Gå til innhold

hjemmelaget majones

slikkepotten

Anbefalte innlegg

Hei :goodbye:

har så lyst til å prøve å lage hjemmelaget majones, men har ingen oppskrift. derfor tenkte jeg at jeg kanskje kunne høre om det var noen her inne som har en oppskrift de kunne tenkt seg å dele? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier ikke følge noen oppskrift, men det blir omtrent slik.: To eggeplommer vispes sammen med en liten teskje Dijon-sennep, litt salt og pepper. Så visper (bruker elektrisk håndmikser) jeg gradvis inn ca 2½ dl nøytral olje (f.eks. maisolje eller solsikkeolje), først dråpevis og så i en tynn stråle. Visper inn litt god olivenolje til sist, for smakens skyld. Til slutt visper jeg inn en skvett sitronsaft og smaker evt til med mer salt og pepper. Skulle majonesen skille seg kan du først prøve å redde den ved å ha i litt sitronsaft med en gang (ikke ha i mer på slutten da), og hvis det ikke går har du en ny eggeplomme i en ny bolle og visper gradvis inn den "ødelagte" aïolien før du fortsetter med resten av oljen som vanlig. (Har du i presset hvitløk og dropper sitronsaften får du aïoli.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke følge noen oppskrift, men det blir omtrent slik.: To eggeplommer vispes sammen med en liten teskje Dijon-sennep, litt salt og pepper. Så visper (bruker elektrisk håndmikser) jeg gradvis inn ca 2½ dl nøytral olje (f.eks. maisolje eller solsikkeolje), først dråpevis og så i en tynn stråle. Visper inn litt god olivenolje til sist, for smakens skyld. Til slutt visper jeg inn en skvett sitronsaft og smaker evt til med mer salt og pepper. Skulle majonesen skille seg kan du først prøve å redde den ved å ha i litt sitronsaft med en gang (ikke ha i mer på slutten da), og hvis det ikke går har du en ny eggeplomme i en ny bolle og visper gradvis inn den "ødelagte" aïolien før du fortsetter med resten av oljen som vanlig. (Har du i presset hvitløk og dropper sitronsaften får du aïoli.)

tusen takk Arkana. Men lurer likevell på en ting; sikkert veldig dumt spørsmål , men spør like vell. er det ferdig kokte eggeplommer, eller rå eggeplommer du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er rå. :)

hmm....har nå prøvd å lage majones 3 ganger, men får det likevell ikke til. lurer på hva jeg gjør galt?? den blir rett og slett for rennende.... det skal da sies at alle ingrediensene var romtempererte da jeg satte i gang første gang, men de var kjøleskaps kalde de to andre gangene og likevell ble det bare en tynn røre :kjefte: er nok ingen født kokk nei :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bergensjenta_*
hmm....har nå prøvd å lage majones 3 ganger, men får det likevell ikke til. lurer på hva jeg gjør galt?? den blir rett og slett for rennende.... det skal da sies at alle ingrediensene var romtempererte da jeg satte i gang første gang, men de var kjøleskaps kalde de to andre gangene og likevell ble det bare en tynn røre :kjefte: er nok ingen født kokk nei :fnise:

Du må helle oljen i en tynn sakte tråle, så går det nok fint neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, som sagt over her må du være forsiktig med oljen i begynnelsen. Helt tynn stråle, evt dråpevis, til majonesen tykner og så kan du øke strålen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd å lage majones selv, men kjæresten min gjør det jevnlig og har en utrolig enkel oppskrift. 1 egg, 1 hvitløksbåt og 1 dl olivenolje, bare putter alt i en bolle og kjøre på med stavmixer til det er ferdig. Jeg liker ikke majones, men den ser veldig fin ut og smaker visstnok fortreffelig. Kan sikkert varieres noe med andre smakstilsetninger også.

At det skal være vanskelig å få den "fluffy" kan jeg ikke helt forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd å lage majones selv, men kjæresten min gjør det jevnlig og har en utrolig enkel oppskrift. 1 egg, 1 hvitløksbåt og 1 dl olivenolje, bare putter alt i en bolle og kjøre på med stavmixer til det er ferdig. Jeg liker ikke majones, men den ser veldig fin ut og smaker visstnok fortreffelig. Kan sikkert varieres noe med andre smakstilsetninger også.

At det skal være vanskelig å få den "fluffy" kan jeg ikke helt forstå...

jepp, takk for tipsene om å være forsiktig med oljen, ble topp denne gangen :jepp: fikk fin tykk majones, og den ble kjempe god!!!

takk folkens, dere er supre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke allerede nevnt. Pass på at alle ingredienser holder romtemperatur. Det gjør emulgeringprosessen - å blande inn oljen - mye lettere å få til.

Det som egentlig er viktig er antagelig at alle ingredienser holder samme temperatur, men jeg har alltid tatt egg, sennep og sitron ut av kjøleskapet fordi oljen alltid står alltid på utsiden.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...