Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei :)

Jeg er ei 15 år gammel jente fra Kristiansand.

jeg er 170cm høy og veier rundt 57 kilo + -.

Jeg har en BMI på 19. Noe jeg synes selv er en veldig lav BMI. hadde jeg hatt 18,5 i BMI hadde jeg vert undervektig.

Siden jeg har så lav BMI så burde jeg jo hvert tynn, men det synes jeg ikke at jeg er. Bena og armene og fjeset er normalt. Men jeg føler jeg har litt ekstra på magen.

Går alldri i bikini, ike foran familien en gang.

Vennene mine sier jeg er tynn, men det føles ikke slik. Skal ha svømming på skolen snart og det gruer jeg meg veldi til!

Jeg trener ikke så mye, går en del turer og slikt.

Spiser som en vanlig ungdom, men drikke brus uten sukker hver dag. Er veldi usunn til tider.

Noen som kan si meg om jeg bare føler meg stor?

høres veldi fjortiss ut det jeg skriver men hadde jeg hvert 25, hadde jeg nokk skrevet det samme :)

Håper på raskt svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Slapp av, du er normalvektig :) De bmi-målingene er svært generelle, og man bør ta utgangspunkt i mer enn vekt og høyde når man skal finne ut av sånt. jeg er like høy som deg, to kg mindre, men frisk og rask og tilogmed sterkere enn samboeren min ;) Jeg ser nok tynn ut i enkeltes øyne, men jeg tror vi bare skal være glad til. Vi slipper jo å bekymre oss for hva vi putter i oss av kalorier, og trenger heller ikke tenke på de sykdommene som følger med overvekt.

Du er heldig, og godt mulig at venninnene dine bare misunner deg ;)

Endret av ~white lady~
Skrevet

Hehe. Tusen takk for raskt svar :)

hihi tror ikke de misunner meg akkuratt :D

Men takk for svar :D

Skrevet

Det er så dumt når unge jenter gruer seg til å ha svømming pga kroppen sin. Jeg syns det høres ut som at kroppen din er helt normal og det er ingen grunn til å føle at du ikke er tynn. BMI-en din er en retningslinje på hvordan form kroppen din er og din er jo perfekt, noe som også tilsier at kroppen din er i kjempe god form.

En ting du må huske på er at når du har gym/svømming sammen med klassen din, kommer det alltid til å være noen som er tynnere og noen som er tjukkere enn deg. Det tar oppmerksomheten litt bort fra deg, og derfor skal du ikke være redd for å ha svømming :)

Husk at svømming er morro og supergod trening!

Skrevet (endret)

Kan jeg anbefale deg å snakke med en lege om dette.. ? En psykolog mener jeg da. Du er så ung og fortjener å ikke skulle bekymre deg for slike ting. Kan kanskje hjelpe å snakke med en psofesjonell person som kan hjelpe deg å snu disse negative tankene du har.. Det er absolutt ikke noe skam å ha en å forholde seg til når en ikke har det bra, det er derfor vi har profesjonelle mennesker som kan hjelpe når vi trenger hjelp! :klemmer:

Endret av Lotte27
Skrevet
Kan jeg anbefale deg å snakke med en lege om dette.. ? En psykolog mener jeg da. Du er så ung og fortjener å ikke skulle bekymre deg for slike ting. Kan kanskje hjelpe å snakke med en psofesjonell person som kan hjelpe deg å snu disse negative tankene du har.. Det er absolutt ikke noe skam å ha en å forholde seg til når en ikke har det bra, det er derfor vi har profesjonelle mennesker som kan hjelpe når vi trenger hjelp! :klemmer:

Lege? Psykolog ? Slutt å skremme jenta da. Det er helt normalt å ha sånne tanker i tenåringstida. Er jeg for tynn, for tjukk, for ditt for datt. Man vokser de tankene av seg, heldigvis. Bare det å høre her på kvinneguiden at hun er normal i fht kropsvekt, tipper jeg var til hjelp for henne :)

Skrevet

^ Det er så sant. Alle ungdommer har slike tanker i ungdomstiden :gjeiper: Men det går jo også selvfølgelig en linje for hva som er normalt og ikke, men i denne saken er det nok ganske uskyldig.

Skrevet (endret)
Lege? Psykolog ? Slutt å skremme jenta da. Det er helt normalt å ha sånne tanker i tenåringstida. Er jeg for tynn, for tjukk, for ditt for datt. Man vokser de tankene av seg, heldigvis. Bare det å høre her på kvinneguiden at hun er normal i fht kropsvekt, tipper jeg var til hjelp for henne :)

Var på ingen måte meningen skremme henne. Men desverre går mange mennesker rundt med problemer som plager dem og oppsto i ung alder og som bare blir verre med årene. Ofte kunne psykisk plager i voksen alder vært unngått om en hadde gjort noe med det i ung alder, forebygge..

Endret av Lotte27
Skrevet
Var på ingen måte meningen skremme henne. Men desverre går mange mennesker rundt med problemer som plager dem og oppsto i ung alder og som bare blir verre med årene. Ofte kunne psykisk plager i voksen alder vært unngått om en hadde gjort noe med det i ung alder, forebygge..

Du mener det selvfølgelig godt, men skulle vi alle gått hen og søkt profesjonell hjelp for hver minste filleting så hadde det ikke vært mye til overs for de som virkelig trengte hjelp. Det er lange ventetider både på legekontorene og hos psykologene...

Dessuten har vi alle problemer av forskjellig slag, men de fleste blir ikke psyke av det.

Skrevet (endret)
Du mener det selvfølgelig godt, men skulle vi alle gått hen og søkt profesjonell hjelp for hver minste filleting så hadde det ikke vært mye til overs for de som virkelig trengte hjelp. Det er lange ventetider både på legekontorene og hos psykologene...

Dessuten har vi alle problemer av forskjellig slag, men de fleste blir ikke psyke av det.

Her er jeg sterkt ueing. Mange problemer kunne vært løst i ung alder om flere mennesker var flinkere til å innrømme at de ikke klarer alt på egenhånd og trenger støtte/hjelp til å løse eller jobbe med løsning på problemet før det blir større og tar opp mer tid og energi enn nødvenig når en blir eldre. Men dette blir helt av sporet fra diskusjonen så jeg skal ikke bruke mer tid på å komme med mine synspunkter=)

Endret av Lotte27
Skrevet

Skremme jenta med å si at det hadde vært godt å gå tul psykolog ? Det er da ikke noe galt å få snakket ut om ting til en som kan faget, som kan svare og forklare. JEg er selv 17 år, har gått til psykolog i noen år. Jeg er ikke flau over det. Det er deilig å få ut ting, og høre hva andre syns

Skrevet

Du er nok ikke tykk for jeg er over ti cm lavere og veier det samme, og jeg er helt normal. Vil derimot anbefale deg å begynne med styrketrening. Da vil du oppleve at du får en fastere kropp. Mange er tynne, men føler at kroppen er litt "fløsete" fordi de ikke trener noe som gir litt muskler.

Og de som er tynne uansett hva de spiser, må huske at usunn mat kan være like farlig selv om man ikke er overvektig. Usunn mat er og blir usunt, både for hud, kropp og hår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...