Gå til innhold

Trening og sykdom - what to do?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har endelig kommet i gang med jevnlig trening igjen etter lengre tids opphold. Har holdt på i ca 2 måneder nå, begynner å kjenne at jeg har blitt sterkere, mer bevegelig, har bedre kondis og er mer utholdende. Jeg har også kommet godt i gang med å spise jevnlig og spise sunn mat som gir meg de næringstoffene jeg trenger.

Med andre ord, så føler jeg meg ganske bra for tiden - og da skjer det som ALLTID skjer, jeg blir syk! Jeg får halsbetennelse og jeg blir forkjølet.

Det skjer alltid når jeg føler meg på topp, det er så utrolig irriterende.

Selv da jeg var topptrent så skjedde dette, jeg var i mitt livs form og så ble jeg syk og fullstendig slått ut.

Jeg merker det med at jeg har en veldig god treningsdag som ender i det ene nyset etter det andre. Så begynner jeg å fryse om kvelden og neste morgen har jeg vondt i halsen.

Hva gjør jeg feil?

Jeg forsøker å komme meg raskt ut at de svette treningsklærne og inn i en varm dusj etter treningsøkt, så jeg blir ikke kald etterpå.

Noen som har noen gode tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første som slår meg er overtrening. Hvordan trener du egentlig i løpet av en uke? Når du er frisk og opplagt.

Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Altså, ein er jo i restitusjon etter kvar einaste treningsøkt, så ein er jo litt utsett by default, då. Er du flink til å ete godt, og til å få nok sømn?

Endret av Tigress
Skrevet

Legg ut treningsprogrammet ditt ......

Viktig at kroppet får tid til restitusjon :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Hehe..kjenner denne igjen. Når du trener hardt og spiser sunt, så blir faktisk immunforsvaret mer utsatt for sykdommer. Mannen min trener steinhardt 6 dager i uka, og er småforkjølet hele tiden. Jeg holdt meg frisk i hele vinter, og tenkte at NÅ skal jeg komme i form! Har trent ganske intensivt og fettprosenten min har blitt temmelig lav. Og hva skjer? Halsbetennelse og antibiotika. Dette skjedde også for en mnd. tilbake, da fikk jeg bronkitt. Ble en uke med pause fra trening, men det er ikke noe pes å starte på igjen, for selv om kroppen har hatt en uke med sykdom og pause, så har den allikevel mye overskudd til aktivitet når den blir frisk igjen, nettopp fordi den er vant med mye aktivitet.

Det viktigste er at du den uka med sykdom drikker masse vann, og fremdeles spiser sunt og jevne måltider. Da forblir kroppsvekten den samme (kanskje + et kilo med væske...drikker tonnevis med te og supper), og du er tilbake der du var etter en knapp uke med trening.

I tillegg så har jo dette vært en veldig spesiell sommer. 2 uker med 35 varmegrader, deretter annehver dag med 15 grader og 25 grader. Dette bidrar til at immunforsvaret blir helt tullete.

Konsentrer deg om å spise og drikke godt og bli HELT frisk før du starter opp treningen igjen, så vil du merke at sykdommen ikke påvirker deg så mye som du tror ;)

Skrevet
Jeg har endelig kommet i gang med jevnlig trening igjen etter lengre tids opphold. Har holdt på i ca 2 måneder nå, begynner å kjenne at jeg har blitt sterkere, mer bevegelig, har bedre kondis og er mer utholdende. Jeg har også kommet godt i gang med å spise jevnlig og spise sunn mat som gir meg de næringstoffene jeg trenger.

Med andre ord, så føler jeg meg ganske bra for tiden - og da skjer det som ALLTID skjer, jeg blir syk! Jeg får halsbetennelse og jeg blir forkjølet.

Det skjer alltid når jeg føler meg på topp, det er så utrolig irriterende.

Selv da jeg var topptrent så skjedde dette, jeg var i mitt livs form og så ble jeg syk og fullstendig slått ut.

Jeg merker det med at jeg har en veldig god treningsdag som ender i det ene nyset etter det andre. Så begynner jeg å fryse om kvelden og neste morgen har jeg vondt i halsen.

Hva gjør jeg feil?

Jeg forsøker å komme meg raskt ut at de svette treningsklærne og inn i en varm dusj etter treningsøkt, så jeg blir ikke kald etterpå.

Noen som har noen gode tips til meg?

Tren allikevel, men med mye lavere intensitet. Pass på at kroppen din får nok hvile mellom treningsøktene og hver andre måned kan du legge inn 5 dager med treningsfri eller en hel uke - slik at kroppen får hentet seg ordentlig inn. Slik trener i hvert fall jeg og jeg har ikke vært plaget med sykdom bortsett fra lett forkjølelse av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...