Gå til innhold

Hvor har det blitt av den gode gamle vandrestaven?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Hei alle sammen!

Her om dagen var jeg ute å gikk tur i marka, jeg hadde da med meg min vandrestav. Denne har jeg med meg på litt lengre turer. Til min store skuffelse ser jeg at det er fåtallet av den yngre generasjonen som viderefører denne skikken. Dette har jo vært en tradisjon i Norge i lang tid! Hvofor bruker ikke du vandrestav?

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med å drasse med meg en stav jeg ikke har bruk for.

Skrevet

Hva skal jeg med en vandrestav?

Gjest Jon Are
Skrevet

Det handler ikke om at man trenger det, men det er jo en følgesvenn tross alt. Man kan peke med den, røre ved kongler som henger høyt oppe, peke ut retningen til turkammeraten, sjekke dybden av en elv, vifte bort insekter. Kort sagt en slags forlengelse av den høyre hånd.

Jon Are

Gjest Gjest
Skrevet

Min far fikk en til 50-årsdagen sin.

Bruksområdet dens er nå å ligge tvers over badekaret mens far henger treningstøyet sitt til tørk over den.

Skrevet

Jeg liker vandrestav veldig godt :) Savner det når jeg er ute å går i fjellet av og til! Men jeg har en svær hund i hver hånd, så jeg har ikke anledning til å ha det med meg på tur.

Men jeg har en hjemme da hvertfall :)

Noen er vel vandt med dette fra de er små tenker jeg,andre ikke

Skrevet

Vandrestaven er byttet ut med nordic skiing power walk-staver til 500 kr stk ;)

Jeg liker godt å gå med staver, men det må være to. Det er bra for blodomløpet å ikke gå med hendene rett ned, merker jeg blir mindre doven i fingerne når jeg går. Og får brukt muskulaturen i armene litt også da.

Skrevet (endret)

.

Endret av stearinpikken
Skrevet

Jeg bruker vandrestav. Faktisk reddet en slik vandrestav meg fra å forsvinne på hodet ned i "kvikksand" da jeg var i ferd med å krysse et elvedelta under en vandring på Svalbard i 1986. Det ble også kryssing av en del elver der vannet var brunt smeltevann og uten mulighet til å se hvor dypt det var. Etter den turen har en stav vært med på alle lengre turer til skogs og fjells. :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg bruker også stav i terrenget. Men den er ikke noen praktisk erstatning for høyrehanda... :lur:

• 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg bruker vandrestav, og synes den er en veldig trivelig følgelsesvenn på fotturer.

Gjest Marlo
Skrevet

Syns det er deilig å gå med vandrestav.

Er 30 år så anser meg vel egentlig for å være i en generasjon hvor det ikke er så vanlig å bruke det.

Her hjemme har jeg ingen, men det er fordi jeg ikke går noe særlig med turer her, men jeg har en på hytta her i Norge (som har vært i mange generasjoner) samt en på sommarstugan i Sverige.

Nå skal det sies at jeg sjeldent klarer å gå lange turer grunnet sykdom, men om jeg bare tusler ned til brygga eller rundt på eiendommen, så tar jeg alltid med vandrestaven :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...