Gå til innhold

Hva lar dere 3 åringene deres få lov til å gjøre selv?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Datteren vil plutselig gjøre alt selv. Og da mener jeg absolutt alt, kle på seg, spise, klippe med saks (?) ja alt. Vet at noe må de få lov til, men det går jo en grense.

Hva får 3 åringene deres lov til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Null problem å klippe med saks, skjenke i melk, kle av og på, tørke tiss på do, klatre høyt i trær.... osv....

La h*n få lov til det h*n vil av utfordringer, du ser kjapt hva som funker og hva h*n trenger mer øvelse på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på to og et halvt. Hun kler på seg selv, smører på brødskiva (når hun har lyst), spiser selv. Hun vil gjøre det meste selv for tiden. Hvis jeg tar på henne skoene, og hun hadde bestemt seg for å gjøre det selv, tar hun dem av igjen, for så å gjøre det selv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår treåring får stort sett gjøre det han selv har lyst til å prøve seg på. Da tenker jeg på ting som i det store og hele er lov. (Selvfølgelig får han ikke lov til å slå andre, ødelegge ting osv (noen eksempler for å ikke bli misforstått)). Og oppmuntrer han også til å prøve seg på en del ting som han selv ikke tenker på at han kanskje kan greie selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. 3-åringen må få prøve seg på det h*n har lyst til innen rimelighetens grenser.

Datteren min vil også gjør alt selv, og hun får lov, for ellers blir det lurveleven om hun ikke får prøvd seg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 2,5 er også midt inne i "gjøre selv" - perioden. Og han får lov. I potensielt farlige situasjoner, f.eks ved bruk av saks, kniv o.l., sitter jeg selvfølgelig sammen med ham.

Mannen min synes det er tull å la han få prøve å gjøre ting han åpenbart ikke kommer til å klare. Istedenfor å nekte han, noe som garantert vil føre til hyl og skrik, synes jeg det er bedre å la han få prøve, da finner han fort ut at det ikke går, og sier "hjelpe meg du mamma". På denne måten vil han jo også lære seg til å se sine egne begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minstemann her får stort sett lov til å gjøre det han vil, det han ikke mestrer finner han fort ut av og da får jeg lov å hjelpe, ellers er det hyl og vræl når han ikke får prøve selv....så da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann her får stort sett lov til å gjøre det han vil, det han ikke mestrer finner han fort ut av og da får jeg lov å hjelpe, ellers er det hyl og vræl når han ikke får prøve selv....så da....

Sånn har vi det her også, og han fyller 2 neste måned. Kan være litt stressende til tider når jeg gjerne vil at ting skal skje litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...