Gå til innhold

Får dere hjelp til bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle høre med dere andre her som skal gifte dere om hvor mye hjelp dere får, eller forventer fra de rundt dere til bryllupet?

Har alt vært i to bryllup og det var ganske stor forskjell. I det ene hjalp hele familien til, søsken, foreldre osv. Forlovere gjorde visst ikke noe. Sanger ble laget av familiemedlemmer for.eks og flere holdt tale.

I et annet hjalp såvidt familien til i det hele tatt og forventet visstnok å bare kunne møte opp, forlovere gjorde masse arbeid ekstra og folk ble leid inn for å kunne gjøre mye. Jeg var en av vennene som endte opp med å måtte trå litt til siden familien ikke gjorde noe som helst, det gikk utover feiringen.

Så hva forventer dere? Får dere hjelp til gjennomføringen av familie og venner? Jeg selv tror vi får lite hjelp fra familiene våre da de er ganske lite interessert i å hjelpe noen andre enn seg selv, dessverre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får masse hjelp av min familie og lite fra familien til mannen min, bortsett fra ene broren som er forlover....

Også er det to venner som baker kake.

Men vi har leid inn en bryllupskoordinator som tar seg av MYE. Hvis ikke aner jeg ikke hvordan vi skulle fått det til.

Skrevet
Vi får masse hjelp av min familie og lite fra familien til mannen min, bortsett fra ene broren som er forlover....

Også er det to venner som baker kake.

Men vi har leid inn en bryllupskoordinator som tar seg av MYE. Hvis ikke aner jeg ikke hvordan vi skulle fått det til.

Har også hørt at det er ofte brudens familie som hjelper til at mannens familie ofte bare forventer å møte opp.

Kanskje det er fordi at de fleste feirer bryllup på brudens hjemsted?

Skrevet

Jeg synes bryllup i all hovedsak er et privat valg man tar. Det er brudeparet som insisterer på at dette er en stor dag som alle skal feire.

Når det gjelder det med kjolen og festen og alle utgiftene, synes jeg brudeparet må ta regningen selv. Når det gjelder det rent praktiske, er det morsomt hvis folk strømmer til for å bake kake og hjelpe til, men jeg synes på ingen måte at man kan forvente det. Mange mødre og bestemødre synes likevel det er gøy, så de fleste får kanskje litt hjelp med dette? Sanger og taler kommer kanskje mest av alt an på familietradisjoner? Noen gjør sånne ting, og andre skyr det som pesten.

For øvrig finner jeg det ikke så rart at det er brudens familie som er mest engasjert, siden det ofte er bruden som styrer hele showet;) Finnes sikkert mange par der dette ikke passer, men som hovedregel er det nok slik.

Skrevet

Helt enig med at brudeparet burde stå for utgiftene. Men burde ikke familien trå til og hjelpe til med gjennomføringen, for.eks for å gjøre det billigere for brudeparet så de slipper å leie inn hjelp?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi får masse hjelp, helt uvurderlig :)

Vi hadde ikke forventet oss hjelp, men folk har tilbydd seg selv og vært engasjerte og interesserte. Foreldrene mine (bruden) betaler middagen, og foreldrene hans ordner blomsterdekorasjoner til bordene. Ellers har vi tanter, søsken og venninner som baker kaker. Folk har også vært villige til å bruke taxfree-kvotene sine på oss når de har vært på utenlandsreiser.

Det vi setter mest pris på er hjelpen vi har fått fra mine nærmeste venninner.. De har vært med under hele planleggingen, og kommet med tips, meninger og hjelp hele veien. Hørt på snakket mitt, vært med på handlerunder, prøving av kjole og undertøy, hjulpet til å lage invitasjoner, vært med og sett på lokaler, prøvesmakt sammen med oss og gledet seg med oss. De har også brukt sine kontakter for å finne fine løsninger for oss, og generelt hatt øynene åpne for løsninger og ideer. Jeg ANER ikke hva jeg skulle gjort uten dem :rødme: De har vært fantastiske :) Må virkelig finne en fin måte å takke dem på i etterkant.

Skrevet
Helt enig med at brudeparet burde stå for utgiftene. Men burde ikke familien trå til og hjelpe til med gjennomføringen, for.eks for å gjøre det billigere for brudeparet så de slipper å leie inn hjelp?

Jeg tror det er vanskelig å gi et fasitsvar på dette spørsmålet, siden familier er så forskjellige. Og hva er "familie"? Er det mor og far, eller tremenninger- der er det også store forskjeller (en tremenning kan servere i bryllupet, det kan ikke mor liksom) For veldig mange er det helt naturlig å hjelpe til, enten fordi man genuint har lyst eller fordi man har en "denne gang deg, neste gang meg"-tankegang. For andre er det ikke det.

Å leie inn hjelp kan man vel ikke unngå dersom man skal ha en større fest- hvis man ikke har de tidligere omtalte tremenningene ;) Blir det for nært kan de jo ikke hjelpe til, da skal de være med på festen.

Som mor, så ville jeg gjerne bakt noen kaker, hjulpet til med oppdekking før festen, og kjøpt en real gave (og kanskje diskret gjespet meg igjennom noen kjolevisninger), men noe mer enn det har jeg ikke lyst til å gjøre. Kanskje hjulpet til med oppryddingen dagen derpå, såklart, men på festen ville jeg vært stolt mamma og ikke mer enn det :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror det er vanskelig å gi et fasitsvar på dette spørsmålet, siden familier er så forskjellige. Og hva er "familie"? Er det mor og far, eller tremenninger- der er det også store forskjeller (en tremenning kan servere i bryllupet, det kan ikke mor liksom) For veldig mange er det helt naturlig å hjelpe til, enten fordi man genuint har lyst eller fordi man har en "denne gang deg, neste gang meg"-tankegang. For andre er det ikke det.

Å leie inn hjelp kan man vel ikke unngå dersom man skal ha en større fest- hvis man ikke har de tidligere omtalte tremenningene ;) Blir det for nært kan de jo ikke hjelpe til, da skal de være med på festen.

Som mor, så ville jeg gjerne bakt noen kaker, hjulpet til med oppdekking før festen, og kjøpt en real gave (og kanskje diskret gjespet meg igjennom noen kjolevisninger), men noe mer enn det har jeg ikke lyst til å gjøre. Kanskje hjulpet til med oppryddingen dagen derpå, såklart, men på festen ville jeg vært stolt mamma og ikke mer enn det :)

Dette er jeg ganske enig i. Dog har jeg hørt skrekkhistorier hvor brudeparet sliter seg ut dagen før med å lage alt, uten noe hjelp fra familie, og hvor de står opp tidlig for å rydde ålene dagen etterpå mens familien (far,mor,søsken) ikke gjør noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig. Vi har leid inn folk til "jobbene" den dagen; kokk, servitører, bartendere, fotograf osv. Kunne ikke tenke meg at familien skulle stille med sånt den dagen. Det som er ok i mine øyne å yte er eksempelvis å diskutere og mene sammen med, bake på forhånd, komme med tips og råd, og ellers yte om det er noe man kan i FORKANT av dagen. Familie er jo æresgjester på bryllupsdagen og skal vel ikke settes i serveringa... Jeg kan ikke tenke meg at noen mener brudens mor skal stå på kjøkkenet eller springe rundt med serveringsfat feks.

Skrevet

Jeg synes det virker ganske arrogant å forvente og synes at noen burde gjøre det ene eller det andre i forbindelse med bryllup. Man er voksne mennesker som selv velger hvordan dagen skal se ut med tanke på gjennomføring og økonomi! Det er mange som ønsker å hjelpe til praktisk og/eller økonomisk, og det er selvfølgelig helt uproblematisk, men det skurrer litt for meg når voksne mennesker forventer å få hjelp av mamma og pappa når de selv har valgt å gifte seg og bestemt at det skal feires.

Skrevet

Vi får masse hjelp fra begge sidene med kaker/dekorering/rydding/osv, også på selve dagen, men da er det snakk om småting: søstra mi skal ta bilder av gjestene, svigersøs har hovedansvaret for gaveoppakking osv. Man leier absolutt inn folk til å servere og rydde, det er ikke noe morsomt å være festkledd og skulle vaske opp etter kaffen...

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal ha festen på et sted hvor "alt" blir ordnet, men får likevel god hjelp fra familie og venner. Noen har vi spurt om hjelp: Mamma skal være toastmaster, en veninne skal hjelpe meg med å sette opp håret+sette på slør, en annen venninne skal ta bilder av oss før vielsen, broren min kommer vi til å spørre om å ta bilder av alle gjestene i løpet av helga, og mannen til forloveren skal kanskje filme talene. Noen har selv tilbudt seg: Forloveren min vil sy kjolen, og moren hennes har sagt hun vil bake et par kaker. Både mamma og venninner har vært med å prøve kjole. Jeg er SÅ glad for at folk har lyst til å stille opp! (Vi får ikke noe hjelp av foreldrene til mannen, for de bor i utlandet.) Jeg syns det er greit å spørre folk om å hjelpe til også på selve festen, bare det ikke blir for lenge og for mye. Det gjør jeg gjerne selv for nær familie og gode venner.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det virker ganske arrogant å forvente og synes at noen burde gjøre det ene eller det andre i forbindelse med bryllup. Man er voksne mennesker som selv velger hvordan dagen skal se ut med tanke på gjennomføring og økonomi! Det er mange som ønsker å hjelpe til praktisk og/eller økonomisk, og det er selvfølgelig helt uproblematisk, men det skurrer litt for meg når voksne mennesker forventer å få hjelp av mamma og pappa når de selv har valgt å gifte seg og bestemt at det skal feires.

Altså penger bør en ikke forvente av noen. Men det bør jo være mulig av foreldre og søsken og hjelpe til vel? Lage sanger, taler, kaker, rydde dagen etterpå, lage litt til litt dagen før sammen med brudeparet?

Er vel helt vanlig at familiemedlemmer hjelper hverandre i forkant og etterkant vel? Er jo ikke snakk om at familien skal servere eller noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke gift selv, men har vært gjest i endel bryllup. Og det virker jo som de fleste får litt hjelp fra familie - taler eller sanger er vel nærmest en selvfølge og i hvert fall vanlig skikk og bruk f eks. Gaveoppakking vet jeg ikke helt, har inntrykk av at det enten er venner eller noen unge i familien som gjør det. Kaker tror jeg de fleste har fått av diverse familiemedlemmer. Når det gjelder pynting av lokaler, blomster og borddekking har det variert, tror jeg. Rydding også, men ja, det er vel ganske vanlig at noen i nærmeste familie er med på det.

Hvor mye man kan hjelpe til kommer vel an på hvor nærme man er og bor også. Jeg ville heller aldri forventet noe, dessuten tror jeg jeg ville knurret litt inni meg om bruden ville ha "alt mulig" og av den grunn lagde unødvendig stor arbeidsmengde til hjelperne, når det hadde gått an å legge lista lavere. Men sånn generelt synes jeg det er rimelig å hjelpe til litt da.

Skrevet
Altså penger bør en ikke forvente av noen. Men det bør jo være mulig av foreldre og søsken og hjelpe til vel? Lage sanger, taler, kaker, rydde dagen etterpå, lage litt til litt dagen før sammen med brudeparet?

Som regel hjelper vel folk gjerne til, jeg reagerer bare litt på hvordan noen formulerer seg. Jeg synes ikke man skal forvente at folk stiller opp. Men det er jo veldig hyggelig om folk vil det, og jeg synes det er mer naturlig å bli glad for at noen ønsker å hjelpe enn å "synes at de bør", hvis du forstår hva jeg mener. :)

Skrevet
Hei!

Jeg tenkte jeg skulle høre med dere andre her som skal gifte dere om hvor mye hjelp dere får, eller forventer fra de rundt dere til bryllupet?

Har alt vært i to bryllup og det var ganske stor forskjell. I det ene hjalp hele familien til, søsken, foreldre osv. Forlovere gjorde visst ikke noe. Sanger ble laget av familiemedlemmer for.eks og flere holdt tale.

I et annet hjalp såvidt familien til i det hele tatt og forventet visstnok å bare kunne møte opp, forlovere gjorde masse arbeid ekstra og folk ble leid inn for å kunne gjøre mye. Jeg var en av vennene som endte opp med å måtte trå litt til siden familien ikke gjorde noe som helst, det gikk utover feiringen.

Så hva forventer dere? Får dere hjelp til gjennomføringen av familie og venner? Jeg selv tror vi får lite hjelp fra familiene våre da de er ganske lite interessert i å hjelpe noen andre enn seg selv, dessverre.

I min familie er det vanlig å tilby seg å hjelpe til med det man kan:) Vi har ikke spurt om å få dekket noe økonomisk, såpass får vi dekket selv.

Skrevet

Vi forventet ingen hjelp. Familiene våre bor et stykke unna, så det er ikke så lett heller. Men vi fikk masse hjelp av familiene, som tilbød seg til både det ene og det andre både i forkant og på selve dagen. Vi ble skikkelig positivt overrasket og evig takknemlig :) Synes ikke slikt er en selvfølge!

Skrevet

Vi bor i England, skal gifte oss i Norge, og hans familie bor i Nederland. Da blir det naturlig at familien min hjelper til mest, men mitt inntrykk er at de synes dette er moro.

Så langt har de vært og sett på lokale (og tatt masse bilder så vi fikk et inntrykk av det), koordinert med lokale og transport av selskapet til lokalet (båt over Oslofjorden), og ellers er de med på en del avgjørelser som vi tar over telefon.

Begge familiene kommer til å hjelpe oss økonomisk. Jeg visste før vi var forlovet at mine foreldre var forberedt på å betale en del - de hadde tredeling av sitt bryllup da de giftet seg, og det er mange år siden det ble nevnt at de hadde tenkt å gjøre det samme for døtrene sine.

Jeg kjenner familien min godt nok til å kunne forvente en del ting, f.eks. tale fra pappa, hjelp til organisering, osv. Men jeg krever ingenting, og hvis det er noe jeg vil ha hjelp til, så spør jeg pent om det.

Forloveren min har tilbudt seg å komme til England for en helg for å hjelpe til å velge kjole - det hadde jeg ikke forventet, men synes det er veldig hyggelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...