Gå til innhold

Musikalitet og intelligens

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et klart inntrykk av at musikalitet og intelligens henger sammen. Snakker da ikke om dem som er såpass musikalske at de synger sånn nogenlunde rent eller om dem som har absolutt gehør, men om personer som er virkelig musikalske.

Hva mener du? Eller - hva har du erfart, og hva har du eventuelt lest om dette?

Kanskje det kommer an på musikkform, jeg vet ikke. Jeg vet ikke om Sputnik er en svært intelligent mann, for å si det sånn. Og da mener jeg det ikke sarkastisk. Komponister av klassisk musikk, f.eks, er de over snittet intelligente? Snakker om tradisjonell intelligens.

At musikalitet og språkøre henger sammen, er jeg overbevist om, men her er kanskje forbindelsen litt mer åpenbar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lootfisk
Skrevet

Jeg har lest en del artikler og forskning om temaet gjennom studiet mitt, men har ikke funnet noen spesielle bevis for økt intelligens blant musikere kontra ikke-musikere. Det (visse utøvende) musikere derimot definitivt har er økt finmotorikk i armer, økt informasjongang gjennom corpus colossus (binder sammen venstre og høyre hjernehalvdel), menn har større cerebellum, og kvinner generellt større hjernemasse.

Musikalitet er tett bundet med språksenteret, slik som du sier, da begge i hovedsak ligger i venstre frontallapp. Mennesker med feks nedsatt språkforståelse (dysleksi og div syndromer / utviklingshemmelser) har større sjanse til å slite med musikk- og toneforståelse.

Kilde:

Skrevet
corpus colossus (binder sammen venstre og høyre hjernehalvdel)

nesten. corpus callosum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...