Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 Vi fikk i juni beskjed om at vi hadde fått barnahageplass i barnehagen vi hadde på 4.valg. Takket ja for å være sikret plass, men skrev at vi fortsatt ønsket å stå på venteliste til de andre barnehagene. I midten av juli får vi plass i barnehagen vi hadde på 1.valg. Trodde barnehagen vi allerede hadde fått pass i automatisk fikk beskjed om at vi hadde tatt i mot en annen barnehageplass, men skrev en mail dit for sikkerherts skyld. Begge plassene var fra 10.august. Nå for et par dager siden, fikk vi regning for barnehageplassen han ikke skal gå i. Ringte for å gi beskjed om at det var feil. Fikk da til svar at det er to måneders oppsigelsestid og at vi dermed må betale for begge plassene!! (Han skal heller ikke begynne i barnehagen før september, men takket selvfølgelig ja til plassen fra august). Kan det være riktig at vi skal betale for to barnehageplasse når det ikke har vært mulig å si opp plassen to måneder på forhånd? Hadde vi fått plassen i mai, så hadde vi jo kunnet si opp plassen to måneder på forhånd. Men når vi får passen i juli, så er jo det teoretisk umulig...
ViljaH Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Ring til kommunen (oppvekstkontor?) og klag til dem. Si at de kan ikke operere med oppsigelsestid som er lengre enn tiden fra tildeling til start. Se om du kommer noen vei der.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 hva står det i kontrakten? gjorde det samme som deg og måtte betale for 2 mnd ( står i kontrakten)
cogito Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Me er i same situasjon. Fekk tilbod om plass på 4. ønskjet ved første opptaket, og kryssa av for at me fortsatt ville stå på venteliste. Snakka med styraren i denne barnehagen på telefon i juni for å avtale startdato. Opplyste alt då om at me stod på venteliste, og at det var ein god sjanse for at me kom til å få 1. ønskjet oppfylt. I starten av juli fekk me brev om at me hadde fått plass på 1. ønskjet. Ringte då den andre barnehagen, og fekk beskjed (av ein assistent) om at eg måtte seie opp skriftleg og at dei hadde oppseiingsfrist på 1 månad. Plassen var frå 1. august, så var berre nokre dagar for sein med oppseiinga. Styraren var på ferie heile juli, så eg fekk ikkje noko endeleg svar på om me kjem til å måtte betale for august i denne barnehagen. Kjem til å ta klage til kommunen dersom me må betale for ein plass me ikkje skal benytte oss av. Synst det er veldig merkeleg. Blir jo dyrt å velje å stå på venteliste! Hadde skjønt det viss me hadde sagt opp utan å takke ja til ein annan plass samtidig. Men å betale for 2 barnehageplassar i august, synst eg ikkje er riktig!
Vingedama Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 Det er det frekkeste jeg har hørt! Det står jo haugevis av unger i kø for å overta den plassen på dagen, og de må jo også betale.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #7 Skrevet 30. juli 2009 I vår kommune står det ikke haugevis av unger og venter og enkelte barnehager kan ikke holde alle avdelinger oppe med det tilbudet de kunne tenkt seg. At man betrakter barnehagen som er forlengelse av hjemme er noe man burde slutte med, det er en bedrift, det er juridiske kontrakter og alt dette burde ikke være vanskelig for oss som foreldre å forholde oss til. Dette er noe man støter på alle steder, man har oppsigelsestid i jobben, husleiekontrakter, treningssentre etc. Klart de må ha en viss forutsigbarhet - som vi alle må. Så de har nok rett. Husk alle barnehager er ikke kommunale, selv om tildelingen skjer gjennom kommunen - som forøvrig fyller opp sine egne eide barnehager før de private/familiebarnehager etc. Men klart, dette med lengre oppsigelsestid enn tildelingstid, kan jo være et tema å ta opp med kommunen. Men jeg ville nok heller gått på den/de kontraktene jeg hadde skrevet under ganske nylig og lest dem en gang til.
Grooo Skrevet 30. juli 2009 #8 Skrevet 30. juli 2009 Hos oss er det ikke slik, men det kan nok variere. Men lengre oppsigelse enn tildelingstid, det høres rart ut. Vi søkte nå på mandag for å prøver overflytte treåringen, og da fikk jeg opplyst at hvis/når vi får plass i den nye har vi da to-tre dager på oss til å bestemme oss for hva vi velger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå