Gå til innhold

Hvordan oppbevare morgenurin

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Henny_*
Skrevet

Hvordan oppbevarer man morgenurin når man skal til legen på ettermiddagen? Satte den i kjøleskapet en gang, men den ble helt ødelagt (fikk hvitaktig blakket farge) og kunne ikke brukes.

Jeg er jo også på jobb hele dagen, føles litt ubekvemt å sette urinprøve i jobbkjøleskapet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp et lukkbart beger til urinprøve på apoteket og oppbevar det der?

Skrevet

Kjøper "spesialbeger" på apoteket og legger dette i en plastpose -evt med litt "kamuflerende" kjøkkenrullpapir rundt. Så legger jeg det i en plastpose og stapper i kjøleskapet. (Gikk fint sist i allfall.)

Skrevet

For de aller fleste går det helt fint å oppbevare det på uringlass i kjøleskapet.

Skrevet

Dopapir rundt glasset, ned i en pose og inn i et kjøleskap!

Skrevet

Nødvendigheten av kjøleskap er omstridt tror jeg, jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig i alle fall, tok prøven i glass fra apoteket, skrudde godt igen, putta i en plastpose som jeg knytta godt igjen, just in case, og hadde i veska til timen.

Skrevet

Oi, jeg har aldri putta noen urinprøve i noe kjøleskap noen gang. De har alltid virka likevel etter noen timer i dertil egnet beholder i veska. :fnise:

Skrevet

Hvis du reiser forbi legekontoret på vei til jobb kan du vel bare levere det før timen? Det går i hvertfall fint hos legen min... Om de oppbevarer den, eller bare tester når de får tid eller med en gang vet jeg ikke...

Skrevet

Jeg gadd aldri spare på urinprøver i timesvis hverken i kjøleskap eller veske. Hadde jeg sen time tok jeg bare urinprøve rett før jeg dro, det har aldri vært noe problem at det ikke var morgenurin.

Skrevet

Jeg fikk "kjeft" av ordmora for å ha tatt prøven rett før timen, da var det nemlig større sangs for utflod i den mente hun, som ga utslag for protein. Mens hun forklarte meg dette med streng stemme var det "mm, ja, det var det ja", og markering på helsekortet litt utslag på protein, som hun tilskrev sent tatt prøve, og klar beskjed om å ikke gjøre det flere ganger. (Jeg gjorde det ikke med vilje da, hadde glemt å ta prøve på morgenen) Så deretter ble det morgenurin i veska.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke alltid morgenurin, men har fått opptil flere doser kjeft og tilsnakk blant andre pasienter av de på laboratoriet, fordi det visstnok er så vikitg med morgenurin. (Jeg er i risikosonen for mye protein, så kanskje derfor).

Gjest nooni
Skrevet

Jeg har aldri fått beskjed om at urinen må være morgenurin. Er uaktuelt å drasse rundt på urinprøver på jobb uansett. Har aldri fått klager på det verken fra lege eller jordmor (som regel ber jeg dem hoste opp et glass jeg kan tisse på også ettersom jeg alltid glemmer å ta det med så de er fullstendig klar over at jeg aldri kommer med morgenurin...)

Skrevet

Jeg har aldri fått klager, det ble ikke engang kommentert når jeg sa det ikke var morgenurin. Så Riksen er i allefall ikke så nøye på det heldigvis. Jeg er forøvrig også i risikosone for svangerskapsforgiftning, og til tross for at jeg kun har hatt med morgenurin kanskje 50% av gangene (hadde kontroller annenhver uke gjennom hele svangerskapet) hadde jeg aldri utslag på proteiner.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Har alltid tatt med morgenurin. Har forstått at denne har høyere konsentrasjon og vil gi mer detaljerte prøveresultater enn urinprøver tatt senere på dagen, og velger derfor å følge rettningslinjene som medfører optimalt grunnlag for testing.

Kjøper beger på apoteket, surrer et par lag papir rundt, og legger det i en zip-pose. Putter det deretter i bunnen av handveska og lar det ligge der til jeg er hos legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...