Avalon Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Heisann! I flere år har jeg i perioder fått en veldig vond korsrygg, noen ganger har den vært så vond at jeg ikke klarer å rette opp ryggen eller bevege meg. Når den først blir vond, så er smerten der hele tiden. Ca midt på korsryggen, og den brer seg utøver til sidene nesten helt frem til magen, smerten kan også bre seg nedover de to digre nervene som går gjennom beina. Så smertene går altså fra korsryggen, nedover beina og helt ned i føttene. Det er ikke alltid det er like ille vel og merke. Den er vond i perioder som sagt, hadde en skikkelig intens og lanvarig perioda da jeg var rundt 18-19, men har nå fått det igjen dette året (blir 23). Det er et par ting jeg har lagt merke til som kan utløse disse smertene: - å gå lenge på hardt gulv, f.eks asfalt eller betong gulv - å gå i veldig høye hæler (noe jeg ikke har gjort på flere år da jeg fant ut jeg fikk vondt i ryggen av det) Men ellers vet jeg ikke hva smertene kommer av eller fra.... Jeg har vært hos fysioterapaut i flere år (forskjellige fysioterpauter) men ingen fant ut hva det var. Prøvd kiropraktor. Og har også vært å tatt røntgen og CT av korsryggen men der fant de heller ingenting. Jeg driver ikke med noen tunge løft. Jeg kan våkne om nettene fordi korsryggen gjør vondt. Det er det samme hvilken madrass jeg sover på, har prøvd de fleste fra Ikea, dyrer typer og også tempur, men får like vondt uansett. Jeg sover mye på magen, har lurt litt på om det kan ha noe med saken å gjøre, da jeg har svai i ryggen og svaien får ikkje "slappet" av når jeg sover på magen. Jeg lurer på om noen har eller har hatt noe lignende, og tips til evt forebygging eller ting jeg kan gjøre når den er vondt, ting jeg kan prøve osv Jeg bruker tigerbalsam, og legger med flatt på gulvet med beina oppi en stol, og tar voltarol. Har også fått brexidol av legen mot disse smertene.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Jeg har ikke ordentlig greie på dette, men trener du? Ofte hjelper det å trene kjernemuskulaturen (pilates/core/styrke?) og gå turer i kupert terreng. Samtidig kan det jo være en svakhet (eks svai rygg, tynne sånne skiver i ryggen o.l) som du ikke helt blir kvitt, og f eks å gå mye på harde gulv eller høyhælte sko er kanskje noe du bør unngå uansett. Jeg vil anbefale deg å trene når du ikke har vondt. Litt smerte kan forøvrig dukke opp under eller etter trening uten at det gjør noe, men altså tren når ryggen er ok.
Avalon Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2009 Jeg har ikke ordentlig greie på dette, men trener du? Ofte hjelper det å trene kjernemuskulaturen (pilates/core/styrke?) og gå turer i kupert terreng. Samtidig kan det jo være en svakhet (eks svai rygg, tynne sånne skiver i ryggen o.l) som du ikke helt blir kvitt, og f eks å gå mye på harde gulv eller høyhælte sko er kanskje noe du bør unngå uansett. Jeg vil anbefale deg å trene når du ikke har vondt. Litt smerte kan forøvrig dukke opp under eller etter trening uten at det gjør noe, men altså tren når ryggen er ok. Takk for tips. Som jeg skrev så bruker jeg ikke høye hæler, og går også sjelden sjelden over lang tid på asfalt eller betong gulv, det var noe som vi ofte gjorde da jeg gikk på ungdomsskolen og som da resulterte i at jeg til slutt ikke kunne bevege meg på flere uker.
Chan.:. Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 Huff! Jeg synes det er merkelig at du både har vært til kiropraktor og lege/tatt røngten, uten noe resultat. Hadde ingen av dem noe å komme med? :klø: Jeg har hatt mye trøbbel med ryggen, men det er jo umulig å si hva akkurat du har for noe, og hva som er årsaken. Jeg vil uansett anbefale å skaffe et par MBT-sko, det har gjort underverker for korsryggen min! Jeg hadde ingen tro på det før jeg kjøpte dem, men de avlaster veldig. Inntil du finner ut noe mer kan det kanskje hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 Mulig det kunne vært en ide å måle om du har forskjellig lengde på beina :klø: Men rart ingen har funnet ut av det. Samtidig er ryggproblemer veldig vanlige og man finner sjelden noen opplagt årsak virker det som. Men det er jo ikke bra om du blir liggende i dages- eller ukesvis. Har du vært og tatt bilder når ryggen har vært vond, eller når den har vært bra? Det kan kanskje være forbigående prolapser eller i hvert fall noe prolapsliknende, ettersom det klemmer på nerver? Anbefaler deg å trene hvis du ikke gjør det. Jeg har hatt endel vondt i korsryggen, ikke i nærheten av så plaget som deg riktignok, men etter at jeg begynte å ta trening og fysisk aktivitet mer alvorlig har jeg nesten aldri vondt i det hele tatt.
Chan.:. Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 I tilfelle det er prolaps eller lignende ville jeg vært forsiktig med trening inntil det er sjekket ut. Det kan jo tyde på det med strålingene nedover i beina, men det er da merkelig at ingen har funnet det ut. Ellers er jeg enig at fysisk aktivitet som regel er gull verdt for ryggplager, f.eks. gange i ulendt terreng. Da trenger man ikke være så forsiktig heller, i forhold til styrketrening o.l.
Gjest rygg Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 En lege og røntgen trenger ikke finne noe galt med ryggen. Hekseskudd vises ikke på røntgen, det gir smerter fra korsryggen og bortover på begge sider av korsryggen, og ofte nedover isjiasnerven på utsiden av hvert lår. I mitt tilfelle er hekseskuddene forårsaket av slitasjegikt i korsryggen, det ble tatt MR av meg og da fant de slitasjegikten. Jeg tok MR for å utelukke andre ting som Bechterevs. Det jeg må gjøre er å trene opp musklene i magen og rundt ryggen, og tenke på hvordan jeg beveger meg og hva slags sko jeg går tur med.
Avalon Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 31. juli 2009 Mulig det kunne vært en ide å måle om du har forskjellig lengde på beina :klø: Men rart ingen har funnet ut av det. Samtidig er ryggproblemer veldig vanlige og man finner sjelden noen opplagt årsak virker det som. Men det er jo ikke bra om du blir liggende i dages- eller ukesvis. Har du vært og tatt bilder når ryggen har vært vond, eller når den har vært bra? Det kan kanskje være forbigående prolapser eller i hvert fall noe prolapsliknende, ettersom det klemmer på nerver? Anbefaler deg å trene hvis du ikke gjør det. Jeg har hatt endel vondt i korsryggen, ikke i nærheten av så plaget som deg riktignok, men etter at jeg begynte å ta trening og fysisk aktivitet mer alvorlig har jeg nesten aldri vondt i det hele tatt. Røngten og ct ble tatt når ryggen var bra..så klart.. ventetid for å komme inn der. Men vært hos fysio og Kiropraktor mens ryggen har vært vond. Har målt lengde på beina, ene foten er 1cm kortere enn den andre. Brukte en stund sånn korkhæl i den skoen hvor foten var "minst" men har liksom bare glemt å gjøre det siden...kanskje jeg kan prøve det igjen?
Avalon Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 31. juli 2009 Takker for alle tips, tar gjerne i mot flere om noen har noen. Jeg tenkte på det at det virker som om korskryggen min begynte å være vond etter at jeg fikk en brist i halebeinet. Jeg fikk bristen på barneskolen, ryggen begynte å protestere på ungdomsskolen. Da hadde jeg veldig vondt en lang lang periode, helt til vi fikk nye stoler i klasserommet....
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 Takker for alle tips, tar gjerne i mot flere om noen har noen. Jeg tenkte på det at det virker som om korskryggen min begynte å være vond etter at jeg fikk en brist i halebeinet. Jeg fikk bristen på barneskolen, ryggen begynte å protestere på ungdomsskolen. Da hadde jeg veldig vondt en lang lang periode, helt til vi fikk nye stoler i klasserommet.... Det kan jo ha en sammenheng, ja. Samtidig vanskelig å vite hvilken sammenheng eller hva du bør gjøre for at det skal bli bedre. Kanskje noe har grodd skeivt slik at du belaster i feil retning på en måte? Jeg ville hørt igjen med lege/fysioterapeut e.l om de har noen formening om hva som utløser dette, og selv om bildene ikke viser noe galt kan det jo være flere ting som jobber sammen så det blir vondt. Du nevner jo selv flere faktorer, og en fagperson burde kanskje kunne si noe mer om det - selv om rygg er noe av det de ofte er diffuse på... og ryggplager kan komme og gå veldig også, moren min kan få skikkelig kink i ryggen med 10-15 års mellomrom, og være helt bra ellers, så årsakene kan sikker være vanskelige å finne. Ville prøvd korkhæl igjen og sett om det ga noe effekt. Og trent når ryggen var bra for å forebygge. Trening og øvelser når den er vond ville jeg unngått eller snakket med fysioterapeut om.
Saeria Skrevet 31. juli 2009 #11 Skrevet 31. juli 2009 Støtter opp om trening av core-muskulatur. Har du prøvd å gå til naprapat?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #12 Skrevet 31. juli 2009 Bestill time på Nimi. Det er kanskje dyrer enn mye annet men jeg ble kvitt alvorlige prolapser med hjelp fra treningsopplegg på NIMI. Jeg har ikke hatt vondt i ryggen en gang de siste 2 årene. Jeg fikk ett treningsopplegg som jeg gjorde hver dag i 2 mnd, har aldri gjort øvelsene senere (men har trent mye så har gjort mye annen styrke), helt fin! Lykke til!
Avalon Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #13 Skrevet 31. juli 2009 Støtter opp om trening av core-muskulatur. Har du prøvd å gå til naprapat? Nei, jeg ahr faktisk aldri hørt om det, hva er det de gjør?
Gjest sigrun Skrevet 28. januar 2011 #14 Skrevet 28. januar 2011 Heisann! I flere år har jeg i perioder fått en veldig vond korsrygg, noen ganger har den vært så vond at jeg ikke klarer å rette opp ryggen eller bevege meg. Når den først blir vond, så er smerten der hele tiden. Ca midt på korsryggen, og den brer seg utøver til sidene nesten helt frem til magen, smerten kan også bre seg nedover de to digre nervene som går gjennom beina. Så smertene går altså fra korsryggen, nedover beina og helt ned i føttene. Det er ikke alltid det er like ille vel og merke. Den er vond i perioder som sagt, hadde en skikkelig intens og lanvarig perioda da jeg var rundt 18-19, men har nå fått det igjen dette året (blir 23). Det er et par ting jeg har lagt merke til som kan utløse disse smertene: - å gå lenge på hardt gulv, f.eks asfalt eller betong gulv - å gå i veldig høye hæler (noe jeg ikke har gjort på flere år da jeg fant ut jeg fikk vondt i ryggen av det) Men ellers vet jeg ikke hva smertene kommer av eller fra.... Jeg har vært hos fysioterapaut i flere år (forskjellige fysioterpauter) men ingen fant ut hva det var. Prøvd kiropraktor. Og har også vært å tatt røntgen og CT av korsryggen men der fant de heller ingenting. Jeg driver ikke med noen tunge løft. Jeg kan våkne om nettene fordi korsryggen gjør vondt. Det er det samme hvilken madrass jeg sover på, har prøvd de fleste fra Ikea, dyrer typer og også tempur, men får like vondt uansett. Jeg sover mye på magen, har lurt litt på om det kan ha noe med saken å gjøre, da jeg har svai i ryggen og svaien får ikkje "slappet" av når jeg sover på magen. Jeg lurer på om noen har eller har hatt noe lignende, og tips til evt forebygging eller ting jeg kan gjøre når den er vondt, ting jeg kan prøve osv Jeg bruker tigerbalsam, og legger med flatt på gulvet med beina oppi en stol, og tar voltarol. Har også fått brexidol av legen mot disse smertene.
Gjest sigrun Skrevet 28. januar 2011 #15 Skrevet 28. januar 2011 Hei Avalon Har mye av de samme problemene som deg. Det går ikke ut til bena mine. Men legen beskrev det som du hadde for isjas. Men selv fikk jeg råd av en dame om å trekke pusten dypt inn gjennom nesen og pust halveis ut og stop i 2 skunder ca. og pust ut resten. gjør dette regelmessig .3-4 ganger før du legger deg. Ta den gjerne 2 ganger om dagen. Den hjelper litt på meg tror jeg. Mange av ryggproblemer kommer av stress. Vi glemmer rett og slett og puste riktig. Ellers har også høyhælte sko hjulpet på meg. Jeg følte ryggproblemene min kom når jeg sluttet å gå på høyhælte sko etter å ha brukt det i 30 år. Vel vært å prøve. Værst for meg om natten. Våkner og er helt stiv i ryggen.
Carpaccio Skrevet 29. januar 2011 #17 Skrevet 29. januar 2011 Jeg har mange av de samme symptomene som deg, men er så heldig å ha en god kiropraktor som knekker meg opp og holder det i sjakk Men å sove på magen kan jeg ikke, merker det på ryggen med en gang... Det kan hende du greier å avlaste litt ved å ligge på siden med en pute, evnt dyna, mellom knærne. Et annet tips jeg fikk av kiropraktor gjaldt det å komme seg ut av senga (som jeg syns er j**lig vondt når det står på som verst) Rull deg ut av senga og sett knærne i gulvet, og reis deg opp derfra. Høres skikkelig bakvendt ut, men det avlaster ryggen veldig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå