Gjest Lei Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 Jeg ligger godt og vel 35 kilo over idealvekten. Det er noe som konstant ruller i bakhodet mitt, jeg orker knapt se meg selv i speilet... Jeg har alltid vært større enn andre, og jeg er den eneste i familien som ikke er tynn som en strek... I fem år har jeg "jobbet" med saken uten egentlig noe særlig resultat, annet enn at jeg mistenker jeg ville veid enda mer om jeg hadde gitt F. Problemet mitt er vel at jeg bare tidvis klarer å motivere meg selv. Jeg skjønner jo at jeg må forbrenne mer enn det som puttes inn. Jeg er ganske "flink" kostholdsmessig. Det er lite unødvendig fett, lite ferdigmat, lite snop, nada sukkerholdige drikker osv. En og annen dag blir det jo en kjapp middagsløsning, men som regel går det i fisk/hvitt kjøtt og masse grønnsaker. Å begeve meg er jeg ikke like flink til. Jeg har en kontorjobb og et godt stykke til jobb, så sykling er helt uaktuelt. Jeg prøver, men syns det er så inmari tungt. Jeg er ikke i stand til å ta en 30 minutters joggetur for eksempel. Jeg har gått en god del, men syns ikke det er effektivt nok. Jeg er vel bare lei av å hele tiden måtte passe på hva jeg putter i meg, sjekke alle innholdsfortegnelser, den dårlige samvittigheten etter å ha vært på besøk og spist kake (det er jo %&"#(/ meg ingen som setter frem grønnsaker når de får besøk!!)... Føles så utrolig urettferdig at jeg ikke kan gjøre som "alle andre". Jeg klarer heller ikke glede meg over hvis jeg faktisk har rørt litt på meg... tenker bare at det ikke er NOK, at jeg fortsatt har alle de kiloene for mye... Tenker mye på hva andre tenker om meg, at de må tro at jeg bare sitter i sofaen og spiser potetgull og ferdigmat... Irriterer meg over de som sier det bare er å trene mer, sleng på deg 30 kilo ekstra og legg ut på joggetur, så kan du se hvordan det er... Vet ikke helt hva jeg vil her... kanskje det å høre noen suksesshistorier hadde hjulpet? Hva gjorde dere, og hvordan klarte dere å motivere dere selv?
Gjest Tigress Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 (endret) Det ER vanskelig å gå ned i vekt, det er det for dei fleste. Eg trur du må setje deg mindre mål. Byrjar du med å seie du skal ned 35kg så blir målet så stort! Med ei vektnedgong på 2kg i månaden kan du miste 24kg i året, men ikkje alle klarar å halde fram ei så jamn nedgong. Prøv å setje deg lågare, men målbare mål. 10kg på eit halvt år, til dømes, då har du ein reell sjanse til å klare det. Det same gjeld for trim. Lag realistiske mål, som å mosjonere gjennomsnittleg ein halv time kvar dag, altså 3,5 time til saman i ei veke. Då kan du gå ein time ein dag og få fri dagen etter. For meg funkar det fint, då blir det ikkje så mykje tvang ut av det (det er mogleg du har andre preferansar, altså!). Du skriv at du ikkje klarar å springe 30min. Velkomen i klubben - det er ingen som klarar å springe 30min samanhengande om dei ikkje er vante med å springe. Springing må ein byrje med i steg for å ikkje få skadar. Om du vil ha eit nybyrjarprogram kan du sende meg ein PM. Det er nok mange som alltid må sjekke energiinnhald på maten sin, det er heilt normalt, og ikkje noko å bry seg om. For å halde vekta må ein som oftast følgje med på kva ein et, ellers et ein raskt for mykje. Ikkje tenk på det å følgje med på kva ein et som noko rart, det er ikkje det. Sorry, blei ikkje noko suksesshistorie det her, i alle fall ikkje direkte, men eg har brukt metodane eg skisserer, og eg er normalvektig og har vore det i mange år. Men så følgjer eg med på kva eg et også... Endret 29. juli 2009 av Tigress
La Guapa Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Vet ikke helt hva jeg vil her... kanskje det å høre noen suksesshistorier hadde hjulpet? Hva gjorde dere, og hvordan klarte dere å motivere dere selv? Hei, du. Jeg lå ca. 25 kilo over det bjeg ville veie. Uka før påske bestemte jeg meg for at nå var jeg lei av å føle meg feit! Ringte og meldte meg på Grete Roede! Det anbefales på det varmeste. Jeg har til nå gått ned 13 kilo og er over halvveis Jeg føler meg kjempe-fin og alt er mye, mye lettere. Kjenner meg veldig godt igjen i det du sa om jogging! Det er tungt når man har giga-pupper og stor mage å drasse på....men vet du....nå jogger jeg! Jeg trener annenhver dag og spiser masse mat, men sunn mat. Jeg koser meg med potetgull og litt godteri også....men veier alt sammen så jeg vet nøyaktig hvor mye det "koster". Jeg vil anbefale et GR-kurs. Du treffer andre damer som inspirerer deg og en kursleder som kan avliv jo-jo slankingen en gang for alle! Det er verdt hver eneste krone. Jeg starter på kurs 2 nå i august og gleder meg til å møte igjen "venninnene" der etter ferien. Vi ler sammen og tipser hverandre om gode retter å kose seg med.... Du har noen som holder deg litt i nakken også, for du veier deg (alene med kursleder) hvert møte. Hvis vektnåla stopper opp hjelper hun deg å legge om litt på rutinene eller treningen ....så går du jevnt og trutt ned igjen. Lykke til...dette klarer du. tenk eg så deilig å se kiloene forsvinne.....du føler deg bedre allerede etter de 3 første, og det gjør du på 2 uker! Garantert
Gjest Elfrida Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Jeg tror kanskje du burde søke hjelp utenfra. Enten fra lege, ernæringsfysiolog, personlig trener eller lignende. Jeg tror det kan være tingen du trenger for å sortere litt i hva som gjør det vanskelig for deg å komme ned i vekt, og ikke minst for å få litt motivasjon. Og som Tigress sier - delmål er tingen, og begynn i det små! Å gå ned 35 kg er helt uoverkommelig på kort sikt, og kanskje du rett og slett aldri klarer alle de 35 kiloene. Men hvis du klarer å gå ned f.eks. 5-10 kg og kommer i bedre form vil du merke STOR forskjell. Og kanskje blir det motivasjonen du trenger til å fortsette.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Grete Roede-kurs er fine greier. Ingen skummel diett, bare sunn og god mat. Jeg har ikke hatt like stor suksess som La Gaupa, men kan skrive under på at det er motivasjon å måtte veie seg med et "vitne" hver uke. Det koster litt, men det er en fin investering i en fremtidig vektnedgang!
La Guapa Skrevet 29. juli 2009 #6 Skrevet 29. juli 2009 Grete Roede-kurs er fine greier. Ingen skummel diett, bare sunn og god mat. Jeg har ikke hatt like stor suksess som La Gaupa, men kan skrive under på at det er motivasjon å måtte veie seg med et "vitne" hver uke. Det koster litt, men det er en fin investering i en fremtidig vektnedgang! Jeg tror også det er en fin start for å kvitte seg med gamle uvaner! Jeg kommer til å gå oppfølgingskurset "hold vekten" når jeg er ferdig. En fin måte å holde den nye livsstilen på ettersom det varer i ett helt år. ALDRI mer feit......har gitt bort alle large-ass-klærne mine OG har kjøpt meg sexy undertøy. Føler meg *hot* for første gang på 5 år (m.a.o før jeg fikk barn og vekta skøyt i været for alvor)
thumbalina Skrevet 29. juli 2009 #7 Skrevet 29. juli 2009 Sjekk med legen om du har du stoffskifte problemer eller hormonubalanser... feks insulinresistens. Kan være lurt å sjekke dersom du ikke putter i deg så mye "gal" mat, og alikevel ikke går ned... ellers er det nok lurt å begynne i det små. Gåturer som du prøver å gå litt fortere for hver gang, ikke nødvendigvis lengre.... bruk gåstaver... eller vekter du kan feste rundt håndledd eller ankler.. da forbrenner du mer uten å bli så mye mer sliten.
Gjest Lei Skrevet 29. juli 2009 #8 Skrevet 29. juli 2009 Sjekk med legen om du har du stoffskifte problemer eller hormonubalanser... feks insulinresistens. Kan være lurt å sjekke dersom du ikke putter i deg så mye "gal" mat, og alikevel ikke går ned... Har lavt stoffskifte, har visst hatt det i hvert fall fem år, men det var først nå i våres at legen mente det var verdt å behandle, etter at jeg har vært der en god del ganger på fem år med en hel haug symptomer som viser seg at alle kom fra stoffskifteproblemene.. Joa, takk for at du sa i fra... :S Har plutselig betydelig mer energi enn tidligere, og finnes ikke svimmel lenger. Noe som selvsagt gjør det litt enklere å faktisk røre på seg. Må bare få opp frekvensen mer... Takk for svar! Lurer litt på om det kanskje er en tanke å bytte fastlege, og så kanskje få litt bedre oppfølging der, i tillegg til eventuelle kostholdskurs.
Gjest Lei Skrevet 29. juli 2009 #9 Skrevet 29. juli 2009 En annen ting er at mannen og jeg har ønsket oss barn i noen år nå, men utsetter det pga vekten min. Føler at jeg bør være minst 20 kilo lettere før vi egentlig kan tenke på noe sånt engang... Det hjelper jo selvsagt ikke på samvittigheten. Eller følelsen av å ikke få til noe, selv om jeg gjerne vil.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. juli 2009 #10 Skrevet 29. juli 2009 En annen ting er at mannen og jeg har ønsket oss barn i noen år nå, men utsetter det pga vekten min. Føler at jeg bør være minst 20 kilo lettere før vi egentlig kan tenke på noe sånt engang... Det hjelper jo selvsagt ikke på samvittigheten. Eller følelsen av å ikke få til noe, selv om jeg gjerne vil. Hva om du legger vekk den dårlige samvittigheten og snur det til motivasjon? Dårlig samvittighet er ikke godt for noe!
Gjest Vettel Skrevet 29. juli 2009 #11 Skrevet 29. juli 2009 Kjenner meg utrolig godt i det du skriver "lei"! Jeg har 15-20 kg overvekt, men er bare 160 cm høy også. Føles utrolig urettferdig at jeg som ikke spiser sjokolade, potetgull, kaker, boller etc, men alikevel er jeg den som går OPP og ikke ned i vekt. Har også det samme som deg at det å bevege seg er slitsomt, dessuten en smule kjedelig, hehe! Nå har jeg flyttet til en utenlands storby, så her er det mye nytt å se heldigvis. Men også mye billig mat og alkohol... (mat/alkohol har jeg fått skikk på nå, man blir jo faktisk lei) Har ikke noen råd og gi egentlig, ville bare si at du er ikke alene.
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 29. juli 2009 #12 Skrevet 29. juli 2009 Mitt råd er trim og atter trim. Jeg har prøvd utallige Grete Roede- og Libra-kurs - men omveltningen skjedde først for halvannet år siden da jeg meldte meg inn i et treningssenter. Nå trener jeg fast 4-5 dager i uken og elsker det .. i tillegg går mannen og jeg lange turer (1 mil) 2 dager i uken. Ved å gjøre dette kan du spise vanlig og sunn mat uten å veie maten. Min erfaring fra GR ol er at det er altfor lite kalorier til å ha et aktivt liv med daglig trening. Siden dere ikke har barn så kan du få med deg mannen din - meld dere inn sammen, gå lange turer sammen (power-walk) .. Så blir det så mye mer lyst-betont.
thumbalina Skrevet 29. juli 2009 #13 Skrevet 29. juli 2009 Har lavt stoffskifte, har visst hatt det i hvert fall fem år, men det var først nå i våres at legen mente det var verdt å behandle, etter at jeg har vært der en god del ganger på fem år med en hel haug symptomer som viser seg at alle kom fra stoffskifteproblemene.. Joa, takk for at du sa i fra... :S Har plutselig betydelig mer energi enn tidligere, og finnes ikke svimmel lenger. Noe som selvsagt gjør det litt enklere å faktisk røre på seg. Må bare få opp frekvensen mer... Takk for svar! Lurer litt på om det kanskje er en tanke å bytte fastlege, og så kanskje få litt bedre oppfølging der, i tillegg til eventuelle kostholdskurs. Ja bytt lege. Er mange leger som ikke gjør jobben sin skikkelig. Du kan jo spørre legesekretæren i skranka om hvilke leger der som er mest opptatt av kosthold og livsstilssykdommer. Og noe mat er riktig for noen men galt for andre. Jeg legger fort på meg av raske karbohydrater som poteter, ris, brød etc - men kan spise store mengder fett feks chips, kyllingvinger, hamburger (uten brød) uten å gå opp nevneverdig.. rart.. men kroppen min takler proteinmat og fett mat uten problemer - men karbohydrater klarer den ikke forbrenne og det legger seg rett rundt magen uten å gi meg energi i hverdagen. Så et besøk hos ernæringsfysiolog kan kanskje også være nyttig? Lære mer om prosessene i kroppen og prøve å finne ut hvordan din kropp fungerer. og dårlig samvittighet er en følelse uten nytte - prøv om du kan komme til kjernen av den dårlige samvittigheten din. Du prøver, og du putter ikke i deg masse usunt - DET er ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Prøv å snu det rundt til motivasjon om at du er på riktig spor - men trenger litt ekstra veiledning for å komme videre.
Gjest Gjest_la novia Skrevet 29. juli 2009 #14 Skrevet 29. juli 2009 Jeg anbefaler en diett som heter ketolyse. Så vidt jeg vet, kan man bruke den også hvis man har lavt stoffskifte. Den er for de som skal med minst 10-15 kilo. Les mer her: http://www.ketolyse.no/ og her: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110 Den er ganske streng, dvs det er mye du ikke kan spise, men man kan også spise mye god mat, og så mye du vil. Det anbefales en halvtimes gåtur hver dag (men ikke trening utover det på grunn av det lave karbohydratinntaket), samt å drikke masse vann. Noen vitaminer må du også ta siden det er noen matvarer du ikke kan spise. Jeg har gått ned ca 6 kg på ca 10 uker, og da har jeg hatt to ukers feriepause innimellom hvor jeg gikk litt opp igjen (anbefales ikke, men to uker i Spania uten å spise is... nei).
Gjest Supermimz Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 Hei på deg Jeg leser at du spiser lite sukkerholdigmat. Jeg er på en candida-diett, hvor jeg ikke får NOE sukker og ikke noe gjærholdig mat eller drikke og har et par råd til deg, selv om jeg mistenker at du er vet dette uansett.. Det finnest mye skjult sukker i mat, spesielt sauser og 'ferdiglaget' mat. Det vil si, toroposer,dressing,ferdigpizzaer. Melkeprodukter har også fett og sukker. Man skulle tro at makrell i tomat var helsunt, men dette pålegget inneholder sukker! Kutt også ut produktene som inneholder kunstig sukker. Jeg råder deg til å kutte ut alt som inneholder sukker, og være streng med deg selv på besøk. Desverre er det slik at noen av oss har kropper som tar til seg sukkeret lettere enn andre. Jeg vet hvordan det er når man drar på besøk, og må se de skuffende ansiktene da man takker nei til sukkerbombene de har tilbredet med slik kjærlighet.. Det du kan si er, "jeg bare venter litt, ble så mett av middagen tidligere" Og så koser du deg med kaffen i stedet. Det funker for meg. Jeg vil anbefale å gå til innkjøp av en leirgryte. Når man tilbereder mat i leirgryte, så bruker man ikke olje eller smør, og grønsakene trenger ikke noe vann å koke på ettersom det koker på egne safter. Kutt opp squash,gulrøtter,kål,tomater (kutt ut poteter) med masse sunne urter og hvitløk, og legg rent kjøtt på toppen. (kutt ut behandlet kjøtt) Kutt også ut behandlet ris og pasta. Om du legger litt ris på bunnen av gryta så vil du ikke få så mye saft i gryten fra grønnsakene. Resultatet blir en sunn middag, med MASSE smak og masse vitaminer, ettersom grønsakene ikke mister smak og vitaminer som kan skje om man koker i gryte. Om du har trang til å spise sukker, så vil krom som kosttilskudd hjelpe veldig. Beklager om jeg nevner ting du allerede vet, men jeg vil gjerne hjelpe.
Gjest Lei Skrevet 29. juli 2009 #16 Skrevet 29. juli 2009 Det var mange gode tips, Supermimz! Leirgryta høres veldig smart ut, det må prøves. Tror faktisk jeg skal løpe og kjøpe med en gang Hva spiser du til frokost? For tiden går det i en "snill" musliblanding med to spiseskjeer naturellyoghurt her, men det er søren meg ikke lett å finne noe frokostblanding som ikke er sukkerbombe deluxe. Den "nye" strategien (en måned) har vært å få i seg fiberrike karboer på morgenen og kutte de utover dagen. Middag feks bare grøntfor og kjøtt/fisk. Sauser er jeg uansett ikke veldig glad i, annet enn brun saus jeg lager fra bunn av. Heller ikke ris og pasta. Syns det er mer smak i grønnsaker og salat. Sånn sett har jeg vel et godt utgangspunkt..
Betty77 Skrevet 29. juli 2009 #17 Skrevet 29. juli 2009 Jeg anbefaler uten tvil: Vektklubben.no. Har selv gått ned over 20 kilo på rundt 8 måneder ved å være med dær. Man kan gjøre det raskere om man vil, eller over lengre tid. Viktig er det også at man ser på dette som en livstils endring, og ikke nødvendigvis slanking. Lerte raskt at det å sette seg små delmål er en kjempefin motivasjon. Ikke minst alle som er der inne på de ulike forum hvor man får mye info, mange som backer up hverandre. Fikk endel oppvekkere dær både når det gjelder kosthold, vaner og ikke minst nye venner. Viktigste er at man tar små forandringer som det sies over her også. Planlegg hvilke aktiviteter man skal gjøre dag for dag, deretter uke for uke osv.. Til slutt kommer man inn i en bedre sirkel hvor man kanskje vil føle seg mer vel og da kommer energien også Uansett hvilken løsning du finner som er god for deg selv: Lykke til!
Gjest Supermimz Skrevet 29. juli 2009 #18 Skrevet 29. juli 2009 Det var mange gode tips, Supermimz! Leirgryta høres veldig smart ut, det må prøves. Tror faktisk jeg skal løpe og kjøpe med en gang Hva spiser du til frokost? For tiden går det i en "snill" musliblanding med to spiseskjeer naturellyoghurt her, men det er søren meg ikke lett å finne noe frokostblanding som ikke er sukkerbombe deluxe. Den "nye" strategien (en måned) har vært å få i seg fiberrike karboer på morgenen og kutte de utover dagen. Middag feks bare grøntfor og kjøtt/fisk. Sauser er jeg uansett ikke veldig glad i, annet enn brun saus jeg lager fra bunn av. Heller ikke ris og pasta. Syns det er mer smak i grønnsaker og salat. Sånn sett har jeg vel et godt utgangspunkt.. Hyggelig at du likte forslagene mine. :) En billig leirgryte får du hos clas olson, jeg kjøpte min der til ca 150 kr. De finnest i forskjellige størrelser, men om man lager for to, så trenger man ikke de aller største. Jeg lager uansett litt mere enn det vi trenger, og så fryser jeg ned resten..om sambo da jobber overtid neste dag, så har jeg litt ekstra..eller jeg tar det som lunch dagen etter. Desverre har jeg ikke funnet en snill musliblanding ennå. Jeg er ikke superglad i musli, så jeg har ikke lagt så mye arbeid i å finne eller lage en, men jeg skal bla opp i diettpermen min som jeg fikk av diett terapauten min: Korn/musli Gryn - flak forslag Havregryn Cornflakes (uten sukker) Bokhvete flat og gryn Hirseflak Amarant flak Tilbehør: Frø og nøtter - Linfrø - kvernes sesamfrø med skall - kvernes solsikkekjerner gresskarkjærner mandler valnøtter paranøtter usaltene kashewnøtter hasselnøtter kokos (usukkret) Frukt og bær aprikos bær frukt (eple pære melon nektarin granateple, noe banan,druer og kiwi) Krydder kanel kardemomme ren vanilje cappuchino krydder Til frokost spiser jeg to knekkebrød med kalkun el kyllingpålegg, toppet med tomat,agurk,salat,paprika. Her i permen min står det Vann med presset sitron (jeg velger bonaqua med sitronsmak..veldig godt, og rensende. Kan også ta dette varmt. pålegg:makrell i tomat,laks,kalkun,kylling og grønt eller smoothies: skogsbær,1/2 frukt,yougurt naturell,kokosmelk,litt havregryn,solsikkekjærner,valnøtter 1 ss med udos choise (helsekost) (jeg har ikke prøvd smothies med nøtter og lignende grøt: havregrøt med eple og kanel (dette er godt!) Hun anbefaler egg også, og jeg har oppskrifter her som jeg gjerne kan poste om du liker egg.
Gjest Lei Skrevet 29. juli 2009 #19 Skrevet 29. juli 2009 Kokos (den har jeg ikke tenkt på!) og bær vil nok piffe opp en kjip musli, ja. Den jeg bruker nå har en del tørket frukt, men fortsatt en liten andel tilsatt sukker. Fra Mølleren forresten, har bare sett den på Rema hittil. Har alltid frosne bær i fryseren, fersk smoothie er jo en fin snop-erstatning spør du meg. Noen ganger feilberegner jeg litt og da havner resten i Tupperware-pinneisformene. Praktisk! Og når du sier det, så går det omtrent kun i gul Bonaqua her i gården. Har prøvd noen av de rimeligere variantene også, men syns de smaker så kunstig. (Lime Taffel.. blæææh!) Ja takk til egg-oppskrift! Lager meg ofte omelett til lunsj hvis jeg er hjemme, med sopp eller spekeskinke (eller begge deler). Har akkurat tatt en treningsrunde med Wii'en. Trenger med Active, det er ganske gøy. Blir vanligvis mellom 200-300 kalorier forbrent på en omgang. Vet ikke egentlig helt hvor mye man bør sikte etter, men det er mer enn jeg har klart på ergometersykkel tidligere. Er det noen av dere som driver styrketrening i tillegg?
PecanPie Skrevet 29. juli 2009 #20 Skrevet 29. juli 2009 Jeg vet ikke helt hva du legger i en "snill" frokostblanding, men 4-korn er vel den som har minst sukker og som du finner i nesten hvilken som helst butikk. Litt kjip, men kan fort sprites opp med forslagene du fikk over her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå