Gjest Allergisk Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Hei, jeg er en jente som er hyperallergisk mot vepsestikk. Har hatt 2 flere måneder lange sykehusinnleggelser etter å ha blitt stukket av veps. I 4 år var alt bra, for da kunne man få noe som ligner på en insulinpenn med motgift, men nå finnes ikke den lengre, det vil si den finnes men koster mange titusner pr måned. Etterlyser med dette andre som har vepseallergi, og lurer på hvordan dere ordner dere for å få en meningsfylt tilværerlse? Nekter å tro at eneste alternativet er å sitte bak lukkede dører hele sommeren. Alle gode råd mottas med stor takk.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 Hei, jeg er en jente som er hyperallergisk mot vepsestikk. Har hatt 2 flere måneder lange sykehusinnleggelser etter å ha blitt stukket av veps. I 4 år var alt bra, for da kunne man få noe som ligner på en insulinpenn med motgift, men nå finnes ikke den lengre, det vil si den finnes men koster mange titusner pr måned. Etterlyser med dette andre som har vepseallergi, og lurer på hvordan dere ordner dere for å få en meningsfylt tilværerlse? Nekter å tro at eneste alternativet er å sitte bak lukkede dører hele sommeren. Alle gode råd mottas med stor takk. Sønnen min har epi-penn (adrenalin) tilgjengelig i tilfelle han blir stukket av veps eller bie. Han er hyperallergisk mot begge deler. http://felleskatalogen.no/ Den koster ikke mange titusener pr. mnd... Den varer ca ett år før den må erstattes, og vi får den ikke på blå resept, men vi betaler mer enn gjerne 450-500 kr i året for å ha den sikkerheten som ligger i å ha den tilgjengelig... Kall det gjerne en livsforsikrig, for det er det den i realiteten er.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 Sønnen min har epi-penn (adrenalin) tilgjengelig i tilfelle han blir stukket av veps eller bie. Han er hyperallergisk mot begge deler. http://felleskatalogen.no/ Den koster ikke mange titusener pr. mnd... Den varer ca ett år før den må erstattes, og vi får den ikke på blå resept, men vi betaler mer enn gjerne 450-500 kr i året for å ha den sikkerheten som ligger i å ha den tilgjengelig... Kall det gjerne en livsforsikrig, for det er det den i realiteten er. Linken virket ikke, men gå inn på felleskatalogen, og søk på EpiPen
Gjest a Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Til trådstarter: Vår sønn er hyperallergisk mot vepsestikk. Før fikk man refusjon fra trygdeverket for motgiftspenn, men nå må man betale alt selv. I hans tilfelle holder ikke adrenalin, det mildner symtomene noe men betinger øyeblikkelig sykehusinnleggelse. Man kan selv importere motgiftspenn fra USA eller Israel. Man bør først ta kontakt med folkehelseisnstituttet når det gjelder å få dokumenter på at man virkelig har behov for slik medisin. Pennen med 2 ampuller koster ca 14000 og må byttes hvert år (ampullene) Pennen selv må byttes når den har vært brukt da det ikke finnes utbyttbare nåler. Selv om at man har en slik penn skal alltid lege kontaktes umiddelbart dersom man blir stukket.
Gjest Gjesten over deg Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 Til trådstarter: Vår sønn er hyperallergisk mot vepsestikk. Før fikk man refusjon fra trygdeverket for motgiftspenn, men nå må man betale alt selv. I hans tilfelle holder ikke adrenalin, det mildner symtomene noe men betinger øyeblikkelig sykehusinnleggelse. Man kan selv importere motgiftspenn fra USA eller Israel. Man bør først ta kontakt med folkehelseisnstituttet når det gjelder å få dokumenter på at man virkelig har behov for slik medisin. Pennen med 2 ampuller koster ca 14000 og må byttes hvert år (ampullene) Pennen selv må byttes når den har vært brukt da det ikke finnes utbyttbare nåler. Selv om at man har en slik penn skal alltid lege kontaktes umiddelbart dersom man blir stukket. I min sønns tilfelle krever vepsestikk øyeblikkelig sykehusinnleggelse også, men EpiPen kjøper oss tid til å komme inn på sykehuset. Og tid er det viktigste i en slik situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Sønnen min har nøtteallergi. Har hatt kraftig allergisk reaksjon med elveblest over hele kroppen og pusteproblemer. Epi-pennen kostet ca 500 kroner. Men den har ganske kort holdbarhet, så det kan bli ganske dyrt. Vi får ikke dekket utgiftene. Du må få resept fra legen. Han må dra rett på legevakta etter han har injisert adrenalin fra epi-pennen hvis han får allergisk reaksjon igjen. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...3465/98625.html
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #7 Skrevet 8. august 2009 Er det adrealin i slike penner ? Huff.. tenkte jeg skulle høre med legen om noe slikt siden jeg har vepseallergi, men er allergisk for medisiner\bedøvelse ol. med adrealin i også... Ikke noe alternativ da kanskje ? Har heldigvis bare blidt stikket 1 gang i midt liv. er 40 år så jeg har nok vært heldig der. Blødde heldigvis vedlig mye med en gang, så reaksjonen ble ikke så altfor ille. Fikk noe flytende av legen jeg skulle ta i noen dager etter stikket, men husker ikke hva det var. Men holder meg gjerne innomhus om det er mye veps rundt. Er det bare noen få er jeg ikke usen med å løpe avsted. Vil ikke ha den opplevelsen engang til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå