Gå til innhold

Barnebidrag og "fattig" mann

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan fungerer dette med barnebidrag? La oss si at dama har en bra jobb og tjener ca 1 million i året og har ingen økonomiske problemer. Hennes eks-mann går på trygd, får sånn ca 10 000 i måneder og sliter litt økonomisk.

Må han da betale barnebidrag? Hva mener du om det, bør han betale barnebidrag, selv om dama har god råd og mannen ikke? Bør det ha noe å si?

Dette er kun er spørsmål, jeg er ikke i situasjonen selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på NAVs hjemmeside og regn det ut på bidragskalkulatoren.

Gjest Gjest
Skrevet

Bidrag beregnes ut fra samværsprosent. Har han barnet(a) mye så skal han ikke betale bidrag. Forøvrig koster det lite å være grei mot egne barn (de skal ha mat hos samværsforelder og!) når inntekta spriker så mye. Skulle ønske flere MENN tenkte på det...! Man kan lage en privat avtale i så måte.

Men NAV har svaret om den (exkona) med mest inntekt bare er vanskelig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva mener du om det, bør han betale barnebidrag, selv om dama har god råd og mannen ikke? Bør det ha noe å si?

Bidragsyter kan erklæres bidragsudyktig hvis han går under visse grenser i inntekt, hvor grensen går vet ikke jeg.

Prinsipielt bør alle foreldre som er bidragsdyktige være villige til å bidra med sin relative del, selv om den andre forelderen sitter bedre i det, men har den ene svært dårlig økonomi kan foreldrene med fordel avtale at de pengene heller brukes til fordel for barna direkte i samværshjemmet.

Skrevet
Prinsipielt bør alle foreldre som er bidragsdyktige være villige til å bidra med sin relative del, selv om den andre forelderen sitter bedre i det, men har den ene svært dårlig økonomi kan foreldrene med fordel avtale at de pengene heller brukes til fordel for barna direkte i samværshjemmet.

Veldig enig her. Har man barn så bør man bidra til deres oppvekst med det man kan, uavhengig om man er den rike eller fattige blandt foreldrene.

Skrevet

Da betaler trygdekontoret bidrag for ham.

Skrevet

Er 10 000 under minstegrensen? Hvor går grensen for inntekt og barnebidrag egentlig?

Gjest Gjest
Skrevet
Er 10 000 under minstegrensen? Hvor går grensen for inntekt og barnebidrag egentlig?

Ca. 180-190 000 om mannen bor alene og ikke har andre barn i egen husholdning.

Gjest Gjest
Skrevet

Stemmer ikke, tjener bidragsmottaker over 6 G så får h*n ikke noe i bidragsforskudd. Dessuten er bidragsforskuddet for de med "normal" lønnsinntekt skrekkelig latterlig.

Skrevet
Stemmer ikke, tjener bidragsmottaker over 6 G så får h*n ikke noe i bidragsforskudd. Dessuten er bidragsforskuddet for de med "normal" lønnsinntekt skrekkelig latterlig.

Har du noen tall for oss som ikke vet hva en G er. (Bortsett fra en bokstav...) ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Har du noen tall for oss som ikke vet hva en G er. (Bortsett fra en bokstav...) ;)

1G = kr 72.881

Gjest Gjest
Skrevet

Min private mening er den at folk med barn har ansvar for å innrette seg slik at de kan forsørge barna, f.eks ved å ta seg en bi-jobb, kutte ned på forbruk osv. Personer på trygd har mulighet for å tjene inntil 1 G før trygda reduseres.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen kom meg i forkjøpet ang. summen for G :)

Men tenkte også ta litt andre tall som underbygger det jeg mente i første innlegg.

Fullt bidragsforskudd ytes til de med inntekt under 163 200

75 % forskudd ytes til de som har inntekt mellom 163 201 og 275 700/324 600/373 500/422 400/432 000 (hhv 1, 2, 3, 4 eller 5 barn)

50 % fra grensen i forrige og opp til 432 000

Fullt bidragsforskudd er 1350 kroner pr. måned.

Altså skal det ikke mye til for å ikke få bidragsforskudd!

Skrevet
Min private mening er den at folk med barn har ansvar for å innrette seg slik at de kan forsørge barna, f.eks ved å ta seg en bi-jobb, kutte ned på forbruk osv. Personer på trygd har mulighet for å tjene inntil 1 G før trygda reduseres.

Ja de har i praksis muligheter til å tjene noe, men det er ikke alle som har helse til å jobbe, så ikke skjær alle over en kam.

Skrevet
Ja de har i praksis muligheter til å tjene noe, men det er ikke alle som har helse til å jobbe, så ikke skjær alle over en kam.

Jo lettere tilgang det er på velferdsgoder så som uførepensjon, jp flere er det som får dårlig helse og mister evnen til å jobbe.

Skrevet
f.eks ved å ta seg en bi-jobb

At man bare jobber og ikke har tid til å ta seg av/være sammen med barna er ikke så viktig? Hvem tenker du skal passe dem mens man er på jobb?

Skrevet
Jo lettere tilgang det er på velferdsgoder så som uførepensjon, jp flere er det som får dårlig helse og mister evnen til å jobbe.

Nå fokuserer du på det enkelte gjør, men prøv ihvertfall å innse at ikke ALLE har helse til å jobbe... om du liker det eller ikke. Å det er ikke like enkelt å få uføretrygd idag som det var på 80 tallet. Tror nok de aller aller fleste som er arbeidsufør virkelig er det.

Ellers mener jeg at alle foreldre har forsørgeransvar for barna sine. Skulle bare mangle.

Skrevet
At man bare jobber og ikke har tid til å ta seg av/være sammen med barna er ikke så viktig? Hvem tenker du skal passe dem mens man er på jobb?

Det er samværsforelder det er snakk om, da, så SÅ vanskelig kan det ikke være å jobbe mens barnet ikke er der ;)

Ellers tar NAV både bostedsforelderens og samværsforelderens inntekt i betraktning når bidrag fastsettes (og begges forsørgerbyrde), så om faren i eksempelet skulle betalt bidrag ville jeg tippet at det ble omtrent 37 kroner i måneden. Noe som jeg ikke klarer å se den store urettferdigheten, i så lenge bostedsforelder rent faktisk har mye bedre økonomi.

Ikke at jeg kan regelverket på fingerspissene, altså. Men jeg tror ikke dette er helt på viddene.

Skrevet
Hvordan fungerer dette med barnebidrag? La oss si at dama har en bra jobb og tjener ca 1 million i året og har ingen økonomiske problemer. Hennes eks-mann går på trygd, får sånn ca 10 000 i måneder og sliter litt økonomisk.

Må han da betale barnebidrag? Hva mener du om det, bør han betale barnebidrag, selv om dama har god råd og mannen ikke? Bør det ha noe å si?

Dette er kun er spørsmål, jeg er ikke i situasjonen selv.

ja, selvfølgelig skal han bidra. det er jo ikke xdama han skal betale til,men for barna. om det ikke blir fult bidrag, så får hun resten av staten.

har man satt barn til verden, så må an bidra.

Skrevet

Han er ikke bidragsdyktig og ville ikke måtte betalt selv om mammaen ikke hadde hatt jobb en gang. Da ville mor fått bidragsforskudd fra staten. Han kan måtte betale om han får barnetilskudd som noen får, men det er avhengig av hvor mye samvær de har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...