Gjest Gjest_Marita_* Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 Nå har vi tenkt og tenkt... Hva skal vi ha til middag??? Min kjære og jeg hadde vel bestemt oss for å satse på en hovedrett med indrefilet av svin, men så sier alle at det er vanskelig å få til med det lille kjøkkenet som er i lokalet vi har leid... Da må jeg få tips! Hva skal dere ha til middag, dere som skal gjøre det selv? Vi skal ikke stå på kjøkkenet selv, men maten skal lages i lokalet av en kokke-venninne av meg. Og jeg vil ikke ha koldtbord, jeg vil ha bordservering! Noen kloke hoder som kan hjelpe?! Ville satt evig pris på det! Det er under to mnd igjen!!!! Oææææ!
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 Noen tips: Sats på kald forrett og kald dessert. Slik er det bare hovedretten som trenger koking/steking. I tillegg er det lettere for kokken, som bare har en rett som skal holdes varm og serveres til rett tid. Om dere har tenkt tre-retters da... Hva finnes på kjøkkenet av utstyr da? Er det feks varmeskap der? Mange stekeovner og kokeplater? Stek kan stekes og skjæres dagen i forveien, da trenger den bare å varmes i ovnen. Går fort Sats på tilbehør etter hva som passer best til utstyret dere har. Er det ok med stekeovnsplass men ikke kokeplater; sats på feks ovnsbakte poteter osv. Tenk på muligheten med å feks bruke ulike kryddersmør i stedet for varme sauser om det er mulig. Snakk med kokkevenninnen, det er jo hun som skal få dette til Om dere forteller henne hva som finnes av utstyr der så kan hun hjelpe dere med å sette opp menyen.
lilleGrethe Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Vi skal ikke stå for maten selv, men dette kan kanskje hjelpe deg likevel. Kjøkkenet der vi er er heller ikke veldig stort. Men de som lager maten (profesjonelt cateringfirma) lager maten halvveis et annet sted, og så gjør de den ferdig i kjøkkenet i lokalet. Det betyr sannsynligvis at de har tilgang til flere ovner osv i det andre kjøkkenet. Mat til over 30 mennesker blir som regel vanskelig på et vanlig kjøkken med én stekeovn og 4 kokeplater, siden man som regel har mye mer som skal holdes varmt. Når vi har laget mat til store selskaper hjemme har vi fått bruke ovnen til naboen. Kanskje dere kjenner noen som bor i nærheten av lokalet som dere kan låne kjøkkenet til? Så kan noe av maten lages der? Kokken kan selvfølgelig ikke være to steder, men det vanskeligste kan jo lages der hun er, og så kan en annen som hjelper til være i det andre kjøkkenet?
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Vi skal grille. En kokk skal stå ute og grille et lam + koteletter, hamburgere og pølser. Vi skal ha selvbetjening, men det går jo lett å ha det som servering. Mesteparten av tilbehøret kan lages på forhånd bortsett fra potetene :-)
Nelly Pelly Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 Grill kjøttet, alt dere trenger er noen gassgriller. Svin er et bra kjøtt til dette formålet da tåler å ligge litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå