det gikk an å stille inn hastigheten på syingen. Var du så vidt borte på syfoten, løp den løpsk... Sydde noe for hånd ved å snurre på "hjulet"... Unnskyld min mangel på syspråk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chiffon Skrevet 4. august 2009 #12 Del Skrevet 4. august 2009 Ikke kjøpt noe billig skit! Det blir bare problemer og irritasjon. Jeg har en Husqvarna Viking Emerald 183. Den er fantastisk til nybegynner maskin å være. Ville ikke vært foruten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #13 Del Skrevet 4. august 2009 Saumfarte forumet her for symaskin-tips. Kan oppsummere: Sjekket litt rundt... Bl.a. på forumet på kvinneguiden. Mekaniske maskiner som ofte er anbefalt: Janome Easy Jeans. Koster ca 4000 kr. Husqvarna Viking Emerald 183. Koster ca 3000 kr. Elektroniske maskiner som ofte er anbefalt: Janome Decor Computer 4100. Koster ca 6000 kr. Husqvarna Emerald 183. Koster ca 5000kr. Syns imidlertid 6000 kr er mye for en nybegynnermaskin!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chiffon Skrevet 4. august 2009 #14 Del Skrevet 4. august 2009 Saumfarte forumet her for symaskin-tips. Kan oppsummere: Sjekket litt rundt... Bl.a. på forumet på kvinneguiden. Mekaniske maskiner som ofte er anbefalt: Janome Easy Jeans. Koster ca 4000 kr. Husqvarna Viking Emerald 183. Koster ca 3000 kr. Elektroniske maskiner som ofte er anbefalt: Janome Decor Computer 4100. Koster ca 6000 kr. Husqvarna Emerald 183. Koster ca 5000kr. Syns imidlertid 6000 kr er mye for en nybegynnermaskin!! Er ikke dette samme maskin? :klø: Om du kjøper den på nett koster den 5000,- I butikk koster den 6500,- Og nei, skal du ha en maskin som du får utnyttet slik at det blir morsomt å sy må du nesten legge litt penger i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. august 2009 #15 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg har ei Singer maskin, av typen plastikk til 1300,- Funker fint den for meg til småbruk, hatt den i over ett år nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #16 Del Skrevet 4. august 2009 Er ikke dette samme maskin? :klø: Om du kjøper den på nett koster den 5000,- I butikk koster den 6500,- Og nei, skal du ha en maskin som du får utnyttet slik at det blir morsomt å sy må du nesten legge litt penger i det. Var det jeg stusset på også, men fant ut at ordet viking skilte disse maskinene. Er maskinen din elektronisk? Skjønner at jeg må legge litt penger i maskinen. Ønsker en maskin jeg kan "vokse på", men tviler sterk på at jeg blir noen syguru. Dermed er jeg ikke interessert i å legge penger inn i unødvendig utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #17 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg har ei Singer maskin, av typen plastikk til 1300,- Funker fint den for meg til småbruk, hatt den i over ett år nå. Takk for innspill, Pittie Hva legger du i at maskinen funker fint? Hva mener du med småbruk? Er vanskelig for meg å vite om du kun reparerer sengetøy eller om du gjør mer krevende ting.... Jeg har ikke peiling på symaskiner! Eneste jeg vet er at jeg lånte en maskin som gjorde at jeg tilslutt hatet å sy, når jeg skulle lære meg det og var super motivert. Den manglet spesialføtter, fusket i sømmen, nåla raste avgårde selv med lett fot på pedalen.... Uten bruksanvisning var den vanskelig å tre. Vi var tre stykker som forsøkte å finne ut av det. Hvor den ene av oss hadde en god del syerfaring. Sånne maskiner vil jeg ikke ha!!! Selger symaskiner billig på ellos.no også, men regner med at det er maskiner som vil irritere i lengden?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chiffon Skrevet 4. august 2009 #18 Del Skrevet 4. august 2009 Var det jeg stusset på også, men fant ut at ordet viking skilte disse maskinene. Er maskinen din elektronisk? Skjønner at jeg må legge litt penger i maskinen. Ønsker en maskin jeg kan "vokse på", men tviler sterk på at jeg blir noen syguru. Dermed er jeg ikke interessert i å legge penger inn i unødvendig utstyr. Tror ikke det er noe som heter Husqvarna Emarald uten Viking i midten Min er elektronisk og er akkurat så komplisert som du gjør den. Du kan gjøre det veldig enkelt eller du kan avansere. Jeg syr litt klær og hadde en helt enkel maskin uten de mulighetene denne hadde, og det var ganske frustrerende selv om du lærte deg triksene. Med denne maskinen som kan litt er alt mye enklere og morsommere. Den har det du trenger av sømmer, foter, bruksanvisning og egentlig det du trenger for å komme igang. Jeg tror dette er en maskin jeg kommer til å ha nytte av i mange år, selv om jeg blir mye flinkere. Absolutt verd pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-shol Skrevet 4. august 2009 #19 Del Skrevet 4. august 2009 Selger symaskiner billig på ellos.no også, men regner med at det er maskiner som vil irritere i lengden?? Ikke nødvendigvis. Hvis du skal sy i vanlige stoffer (bomull, polyester o.l.) er de fleste maskiner greie. Det er viktig at du setter deg inn i hvordan maskinen skal tres og hvordan du justerer trådspenning. Mange billige maskiner har dog ikke muligheten til å justere og vil bare fungere med enkle stoffer Hvis du skal sy i dongri, fløyel, gobelin, elasiske stoffer, blonder o.l. er det viktig at maskinen kan justere trådspenning. Det kan være en fordel med litt ulike føtter, men ingen nødvendighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #20 Del Skrevet 4. august 2009 Takk det var nyttige innspill Å kunne regulere tråspenning tror jeg er lurt. Jeg vil kunne sy i litt tykkere stoffer også. Når jeg kjøper meg symaskin har jeg tilgang på bruksanvisning og vil sette meg inn i denne. Det blir reklamert mye for Husqvarna Emerald 183 av Chiffon , så nå ble jeg mer usikker på Janome Easy Jeans. Men tror begge disse maskinene er gode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå