Gjest Dr Zoidberg Skrevet 5. august 2003 #1 Skrevet 5. august 2003 Idag har jeg lyst på laks, det bestemte jeg meg egentlig for igår - men da ble det Peppes. Nærmeste jeg kom der, var reker og ansjos. Noen tips om spennende varianter å tilberede laks på?
Nilma Skrevet 5. august 2003 #2 Skrevet 5. august 2003 Min favorittlakseoppskrift er som følger: Ta en laksefilet og smør den med en blanding av sitronsaft, dijonsennep, salt og pepper. Legg den i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stekes ved høy varme i 10-15 minutter (har aldri tatt tiden helt presis, det varierer jo også med tykkelse på fisken). Veldig godt tilbehør til denne laksen er couscous med sitrus og kikerter. Man tilbereder couscousen etter oppskrift på pakken, men i stedet for vann bruker du en blanding av grønnsakbuljong og presset appelsin/sitron (gjerne litt av begge deler). Ferdigkokte eller hermetiske kikerter varmes i den kokende buljongen før man tilsetter couscousen og lar den trekke som beskrevet på pakken. Jeg serverer dette med woket paprika og vårløk. Som saus kan du bruke kesam tilsmakt med salt, pepper og gjerne noen ferske urter. Den litt friske couscousen gjør seg veldig godt til den fete fisken.
Gjest Hilde K S Skrevet 5. august 2003 #3 Skrevet 5. august 2003 Lage lun potetsalat. Lunkne poteter blandes med rømme, majones og purre. Agurksalat også godt. Litt eddik, sukker, salt og pepper blandes i lake og helles over agurkene. Grillet laks, nam nam. Tzatziki er også godt til. Raspet agurk blandes med yoghurt naturell eller creme fraiche, salt, pepper og hvitløk etter smak. Best til stekt fisk.
Gjest Hilde K S Skrevet 5. august 2003 #4 Skrevet 5. august 2003 Jævla drittdatamaskin på jobben min......
Gjest Hilde K S Skrevet 5. august 2003 #5 Skrevet 5. august 2003 Prøver febrislk å nå tretusen innlegg men har ikke noe fornuftig å si.....
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 5. august 2003 #6 Skrevet 5. august 2003 Blir mye mat, det der, Hilde Takk for gode tips, tror jeg skal lage meg min egen lille "laksebok". Keep'em comming!
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2003 #7 Skrevet 5. august 2003 Jeg pleier å lage en slags pytt i panne med laks. Har dessverre ikke oppskrift foran meg, men husker den sånn noenlunde. Skjær opp løk, squash og rød paprika og fres i panna. Del laksefilet i biter og stek for seg selv. Bland fisken og grønnsakene. Tilsett salt, pepper, sitronsaft og dill. Server med ris. Håper jeg husket alle ingrediensene. Dette blir ihvertfall en fargerik, lett og smakfull rett.
chimp Skrevet 5. august 2003 #8 Skrevet 5. august 2003 Nå på sommer'n: Grill laksefileter og server sammen m grillete skiver av squash, en skål sherrytomater, rømmesaus og ovnsbakte potetbåter (de finnes nå i frysedisken m/skall også). Anbefales på d varmeste! Enkelt og greit! OG kjempegodt!!!
Gjest Mayamor Skrevet 5. august 2003 #9 Skrevet 5. august 2003 Benfri laksefileter skjæres i passe stykker. * Dryss over salt og hvitløkspepper eller * Grillkrydder Stekes på 220 grader i 15 minutter. Sjekk - dersom tykke stykker - 20 min. Serveres med poteter, rømme el hollandaise el karrirømme + agurksalat. Pakk inn laksefileter i aleminiumsfolie med smør, purreløk, paprikaterninger, salt og pepper (+ hvitløk dersom du liker det...) Steke pakkene endten i ovnen eller på grillen... - ca. 20 min. 2 ss salt pr. liter vann + hel pepper + laurbærblad. Kokes opp. Legg laksen nedi. La den avkjøles i laken... Lykke til. Fikk lyst på laks selv nå... Mayamor
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 6. august 2003 #10 Skrevet 6. august 2003 *tennene løper maraton i vann og hopper over hindere av amalgam og tunge* Dere er dyktige, takk Gjerne fler!
Miew Skrevet 6. august 2003 #11 Skrevet 6. august 2003 Laks i seng av loff med eggerøre som dyne; Fersk loff med en dæsj smør, oppå der putter du ønskelig mengde laks, oppå laksen putter du eggerøren du har stått over stekeplaten og laget. Putt gjerne litt dill oppå toppen, da ser det ekstra appetittelig ut!
Litago Skrevet 7. august 2003 #12 Skrevet 7. august 2003 Grillet laks er utrolig nydelig med hjemmelaget guacamole til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå