Gå til innhold

Datteren min på 12 1/2 er i puberteten.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Min datter er 12 1/2 år, å som sagt i puberteten.

Hun har begynt å få bryster, for en liten stund siden så jeg at hun har fått litt hår nedentil, å her om dagen fortalte hun meg at hun har begynt å få litt hår under armene. Hun sa at det bare var noen få lyse hår, men lurte på hva hun skulle gjøre med det. Jeg sa at foreløbig så skulle hun ikke gjøre noe, men at jeg skulle undersøke litt hva som er vanlig å gjøre i den alderen. Jeg sa også at hun selv måtte føle på om det er riktig for henne å fjerne de når det blir mer, eller om hun synes det er ok med hår under armene.

Min datter driver en aktivitet der hun konkurrerer mye, å da bruker de drakter uten armer. Hår under armene vil derfor synes. Hvis jenter i den alderen fjerner hår under armene, hvilken hårfjerningsmetode er mest vanlig å bruke?

Jeg har også snakket med min datter om mensen, og fortalt at hun snart vil få det å. I den forbindelse lurer jeg på hva jenter vanligvis bruker når de er så små?

En annen ting jeg har tatt opp med henne er viktigheten av god hygiene, å da spesiellt de dagene man har mensen. Hun har god hygiene fra før, men jeg syns det er viktig å opplyse om at det er spesiellt viktig når man har mensen.

Jeg virker sikkert usikker, men hun er mitt eneste barn, å det er lenge siden jeg selv var der hun er nå. En annen ting er at når jeg var i puberteten så hadde vi bare Saba, og det var ikke vanlig å fjerne hår under armene i den grad som nå.

Håper noen kan komme med noen gode råd og erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Barbere seg under armene og bruke o.b mini?

Gjest Gjest_tasta_*
Skrevet

Hjemme hadde vi bare Saba, men jeg var medlem i Libresse-klubben, vet ikke om den finnes lenger. Det var genialt, fra barneskolen var det kjempepopulært å være medlem fordi man fikk gratis ting. Toalettmappe og selvfølgelig masse bind, så jeg var godt utstyrt når jeg fikk mensen ganske tidlig (var rundt 11/12).

Jeg brukte bind til å begynne med, men tok vel ikke så lang tid før jeg begynte med o.b.

Tampax fikk jeg ikke til, det er kanskje greit å ha mulighet til å prøve begge deler.

Ha kanskje et lite, variert lager på badet til den dagen det dukker opp, så kan hun selv prøve ut litt forskjellig?

Jeg sluttet på håndball pga. mensen, visste ikke hva jeg skulle gjøre i fellesdusjen. Jeg var såpass ung at mensen ikke var et vanlig tema og synes det var vanskelig hvis jeg brukte bind og flaut hvis tråden skulle henge ut. Synd, men sant.

Vet ikke hvordan jeg vil anbefale å løse et sånt problem, skjønner fortsatt godt hvorfor jeg synes det var ubehagelig. Hadde kanskje vært annerledes om jeg fikk mensen i en mer "normal" alder, når det var et tema blant jentene.

Men det kan jo hende du kan få datteren din til å få et så naturlig forhold til mensen at hun er den som tar det opp med jentene og sier det rett ut? Det må jo være flott å ha et sånt forhold til det fra begynnelsen av :)

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet
Barbere seg under armene og bruke o.b mini?

Ok, takk :)

Jeg har jo også tenkt på barbering, men tenkte at det kanskje var litt for brutalt for en på 12 - 13 år.

Ob har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, å det er nok fordi at jeg selv aldri har brukt det, å at jeg kanskje synes hun er for liten til å bruke tamponger.

Ja, jeg virker sikkert snerpete nå, men selvsagt skal hun få bruke det hun selv vil å det hun er mest komfortabel med.

En annen ting er at jeg synes puberteten har kommet kastende på å at dette er en overgang både for datteren min og meg, å jeg vil jo hjelpe henne så godt jeg kan sånn at hun føler seg trygg og komfortabel med puberteten.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet
Hjemme hadde vi bare Saba, men jeg var medlem i Libresse-klubben, vet ikke om den finnes lenger. Det var genialt, fra barneskolen var det kjempepopulært å være medlem fordi man fikk gratis ting. Toalettmappe og selvfølgelig masse bind, så jeg var godt utstyrt når jeg fikk mensen ganske tidlig (var rundt 11/12).

Jeg brukte bind til å begynne med, men tok vel ikke så lang tid før jeg begynte med o.b.

Tampax fikk jeg ikke til, det er kanskje greit å ha mulighet til å prøve begge deler.

Ha kanskje et lite, variert lager på badet til den dagen det dukker opp, så kan hun selv prøve ut litt forskjellig?

Jeg sluttet på håndball pga. mensen, visste ikke hva jeg skulle gjøre i fellesdusjen. Jeg var såpass ung at mensen ikke var et vanlig tema og synes det var vanskelig hvis jeg brukte bind og flaut hvis tråden skulle henge ut. Synd, men sant.

Vet ikke hvordan jeg vil anbefale å løse et sånt problem, skjønner fortsatt godt hvorfor jeg synes det var ubehagelig. Hadde kanskje vært annerledes om jeg fikk mensen i en mer "normal" alder, når det var et tema blant jentene.

Men det kan jo hende du kan få datteren din til å få et så naturlig forhold til mensen at hun er den som tar det opp med jentene og sier det rett ut? Det må jo være flott å ha et sånt forhold til det fra begynnelsen av :)

Tusen takk for at du ville dele dine erfaringer.

Så synd at du sluttet med håndball da, men skjønner godt din usikkerhet ang mensen. Det er netopp dette jeg vil prøve å unngå at min datter vil føle.

Nå er hun ikke så velutviklet i forhold til hva andre jenter på hennes alder er, men jeg regner med at hun vil oppleve noen store kroppslige forandringer framover nå, å jeg vil være forberedt for hennes skyld.

Selv hadde ikke jeg et så godt forhold til min mor at jeg gikk til henne å snakket om sånne ting. Hos oss lå det til enhver et lager med bind på badet -noe som var nødvendig da vi var tre jenter + mamma som trengte bind- men det ble ikke snakket noe om. Jeg har sagt til min datter at jeg vil hjelpe henne så mye jeg kan når hun trenger det.

Gjest *Maja*
Skrevet

Så flott at dere prater så åpnet om dette :)

Om hun driver med idrett så er jo tampong det aller beste, da et bindt kan skli og være ganske ubehagelig når en i tillegg svetter etc. Men det er jo noe hun selv må ta stilling til. Det er viktig at hun forstår at tampong og sex ikke har noen sammenheng, og at det ikke er noe farlig å putte inn en tampong der nede. Bare passe på å bytte den jevnlig i løpet av dagen, og heller sove med bind om natten.

Barbering begynner de med veldig tidlig nå, men kanskje voksing er bedre? Det er selvsagt smertfullt første gangen, men da trenger hun bare å gjøre det et par ganger i mnd. istedenfor å barbere seg daglig under armene? Hårene blir tykkere og hun bli kanskje litt sår også...?

Skrevet

Jeg begynte å barbere meg under armene da jeg var 12 år. Selv om det bare var snakk om 3 sorte hårstrå :gjeiper: Dette hadde jeg ingen problem med. Og når du er i den alderen så vokser hårene ikke like fort ut igjen,så man må ikke stresse med å babere seg annenhver dag.

Men det finnes jo så mange måter å fjerne hår på,så hun har mange muligheter.

Jeg var også medlem av Liberesseklubben,så hadde en del gratis bind liggende på badet til dagen jeg fikk mensen. Men fant fort ut at det var litt ubehagelig,så prøvde tampong som funket mye bedre for meg. Det var litt knotete å få til første gang,men ellers var det ikke ubehagelig.

Fikk alltid mamma til å kjøpe utstyret for meg,for det var jo sååå flaut :fnise: Så datteren din sette nok pris på at du handler inn i begynnelsen :)

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet
Så flott at dere prater så åpnet om dette :)

Om hun driver med idrett så er jo tampong det aller beste, da et bindt kan skli og være ganske ubehagelig når en i tillegg svetter etc. Men det er jo noe hun selv må ta stilling til. Det er viktig at hun forstår at tampong og sex ikke har noen sammenheng, og at det ikke er noe farlig å putte inn en tampong der nede. Bare passe på å bytte den jevnlig i løpet av dagen, og heller sove med bind om natten.

Barbering begynner de med veldig tidlig nå, men kanskje voksing er bedre? Det er selvsagt smertfullt første gangen, men da trenger hun bare å gjøre det et par ganger i mnd. istedenfor å barbere seg daglig under armene? Hårene blir tykkere og hun bli kanskje litt sår også...?

Tusen takk for svar.

Du har nok rett i det med idrett og bind.

Når det gjelder hårfjerning har jeg også lurt litt på hårfjerningskrem, å at det kanskje kan være den mest behagelige måten. Men jeg tar imot alle råd her, også må min datter få lov til å være med på å vurdere hvordan og hva hun vil bruke.

Fikk et tips her lenger opp om Libresseklubben, å den skal jeg sjekke om finne enda å tipse min datter om.

Skrevet

Jeg har selv en datter som er såvidt igang med puperteten.

Jeg syns ikke at så unge jenter skal bruke ob. Det er ett stort "ansvar" og passe på å bytte den ofte nok. Dessuten tenker jeg også på jomfuhinnen, en ob tar vel knekken på den? Evt så får de den ikke skikkelig inn?

Kjøk heller truser som sitter godt, da holder bindet seg på plass.

Jeg har begynt å sende med henne bind i toalettvesken når hun skal sove borte(faren el venner), da slipper hun å bekymre seg for det.

Jeg måtte vise niesen min hvordan bindet skal pakkes inn før en kaster det i bosset, sikkert greit å lære de slike ting også?

Hvis hun vil fjerne hårene under armene så ville jeg gått for barbering eller hårfjerningskrem.

Lykke til! Jeg er ikke helt klar for dette kjenner jeg, men det hjelper ikke hva mor mener, naturen går sin gang :)

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet
Jeg begynte å barbere meg under armene da jeg var 12 år. Selv om det bare var snakk om 3 sorte hårstrå :gjeiper: Dette hadde jeg ingen problem med. Og når du er i den alderen så vokser hårene ikke like fort ut igjen,så man må ikke stresse med å babere seg annenhver dag.

Men det finnes jo så mange måter å fjerne hår på,så hun har mange muligheter.

Jeg var også medlem av Liberesseklubben,så hadde en del gratis bind liggende på badet til dagen jeg fikk mensen. Men fant fort ut at det var litt ubehagelig,så prøvde tampong som funket mye bedre for meg. Det var litt knotete å få til første gang,men ellers var det ikke ubehagelig.

Fikk alltid mamma til å kjøpe utstyret for meg,for det var jo sååå flaut :fnise: Så datteren din sette nok pris på at du handler inn i begynnelsen :)

Det er så fint å få andres erfaringer, så tusen takk.

Jeg vil selvsagt hjelpe min datter å kjøpe inn "utstyret" hun trenger. Husker at jeg også syntes det var utrolig flaut å kjøpe bind.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet
Jeg har selv en datter som er såvidt igang med puperteten.

Jeg syns ikke at så unge jenter skal bruke ob. Det er ett stort "ansvar" og passe på å bytte den ofte nok. Dessuten tenker jeg også på jomfuhinnen, en ob tar vel knekken på den? Evt så får de den ikke skikkelig inn?

Kjøk heller truser som sitter godt, da holder bindet seg på plass.

Jeg har begynt å sende med henne bind i toalettvesken når hun skal sove borte(faren el venner), da slipper hun å bekymre seg for det.

Jeg måtte vise niesen min hvordan bindet skal pakkes inn før en kaster det i bosset, sikkert greit å lære de slike ting også?

Hvis hun vil fjerne hårene under armene så ville jeg gått for barbering eller hårfjerningskrem.

Lykke til! Jeg er ikke helt klar for dette kjenner jeg, men det hjelper ikke hva mor mener, naturen går sin gang :)

Takk for gode råd.

Jeg har vært inne på tanken å vise dette praktiske med bind, å jeg er vel også av den samme mening som du når det gjelder ob, men innser at vi må vurdere denne saken.

Godt å møte en til som er i samme båt. Føler meg heller ikke helt klar for dette, men som du sier; her hjelper det ikke hva mor mener ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Min mor tok med med på bh-shopping. Brystene mine var jo ørsmå, og min første bh fikk jeg da jeg var 12, det var en lilla med tussi på. Fikk en eller to, slik at jeg fikk en grei overgang. Dagen jeg fikk mensen gikk jeg til min mor og sa at jeg hadde fått den. Mamma sa bare at de lå bind i skapet under vasken og at det var lurt å ta med noen bind på skolen. Da jeg kom hjem forklarte hun meg kort om det, og at viss jeg foretrakk tamponger så skulle hun kjøpe inn. Er glad det ble minimalt med snakk om det, og kun det viktigste. Var litt flaut å snakke om, husker jeg. Og da min mor merket at jeg hadde fått noen hår under armene sa hun at noen pleier å barbere de vekk, og andre ikke, men hun skulle kjøpe en barberhøvel til meg om jeg ønsket å fjerne de.

Ta det som det kommer. funket hvertfall godt for meg. Dessuten har jo 12 åringer hørt mye fra før, og vet det meste. De har også slik helsesøsterdag i 6 klasse der de får utdelt bind og det vises fiml av hva som skjer med kroppen i puberteten. (jentene og guttene er separert i disse timene, men får vite om begge kjønn)

Skrevet

Først av alt, jeg ville ikke brukt hårfjerningskrem under armene!

Nå vet ikke jeg om alt av produkter osv, men det anbefales ikke i det hele tatt.

Så, jeg syns det er utrolig flott at du er såpass åpen med din datter om ting som dette her! Jeg er selv 19, det begynner jo å bli noen år siden jeg var i samme situasjon.. Men mamma fortalte meg aldri om slike ting, ikke som jeg kan huske, og jeg hadde problemer med å fortelle henne at jeg hadde mensen.

Men som nevnt over finnes libresse klubben! Jeg var også medlem, og hadde derfor et lite lager med bind :) Men det er veldig lurt om du har noen liggendes.

Jeg tror ikke tampong er noe å begynne med med engang, det er nok kjekt å starte med bind og bli vandt med det og mensen før man prøver tampong. Jeg husker selv at jeg hadde problemer med å bruke det, og jeg tror ikke jeg begynte å bruke det før jeg var 16.. Men det kommer så klart ann på personen :)

Ha ting klart og vær åpen med datteren din, så tar dere ting slik det kommer og i hennes tempo :)

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet
Min mor tok med med på bh-shopping. Brystene mine var jo ørsmå, og min første bh fikk jeg da jeg var 12, det var en lilla med tussi på. Fikk en eller to, slik at jeg fikk en grei overgang. Dagen jeg fikk mensen gikk jeg til min mor og sa at jeg hadde fått den. Mamma sa bare at de lå bind i skapet under vasken og at det var lurt å ta med noen bind på skolen. Da jeg kom hjem forklarte hun meg kort om det, og at viss jeg foretrakk tamponger så skulle hun kjøpe inn. Er glad det ble minimalt med snakk om det, og kun det viktigste. Var litt flaut å snakke om, husker jeg. Og da min mor merket at jeg hadde fått noen hår under armene sa hun at noen pleier å barbere de vekk, og andre ikke, men hun skulle kjøpe en barberhøvel til meg om jeg ønsket å fjerne de.

Ta det som det kommer. funket hvertfall godt for meg. Dessuten har jo 12 åringer hørt mye fra før, og vet det meste. De har også slik helsesøsterdag i 6 klasse der de får utdelt bind og det vises fiml av hva som skjer med kroppen i puberteten. (jentene og guttene er separert i disse timene, men får vite om begge kjønn)

Hei :)

Bh'er er kjøpt inn, å hun har flere å velge mellom sånn at hun klarer seg mht når de er på vask osv. Hun har jo ikke så store puppene ennå, men store nok til at hun vil bruke bh.

Det du snakker om at det kommer en helsesøster i 6 klasse har nok gått min datters skole hus forbi, for noe sånnt har de ikke hatt.

Ellers har jeg ikke planer om å snakke det ihjel heller, men er glad for at vi har et så godt forhold at vi kan snakke om slike ting, å jeg merker fort hvis hun ikke vil snakke lenger :)

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Nå vet ikke jeg om alt av produkter osv, men det anbefales ikke i det hele tatt.

Så, jeg syns det er utrolig flott at du er såpass åpen med din datter om ting som dette her! Jeg er selv 19, det begynner jo å bli noen år siden jeg var i samme situasjon.. Men mamma fortalte meg aldri om slike ting, ikke som jeg kan huske, og jeg hadde problemer med å fortelle henne at jeg hadde mensen.

Men som nevnt over finnes libresse klubben! Jeg var også medlem, og hadde derfor et lite lager med bind :) Men det er veldig lurt om du har noen liggendes.

Jeg tror ikke tampong er noe å begynne med med engang, det er nok kjekt å starte med bind og bli vandt med det og mensen før man prøver tampong. Jeg husker selv at jeg hadde problemer med å bruke det, og jeg tror ikke jeg begynte å bruke det før jeg var 16.. Men det kommer så klart ann på personen :)

Ha ting klart og vær åpen med datteren din, så tar dere ting slik det kommer og i hennes tempo :)

Takk for dine synspunkter :)

Fint å høre fra dere som "nylig" har vært der ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Min datter er 12 1/2 år, å som sagt i puberteten.

Hun har begynt å få bryster, for en liten stund siden så jeg at hun har fått litt hår nedentil, å her om dagen fortalte hun meg at hun har begynt å få litt hår under armene. Hun sa at det bare var noen få lyse hår, men lurte på hva hun skulle gjøre med det. Jeg sa at foreløbig så skulle hun ikke gjøre noe, men at jeg skulle undersøke litt hva som er vanlig å gjøre i den alderen. Jeg sa også at hun selv måtte føle på om det er riktig for henne å fjerne de når det blir mer, eller om hun synes det er ok med hår under armene.

Min datter driver en aktivitet der hun konkurrerer mye, å da bruker de drakter uten armer. Hår under armene vil derfor synes. Hvis jenter i den alderen fjerner hår under armene, hvilken hårfjerningsmetode er mest vanlig å bruke?

Jeg har også snakket med min datter om mensen, og fortalt at hun snart vil få det å. I den forbindelse lurer jeg på hva jenter vanligvis bruker når de er så små?

En annen ting jeg har tatt opp med henne er viktigheten av god hygiene, å da spesiellt de dagene man har mensen. Hun har god hygiene fra før, men jeg syns det er viktig å opplyse om at det er spesiellt viktig når man har mensen.

Jeg virker sikkert usikker, men hun er mitt eneste barn, å det er lenge siden jeg selv var der hun er nå. En annen ting er at når jeg var i puberteten så hadde vi bare Saba, og det var ikke vanlig å fjerne hår under armene i den grad som nå.

Håper noen kan komme med noen gode råd og erfaringer.

Når jeg fikk mensen for 10 år siden ble jeg medlem i libresse klubben, der fikk vi gratis prøvebind, og et blad som infomerte oss om mensen, gutter, ting som skjer i puberteten osv. Første gang jeg barberte meg brukte jeg ikke høvel, moren min kjøpte hårfjerningskrem til meg, sånn som man smører på problemområdet, lar det ligge noen minutter og vasker det vekk med en svamp.

Gjest Gjest_Evita_*
Skrevet

Så flott av deg å prate med datteren din om dette! :D

tror det er veldig viktig å prate om sånt!

Jeg trodde utfloden min var snørr som hadde rent gjennom hele kroppen :P

Husker selv den perioden.. Jeg hadde ingen slike samtaler, og gjemte truser med blod i skapene og prøvde å dra dem ned i do :S Det hele var veldig pinlig og flaut. husker jeg stjal ei pakke med ob på matbutikken, men jeg la pengene for den ved frukt disken :P torte ikke kjøpe dem.

Hårfjerning er viktig, ellers kan det bli mobbing i felles dusjen, husker vi lo og flira av di som fikk hår tidlig.. Det letteste er nok en gangshøvler tror jeg.

Og husk at mange mister denne "jomfruhinna" før di har sex, mange myter rundt dette..

Kjøp inn bind og små tamponger og la det ligge på badet ;)

Så slipper hun å kvie seg ;)

Lykke til :)

Skrevet

Libress klubben er nok ikke sånn som jeg husker den...

Libress klubben

Tror ikke jeg har lyst til å vise den til datteren min med det første!

Gjest Blubberella
Skrevet

Enig! Jeg brukte hårfjerningskrem i en periode, og ble plutselig overfølsom og endte opp med å bli helt kjøttkake under armene! Huden ble knusktørr, knallrød og sår, og det sved noe grusomt. Jeg byttet til hårfjerningskrem for sensitiv hud, men ble etterhvert overfølsom for det også... Det er forsåvidt en enkel måte å fjerne hår på, men tanken på kjemikaliene som får hårene til å løsne er litt ekkel når det er snakk om såpass unge jenter.

Jeg er forøvrig enig med Tink i at Libresse-klubben nok har forandret seg en del siden jeg var medlem som 14/15-åring... (tror faktisk det var da klubben startet, så det er jo noen år siden *rødme*).

Jeg husker at det var en gledens dag når det kom bind med vinger! Mammas Saba selfsit (hennes store favoritt som hun prøvde å overbevise meg om var de mest behagelige) føltes mer som en liten skumgummimadrass mellom bena. Jeg brukte vel helst Libresse, men det var først når jeg var ca 15 at bind med vinger ble vanlig.

Så ts: mange gode tips her! Vær der for datteren og svar når hun spør, men uten å bli for ivrig i tjenesten. Det er også fint at hun får vite at hun selv kan velge det som er mest behagelig for henne, både mht til bind/tamponger og hårfjerningsmetoder (pluss muligheten for å ikke fjerne hår).

Jeg syntes faktisk at både mensen, pupper og hårfjerning var dritflaut. Jeg fjernet hår i smug og begynte ikke å bruke BH før jeg var 17 år. Jeg begynte å få pupper når jeg var 10 år, men brukte bare sånne undertøystopper til jeg var 17 år... Må nesten le litt av hvor flaut og ekkelt alt var i den perioden :fnise:

Gjest Glør
Skrevet
Dessuten tenker jeg også på jomfuhinnen, en ob tar vel knekken på den?

Hvorfor skulle det ha noe å si? :klø:

Jeg ville kjøpt inn begge deler, men lagt mest vekt på bind, og latt henne få muligheten for å bruke tamponger, når hun vil. Og selvsagt opplyst om hvor ofte man bør bytte begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...