Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har nå googlet meg ihjel og søkt over hele Kvinneguiden etter primer til under øyenskyggen. Har sett mange anbefalinger, men alle er enten full av parabener, Bismuth Oxychloride, Boron Nitride, eller andre greier. Noe som utelukker følgende primere:

Urban Decay's Primer Potion (UDPP): Masse parabener, Bismuth Oxychloride

Lumene Eye Makeup Base (LEMB): Propylparaben, Boron Nitride

Too Faced Shadow Insurance: Bismuth Oxychloride

MAC Paint Pot: Bismuth Oxychloride

Aromaleigh Eye Shadow Primer: Mineralolje, propylparaben

bareVitamins Prime Time Eyelid Primer: Bismuth Oxychloride

ArtDeco Eyeshadow Base: Masse parabener

Spørsmål 1:

Det er vel uansett greitt å ha primer i pudderform hvis en bruker mineralfoundation og øyenskygge i pudderform? Eller går det fint å ha flytende primer på "pudder"-foundation?

Spørsmål 2:

Jeg har jo Mineral Veil fra ID. Kan denne brukes som øyenskyggeprimer? På Tikei sine sider virker det jo som en kan bruke Veil og primere om en annen? Eller bør jeg bestille denne? http://www.tikei.se/produkter/veil_primer/...eral_primer.asp Den inneholder jo nesten "ingenting", så det lover jo bra. Men liten vits å bestille et ekstra produkt hvis den er nesten identisk med noe jeg allerede har.

Spørsmål 3:

Slik jeg har forstått det, så er primerens jobb at sminken skal sitte og ikke stripe seg (øyenskygge), men har også lest at man bruker den for at fargene skal "smelle" ekstra, men da må den vel ha en lys farge? Og da kan man vel liksågodt bruke en lys nøytral skygge (i tillegg til primeren)? Skyt meg hvis jeg tar feil :)

Edit: Gjør oppmerksom på at jeg har null peiling på primere o.l. og er ganske amatør innen sminke generelt.

Endret av Jade
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ariadne_*
Skrevet

Kan du ikke bestille en prøve fra f.eks. Tikei (koster 10 kr, og en prøveboks inneholder nok av produktet til at du kan få prøvd det ut noen ganger)? Da ser du jo fort om du foretrekker å bruke primer eller veil.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel uansett greitt å ha primer i pudderform hvis en bruker mineralfoundation og øyenskygge i pudderform? Eller går det fint å ha flytende primer på "pudder"-foundation?

Jeg pleier å bruke vanlig pudder på øyelokket før jeg tar på øyenskyggen, da går det greit med en flytende primer :) Men tror det går greit uten pudder også, hvis du lar primeren tørke ordentlig før du tar på øyenskygge.

...Men du spør om det går greit å ha flytende primer på pudder-forundation, primeren skal jo på først!

Skrevet
Kan du ikke bestille en prøve fra f.eks. Tikei (koster 10 kr, og en prøveboks inneholder nok av produktet til at du kan få prøvd det ut noen ganger)? Da ser du jo fort om du foretrekker å bruke primer eller veil.

Joda. Men 49,- er litt mye for bare en test (inkl. frakt). Skal ikke ha noe annet derfra. Dessuten kan det jo hende at andre har gode/dårlige erfaringer med primeren. Og hvis jeg hadde testet den selv, kan det jo hende at jeg tror den er bra, fordi jeg egentlig ikke vet hvordan den skal fungere.

...Men du spør om det går greit å ha flytende primer på pudder-forundation, primeren skal jo på først!

Primeren under øyenskyggen skal vel være oppå foundationen? Det er vel bare foundation-primer som skal være under foundationen? Ikke det at jeg bruker foundation-primer foreløpig heller. Primer er et forholdsvis nytt ord for meg :)

Gjest Gjest
Skrevet
Primeren under øyenskyggen skal vel være oppå foundationen? Det er vel bare foundation-primer som skal være under foundationen? Ikke det at jeg bruker foundation-primer foreløpig heller. Primer er et forholdsvis nytt ord for meg :)

Men du trenger ikke foundation oppå øyelokket hvis du skal bruke primer vel? Vet ikke hvor bra det blir å bruke øyenskyggeprimer oppå foundation, og det er vel ikke nødvendig med foundation på øyelokket heller? Bare et forslag... :)

Skrevet

Alt jeg ikke vet :)

Jeg har nå bestilt Mineral Primer fra Tikei. Den hadde få ingredienser, og Silicaen var visst av den "snille" sorten. Jeg putter foundation på øyelokkene også jeg (pleier man ikke det, altså?), ellers er jeg redd det blir skille (selv om jeg ikke tar kjempemasse på)? :O

Skrevet

Synes ikke pudderprimer for øyenskygge duger overhodet... UDPP kommer jeg unna med å bruke, tross utrolig sensitive øyne, så tror den skal funke fint uansett.

Samme med MACs Paint Pot, kommer unna med denne også, utrolig nok.

Skrevet

Huffda :) Jaja, jeg får nå teste å se om den funker for meg siden jeg nå har kjøpt den. Kostet bare litt over en hundrings med porto :) (gadd ikke kjøpe sample for 50 med porto)

• 3 uker senere...
Skrevet
Men du trenger ikke foundation oppå øyelokket hvis du skal bruke primer vel? Vet ikke hvor bra det blir å bruke øyenskyggeprimer oppå foundation, og det er vel ikke nødvendig med foundation på øyelokket heller? Bare et forslag... :)

For en forskjell! Testet ut øyenskyggene uten foundation under. Og fargene ble jo mye mer kraftige! Med foundation under, ble de nesten gjennomsiktige(?).

Jeg testet forresten ut med den primeren jeg kjøpte på Tikei... Resultatet ble omtrent som når jeg brukte foundation under, at fargene ble mer transparente. Egentlig burde jo fargene bli kraftigere med primer! Om sminken holdt lengre, aner jeg ikke, da jeg følte at fargen forsvant allerede ved påføring... Men produktet er sikkert greitt under foundation om man trenger det.

Jeg gikk etter for presset og kjøpte UDPP til tross for alle de "slemme" ingrediensene... Blir bare brukt når jeg skal på festligheter, da sminken egentlig holder seg greitt uten til "normalt" bruk. Ble testet heftig ut i helgen :D En del av meg håpet at den skulle skuffe, men den holdt det den lovte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...