tritonus Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Blir det det samme med kaloriinntaket i forhold til hvordan man legger på seg hvis man spiser en softis til 300 kalorier, eller spiser en boks cottage cheese til 300 kalorier? Forstår at man ikke får noe særlig protein eller andre "smarte" ting gjennom softisen, men vær så snill - spar meg for det. Jeg bare lurer på om man legger på seg fortere eller mer på for eksempel magen, som noen sier, av en soft is enn en matvare med samme kaloriinnhold.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Det sies at raske karbohydrater legger seg lettere på magen, men det forutsetter uansett at du er i kalorioverskudd. I tillegg er det slik at karbohydrater binder vann, så derfor vil du få mer vann i kroppen. Unntaket vil jeg tro er hvis du har insulinresistens. Da legger du lettere på deg rundt magen og bør unngå raske karbohydrater.
Chanel.No5 Skrevet 30. juli 2009 #3 Skrevet 30. juli 2009 (endret) Ja, en kalori er en kalori om du mener om 2000 kalorier med agurk vs. 2000 kalorier med sjokolade. Men det er også viktig å understreke at kroppen trenger kalorirer fra næringsrik mat og drikke for å kunne fungere optimalt. Det er også ulike meninger om hvor de overflødende kaloriene legger seg som ovenfor nevnt. Endret 30. juli 2009 av Lotte27
Quirky Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 Nei, en kalori er ikke en kalori. 25% av energien du får fra 100 gram protein går med til prosessen som må til for å at kroppen skal nyttiggjøre seg av det. Så hvis du får i deg 400 kcal fra rent protein, går 100 tapt "i systemet".
Gjest testo Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 Nei, en kalori er ikke en kalori. 25% av energien du får fra 100 gram protein går med til prosessen som må til for å at kroppen skal nyttiggjøre seg av det. Så hvis du får i deg 400 kcal fra rent protein, går 100 tapt "i systemet". I tillegg vil du øke basalforbrenningen om du bytter ut kalorier fra karbohydrater med et likt antall kalorier fra protein, som igjen gjør at du forbrenner mer fett.
Chanel.No5 Skrevet 31. juli 2009 #6 Skrevet 31. juli 2009 (endret) I tillegg vil du øke basalforbrenningen om du bytter ut kalorier fra karbohydrater med et likt antall kalorier fra protein, som igjen gjør at du forbrenner mer fett. Riktig at det er bedre å få kalorier fra gode kilder, men for å besvare TS sitt spørsmål så er det ikke nøye om 300 kalorier i denne sammenheng kommer fra cottage cheesen eller isen. Det er kalorier inn/ut som til syvende og sist teller løpet av en dags regnskap. Endret 31. juli 2009 av Lotte27
Quirky Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Riktig at det er bedre å få kalorier fra gode kilder, men for å besvare TS sitt spørsmål så er det ikke nøye om 300 kalorier i denne sammenheng kommer fra cottage cheesen eller isen. Det er kalorier inn/ut som til syvende og sist teller løpet av en dags regnskap. Det er feil- kaloriene du får fra cottage cheese kommer i hovedsak fra protein, og som jeg skrev i et innlegg over behandler kroppen kalorier fra protein på en annen måte enn kalorier fra karbohydrater og fett. Det er informasjon jeg har fra blant annet bøkene til den svært respetkterte, kunnskapsrike ernæringsfysiologen Fredrik Paulun, ikke Wikipedia eller et tilfeldig treff på google.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Det er feil- kaloriene du får fra cottage cheese kommer i hovedsak fra protein, og som jeg skrev i et innlegg over behandler kroppen kalorier fra protein på en annen måte enn kalorier fra karbohydrater og fett. Det er informasjon jeg har fra blant annet bøkene til den svært respetkterte, kunnskapsrike ernæringsfysiologen Fredrik Paulun, ikke Wikipedia eller et tilfeldig treff på google. Men når man regner kalorier utfra hva man spiser, bør man trekke fra 25% på kalorier fra proteinkilder som kjøtt og sånt da? Jeg er med på tankegangen, tror jeg, bare har lite kunnskap om det (og ikke behov for å telle kalorier heller).
Quirky Skrevet 31. juli 2009 #9 Skrevet 31. juli 2009 Men når man regner kalorier utfra hva man spiser, bør man trekke fra 25% på kalorier fra proteinkilder som kjøtt og sånt da? Jeg er med på tankegangen, tror jeg, bare har lite kunnskap om det (og ikke behov for å telle kalorier heller). Ikke trekk fra 25% av kaloriene du får totalt fra matvaren, for de færreste proteinkilder inneholder utelukkende protein. Trekk i fra 25% fra kaloriene du får fra proteinene i matvaren. 1 gram proten=4 kalorier.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 Ikke trekk fra 25% av kaloriene du får totalt fra matvaren, for de færreste proteinkilder inneholder utelukkende protein. Trekk i fra 25% fra kaloriene du får fra proteinene i matvaren. 1 gram proten=4 kalorier. Ok Når det er oppgitt kalorier i matvarer, er dette tatt hensyn til?
Gjest testo Skrevet 31. juli 2009 #11 Skrevet 31. juli 2009 Riktig at det er bedre å få kalorier fra gode kilder, men for å besvare TS sitt spørsmål så er det ikke nøye om 300 kalorier i denne sammenheng kommer fra cottage cheesen eller isen. Det er kalorier inn/ut som til syvende og sist teller løpet av en dags regnskap. Jo, det er nøye. Som du sier er det kalori inn/ut som er avgjørende, og kalori ut vil automatisk øke om du bytter ut karbohydrater med lik mengde protein (pga økt kroppstemperatur). Men ifølge fysikkens lover er en kalori alltid en kalori.
The Kitten Skrevet 1. august 2009 #12 Skrevet 1. august 2009 Det er feil- kaloriene du får fra cottage cheese kommer i hovedsak fra protein, og som jeg skrev i et innlegg over behandler kroppen kalorier fra protein på en annen måte enn kalorier fra karbohydrater og fett. Det er informasjon jeg har fra blant annet bøkene til den svært respetkterte, kunnskapsrike ernæringsfysiologen Fredrik Paulun, ikke Wikipedia eller et tilfeldig treff på google. Det er jo likevel en kalori. Hvordan kroppen behandler den er irrelevant for det ts spør om.
Chanel.No5 Skrevet 1. august 2009 #13 Skrevet 1. august 2009 Det er jo likevel en kalori. Hvordan kroppen behandler den er irrelevant for det ts spør om. Enig!!
Inx Skrevet 1. august 2009 #14 Skrevet 1. august 2009 (endret) Det er jo likevel en kalori. Hvordan kroppen behandler den er irrelevant for det ts spør om. Men det er svært relevant når man skal snakke om kosthold og legge opp en diett. Myten om at slanking kun handler om kalorier inn og ut er således tull. Det samme gjelder hva angår muskeloppbygning og kosthold. Kroppen har også en grense for hvor mye kalorier den maksimalt kan ta opp i løpet av en gitt periode. Så om du faktisk spiser så mye som 10 000 kcal per dag - som jeg gjorde bla. på diverse øvelser i militæret så gikk jeg allikevel ned i vekt. Endret 1. august 2009 av Inx
Chanel.No5 Skrevet 1. august 2009 #15 Skrevet 1. august 2009 Men det er svært relevant når man skal snakke om kosthold og legge opp en diett. Når var det snakk om å legge opp en diett her? Du har rett i det du sier generelt, men TS hadde ett spørsmål som jeg tenker nå er GODT besvart=)
Quirky Skrevet 1. august 2009 #16 Skrevet 1. august 2009 Ok Når det er oppgitt kalorier i matvarer, er dette tatt hensyn til? Nei, det er det ikke.
Quirky Skrevet 1. august 2009 #17 Skrevet 1. august 2009 Det er jo likevel en kalori. Hvordan kroppen behandler den er irrelevant for det ts spør om. Irrelevant? At kroppen, når den behandler kalorier fra protein, bruker opp 25% av energien, betyr at en kalori ikke er en kalori. Det kan ikke bli mer relevant, jeg svarer på det TS spør om.
Inx Skrevet 1. august 2009 #18 Skrevet 1. august 2009 Irrelevant? At kroppen, når den behandler kalorier fra protein, bruker opp 25% av energien, betyr at en kalori ikke er en kalori. Det kan ikke bli mer relevant, jeg svarer på det TS spør om. Forskjellige typer næringsemner som kan oppgis som kalorier har også forskjellig virkning på kroppens hormoner og således blant annet fettlagring/bruk osv. Dette er et forum for kosthold og trening, ikke fysikk og diskusjon om realiteter angående termodynamikkens lover. Til de ovenfor som har svart utifra det så er det i beste fall villedende svar, i verste fall gjør dere at folk ikke setter sammen gode dietter basert på kunnskap om menneskekroppen og dens metabolisme.
Chanel.No5 Skrevet 1. august 2009 #19 Skrevet 1. august 2009 (endret) Grunnen til at jeg svarte så enkelt som jeg gjorde er at TS spurte om: "Blir det det samme med kaloriinntaket i forhold til hvordan man legger på seg hvis man spiser en softis til 300 kalorier, eller spiser en boks cottage cheese til 300 kalorier?" og la til dette i innlegget sitt: "Forstår at man ikke får noe særlig protein eller andre "smarte" ting gjennom softisen, men vær så snill - spar meg for det." Derfor la ikke jeg noe videre vekt på effekten av de ulike matgruppene. Endret 1. august 2009 av Lotte27
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #20 Skrevet 1. august 2009 Jeg må si at jeg synes Quirky og Inx sine svar er mer relevante i forhold til om "en kalori er en kalori" når man sammenlikner produkter fra to ulike matvaregrupper. Dessuten synes jeg disse svarene bekrefter noe jeg selv har tenkt mange ganger, om at det ikke BARE er å telle kalorier 1 og 1. Særlig er forskjellen mellom protein og karbohydrater interessant, fordi protein ikke inngår på samme måte i celleåndingen, men funker mest som byggesteiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå