Littlebird Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Hvis det skulle bli planlagt keisersnitt, får vi da krav på noe mer i forhold til pappaen til barnet? Altså, dersom jeg ikke blir i stand til å ta meg av barnet selv, eller blir liggende lenger på sykehuset, får mannen min rett på noe mer tid hjemme til å hjelpe til? Eller er det kun de 14 dagene som man har krav på som ved vanlig fødsel? Min mann har ikke rett på lønn disse 14 dagene, så vi vet ikke i hvilken grad vi har råd til at han skal gå hjemme (jobber på provisjon). Så, hvis jeg tar keisersnitt, og ikke klarer meg selv, kan vi risikere at han MÅ ta ut 14 dager ulønnet permisjon? (Evt. får hjelp av noen andre) Eller får man ekstra rettigheter hvis det er ekstra behov for omsorg?
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Hvis det skulle bli planlagt keisersnitt, får vi da krav på noe mer i forhold til pappaen til barnet? Altså, dersom jeg ikke blir i stand til å ta meg av barnet selv, eller blir liggende lenger på sykehuset, får mannen min rett på noe mer tid hjemme til å hjelpe til? Eller er det kun de 14 dagene som man har krav på som ved vanlig fødsel? Min mann har ikke rett på lønn disse 14 dagene, så vi vet ikke i hvilken grad vi har råd til at han skal gå hjemme (jobber på provisjon). Så, hvis jeg tar keisersnitt, og ikke klarer meg selv, kan vi risikere at han MÅ ta ut 14 dager ulønnet permisjon? (Evt. får hjelp av noen andre) Eller får man ekstra rettigheter hvis det er ekstra behov for omsorg? Hei. Jeg har ingen anelse altså.. men tenker at pappa kanskje kan få sykemelding? Det burde jo være krav til lønn til pappa'n i ett slikt tilfelle, men samfunnet er jo ikke akkurat slikt det burde på alle måter.
Duracella Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Faren får ikke noe ekstra for det om du må ta keisersnitt. Her er det samme regler som ved vanlig fødsel. Skulle det skje at du er helt på trynet etter ks, så kommer det inn regelen om at visst moren ikke er i stand til å ta seg av ungen alene en periode, så kan far sykemelde seg i mors favør. Dette gjelder så klart andre tilfeller også der mor ikke er i stand, enten det er fysisk eller psykisk.
Donpedro Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Far skal ikke sykemeldes (det er ikke han som er syk), det er egne regler - som for alle andre tilfeller der den som skal passe barnet er så sykt at det ikke går. Men stort sett er jo mor på barsel i denne perioden, så da er det ikke nødvendig at far passer.
Susan Sto Helit Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Som det nevnes over her. Far har rett til 10? dager hvert år med lønnet fri grunnet barnepassers sykdom. Så om mor blir dårlig etter fødselen, så kan noen av disse dagene taes ut. (Men jeg tror jeg ville vurdert å bruke noen av de ulønnede permisjonsdagene også, bare for å få litt tid til å omstille seg. )
Edie Skrevet 29. juli 2009 #6 Skrevet 29. juli 2009 Dette sliter vi litt med her. Jeg endte opp med hastekeisersnitt, var dårlig en stund etterpå pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Lå en uke på sykehus, så ble da en uke med pappa'n hjemme. (Han tok to uker perm ifm fødsel som han har krav på, men fikk ikke betalt). Jeg er fortsatt ikke i god nok form til å kunne ta vare på lillegutt helt alene. Har bl.a. oppstått komplikasjoner i etterkant med infeksjon i såret ++. Det er dessverre veldig vanskelig for mannen å ta mer fri fra jobb, men nå er vi så heldig å ha svigerforeldre i umiddelbar nærhet og svigermor hjelper velvillig til noen timer hver dag. Selv om jeg gjerne skulle vært frisk nok til å ta vare på gutten selv. Men tror i utgangspunktet at jeg kunne fått en slags sykemelding, så pappa'n tar over omsorgspermisjonen?
Susan Sto Helit Skrevet 29. juli 2009 #7 Skrevet 29. juli 2009 Dette sliter vi litt med her. Jeg endte opp med hastekeisersnitt, var dårlig en stund etterpå pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Lå en uke på sykehus, så ble da en uke med pappa'n hjemme. (Han tok to uker perm ifm fødsel som han har krav på, men fikk ikke betalt). Jeg er fortsatt ikke i god nok form til å kunne ta vare på lillegutt helt alene. Har bl.a. oppstått komplikasjoner i etterkant med infeksjon i såret ++. Det er dessverre veldig vanskelig for mannen å ta mer fri fra jobb, men nå er vi så heldig å ha svigerforeldre i umiddelbar nærhet og svigermor hjelper velvillig til noen timer hver dag. Selv om jeg gjerne skulle vært frisk nok til å ta vare på gutten selv. Men tror i utgangspunktet at jeg kunne fått en slags sykemelding, så pappa'n tar over omsorgspermisjonen? Ja, om du blir syk over en periode, så kan du sykemeldes, og pappaen få omsorgspermisjon.
Littlebird Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 29. juli 2009 Ja, det var egentlig det jeg tenkte på. Om alt går fint med ks er det jo ikke noe problem, men dersom det oppstår komplikasjoner slik at man er dårlig/ute av stand til å ta seg av babyen alene må jo noen andre gjøre det, helst faren. Så da må jeg altså bli sykmeldt i så fall, slik at han får omsorgspermisjon. Jeg lurer da på hva han evt. får av lønn.. siden han kun jobber på provisjon får han vel ikke noe av arbeidsgiveren sin selv om jeg er sykmeldt? Får vi da noe støtte fra NAV?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå