Gjest Squill Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har en veldig sløv huseier som sjelden lar høre fra seg. Vi skrev en standard leiekontrakt i 2005. Der står det at kontrakten varer i ett år uten oppsigelse. Det er fastsatt 1 måneds oppsigelsestid (som jeg synes er veldig lite). Det er også fastsatt fast leiebeløp, som han har økt muntlig siden. Jeg har betalt leie til avtalt tid hver måned i alle år. Hvilke rettigheter har jeg dersom huseier ønsker å selge huset og dermed avslutte leieforholdet? Har jeg 1 måneds oppsigelsestid? Kan han hive meg ut på dagen? Eller er det slik, som en venn av meg mener, at jeg har flere rettigheter siden kontrakten vi skrev har gått ut? Jeg blir kjempetakknemlig for svar, gjerne med linker til lover osv
Gjest lillagubban Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Husleieloven gjelder vel når ikke annen kontrakt er laget: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html
Rosalie Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 En tidsbegrenset leiekontrakt går automatisk over til en tidsubestemt leiekontrakt dersom leieforholdet fortsetter mer enn tre måneder etter kontraktens utløp uten at utleier skriftlig har oppfordret leietaker å flytte. Og da med vilkårene i Husleieloven, som du finner her.
Gjest Squill Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Takk for svar! § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8. Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt. Endres ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (i kraft 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641). Hmmm, det ser ut som om denne loven endres fra 1. september. Er det noen som vet hva denne lovendringen medfører?
Rosalie Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Om endringene: http://www.lbf.no/include/default_template...e&key=29081
Gjest Squill Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Takk for svar, Wadjet! Skal si du er kjapp! Utleier må etter en endring husleielovens § 9-2 ved inngåelse av leiekontrakt skriftlig opplyse dersom det ikke er adgang for leieboer til si opp leiekontrakten i leieperioden. Da dette er det eneste som står om endringer av gjeldende paragraf, skjønner jeg det slik at regelen om tidsubestemthet står ved like, og at jeg dermed har tre måneders oppsigelsestid. Har jeg skjønt det rett?
Rosalie Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Det er slik jeg tolker det, ja. Men jeg er ikke jurist, altså. Syns bare at slikt er artig for det.
Konservativ Mann Skrevet 29. juli 2009 #8 Skrevet 29. juli 2009 Ensidig endring av husleien er også tvilsomt, rent juridisk sett. Jeg anbefaler deg å ta en titt i husleieloven angående det der.
Yummy_Mummy Skrevet 29. juli 2009 #9 Skrevet 29. juli 2009 Hvilke rettigheter har jeg dersom huseier ønsker å selge huset og dermed avslutte leieforholdet? Å selge huset er ikke automatisk en oppsigelsesgrunn. Dersom du får en oppsigelse pga salg kan du bestride denne innen fristen. Dersom ny eier har tenkt å bruke huset selv kan selvsagt han si deg opp, men nåværende eier kan ikke si opp avtalen med den begrunnelsen.
Gjest Squill Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 Å selge huset er ikke automatisk en oppsigelsesgrunn. Dersom du får en oppsigelse pga salg kan du bestride denne innen fristen. Dersom ny eier har tenkt å bruke huset selv kan selvsagt han si deg opp, men nåværende eier kan ikke si opp avtalen med den begrunnelsen. Jøss, er det sant? Har du en link til denne informasjonen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå