Gå til innhold

Jeg kan ikke steke pannekaker!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan ikke steke pannekaker. Skremmende, men sant. Jeg får det bare ikke til. Jeg bruker røre etter oppskrift som jeg følger til punkt og prikke, jeg har prøvd flere oppskrifter. Jeg har prøvd med sterk varme, middels varme, svak varme, smør i pannen og uten smør i pannen.

Problemet: De blir ikke mye, men får en hinne som er tykk og seig, og litt hard. Ekkelt! Det går ikke an å rulle dem sammen, de knekker. Jeg har prøvd å lage veldig tynne, og jeg har prøvd å lage tykke, og ingenting virker. Det tar også en evighet å steke dem. Om jeg har svak varme blir de jo aldri ferdig, og har jeg for sterk varme blir de svidd samtidig som de er rå inni.

Jeg har forøvrig samme problem med speilegg, de får en ekkel gummiaktig konsistens.

Jeg har en dyr kvalitetsstekepanne, med teflonbelegg, så jeg skulle ikke tro at det er pannen det er noe i vei med, det er heller kokken som svikter.

Har dere en pannekakesteking for dummies guide til meg? Hvor alt beskrives ned i minste detalj? Halve teskjeer om gangen? Gjerne en oppskrift på røre også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ingen nøyaktig oppskrift, siden jeg ikke bruker oppskrift. Men jeg bruker relativt høy varme, og lager dem ganske tynne. De blir ikke rå inni da, og det går ganske fort. For at de skal bli forholdsvis tynne, kan ikke røren være for tykk.

Hm, hadde egentlig ikke så mange andre gode råd. Rart at det ikke går hvis du følger en oppskrift. :klø:

Endret av Vera Vinge
Gjest Smaragd
Skrevet (endret)

hvor mange egg bruker du?

Skriv ned oppskrifta di du, så er det lettere for oss "pannekakelagere" å se hva du kan prøve annerledes :) :gjeiper:

Endret av Smaragd
Skrevet

Jeg har prøvd flere forskjelige oppskrifter. Den jeg prøvde i går fant jeg i "Mat på norsk".

3 dl hvetemel

1 ts salt

5 dl melk

4 egg

Jeg lagde halv porsjon. Og resultatet ble like tragisk som vanlig :/ De fikk alle en seig, litt hard og blank hinne. Komfyren min går fra 0-12, og jeg hadde den på henholdsvis 10, 11 og 12. På 10 ble de aldri ferdige, det tok seriøst femten minutter pr pannekake. 11 var ikke så mye bedre. På 12 ble de svidd samtidig som de var rå inni.

Grem. Jeg kommer ikke til å få noen barn, jeg. Å kunne diske opp med en anstendig pannekakemiddag er jo obligatorisk mammakunnskap.

Skrevet (endret)
Jeg har prøvd flere forskjelige oppskrifter. Den jeg prøvde i går fant jeg i "Mat på norsk".

3 dl hvetemel

1 ts salt

5 dl melk

4 egg

Jeg lagde halv porsjon. Og resultatet ble like tragisk som vanlig :/ De fikk alle en seig, litt hard og blank hinne. Komfyren min går fra 0-12, og jeg hadde den på henholdsvis 10, 11 og 12. På 10 ble de aldri ferdige, det tok seriøst femten minutter pr pannekake. 11 var ikke så mye bedre. På 12 ble de svidd samtidig som de var rå inni.

Grem. Jeg kommer ikke til å få noen barn, jeg. Å kunne diske opp med en anstendig pannekakemiddag er jo obligatorisk mammakunnskap.

Unnskyld at jeg :ler:. Jeg tror sikkert du kommer til å bli en fin mor på din måte likevel. :troest:

Kan det være noe med komfyren din? Kanskje en skudd i blinde, men det høres rart ut at å steke på 10 skal ta lang tid, siden det er ganske høy grad.

Ellers ser jeg at oppskriften ikke inneholder noe olje eller smør. Vet ikke om det har noe å si i forhold til det du sliter med, men jeg syns pannekakene blir lettere å håndtere om det er noe fett i (ikke nødvendigvis så mye, men pleier å ha en liten dæsj nøytral olje).

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Jeg syntes også pannekaker var vanskelig, særlig siden jeg prøvde å spørre mamma hvilken oppskrift hun bruker, men hun bruker såklart ikke oppskrift i det hele tatt, har bare "nesten en liter melk, et par egg, også hvetemel til røra blir passe tykk" - hva enn nå det er.

Men etter litt prøving funker denne fint:

7,5 dl melk

4 dl hvetemel

2 egg

Min ovn går fra 1-6, og jeg steker på 4, med nytt smør i panna for hver gang. Går litt lang tid, men pannekakene blir iallefall gjennomstekte, litt mørke på utsiden (som jeg liker dem) og myke og fine.

Så har jeg sett på noen oppskrifter at røra skal stå i 20 minutter før man bruker den, kanskje det kan hjelpe?

Du er heelt sikker på at det er vanlig hvetemel du bruker? Jeg tok feil første gang, klarte å ta den pakken som så akkurat lik ut - og det var såklart speltmel. Lite vellykket :sjenert:

Jeg synes også det høres rart ut at det skal gå så tregt på 10 på din ovn. Hvor pleier dere å steke andre ting som skal stekes på litt over middels varme? Kanskje du skulle lånt deg en annen ovn og en annen panne en gang, bare for å sjekke om det er kokken eller utstyret det er noe galt med?

Har du forresten prøvd å steke av posene med pannekakemiks? Hvis du ikke får til dem heller, ville jeg skyldt på ovnen eller stekepanna...

Gjest Gjest
Skrevet

Det er såklart veldig fristende å legge skylden på komfyren framfor meg selv. Jeg fikk den med på kjøpet da jeg kjøpte leilighet for to år siden, men de tidligere eierne påsto at den var rimelig ny (og den så virkelig ganske ny ut også). Den platen jeg bruker til stekepannen bruker jeg bare når jeg steker ting. De andre platene er ganske små, men der må jeg skru ned til 6 for at ting ikke skal koke over. Så det kan hende at det bare er stekeplaten det er noe galt med. Jeg merker at når jeg lager gryteretter og slikt så koker det bare nede til høyre i pannen. Så det er tydelig at varmen ikke er jevnt fordelt.

Smør i røren kan jeg prøve. Jeg prøver jo egentlig å lage "sunne" pannekaker, men litt smør må da gå an. Bedre med litt usunnere pannekaker enn ekle snerkehinnepannekaker som ikke kan rulles.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan ikke steke pannekaker. Skremmende, men sant. Jeg får det bare ikke til. Jeg bruker røre etter oppskrift som jeg følger til punkt og prikke, jeg har prøvd flere oppskrifter. Jeg har prøvd med sterk varme, middels varme, svak varme, smør i pannen og uten smør i pannen.

Problemet: De blir ikke mye, men får en hinne som er tykk og seig, og litt hard. Ekkelt! Det går ikke an å rulle dem sammen, de knekker. Jeg har prøvd å lage veldig tynne, og jeg har prøvd å lage tykke, og ingenting virker. Det tar også en evighet å steke dem. Om jeg har svak varme blir de jo aldri ferdig, og har jeg for sterk varme blir de svidd samtidig som de er rå inni.

Jeg har forøvrig samme problem med speilegg, de får en ekkel gummiaktig konsistens.

Jeg har en dyr kvalitetsstekepanne, med teflonbelegg, så jeg skulle ikke tro at det er pannen det er noe i vei med, det er heller kokken som svikter.

Har dere en pannekakesteking for dummies guide til meg? Hvor alt beskrives ned i minste detalj? Halve teskjeer om gangen? Gjerne en oppskrift på røre også?

du er ikke alene. men jeg har fått barn fordet ;)

mitt barn løper heller til sin bestefar og bestiller pannekaker he he

Gjest Gjest
Skrevet

Huff, hørtes ikke enkelt ut det der. Ville prøvd noen av de andre stekeplatene for å se om den du bruker er dårlig.

Egg er ihvertfall viktig for at du skal kunne lage tynne pannekaker som henger sammen. Siden dine pannekaker tar så lang tid å steke er det enten noe galt med platen, eller så lager du veldig tykke pannekaker.

Jeg har lagd mange forskjellige pannekaker både med havregryn, kruskakli, mager kesam osv, og har klart å steke dem :)

Pannekakene kan også virke litt stive rett etter at de er stekt, men når de ligger sammen i en haug blir de gode og myke.

Håper du finner ut av det

Gjest Smaragd
Skrevet

3 dl hvetemel

1 ts salt

5 dl melk

4 egg

Skal gi deg pappa's hemmelige pannekakeoppskrift, bare fordi jeg tror du trenger den :)

Jeg har ingen nøyaktige mål, men du får prøve så godt du kan :)

du trenger:

melk, salt, egg, sukker, vaniljesukker, kardemomme og hvetemel.

jeg bruker å lage på en liter melk, og da ha seks egg i, men det går sikkert helt fint å halvere den.

bland melk med litt salt, et par spiseskjeer sukker, ørlitegrann kardemomme (jeg bruker nesten en halv ts på 1 l melk) og en liten desj med vaniljesukker.

Så har du i halvparten av eggene.

Ha i mel, til røren er tykk og god, omtrent som en vaffelrøre. (Vispen skal ikke stå av seg selv, men nesten... :) )

Vispes godt og hardt så du får ut alle melklumper.

Så har du i en liten skvett med melk, så røren blir så tynn som du ønsker. (den var tykk når du skulle vispe, for da får man ut alle klumper, uten at røren skvetter rundt på hele kjøkkenet )

Ta i siste halvpart av eggene til slutt, de skal bare forsiktig "skjæres" inni røren med vispen

Om du bruker bacon til, så steker du det i pannen mens røren får stå og sette seg litt, så steker du pannekakene i fettet fra dem etterpå. Ha litt av fettet oppi røra, og så tar du en liten spiseskje med baconfett oppi pannen før hver pannekake!

Da får en sånne gode, chrispy sprø kanter :gjeiper:

Stekes på middelssterk varme. Skal ta litt tid å steke, da blir de best :)

Jeg steker med to stekepanner, så går det raskere.

Lykke til!

Skrevet

3 dl hvetemel

1 ts salt

5 dl melk

4 egg

Det høres ut som for mange egg synes jeg.. Oppskriften jeg bruker har halvparten så mange egg per dl melk.

Skrevet
Det høres ut som for mange egg synes jeg.. Oppskriften jeg bruker har halvparten så mange egg per dl melk.

De smaker veldig egg, ja. Men det er neppe det som gjør at de blir så rare, jeg har jo prøvd andre oppskrifter med mindre egg også, som likevel blir ekle? :klø:

Jeg lar også røren svelle. I alle oppskriftene jeg har prøvd har det stått 15 minutter, men min mor sverger til 30 (Og hun vet ikke at jeg er totalt inkompetent på pannekakestekingen, det er for pinlig til at jeg tør stå offentlig frem med det. Gud så kjekt det er å kunne stille spørsmål i anonym tilstand).

Skrevet

Hvis alt annet feiler, prøv Toro sin pannekake-mix (du blander med vann og noe mer jeg ikke husker i farta)

Den er faktisk utrolig god, og jeg bruker denne selv om jeg kan lage røre selv ;)

Gjest Eurodice
Skrevet
Skal gi deg pappa's hemmelige pannekakeoppskrift, bare fordi jeg tror du trenger den :)

Jeg har ingen nøyaktige mål, men du får prøve så godt du kan :)

du trenger:

melk, salt, egg, sukker, vaniljesukker, kardemomme og hvetemel.

Jeg lager vaffelrøre med disse ingrediensene, jeg, bruker ikke sukker og krydder i pannekakerøre. Men smaken er som baken :-).

Skrevet

Når jeg lager pannekaker visper jeg først sammen melk og mel med litt salt, ca 1/2 ts. Rør til dette er klumpefritt og ikke altfor tykt. Hvis du liker søte pannekaker kan du godt ha i et par ss sukker også. Denne røren lar jeg stå og svelle i en halv times tid før jeg tilsetter egg. Jeg bruker godt med egg, og visper dem lett inn i røra. Til slutt har jeg i et par ss iskaldt vann. Røren skal være nesten så tynn som kulturmelk.

Jeg varmer panna godt og har i en klatt smør. Når dette er brunt har jeg oppi røre. Jeg liker best tynne pannekaker. Når pannekaka er stivnet på den siden som er opp snur jeg den, og vips ferdig.

Gjest Gjest
Skrevet

Den dagen du blir mamma og skal lage pannekaker: Kjøp ferdigstekte som du bare varmer opp.

Da blir alt bra!

Gjest Gjest
Skrevet
Den dagen du blir mamma og skal lage pannekaker: Kjøp ferdigstekte som du bare varmer opp.

Da blir alt bra!

Kan du ikke finne deg en mann som er god på å lage pannekaker?

Jeg kjenner flere single gutter som er racere på å lage mat.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tipper vilt her:

Har du en gammel, dårlig komfyr? Vi hadde en som var 30-40 år gammel (så ihvertfall ut som den var fra minst 70tallet!), og den var håpløs å gjøre noe som helst med. Tok alt fra 15-40 minutter å steke en pizza. Humøret, været og vindretningen avgjorde visst??

Så fikk vi en ny en, 20 år gammel, fungerer som en drøm. Så man trenger ikke splitter ny om det er problemet, at du ikke har råd akkurat nå. Så lenge den fungerer på det du bruker!

Ny stekepanne hjalp også veldig. Vår kostet 350 kr, er noe belegg i den men det er vel ikke teflon tror jeg(for det er vel et beskyttet merkenavn?). Fantastisk den og. Jeg elsker å lage mat nå, i forhold til før ;)

Hvordan er det å lage andre matvarer på den? Før var det håpløst å lage egg syntes jeg... steke altså... Nå står jeg og måper "herregud klarte jeg ikke DETTE før?". Men det er vel rett varme, og en god stekepanne som gjør forskjellen...

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg kan ikke steke pannekaker heller, det bobler seg, brenner seg osv, men stek i wok panne :D de blir mindre men funker topp :D

Skrevet

Jeg kan ikke steke pannekaker heller, det bobler seg, brenner seg osv, men stek i wok panne :D de blir mindre men funker topp :D

"Brenner seg". Da er du for utålmodig (det er ofte jeg også). Ikke bruk sterkeste varme. Nesten alt blir bedre av å steke en stund på litt lavere varme enn max.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...