Wonders Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Jeg var ny kunde, og merket meg at innehaver ba kunde slå kode, da "virket ikke" kortleseren plutselig. Kunden ble bedt om å ta ut penger på Lindex inni Oslo City, tvers over gata. Hmmm tenkte jeg. Min tur kom omsider. Innehaver slår inn hele beløpet på kortterminalen, ber om kortet mitt, trekker det, og vips så fungerer ikke terminalen. Jeg snapper kortet mitt igjen lynraskt, så ekkel situasjon. Han viser meg at kontakten er ute, og forklarer at det er noe som skjer hele dagen. Han spør om jeg har kontanter. Nei er svaret. Jeg vil betale med kort. Han ber meg så gå over til en minibank, bruk Lindex.. .Nei svarer jeg, jeg vil betale med koret på terminalen. Han blir litt overrasket, setter i kontakten igjen, og ber meg vente. Jeg har jobbet i butikk og vet terminalen må re-boote seg. Så jeg ventet, og fikk betalt, så ba jeg om en spesifisert regning . Han ble ennå mer satt ut, og ville helst ikke gjøre det. Men han gav seg, og plåttet inn heeeele beløpet jeg hadde handlet for, ikke spesifisert. På dette tidspunktet ville jeg bare vekk derfra. Skikkelig fælt. Hvor rapporterer man slik. Vil oute dem!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 Hva med å kontakte skattemyndighetene? Telefon 800 80 000. Høres jo ut som de satser stort på svart omsetning (kontant betaling uten å slå inn på kassa)... Jeg bor i Drammen og et par av kebabsjappene her slår konsekvent ikke inn når kunden betaler kontant, men jeg har aldri hatt problemer med å få betale med kort og da slår de inn på kassa.
Eve Luna Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 Hva med å kontakte skattemyndighetene? Telefon 800 80 000. Høres jo ut som de satser stort på svart omsetning (kontant betaling uten å slå inn på kassa)... Jeg bor i Drammen og et par av kebabsjappene her slår konsekvent ikke inn når kunden betaler kontant, men jeg har aldri hatt problemer med å få betale med kort og da slår de inn på kassa. Skatteetaten tar gledelig imot sånne tips. Bare å ringe der og rapportere. Du kan være anonym hvis du vil.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #4 Skrevet 31. juli 2009 Så flott at du melder fra om uærlige forretninger!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 Så flott at du melder fra om uærlige forretninger! Det synes jeg også Hvordan er lovverket når det gjelder kvitteringer? Har kunden krav på å få en kvittering når h*n ber om det? Jeg har prøvd å finne det ut selv, men jeg kan ikke finne noe som omhandler dette.
Pingting Skrevet 31. juli 2009 #6 Skrevet 31. juli 2009 Det synes jeg også Hvordan er lovverket når det gjelder kvitteringer? Har kunden krav på å få en kvittering når h*n ber om det? Jeg har prøvd å finne det ut selv, men jeg kan ikke finne noe som omhandler dette. Kunden har rett på kvittering. Jeg husker ikke i farten hvilken lov det er, mulig det er forbrukerkjøpsloven, men jeg kan prøve å finne det.
Gjest Revisor Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Kunden har rett på kvittering. Jeg husker ikke i farten hvilken lov det er, mulig det er forbrukerkjøpsloven, men jeg kan prøve å finne det. Dette finner du i bokføringsforskriften av 1.desember 2004 (nr. 1558) § 5-3-2. Sitat fra bestemmelsen: "Bokføringspliktige skal registrere kontantsalg fortløpende på kassaapparat, terminal eller annet likeverdig system og dokumentere kontantsalget ved daterte, nummererte summeringsstrimler (kassaruller) eller tilsvarende rapport, med mindre annet er bestemt i denne forskrift. Summeringsstrimlene skal angi klokkeslett for hvert enkelt salg. Det skal foreligge dokumentasjon av korreksjonsposter med angivelse av beløp, årsak og antall korreksjoner. Kassaapparatet skal kunne skrive salgsdokumentasjon (kvittering) til kunden for hvert salg og beløpet som registreres skal være lett synlig for kunden med mindre det er vanskelig gjennomførbart. Kvittering skal alltid skrives ut når beløpet som registreres på kassaapparatet ikke er lett synlig." Det er også verdt å merke seg at begrepet kontantsalg omfatter all omsetning utenom der forretningen i etterkant sender en faktura med angitt betalingsfrist. Betaling med kredittkort, bankkort etc er derfor også kontantomsetning. Håper dette var til hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Dette var virkelig til hjelp, Revisor, takk skal du ha! Lovdata.no er jo en uoversiktlig jungel å finne fram i, huff til deg
Gjest ga Skrevet 31. juli 2009 #9 Skrevet 31. juli 2009 hei, jeg er sikkert litt dum, men skjønte ikke helt greia her jeg? de har kortautomat, men vil ikke bruke den? også ber de dere ta ut kontant? hvorfor har de da skaffet seg slik automat om de ikke vil bruke den? ...var hele greia at de ville du skulle bet kontant, for så å slippe å trykke det inn på kassa? huff...jeg er sikkert dum som spør :gjeiper: kanskje du kan få meg til å forstå- synes det uansett er flott om du rapporterer om snuskete bedrifter.
Gjest Chiffon Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 hei, jeg er sikkert litt dum, men skjønte ikke helt greia her jeg? de har kortautomat, men vil ikke bruke den? også ber de dere ta ut kontant? hvorfor har de da skaffet seg slik automat om de ikke vil bruke den? ...var hele greia at de ville du skulle bet kontant, for så å slippe å trykke det inn på kassa? huff...jeg er sikkert dum som spør :gjeiper: kanskje du kan få meg til å forstå- synes det uansett er flott om du rapporterer om snuskete bedrifter. For da går pengene rett i lomma uten at de oppgir det noen plass.
Gjest ga Skrevet 31. juli 2009 #11 Skrevet 31. juli 2009 - men hvorfor har da kebab sjappa skaffet en slik kort terminal om de faktisk ikke ønsker å bruke den? den bestiller de jo selv- og betaler mye penger for å ha den. De kan jo da velge å ikke ha den? - å er det noen sikkerhet at de "plotter inn" kjøpssummen på kassapparetet? ting kan jo like fort "slås ut" igjen?
Gjest Revisor Skrevet 31. juli 2009 #12 Skrevet 31. juli 2009 - men hvorfor har da kebab sjappa skaffet en slik kort terminal om de faktisk ikke ønsker å bruke den? den bestiller de jo selv- og betaler mye penger for å ha den. De kan jo da velge å ikke ha den? - å er det noen sikkerhet at de "plotter inn" kjøpssummen på kassapparetet? ting kan jo like fort "slås ut" igjen? Et kassaapparat er i praksis en datamaskin - det finnes forskjellige "sladresystemer" som gjør det mulig å kartlegge hva som er slått inn, og eventuelt hva som er ført tilbake. Tidspunkt for hvert salg registreres også. For de rette er det en smal sak å hente ut data fra systemet som gjør at man "ser hele bildet". Eksempelvis er det veldig rart om alt det går timer mellom hvert salg på kassa, eller at alle salgene skjer på ett tidspunkt (noe som er vanlig - ingenting slås inn i løpet av dagen - teller opp og registrerer en liten del av totalen på kvelden).
Gjest ga Skrevet 31. juli 2009 #13 Skrevet 31. juli 2009 takk for svar, revisoren! merker at kassapparatene har forandret seg siden jeg stok bak kassa forstår fortsatt ikke hvorfor kebab sjappa hadde terminal om de ikke ønsket å bruke den men..
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #14 Skrevet 31. juli 2009 takk for svar, revisoren! merker at kassapparatene har forandret seg siden jeg stok bak kassa forstår fortsatt ikke hvorfor kebab sjappa hadde terminal om de ikke ønsket å bruke den men.. Den som stod bak kassa (sikkert eier/medeier) trang vel noen kroner rett i lomma, og som revisoren sier kommer det jo frem av "loggen" på kassa om de slår ting inn og så rett ut i retur igjen. Dermed er det greit å si at bankterminalen er i ustand, så folk må ta ut kontanter.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 31. juli 2009 #15 Skrevet 31. juli 2009 Å ikke slå inn alt på kassa er praksis på ekstremt mange gatekjøkken. Alle kunder bør be om å få kvittering, men de kan likevel slå beløpet i retur etterpå.
Sol79 Skrevet 31. juli 2009 #16 Skrevet 31. juli 2009 Han blir litt overrasket, setter i kontakten igjen, og ber meg vente. Jeg har jobbet i butikk og vet terminalen må re-boote seg. Så jeg ventet, og fikk betalt, så ba jeg om en spesifisert regning . Han ble ennå mer satt ut, og ville helst ikke gjøre det. Men han gav seg, og plåttet inn heeeele beløpet jeg hadde handlet for, ikke spesifisert. Har du noensinne opplevd å få en spesifisertk kjøpskvittering fra en bankterminal?
Annikken Skrevet 2. august 2009 #17 Skrevet 2. august 2009 Hehe, på "min" kebabsjappe har de nettopp fått seg kasseapparat (har ikke bankterminal) men jeg har sett at de trykker ikke inn beløpet, de bare trykker på "åpne kasse"-knappen Dette skjer nok VELDIG ofte. Det er en grunn til at mange av kebabene i Oslo koster omtrent halve prisen av det de burde (mtp på skatt, prisen på legalt kjøpt kjøtt, ordentlig lønn til de ansatte osv.)
Gjest Blondie65 Skrevet 2. august 2009 #18 Skrevet 2. august 2009 Et utested jeg vet om fusket med øl. Istedenfor å få 0,4 øl fikk man sånn ca 0,38 eller der omkring. De hadde tappesystem, men satte et nytt glass under før 0,4 glasset var fullt. På denne måten fikk de inn mange ekstra halvlitere i løpet av en kveld. Med jevne mellomrom har man jo da en gratis øl som man ikke trenger å legge pengene i kassen for. Den har jo oppstått av alle de 0,02 som man har fylt opp i neste glass i løpet av kvelden. Da de ble tatt for dette hevdet ledelsen at de ikke visste om det, mens de ansatte hevdet at ledelsen så i gjennom fingrene med det.
Wonders Skrevet 3. august 2009 Forfatter #19 Skrevet 3. august 2009 Har du noensinne opplevd å få en spesifisertk kjøpskvittering fra en bankterminal? Det holder ikke med kvittering fra bankterminalen,den sier ikke mer enn transaksjonen. Selve kassa blir jo likevel ikke slått inn, noe som er suspekt for disse to skal henge sammen. Man skal slå inn på begge. En bank for betaleng via kort, og kassen skal alltid registrere beløp. Kanskeje jeg ber om mye, men jeg vil ha mitt på mitt rene, uansett kjøp. Men uærlige som vil ha svarte penger rett i lomma vil jo bare ha kontant. Denne juksingen går jeg ikke på gitt.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #20 Skrevet 3. august 2009 Hehe, på "min" kebabsjappe har de nettopp fått seg kasseapparat (har ikke bankterminal) men jeg har sett at de trykker ikke inn beløpet, de bare trykker på "åpne kasse"-knappen Dette skjer nok VELDIG ofte. Det er en grunn til at mange av kebabene i Oslo koster omtrent halve prisen av det de burde (mtp på skatt, prisen på legalt kjøpt kjøtt, ordentlig lønn til de ansatte osv.) Hvorfor stenges de ikke? Tilsyn, kontrollorgan, innvandreretater og ettersyn, hvor er dere? Hvorfor skal vi ha slikt i landet? Send de hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå