Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er nå akkurat begynt på uke 37, og jeg føler meg så dårlig i dag.. Jeg begynte å føle meg litt dårlig i går, kvalm og startende hodepine. Jeg har ikke hatt hodepine før i svangerskapet, men mye kvalme, men det er lenge siden nå.

I dag har jeg gradvis følt meg mye værre, skikkelig bankende hodepine, veldig kvalm, føler meg "varm i toppen", men har ikke feber, er fryktelig trøtt (enda jeg sov 9 timer i natt) og er sliten og ufokusert i øynene.

Nå fikk jeg en stund fryktelig vondt øverst i magen også, men det roet seg når jeg fikk lagt meg ned på sengen.

Blir bekymret, tenker på svangerskapsforgiftning. Men det kommer vel ikke så "akutt"?

Jeg har hatt supert blodtrykk og fin urin ved alle kontroller, sist for 2 uker siden. Jeg har en søster som hadde kraftig svangerskapsforgiftning ved sitt første barn, og dette er mitt første barn, og jeg har begynt uke 37 (hvor jeg har lest at 70% inntreffer fra uke 37). Samtidig er det jo en veldig liten prosent som får svangerskapsforgiftning, så det er vel ikke så sannsynlig at det er det?

Jeg skal på kontroll i morgen tidlig, så da er det vel ikke noe poeng å ringe lege i kveld..?

Skrevet

Så sent i svangerskapet hadde jeg ringt føden eller legevakta og fått en vurdering om du skal komme eller ikke, selv om du har time i morra. Særlig siden du har en slektshistorie med svangerskapsforgiftning.

Plukk opp telefonen og ring, så får du et mer sikkert svar enn her på nett.

Lykke til, ikke gøy å lure på om det er noe galt eller ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig med Murf - ring legevakt eller føden. Det er ikke verdt å ta noen sjanser og bedre å få rådført seg med noen som har ordentlig greie på det enn folk her inne (som selvfølgelig kan ha relevante erfaringer, men ikke kan avgjøre om DU trenger å følges opp eller ei).

Lykke til :)

Skrevet

Må bare slenge meg på det de andre sier. Selv om det er en liten prosentandel som får svangerskapsforgiftning så er det jo mulig at du får det.

Jeg hadde det, og det er ikke noe å spøke med. :riste:

Håper ikke du blir skremt nå da. Masse lykke til. :)

Skrevet

Signerer de andre. Så lenge det ligger i slekta og du føler deg uvel tar de deg seriøst på legevakta, eller hos jordmor på sykehuset.

Skrevet

Takk for råd. Jeg har prøvd å ringe legevakten nå siden jeg fikk første svaret, men får ikke noe svar der. Bor i Oslo, så der er nok ganske høyt trykk tenker jeg. Bor slik til også at det ikke er bare å stikke innom legevakten, er hjemme alene og uten bil.. og ser ikke helt for meg å dra på legevakten og sitte og vente i flere timer på tur når jeg er i denne formen...

Det er jo bare litt over 12 timer til jeg skal på kontroll.. skulle vel tro det gikk bra å vente til den.. Føler meg litt sånn "masete" når jeg spør om sånt på legevakt.. føler meg litt "hypokonder", for vanligvis får man jo bare beskjed om at dette er helt normalt osv osv..

Skrevet

Ring avdelingen der du skal føde du, ikke legevakta.

Svangerskapsforgiftning kan absolutt komme så akutt, noen går me det sånn "under oppbygging", andre får det over natta. Så få en prat med noen som vet noe om denslags, nemlig på fødeavdelingen, for sikkerhets skyld du.

Skrevet

Jeg ville ringt, rett til føden. Det er ikke masete, og du skal ta dine egne symptomer alvorlig.

Gjest Chiffon
Skrevet

Ville og ringt direkte til føden. Legevakten har sjeldent noe fornutfig å si om gravide, så det er ikke så mye hensikt å ringe dit.

Gjest Gjest
Skrevet
Ville og ringt direkte til føden. Legevakten har sjeldent noe fornutfig å si om gravide, så det er ikke så mye hensikt å ringe dit.

Signerer de andre her.

Har tenkt akkurat det samme som deg (ånei ikke legevakta å vente i flere timer), men det positive er at dette kan du nå unngå.

Så sent i svangerskapet har du tilgang på å ringe fødeavdelinga og der får du raskere hjelp og av noen som har peiling.

Jeg har selv veldig mye vann i kroppen, og selv om blodtrykket er normalt, har jordmor ville hatt meg til kontroll hver eneste uke de siste ukene ( har termin nå om under en uka) i fall blodtrykket skulle bli høyt.

Det med tilleggsbeskjed om at hvis jeg skulle føle meg dårlig, spesielt med dundrende hodepine, så ring føden for å måle blodtrykket med engang.

Jeg hadde det en gang, men det var på dagtid (dagen før jeg skulle til kontroll hos jordmor), og jordmor ba meg komme ned ett kvarter bare for å måle blodtrykket selv om jeg i tillegg skulle dit dagen etterpå.

Jeg var fin, og har kommet til konklusjon at jeg har drikket for lite, spesielt på natta når vannlatinga blir så stor (så sent i graviditeten), så nå er jeg nøye med å drikke vann hver gang jeg er på do. Det kan hjelpe:)

Håper du ikke har svangerskapsforgiftning da;) Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk selv svangerskapsforgiftning akutt. Det startet med vanvittig hodepine, noe som gjorde at jeg kontaktet lege. Blodtrykk (øvre) 240 over 180. Rett inn på sykehus.

Please hold oss oppdaterte.

Skrevet

Ts her igjen. Jeg lyttet til råd, og ringte føden. Der tok de det alvorlig og ville ha meg inn ASAP, så jeg hoppet i drosjen og dro. Der tok de alle tester, jeg ble sett på både av jordmor og lege. Alle tester så bra ut, og babyen var ellevill og passe stor. Blodtrykket mitt hadde steget en del, men jeg har hatt veldig lavt blodtrykk hele veien, så de mente at det ikke tydet på svangerskapsforgiftning likevel - heldigvis. De understreket at det var viktig at jeg hadde ringt og at vi sjekket dette, og at det ikke var ok å vente til kontrollen som jeg skal på i dag.

Jeg ble etter en del timer sendt hjem med beskjed om å sove og ta to Paracet for å prøve å knekke hodepinen. Legen mente dette heller var et migreneanfall enn noe annet. Jeg har ikke hatt migrene før, men nå jeg tenker meg om har jeg hatt lignende type hodepine før graviditeten, så det kan jo sikkert stemme. Jeg har ikke egentlig trodd at det har vært migrene fordi vanlig smertestillende stort sett hjelper. Og det gjorde det i natt, så jeg har sovet uten hodepine. Nå er jeg bare i uggen form og kvalm, men rolig og trygg på at babyen har det bra! :)

Litt ute av form må man vel regne med å være på slutten, og det gjør ingenting så lenge det ikke er farlig for nurket!

Skrevet

Bra at de tok deg alvorlig og ikke minst at alt er bra med barnet :) :)

Skrevet

Så flott. Ser du? Du ble ikke sett på som hysterisk.

Skrevet
Så flott. Ser du? Du ble ikke sett på som hysterisk.

:nikker:

Det var ikke hysterisk, det var riktig å få tatt den sjekken. Godt at alt var bra med deg og den lille, men det var jo greit å få sjekka opp i det, sant? Better safe then sorry.

Skrevet

Veldig viktig det med at man ikke skal være redd for å være plagsom og hysterisk! Fødeavdelingene er der for å passe på mor og barn, man skal aldri være redd for å ringe om man er bekymret for noe. Bedre å kontakte dem eller besøke dem en gang for mye enn en gang for lite. Jeg var selv innom en søndag og følte meg litt hysterisk og teit, men de var nøye med å understreke at man SKAL ta kontakt, at de er der for oss gravide, og om jeg så skulle få noe annet som plaget meg allerede neste dag så skulle også da ta kontakt :)

Skrevet

Så bra at du fikk sjekket det!!! -og ikke minst at de tok deg alvorlig. Jeg har litt nntrykk av at føden tar slikt mer alvorlig enn legevakta dessverre.

Lykke til med innspurten!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...