Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Trodde kvisene hos babyen skulle forsvinne, men hun er 3 uker nå, og de er egentlig bare blitt verre, fått kviser på skuldrene og i hodebunnen også. Er det noe å gjøre med dette? Kan det være at hun ikke tåler brystmelka?

Videoannonse
Annonse
Gjest Funnybone
Skrevet

Mener å huske at mine hadde et slikt kvisete utslett ganske tidlig, at det er helt normalt og forsvinner av seg selv etter en liten stund.

Skrevet (endret)

Mener det kalles nyfødt-utslett og er helt normalt. Det vil gå over av seg selv, som regel før ungen er 6 uker.

Dersom det er blemmer med puss i bør lege kontaktes.

Endret av flickan
Skrevet

Det er helt vanlig ja :)

Storesøster hadde masse, lillebror hadde ikke så mye.

Skrevet

Smør godt med stellekrem/god fuktighetskrem for spedbarn så hjelper dette. Om det er rødt og hissig kan brulidinsalve smøres på - det demper irritasjonen i huden. Dette har vi brukt hele tiden på datteren vår - hun hadde mye spedbarnsutslett og nå en mild form for barneeksem.

Skrevet

Min lille gutt hadde også mye utslett og det er helt normalt. Han er nå 10 uker og det er vel max et par uker siden det forsvant, enda kan det komme ut litt av og til. Det er som sagt helt normalt så lenge det forsvinner hvis du presser et glass mot utslettet og det ikke ser betent ut. Jeg tok sønnen min til legen fordi utslette på ørene så helt forferdelig ut og væske sivet ut gjennom huden. Legen sa at det var forårsaket av veldig tørr hud. Jeg fikk resept på en fuktighetskrem(bor i England og tror ikke denne kremen er på markede i Norge, eller heter det samme i så fall) Jeg fikk også resept på fucidin da det var litt betent. smørte med fucidin i 3 dager og ørene hans var helt fine etter det.

Men så lenge utslettet er tørt og forsvinner hvis du presser et glass mot det så er det ingenting å bekymre seg for.

I hodebunnen kan det være at hun har "Cradle Cap" (vet ikke hva det kalles på Norsk, men det er et gulig utslett som lukter litt) Hvis det er Cradle Cap kan det hjelpe å smøre på baby olje. Det hjalp her og utslettet er nå helt borte også i hodebunnen

Gjest gjest456
Skrevet

Det er helt vanlig at nyfødte babyer som ammes får hormonutslett. Utslettet forårsakes av hormoner fra brystmelken og kan komme og gå i mange uker. Det ser litt ut som småkviser og kan skifte mellom lite og mye på samme dag.

Hvis du er usikker på om det er hormonutslett eller noe annet bør du kontakte helsestasjonen. Noen babyer har lite hormonutslett, andre har mye. Hvis huden er tørr kan du jo smøre med krem eller tilsette noen dråper olje i badevannet, men i utgangspunktet er ikke utslettet forårsaket av tørrhet, men hormoner som overføres fra mor til baby gjennom amming, og helt ufarlig. Utslettet vil forsvinne etterhvert som babyen vokser/mor får mindre mengder hormoner i melken/ammingen avsluttes.

:)

Skrevet

Vår første hadde masse utslett, viste seg å være atopisk eksem (barne-eksem). Smurte med locobase repair-krem som man kjøper uten resept på Apoteket. Da ble det veldig redusert, og fra hun var ca 10-12 mnd var hun kvitt hele eksemen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...