Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Ettåringen sitter i en ikeastol med bord, og får maten sin på bordet. Så plukker han selv. Problemet er bare at han har begynt å kaste alt på gulvet. Hva gjør man med det?
MellonCollie Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 Da ville jeg gått tilbake til å mate ham selv. Han får asjetten og sjansen til å spise selv hver gang, men dersom man griser med maten så mister man privilegiet av å spise selv.
Susan Sto Helit Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 Ta vekk asjetten, og gi kun en og en bit. Om maten går på gulvet, så får han ikke holde i hånda selv, men må mates som en liten baby.
Umuriel Skrevet 31. juli 2009 #4 Skrevet 31. juli 2009 Vi har også hatt en slik periode. Han kastet maten på gulvet og studerte oss for å se hvordan vi reagerte. Vi plukket opp bitene uten en mine, kastet de, og matet ham selv. Hvis han motsatte seg det, tok vi ham bort fra bordet og inn i stua. Da fikk pipa som regel en annen lyd, og han satte seg pent ned ved bordet for å spise. For oss har det altså funket å gjøre minst mulig ut av "sprellene" hans. Da mister han interessen ganske kjapt.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Barn i den alderen gjør det fordi de begynner å skjønne at de har mulighet til påvirke og får respons på sine egne handlinger. Blir litt sånn som; se, hvis jeg kaster mat på gulvet eller noe annet på gulvet så skjer det noe gitt!! Mamma plukker opp eller blir sint eller det kommer mye lyd med annen stemme ut av pappa...morsomt! eller skummelt... Får barnet forskjellige reaksjoner ved hvert måltid så må det jo fortsette for å se hva som skjer neste gang, til det blir for skummelt eller det samme gjentar seg og det slutter fordi responser blir forutsigbar og ikke så morsomt å utforske lenger ved matbordet.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 Barn i den alderen gjør det fordi de begynner å skjønne at de har mulighet til påvirke og får respons på sine egne handlinger. Blir litt sånn som; se, hvis jeg kaster mat på gulvet eller noe annet på gulvet så skjer det noe gitt!! Mamma plukker opp eller blir sint eller det kommer mye lyd med annen stemme ut av pappa...morsomt! eller skummelt... Dette er ikke helt riktig, hadde barnet vært halvannet-to år, så. Men ikke en på 12 mnd. Han kaster ikke mat på gulvet for å teste reaksjoner, men fordi han synes det er gøy å leke. Mor må forklare at det ikke er lov å leke med maten. Om han ikke kan spise uten å kaste mat ¨på gulvet, så har han ikke forstått akkurat det, og da er det mors ansvar å benytte andre grep. I dette tilfellet ville jeg som en annen foreslo her, gitt ham en og en bit. Kaster han også disse enkeltbitene på gulvet, ja da må mor mate ham ved å putte maten i munnen hans.
Umuriel Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Det står ingen steder at barnet er 12 måneder gammel. Hun skriver at hun har en ettåring. Og det kan være alt fra 12-24 måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå