Gå til innhold

Bryllupsgaver og inflasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over en gammel tråd fra 2004 der verdi på bryllupsgaver ble diskutert. Den gjengse oppfatningen i tråden er at en bryllupsgave bør ligge et sted mellom 500-1000 kr i pris per person. Kom deretter over en lignende tråd fra 2009 som hadde akkurat den samme oppfatningen av normalverdi...

Synes det var litt pussig. Alt annet i samfunnet følger jo den generelle prisstigningen, men ikke gavene? (gjelder nok andre gaver også) Lønnen til de aller fleste er jo også høyere i 2009 enn den var i 2004, liksom - så en skulle vel tro at en derfor også gav mer i gaver?

Da jeg konfirmerte meg for over 10 år siden, var en "vanlig" gave på 500 kr. I min brors konfirmasjon i år var dette også en vanlig gave... Er ikke det litt pussig?

Noen tanker om hvorfor?

(Ikke at jeg egentlig bryr meg katten om hvor mye folk gir oss i gave, er vel og fornøyd bare vi blir gift og gjesten kommer! )

Skrevet

Jeg tror det er fordi vi liker å holde oss til runde summer (500-1000-2000 osv)

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi når folk ikke bruker sine egne penger på seg selv så føler de at de ikke kan bruke like mye.

Bare se på alle trådene her fra folk som klager på å legge ut det det vanligvis koster å gå på byen på utdrikkingslag for bruden. Grunnen til at folk reagerer er ikke at det er dyrt, men fordi pengene går til noe de ikke har full kontroll over, og gjerne til andres glede.

Jeg fikk like mye i konfirmasjonsgave fra slektninger i 1995 som min bror fikk 2005 for.eks. Kan vel trygt si at de fleste i slekten hadde fått bedre råd på de 10 årene.

Grunnen er vel for.eks i konfirmasjoner at en gir samme gave som en gav resten av søskenflokken, vil ikke gjøre forskjell for.eks.

I bryllup er det vel mer eller mindre litt egoisme, best å bare regne billigst mulig.

Forøvrig må jeg jo si at jeg syntes det er litt rart at jeg som har kanskje 80 000 i året som student og med en liten deltidsjobb som gir rundt 20-30 000 i tillegg kjøper like dyre gaver som andre gjester som har gode jobber, og er godt etablerte.

Skrevet

Mine foreldre har oppgradert konfirmasjonsgavene etter inflasjonen - de kjøper nemlig en bestemt ting, og den har jo gått opp i pris. Tror den kostet 500 da de første kusinene konfirmerte seg, og vet den var over 700 sist.

Men nå sjekket jeg på ssb, og inflasjonen (konsumprisindeksen) siden 2004 er faktisk bare 11,6% siden da. Da er ikke forskjellen så stor, så 500-1000kr da bør da tilsvare 550-1100kr nå.

Skrevet

Hehe, ser for meg gavesjekkene på 558,- og 1160,- :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...