Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har en katt som ble et år her 14. juni.. Hun har fått p-piller men to av ukene smuldret de litt opp på vei inn i munnen og det resulterte nok i at det ble kattunger her i huset, eller blir det da...

Dette er helt fremmed for oss her, og trenger noen tips herfra....

Jeg vil tro at hun kanskje er rundt 4 uker på vei.. hvor lenge går de ca??

Det vi merket det på var at brystvortene kom mer frem.. nå er de to bakerste veldig store men de 4 forran er bare litt større og rosa.. Hun er ikke sånn veldig stor (hun er veldig liten av størrelse) men vi ser en liten kul på hver side og litt under også da... Hun sover hele dagen.. kun ute noen få turer.. spist en del, men roet det litt ned den siste uka..

har laget en kasse med et ullpledd og et håndkle. skal jeg skjære av lokket, så det kun blir litt kant rundt? Nå er liksom kassen hel men med et hull på ene korthjørnet så hun kommer seg inn og ut. Den står i kjellerstuen, der er det stille så tror kanskje det er rett plass... men hun ligger aldri der, kun i sofaen (det er en ny sofa så håper IKKE det blir fødsel der altså... hihi)

Jeg er kjempespent på hvor mange som kommer jeg og ikke minst NÅR de kommer... Venter i spenning her altså..

Andre som "venter" kattunger i hjemmet??

Noen som vet om det bir noen "tegn" når det nærmer seg noe?!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dra innom en veterinær så dere får informasjon om ormekurer, vaksine, helsesjekk og ID-chip for kattungene, og få vite når mor og barn kan kastreres. Det er nok ikke helt heldig for kattungene at moren har fått p-piller mens dere ikke visste hun var drektig, jeg ville spurt veterinæren om det også - om det er store sjanser for dødfødte kattunger, misdannelser o.l. Veterinæren kan sikkert også fortelle hva som er lurt å ha i hus før fødselen - morsmelkerstatning, varmeflasker og pipette, for eksempel, og hvordan dere skal hjelpe moren hvis noe går galt under fødselen. Førstegangsfødende katter kan godt finne på å bli livredde under fødselen og ikke ane hva som skjer med dem. Det er for eksempel greit å vite hvor varm en katt skal være under fødselen, hvordan man sjekker at sirkulasjonen er ok, hvor lang tid en fødsel bør ta, og sikkert en hel masse andre ting, slik at man kan følge med og forstå alvoret hvis noe går galt.

Katter går drektige ca. 9 uker. De kan bli drektige igjen nesten med en gang etter fødsel, pluss at kattungene er avhengige av morens melk, så det er lurt å holde henne inne når det nærmer seg fødsel, og til kattungene er store nok til å klare seg uten melken og moren er kastrert.

Jeg har hatt en krisehjemskatt vi trodde var drektig pga stor og spent buk, men det viste seg at den var alvorlig syk og døde. Greit å få tatt med pus til veterinær for å sjekke at alt er som det skal.

Endret av Sheenaca
Gjest Chiffon
Skrevet

Husk at mor skal ha kattungefor etter fødselen, ellers blir hun tynn som et beinrangel og mister pels :)

Skrevet

takk takk

I DAG KOM DET TO KATTUNGER, om det ikke bare er en lang pause kommer det ikke flere heller.. Den ene er liten og spinkel og ikke fåt t i seg mat ennå mens den andre fant veien rett med en gang... Litt usikker på om den ene ikke får lov til å spise eller om den kun er sliten etter en lang lang fødsel... jeg måtte dra den ut til slutt.... og hodet kom til slutt (ugh)

Prøvde å få time hos dyrlege men det var visst lite tid nå i sommer, så vi visste jo ikke så mye, men trodde ikke det kom noen kattunger før om 3-4 uker da, så hun har jo fått p-piller i flere uker enn bare to....

Gleder oss til å se hvordan det går. Pr dags dato ser det ut som det blir en kattunge som kommer til å klare seg, den andre ser veldig puslete ut..

Nå er det lørdagskveld så må vell en tur på dyrebutikken på mandag da....

Skrevet

drektig pus som har fått p-piller under drektigheten, vil få svakelige kattunger. hadde en gang en pus som ble gitt p-piller, alle 5 kattungene var dødfødte eller nesten.

ettersom det er pusen din sitt første kull så kommer det kanskje ikke flere. en førstegangsfødende pus får som regel ikke mange barn.

Skrevet
ettersom det er pusen din sitt første kull så kommer det kanskje ikke flere. en førstegangsfødende pus får som regel ikke mange barn.

Min førstegangsfødende katt fikk 6 kattunger;)

Det har ingenting å si på kullstørrelsen om katten er førstegangsfødende eller ei.

Skrevet

Hvordan går det med kattungene? Har den lille begynt å die?

Kanskje litt sent å si dette nå, men det er viktig når det er en liten en du har strevd med å få ut, at du "slynger" den (fødselsslynging), og passer på at den har fått ut alt fostervannet i halsen sin. Det hørtes ut som om det gikk hull i fostersekken, og at kattungen satt fast?

Er kattungen veldig slapp, er det trolig at det sitter fast slim i halsen- friske kattunger skal skrike når de kommer ut, og etterhvert die.

Lykke til!

Pass også på at alle morkakene kommer ut, og at det ikke blir værende noen igjen inne i kattenmoren. Dette kan isåfall utvikle seg til livmorbetennelse etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...