Gjest TS Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 jeg skriver for en venn av meg som har vært veldig uheldig med bilkjøp, og er litt usikker på sine rettigheter i saken her. han reiste med fly en del mil sørover (i nordland) på onsdag for å kjøpe en bil, selger hadde opplyst at det ikke var noe feil ved bilen. da han møtte selger og gikk over bilen for en sjekk, så oppdaget han lakkskade på høyrefront, og noe skade på setet. han fikk avslag på 2000 kr av 35 000. da han begynte og kjøre hjemover oppdaget han etter et lite stykke at det var noe gærent med girkassen. han sendte en sms til selger om dette, og hun sa at "den er bare litt trang i sporet, er ingenting og være redd for, har fått den sjekket" så han kjørte videre men hørte på nytt skrapelyden, så da han kom hjem oppsøkte han en mekaniker som helt klart sa at det var synkroniseringsringene i 1. og 2. gir! han ga beskjed om også dette til selger via sms. andre ting han oppdaget var knekt deksel på venstre side i bagasjerommet, summelyd fra bilen som forsvinner når man svinger til høyre, og det mangler jekk i bilen. han tok på nytt kontakt med selger og forklarte alt på nytt og selger nekter og ta ansvar for noe av dette, mener det er hannes sitt ansvar. altså selger visste om feilen i girkassen men ga aldri beskjed om det. og som om ikke det var nok, da han var ute og kjørte i går og skulle bremse så ville den ikke bremse godt nok og måtte trø pedalen helt ned og måtte bruke handbrekk for å få stoppet helt. han oppdaget da at det lak bremseveske (hjulet var innsmurt av olje fra før av), og oppdaget at det lak fra bremsecaliperen. han mener dette er noe som må ha vært skadet fra før. han har også gitt beskjed om dette til selger, og selgers stefar som også er koblet inn. de nekter og ta ansvar for noe av dette! advokat er også kontaktet men han var for tiden på ferie frem til den 17. august, så det skjer vell ikke mye før da. hvilken rettigheter har han?? det ble ikke skrevet salgskontrakt, annet enn at selger leverte inn del 2 av vognkortet hos biltilsynet.
Gjest ts Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 glemte og tilføye noen ting. den har også noe tomgangsproblem, og en ny tomgangsregulator vil koste ca 15 000 overhaling av girkassa vil koste 15-20 000 bremsecaliperene vil koste fra 2 - 5 000
Nigo-san Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 En advokat kan ordne opp i mye av dette, og se hva som er krav og hva som ikke er krav. Du spør hva slags rettigheter han har- og et kort svar er at han har rett på at selger ikke lyver for ham, og at han får en bil som er verdt omtrent kjøpesummen (som ikke var så veldig høy, en bil til 35000 er ikke akkurat tipp topp). Mitt råd er at dere venter og ser hva advokaten sier. Det kan hende dere har en god sak, eller kanskje rettslige skritt er penger ut av vinduet. Det kan han/hun fortelle dere. Ellers er det jo stort sett sånn når man kjøper bruktbil, at du må forvente en haug med feil. Den største grunnen til at folk selger bilen sin, er jo at de hører at det skraper heftig på tredjegiret og tenker "Shit, vi må selge før det smeller". Personlig ville jeg aldri kjøpt en bruktbil som ikke har tid igjen på nybilgarantien, det er russisk rullett!
Nynaeve Skrevet 31. juli 2009 #4 Skrevet 31. juli 2009 (endret) Veldig dårlige rettigheter. Selger kan hevde at bilen ble solgt som den er, og at kjøper burde ha sjekket bedre før kjøp. Slik det høres ble bilen kjøpt uten noen form for dokumentasjon. Om selger og kjøper ikke blir enige kan dette klages inn for forliksrådet. De kan gi medhold til en av partene men kan også la være å gi noen. Dette er gratis, alternativet er å ta det til retten, og det vil IKKE lønne seg. Jeg vil anta for en så billig bil, burde kjøper ha undersøkt mer og krev noe dokumentasjon på at bilen var i kjørbar stand. Ellers så gjelder for så vidt kjøpslova her også, men det blir ofte ord mot ord. Mener å huske at kjøper har undersøkelsesplikt ? Beste råd, bit i det sure eple, anse pengene som tapt (skriv dem på erfaringskontoen), og om viljen er der, fortsett å mase på selger. edit : glemte å si at jeg har prøvd dette (dumme meg), og ved forliksrådet ga selger et tilbud. dårlig tilbud sådan, men likevel litt. Jeg hadde en kontrakt som ikke var "som den er"-klausul. dyrere bil var det også. Endret 31. juli 2009 av Nynaeve
Nigo-san Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 En "solgt som den er"-klausul, eller "as is" er ikke noen gullegod garanti for selger. Selv om du selger en bolig "as is", så kan den ikke ha store sprekker i grunnmuren eller ha ekte hussopp, og selv om du selger en bil "as is", så kan den ikke nekte å starte. Om ikke kjøper har undersøkt grundig og fremdeles er litt tett i pappen Men som sagt, en bil som koster 35000 er strengt tatt ikke i super form. Det burde kjøper vite. Og da må man enten undersøke ekstra nøye, eller kjøpe den og reparere, eller la være. Dog, hvis bilen har store mangler i forhold til hva det selger forespeilte (han gadd å ta fly for å hente denne bilen, ikke sant?), så er det advokatmat.
Gjest ts Skrevet 31. juli 2009 #6 Skrevet 31. juli 2009 takk for alle svar ja selger opplyste om at det ikke var noe feil ved bilen. og som skrevet så gikk han over bilen først, fant lakkskader og seteskader og fikk avslag på 2000 kr på dette. men da han oppdaget resten så mener de (selger og hennes stefar) at det er hans ansvar! det er vell noe som heter informasjonsplikt? og selger visste at det var noe gærent med girkassen, "trang i sporet" som hun sa, men opplyste alikevell ikke noe om det før etter han hadde kjøpt den.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 En "solgt som den er"-klausul, eller "as is" er ikke noen gullegod garanti for selger. Selv om du selger en bolig "as is", så kan den ikke ha store sprekker i grunnmuren eller ha ekte hussopp, og selv om du selger en bil "as is", så kan den ikke nekte å starte. Om ikke kjøper har undersøkt grundig og fremdeles er litt tett i pappen Men som sagt, en bil som koster 35000 er strengt tatt ikke i super form. Det burde kjøper vite. Og da må man enten undersøke ekstra nøye, eller kjøpe den og reparere, eller la være. Dog, hvis bilen har store mangler i forhold til hva det selger forespeilte (han gadd å ta fly for å hente denne bilen, ikke sant?), så er det advokatmat. Hei Nigo-san! Virker som du har peiling angående "selges som den er", så da spør jeg deg: for ca tre år siden solgte jeg en gammel Ford Orion, og i kontrakten skrev jeg at den ble "solgt som den var". Jeg fortalte kjøperen at det var flere feil ved den, men at jeg ikke visste mye om biler, derfor solgte jeg den. At jeg ikke visste hvor lenge den ville gå. Og at jeg da heller ikke visste hva det ville koste å fikse det som var feil. Den var EU-godkjent, men det var det. Prisen jeg ba om var 2000 kroner. Førstemann som kjøpte bilen til kjæresten sin, kom tilbake med den etter 10 minutter, med en hel gjeng bolemenn, og skulle "ta hevn". Mente jeg hadde lurt dem skikkelig. Jeg sa jo at det var iorden og ga pengene tilbake, var tross alt ikke morsomt å bli truet på den måten. Men, når jeg presiserte disse tingene for kjøperen, før han kjøpte bilen, har han/hun da egentlig krav på pengene tilbake? (hadde jo dessverre ikke skrevet alt dette i kontrakten, da...)
Nigo-san Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Hei Nigo-san! Virker som du har peiling angående "selges som den er" Njaeei, jeg er bare nestenjurist, så det sikreste svaret får man alltids ved å hyre inn hjelp. Men til ditt spørsmål, så er kjøpsloven (og avhendingsloven) slik at det du faktisk direkte har opplyst om, kan ikke holdes mot deg siden. Hvis du sier at badet har en stor sprekk under badekaret, eller at bilen hoster mye uten at du vet grunnen, så kan det neppe brukes mot deg i ettertid. Det er det som selgeren prøver å skjule som gir grunnlag for tvister. Det er enda en ting som teller i din favør, for hva slags bil forventer man til 2000 kroner? Så jeg tror du hadde retten på din side her, på flere måter, men det er jo ikke alltid det lønner seg å krangle om det...
Nynaeve Skrevet 1. august 2009 #10 Skrevet 1. august 2009 TS's venn har nok retten på sin side, men i virkeligheten tror jeg det blir vanskelig å komme noen vei. En advokat koster penger (med mindre du får tak i en juss student...? ), og ord mot ord... Om du vil stå på krava så er det forliksrådet. Der trenger du ikke advokat, og selger kan få en liten "støkk" i seg og faktisk komme kjøper i møte. Vil virkelig ikke anbefale at dere betaler for en advokat, det kan fort bli dyrere enn reparasjonen. OM det skulle være aktuelt så sjekk prisen på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå