Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Se for deg følgende:

Din datter blir voldtatt av en utlending. Saken blir henlagt pga manglende beviser, men du VET det er sant fordi du selv tok i mot din datter rett etter det skjedde og hun kjenner mannen.

Så bytter du arbeidsplass og til din store forferdelse er denne mannen vikar der.

Hva gjør du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Uavhengig av om han er utlending eller ei, men jeg hadde nok tatt han pent til side, og gitt beskjed om at jeg kom til å vente og håpe på første feil han gjorde. Det veier ikke opp, men jeg hadde gjordt det jeg kunne for å gjøre han så utrygg som overhodet mulig på jobb i det minste. Ved farlige yrker (maskiner ol) så... Vel, han hadde nok fått en antydning på at det var lite poeng i å spørre meg om hjelp.

Hadde det vært personer i fare (barn, unge, gamlehjem, utviklingshemmede osv) hadde jeg trolig gitt beskjed direkte til overordnende med en gang.

Dette er ren følelsesreaksjon. Jeg håper jeg hadde vært kaldere, og spesielt ved "vanlige" voldtekter (2 mer eller mindre dritings personer og mye uklarheter på om det ble sagt nei, om det ble oppfattet osv) hørt hans side av det. Men jeg tror ikke jeg faktisk hadde gjordt det.

Gjest Gestur
Skrevet

Jeg ville banket ham opp. Helt seriøst gitt ham en straff, i og med at han fortsatt ikke har betalt for det han gjorde. Slik ville jeg trolig reagert om det var MIN datter. Overfall ham i en mørk bakgate med finlandshette, og vis ham hvordan du behandler voldtektsmenn.

Man lever bare én gang, og du kan enten la drittsekken slippe unna, eller la ham betale for ugjerningen sin.

Skrevet
Jeg ville banket ham opp. Helt seriøst gitt ham en straff, i og med at han fortsatt ikke har betalt for det han gjorde. Slik ville jeg trolig reagert om det var MIN datter. Overfall ham i en mørk bakgate med finlandshette, og vis ham hvordan du behandler voldtektsmenn.

Man lever bare én gang, og du kan enten la drittsekken slippe unna, eller la ham betale for ugjerningen sin.

Enig.

Skrevet

Forstod ikke helt hvorfor det betyr noe om han var utlending eller ikke. Om han var fra Marokko eller Toten, så tviler jeg på om jeg hadde klart å kontrollere meg. Min datter?? Og jeg visste det var han? Min advokat ville nok, med rette, ha forklart at jeg ikke husket noe av hendelsen.

Skrevet

Forstod ikke helt hvorfor det betyr noe om han var utlending eller ikke

mener jeg og. hvorfor har det noe å si :sjenert:

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Jeg har veldig lyst til å ta loven i egne hender, men har foreløpig ikke gjort det.

Da jeg nå så han på arbeidsplassen min fikk jeg veldig lyst til å starte en svertekampanje ... men jeg synes utrolig nok synd i mannen også ... han tar en helsefagutdanning i norge, og ønsker nok å bli en bra borger ...

Bør jeg si fra til sjefen. Dette er arbeid med mennesker med spesielt bistandsbehov og flykninger i mottak...

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk for gode svar! Jeg har veldig lyst til å ta loven i egne hender, men har foreløpig ikke gjort det.

Da jeg nå så han på arbeidsplassen min fikk jeg veldig lyst til å starte en svertekampanje ... men jeg synes utrolig nok synd i mannen også ... han tar en helsefagutdanning i norge, og ønsker nok å bli en bra borger ...

Bør jeg si fra til sjefen. Dette er arbeid med mennesker med spesielt bistandsbehov og flykninger i mottak...

I mine øyne kommer det som sagt endel an på "typen" voldtekt...

Men uansett, ja, i en slik situasjon hadde jeg sagt fra til overordnede.

Skrevet (endret)

Typen voldtekt?? Finnes det snillere versjoner? For noe idioti. Man går over en grense som folk flest aldri tråkker over selv med ti i promille. Går man over en slik grense.. så er noe feil. Noe man aldri kan stole på igjen.

Endret av Lanista
Skrevet

Vet ikke hvor lurt det er å gå til sjefen når du ikke har noen beviser, kan fort ende med å gå ut over deg selv, dessverre.

Skrevet
Typen voldtekt?? Finnes det snillere versjoner? For noe idioti. Man går over en grense som folk flest aldri tråkker over selv med ti i promille. Går man over en slik grense.. så er noe feil. Noe man aldri kan stole på igjen.

Ja, jeg ser en forskjell på ulike former for uaktsom voldtekt og overfallsvoldtekter. Og ja, om det er av typen "begge godt fulle i en seng, høy musikk, jenta sier nei og kjemper vagt i mot men tør ikke direkte kjempe og skrike" påvirker det hvordan jeg ser på mannen. Ikke hvor ille jeg anser det for å være for henne, men hvordan jeg ser på han som person.

Skrevet

Du syntes synd i han, mannen som voldtok din datter (?) og samtidig tar en helsefagsutdanning hvor han vil komme i kontakt med folk som ikke alltid vil være i stand til å forsvare seg?

Her vil jeg egentlig ikke tenke på hva jeg hadde gjort... men som noen allerede har sagt: Min advokat ville nok, med rette, ha forklart at jeg ikke husket noe av hendelsen.

Skrevet

Jeg vet ikke om det har noe for seg å si fra dersom saken er henlagt, men jeg tror jeg ville gjort det... ellers hørte jeg om en som gikk rett bort og brakk armen på en han fikk vite hadde voldtatt ei venninne, og jeg må innrømme at jeg forstår den reaksjonen. Han som fikk armen brukket forsto også tegninga og gikk ikke videre med saken.

Gjest womenwomen
Skrevet

Syns ikke en fremtidig jobb i helsevesnet - passer bra for en voldtektsmann i det hele tatt.- Må jo være drømmejobben for en slik sexualforbryter - hvor han kan forsyne seg av folk i koma eller som er neddopet osv

Husk at det har skjedd voldtekter på selveste sykehus....også , utført av mannlige leger , sykepleiere osv - av pasienter som er kraftig neddopet og sengeligende - og dermed ikke greier gjøre motstand osv Det har desverre skjedd - har vært en del tilfeller en har lest om i aviser o.l

Syns absolutt du burde informere arb.giver om dette . Han burde aldri få lov å jobbe med pasienter eller innenfor helsevesnet .

Skrevet
Ja, jeg ser en forskjell på ulike former for uaktsom voldtekt og overfallsvoldtekter. Og ja, om det er av typen "begge godt fulle i en seng, høy musikk, jenta sier nei og kjemper vagt i mot men tør ikke direkte kjempe og skrike" påvirker det hvordan jeg ser på mannen. Ikke hvor ille jeg anser det for å være for henne, men hvordan jeg ser på han som person.

Og likevel så synes du dette er mer akseptabelt????

Sier hun nei så sier hun nei. Hvis det er så utrolig vanskelig for menn å skjønne når jenta sier nei fordi hun ikke vil, og når hun sier nei fordi hun spiller hard to get (som så mange påstår), hvorfor er da standarden å fortsette å presse på framfor å ikke risikere å voldta noen??

:scorpis:

Skrevet
Og likevel så synes du dette er mer akseptabelt????

Sier hun nei så sier hun nei. Hvis det er så utrolig vanskelig for menn å skjønne når jenta sier nei fordi hun ikke vil, og når hun sier nei fordi hun spiller hard to get (som så mange påstår), hvorfor er da standarden å fortsette å presse på framfor å ikke risikere å voldta noen??

:scorpis:

Nei, jeg sier ikke at det er akseptablet å ignorere et nei, jeg sier at det er ikke absolutt alle situasjoner hvor jeg forventer mannen skal ha forstått at hun ikke ville.

Mørkt rom, høy musikk, og det er ikke alle situasjoner hvor det er mulig å forstå/oppfatte situasjonen korrekt. Grunnen til at jeg er så fokusert på dette er at jeg har vært i en slik situasjon selv, hvor jeg følte meg voldtatt (og hadde det skjedd i dag hadde det trolig havnet inn under uaktsom voldtekt), men jeg anser ikke mannen som gjorde det som ondskapen selv.

Sannsynligvis har jeg uttalt meg uklart her, og siden jeg ikke har tid og overskudd nok til å diskutere dette på det nivået det fortjener trekker jeg meg trolig ut fra diskusjonen her før det bare utarter til hakking.

Skrevet
Nei, jeg sier ikke at det er akseptablet å ignorere et nei, jeg sier at det er ikke absolutt alle situasjoner hvor jeg forventer mannen skal ha forstått at hun ikke ville.

Mørkt rom, høy musikk, og det er ikke alle situasjoner hvor det er mulig å forstå/oppfatte situasjonen korrekt. Grunnen til at jeg er så fokusert på dette er at jeg har vært i en slik situasjon selv, hvor jeg følte meg voldtatt (og hadde det skjedd i dag hadde det trolig havnet inn under uaktsom voldtekt), men jeg anser ikke mannen som gjorde det som ondskapen selv.

Sannsynligvis har jeg uttalt meg uklart her, og siden jeg ikke har tid og overskudd nok til å diskutere dette på det nivået det fortjener trekker jeg meg trolig ut fra diskusjonen her før det bare utarter til hakking.

Jeg tilla vel muligens det du sa en annen mening enn du hadde, i så fall beklager jeg.

Har lest litt for mange lignende tråder med kommentarer fra menn om at under de og de og de kondisjonene så er ikke en voldtekt egentlig en voldtekt og egentlig så var det jentas feil og ja, mannen er egentlig en helt grei fyr, og det var da maken til oppsetsighet fra disse kvinnene som egentlig bare ville ha det.

Derfor blir jeg rasende når jeg leser noe som jeg tolker til å være unnskyldninger for å voldta noen, noe som tydeligvis ikke var intensjonen din. Var ikke meningen å bite av deg hodet altså.

Skrevet

Hva vil dattera di at du skal gjøre med ham?

Kanskje føler hun enda mer skyld om du grisebanker ham.

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Du kan konfrontere ham med det. Nå som han ikke kommer til å bli straffet, kunne han i hvert fall hatt guts til å snakke med datteren din og beklage. Si at dattera di har det vondt, og spør hvorfor han ikke kan gi henne en unnskyldning, nå når han allikevel ikke har noe å risikere. Ta det derfra.

Hvis han er uforskammet og frekk, så kan en jo da vurdere diverse voldelige tiltak, eller kanskje heller materiell skade.

Skrevet

Jeg skal jammen spørre datteren min hva hun mener. Hun er ei kjempetøff jente som nekter å være offer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...